Page 1 of 1
Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Posted: Tue Nov 06, 2007 18:53
by mazda929
Tarkotus olis laittaa COP suorasytytys tuollasen hukkakipän tilalle.
Nyt on kampiakselilla 12-1 hammastus. Tuo ilmeisesti vaatii nokalle toisen anturin. Riittääkö että nokka-akselilla on yksi tappi mitä anturi lukee?
Missä kohtaa on tuon tapin on oltava verrattuna tuohon kampiakselin rattaaseen?
Täytyykö se olla juuri ennen puuttuvaa hammasta.
Posted: Fri Nov 09, 2007 16:59
by Mudracer
Meinaan ite saada toimimaan yhdellä 36-1 rattaalla sekä 6 että 8 pyttyset kikkarat.
Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Posted: Fri Nov 09, 2007 21:16
by Benkku
mazda929 wrote:Riittääkö että nokka-akselilla on yksi tappi mitä anturi lukee?
Missä kohtaa on tuon tapin on oltava verrattuna tuohon kampiakselin rattaaseen?
Yksi pulssi nokka-anturilta per nokka-akseli kierros riittää.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... secondtrig
Vaihepulssin ajoituksesta.
http://www.msruns.com/viewtopic.php?t=22411
Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Posted: Tue Nov 13, 2007 18:57
by mazda929
Tuolahan olikin aika hyvin kirjoitusta aiheesta.
Jos nyt oikeen ymmärsin niin tuossa projektissa se nokan pulssi tuli juuri ennen kampiakselin puuttuvan hampaan pulssia.
Eli sekö on se oikea ajoitus sille?
Tuossa oli käytetty kampiakselilla 60-2 ratasta ja sitten "wheel decoder settings" valikossa oli laitettu 120 hampaiseksi tuo asetus.Miksi?
Toimiiko tuo nokan pulssi nyt sitten nollaavana pulssina ja sen takia tuo kammen hammas määrä täytyy laittaa kaksinkertaiseksi?
Se kun kerkiää päyrähtää kaksi kierrosta ennenkuin tuo nokan pulssi tulee.
Jos näin niin kuitenkaan tuota puuttuvan hampaan asetusta ei ollut tuplattu?
Niitähän tulee tuossa nyt 4 kappaletta.
Kuva asetuksista lainattu kyseisestä projektista

Posted: Tue Nov 13, 2007 19:02
by mazda929
Mudracer wrote:Meinaan ite saada toimimaan yhdellä 36-1 rattaalla sekä 6 että 8 pyttyset kikkarat.
Ei kai suorasytystä pelkällä yhdellä rattaalla saa toimimaan.
Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Posted: Wed Nov 14, 2007 3:49
by Benkku
mazda929 wrote:Tuossa oli käytetty kampiakselilla 60-2 ratasta ja sitten "wheel decoder settings" valikossa oli laitettu 120 hampaiseksi tuo asetus.Miksi?
Toimiiko tuo nokan pulssi nyt sitten nollaavana pulssina ja sen takia tuo kammen hammas määrä täytyy laittaa kaksinkertaiseksi?
Se kun kerkiää päyrähtää kaksi kierrosta ennenkuin tuo nokan pulssi tulee.
Vaihe-anturointi ei 'varsinaisesti' nollaa (eli kertoo vain vaiheen). Laskennassa ensimmäisen kampi-akseli kierroksen aikana otetaan puuttuvat(kin) hampaat kulma-aseman/vaiheen laskennassa huomioon. Toisella kierroksella sitten nollaus 'perinteisesti' puuttuvasta hammasvälistä.
Posted: Thu Nov 15, 2007 22:46
by Kessi
mazda929 wrote:Mudracer wrote:Meinaan ite saada toimimaan yhdellä 36-1 rattaalla sekä 6 että 8 pyttyset kikkarat.
Ei kai suorasytystä pelkällä yhdellä rattaalla saa toimimaan.
Tuanoinii... Eli edis toimii 36-1 pyörällä, mutta sehän ilmeisesti ei oo varsinaisesti suorasytkä, vaan nimenomaan hukkasytkä (waste spark)??? Vai mitenkä??

btw. Nyt ku alko tarkemmin tuota edistä kelaan ni mitenkä se ylipäänsä tietää sitä kipinää roiskia??? Lykkääkö se kipinää kahteen pyttyyn saman aikasesti (sytytystahti+palotahti

), vai mitä vittua?? Kun kone startataan, mistä se tietää mihin pyttyyn pitää lyödä ekana kipinää??
Meni hieman offtopic

... Ei sais alkaa miettiin/arvaileen näin vaikeita asioita, oon ihan pihalla

Posted: Thu Nov 15, 2007 23:03
by msivula
EDIS kuten muutkin hukkakipinät sytyttää tosiaankin 2 pytyssä yhtäaikaa.. Eli aina kun muki on ylhäällä, tulee kipunaa(tai siis juuri ennen, kun mukit tulevat ylös, riippuen ennakosta

).
Pako/imutahtia saksaava pytty ei tuosta ylimääräisestä kipinästä pitäisi häiriintyä..
Posted: Thu Dec 13, 2007 21:08
by mazda929
Ei nyt tunnu alkavan toimimaan millään.
Sanokaas nyt joku että mikä tuon nokka-akselin pulssin oikea ajoitus on tuohon kampiakselin rattaaseen?
Kampiakselilla on 12-1 hammastus ja nokalla yksi hammas. Kumpaakin lukee hall-anturit.Ja mitä yleismittarilla näki niin kummaltakin anturilta tulee jotain tietoa poksille
Puolina on volkarin 1.6 fsi COP puolat. Niitä yritän ohjata prossulta suoraan 330ohm vastusten kautta. Eli neljä sytkä lähtöä käytössä.Eikös nuo pitäs toimia suoraan noin ilman mitään trankkuja?
Kun tuota nyt starttailee niin eka spark A ledi vilkkuu ja sitten hetken päästä rupee spark B ledi vilkkumaan, C ei vilku olenkaan ja D:tä en näe.
Kipinäkin tulee noille A ja B lähtöihin. Käyntiin ei lähde. välillä vähän meinaa mutta taas välillä potkii vastaan.
Kierrosluku tieto näkyy megan ruudulla.
Kuva vielä noista omista asetuksista.
Vähän kaikkee oon sille yrittänyt tehdä mutta ei toimi.
aikasemmin se pelas tuolla pelkällä 12-1 rattaalla ja 2x2 hukkakipinällä.
Posted: Fri Dec 14, 2007 0:35
by Höylä
toimisko se paremmin, jos kokeilis sellaisella pyörällä, jossa on kaikki hampaat...
kun tuo 2nd trigger on kuitenkin käytössä, niin ei tarvitse käyttää sitä "vajaa hampaista" pyörää...
jotenkin tuo ei vain kuulosta järkevältä, että ekalla kierroksella mega ei muka välittäis puuttuvasta hampaasta

tai sitten pitää toisen kierroksen trigger hampaisiin lisätä tai vähentää 1 kpl...
vai pitääkö tuo wheel decoder routine asetus olla se 025 style
joku pikku jippo tuos taas kuitenkin on kyseessä...
Posted: Fri Dec 14, 2007 13:58
by mazda929
Höylä wrote:toimisko se paremmin, jos kokeilis sellaisella pyörällä, jossa on kaikki hampaat...
kun tuo 2nd trigger on kuitenkin käytössä, niin ei tarvitse käyttää sitä "vajaa hampaista" pyörää...
jotenkin tuo ei vain kuulosta järkevältä, että ekalla kierroksella mega ei muka välittäis puuttuvasta hampaasta

tai sitten pitää toisen kierroksen trigger hampaisiin lisätä tai vähentää 1 kpl...
vai pitääkö tuo wheel decoder routine asetus olla se 025 style
joku pikku jippo tuos taas kuitenkin on kyseessä...
Vähän turhan kova homma ruveta kokeilu mielessä tuota pyörää muuttamaan niin että siinä olis kaikki hampaat. Se kun on osa siiva pyörää.Näyttäs se toimivan tuossa vulva autossakin kun siinä on 60-2 kammella ja nokalla se yksi hammas.
Tuota wheel decoder routinea oon kokeillut vaihtaa mutta ei vaikutusta.Ja melestäni sillä ei ole muuta merkitystä kuin että tuon 025 style pitäs toimia paremmmin useampi hampaisella pyörällä.
Tuosta nokka pulssin ajoituksesta se nyt varmaan on kiinni.
Mitäs tuo "2nd trigger active edge" meinaa?
Posted: Mon Dec 17, 2007 20:29
by Benkku
mazda929 wrote:Mitäs tuo "2nd trigger active edge" meinaa?
Asetus joka määrittää ohjaimen keskeytyksen (ts. vaihepulssin triggauksen) joko pulssin nousevalle tai laskevalle reunalle.
Posted: Tue Dec 18, 2007 20:40
by mazda929
No joo sain melkosen testailun ja taistelun jälkeen tuon toimimaan wasted sparkina. Eli pelkällä kammen rattaalla.Kipinän sain tulemaan kun koneessa ei ollut tulppia mutta kun tulpat laitto koneeseen niin kipinä hävis. Sitten kun loppuksi kokeilin toista strattia niin johan rupes toimii.Ilmeisesti ei jaksanut enää pöyrittää tarpeeksi.
Tällä hetkellä pelaa hukkakipänällä mutta jostain tulee häiriöö välillä. Megatunessa kiekkamittari piikittää ja kone meinaa sammua.Resettiä ei kyllä tule.Nyt on prosessorin jalasta 100ohm vastus ennen puolaa.
Eikö kukaan tiedä mikä tuon nokkapulsin oikea ajotus oikein on?
Saatto olla että tuon startin takia ei toiminut vaikka ajotus olisikin ollut oikeen.
Posted: Tue Dec 18, 2007 21:00
by Höylä
mulla oli kans vähän samoja ongelmia startin kanssa, aina kun käytin 12 v startille, oli jotain ongelmia käynnistykses, jotka sitten johti aina jossain välissä joko sytkäyksikön, hammaskehän tai itse startin hajoamiseen...
24 v startille ja aina on kaikki pelittänyt sen jälkeen
