Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Moderator: Masi_K
Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Tarkotus olis laittaa COP suorasytytys tuollasen hukkakipän tilalle.
Nyt on kampiakselilla 12-1 hammastus. Tuo ilmeisesti vaatii nokalle toisen anturin. Riittääkö että nokka-akselilla on yksi tappi mitä anturi lukee?
Missä kohtaa on tuon tapin on oltava verrattuna tuohon kampiakselin rattaaseen?
Täytyykö se olla juuri ennen puuttuvaa hammasta.
Nyt on kampiakselilla 12-1 hammastus. Tuo ilmeisesti vaatii nokalle toisen anturin. Riittääkö että nokka-akselilla on yksi tappi mitä anturi lukee?
Missä kohtaa on tuon tapin on oltava verrattuna tuohon kampiakselin rattaaseen?
Täytyykö se olla juuri ennen puuttuvaa hammasta.
Last edited by mazda929 on Fri Nov 16, 2007 17:23, edited 1 time in total.
Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Yksi pulssi nokka-anturilta per nokka-akseli kierros riittää.mazda929 wrote:Riittääkö että nokka-akselilla on yksi tappi mitä anturi lukee?
Missä kohtaa on tuon tapin on oltava verrattuna tuohon kampiakselin rattaaseen?
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... secondtrig
Vaihepulssin ajoituksesta.
http://www.msruns.com/viewtopic.php?t=22411
Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Tuolahan olikin aika hyvin kirjoitusta aiheesta.Benkku wrote:Vaihepulssin ajoituksesta.
http://www.msruns.com/viewtopic.php?t=22411
Jos nyt oikeen ymmärsin niin tuossa projektissa se nokan pulssi tuli juuri ennen kampiakselin puuttuvan hampaan pulssia.
Eli sekö on se oikea ajoitus sille?
Tuossa oli käytetty kampiakselilla 60-2 ratasta ja sitten "wheel decoder settings" valikossa oli laitettu 120 hampaiseksi tuo asetus.Miksi?
Toimiiko tuo nokan pulssi nyt sitten nollaavana pulssina ja sen takia tuo kammen hammas määrä täytyy laittaa kaksinkertaiseksi?
Se kun kerkiää päyrähtää kaksi kierrosta ennenkuin tuo nokan pulssi tulee.
Jos näin niin kuitenkaan tuota puuttuvan hampaan asetusta ei ollut tuplattu?
Niitähän tulee tuossa nyt 4 kappaletta.
Kuva asetuksista lainattu kyseisestä projektista

Re: Hukkakipinän päivitys suorasytyksi
Vaihe-anturointi ei 'varsinaisesti' nollaa (eli kertoo vain vaiheen). Laskennassa ensimmäisen kampi-akseli kierroksen aikana otetaan puuttuvat(kin) hampaat kulma-aseman/vaiheen laskennassa huomioon. Toisella kierroksella sitten nollaus 'perinteisesti' puuttuvasta hammasvälistä.mazda929 wrote:Tuossa oli käytetty kampiakselilla 60-2 ratasta ja sitten "wheel decoder settings" valikossa oli laitettu 120 hampaiseksi tuo asetus.Miksi?
Toimiiko tuo nokan pulssi nyt sitten nollaavana pulssina ja sen takia tuo kammen hammas määrä täytyy laittaa kaksinkertaiseksi?
Se kun kerkiää päyrähtää kaksi kierrosta ennenkuin tuo nokan pulssi tulee.
Tuanoinii... Eli edis toimii 36-1 pyörällä, mutta sehän ilmeisesti ei oo varsinaisesti suorasytkä, vaan nimenomaan hukkasytkä (waste spark)??? Vai mitenkä??mazda929 wrote:Ei kai suorasytystä pelkällä yhdellä rattaalla saa toimimaan.Mudracer wrote:Meinaan ite saada toimimaan yhdellä 36-1 rattaalla sekä 6 että 8 pyttyset kikkarat.


Meni hieman offtopic


Ei nyt tunnu alkavan toimimaan millään.
Sanokaas nyt joku että mikä tuon nokka-akselin pulssin oikea ajoitus on tuohon kampiakselin rattaaseen?
Kampiakselilla on 12-1 hammastus ja nokalla yksi hammas. Kumpaakin lukee hall-anturit.Ja mitä yleismittarilla näki niin kummaltakin anturilta tulee jotain tietoa poksille
Puolina on volkarin 1.6 fsi COP puolat. Niitä yritän ohjata prossulta suoraan 330ohm vastusten kautta. Eli neljä sytkä lähtöä käytössä.Eikös nuo pitäs toimia suoraan noin ilman mitään trankkuja?
Kun tuota nyt starttailee niin eka spark A ledi vilkkuu ja sitten hetken päästä rupee spark B ledi vilkkumaan, C ei vilku olenkaan ja D:tä en näe.
Kipinäkin tulee noille A ja B lähtöihin. Käyntiin ei lähde. välillä vähän meinaa mutta taas välillä potkii vastaan.
Kierrosluku tieto näkyy megan ruudulla.
Kuva vielä noista omista asetuksista.

Vähän kaikkee oon sille yrittänyt tehdä mutta ei toimi.
aikasemmin se pelas tuolla pelkällä 12-1 rattaalla ja 2x2 hukkakipinällä.
Sanokaas nyt joku että mikä tuon nokka-akselin pulssin oikea ajoitus on tuohon kampiakselin rattaaseen?
Kampiakselilla on 12-1 hammastus ja nokalla yksi hammas. Kumpaakin lukee hall-anturit.Ja mitä yleismittarilla näki niin kummaltakin anturilta tulee jotain tietoa poksille
Puolina on volkarin 1.6 fsi COP puolat. Niitä yritän ohjata prossulta suoraan 330ohm vastusten kautta. Eli neljä sytkä lähtöä käytössä.Eikös nuo pitäs toimia suoraan noin ilman mitään trankkuja?
Kun tuota nyt starttailee niin eka spark A ledi vilkkuu ja sitten hetken päästä rupee spark B ledi vilkkumaan, C ei vilku olenkaan ja D:tä en näe.
Kipinäkin tulee noille A ja B lähtöihin. Käyntiin ei lähde. välillä vähän meinaa mutta taas välillä potkii vastaan.
Kierrosluku tieto näkyy megan ruudulla.
Kuva vielä noista omista asetuksista.

Vähän kaikkee oon sille yrittänyt tehdä mutta ei toimi.
aikasemmin se pelas tuolla pelkällä 12-1 rattaalla ja 2x2 hukkakipinällä.
toimisko se paremmin, jos kokeilis sellaisella pyörällä, jossa on kaikki hampaat...
kun tuo 2nd trigger on kuitenkin käytössä, niin ei tarvitse käyttää sitä "vajaa hampaista" pyörää...
jotenkin tuo ei vain kuulosta järkevältä, että ekalla kierroksella mega ei muka välittäis puuttuvasta hampaasta
tai sitten pitää toisen kierroksen trigger hampaisiin lisätä tai vähentää 1 kpl...
vai pitääkö tuo wheel decoder routine asetus olla se 025 style
joku pikku jippo tuos taas kuitenkin on kyseessä...
kun tuo 2nd trigger on kuitenkin käytössä, niin ei tarvitse käyttää sitä "vajaa hampaista" pyörää...
jotenkin tuo ei vain kuulosta järkevältä, että ekalla kierroksella mega ei muka välittäis puuttuvasta hampaasta

vai pitääkö tuo wheel decoder routine asetus olla se 025 style

joku pikku jippo tuos taas kuitenkin on kyseessä...
Vähän turhan kova homma ruveta kokeilu mielessä tuota pyörää muuttamaan niin että siinä olis kaikki hampaat. Se kun on osa siiva pyörää.Näyttäs se toimivan tuossa vulva autossakin kun siinä on 60-2 kammella ja nokalla se yksi hammas.Höylä wrote:toimisko se paremmin, jos kokeilis sellaisella pyörällä, jossa on kaikki hampaat...
kun tuo 2nd trigger on kuitenkin käytössä, niin ei tarvitse käyttää sitä "vajaa hampaista" pyörää...
jotenkin tuo ei vain kuulosta järkevältä, että ekalla kierroksella mega ei muka välittäis puuttuvasta hampaastatai sitten pitää toisen kierroksen trigger hampaisiin lisätä tai vähentää 1 kpl...
vai pitääkö tuo wheel decoder routine asetus olla se 025 style![]()
joku pikku jippo tuos taas kuitenkin on kyseessä...
Tuota wheel decoder routinea oon kokeillut vaihtaa mutta ei vaikutusta.Ja melestäni sillä ei ole muuta merkitystä kuin että tuon 025 style pitäs toimia paremmmin useampi hampaisella pyörällä.
Tuosta nokka pulssin ajoituksesta se nyt varmaan on kiinni.

Mitäs tuo "2nd trigger active edge" meinaa?
No joo sain melkosen testailun ja taistelun jälkeen tuon toimimaan wasted sparkina. Eli pelkällä kammen rattaalla.Kipinän sain tulemaan kun koneessa ei ollut tulppia mutta kun tulpat laitto koneeseen niin kipinä hävis. Sitten kun loppuksi kokeilin toista strattia niin johan rupes toimii.Ilmeisesti ei jaksanut enää pöyrittää tarpeeksi.
Tällä hetkellä pelaa hukkakipänällä mutta jostain tulee häiriöö välillä. Megatunessa kiekkamittari piikittää ja kone meinaa sammua.Resettiä ei kyllä tule.Nyt on prosessorin jalasta 100ohm vastus ennen puolaa.
Eikö kukaan tiedä mikä tuon nokkapulsin oikea ajotus oikein on?
Saatto olla että tuon startin takia ei toiminut vaikka ajotus olisikin ollut oikeen.
Tällä hetkellä pelaa hukkakipänällä mutta jostain tulee häiriöö välillä. Megatunessa kiekkamittari piikittää ja kone meinaa sammua.Resettiä ei kyllä tule.Nyt on prosessorin jalasta 100ohm vastus ennen puolaa.
Eikö kukaan tiedä mikä tuon nokkapulsin oikea ajotus oikein on?
Saatto olla että tuon startin takia ei toiminut vaikka ajotus olisikin ollut oikeen.