VW boxer 69x94 / '56 kupla

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

VW boxer 69x94 / '56 kupla

Post by oldis »

Tänään tärähti ensimmäinen megarojekti kertalaakista käymään.

Setup:
Kone: 69x94mm
Kannet: 2-reikä vakio 1.6

Mega:
Partco v2.2
EDIS4 jakajaton hukkakipinäsytkä (moduli+2x2puola+VR-anturi)
'91 Fiestan sytkäpiuhasarja
Triggeripyörä 36-1 JaniM design, JappeQ hihnapyörään upotettuna
Suuttimet 4kpl 168,2 cc/min wasserboxer
Läppärunko Saab 900
Pa-paineensäädin Saab 900 3.0bar
TPS Volvo V70 mk1
Imusarja+plenum JaniM design
Innovate LC-1 v1.1 firmware laajakaista lambda
Imuilman lämpötila-anturi Sierra Cosworth
Moottorinlämpötila VDO M14 öljyproppuanturi

mikko @ dwl.fi
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

Mitäs tälle projektille kuuluu?joko on savut otettu? Itellä tarkotus laittaa kuplaan mega kunhan saa koneen muuten kasaan..
Flat4
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Konetta säädetty testipenkissä ja toimii hyvin. Kuplaan laittelin uudet pa-linjat ja puuttuu surgetankin asennus + piuhojen vetoa.
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

juupa juu.. laittelehan teholukuja tänne kunha saa säädöt kohdilleen.. :)
Tuo hihnapyörä/trikkeripyörä yhdistelmä kiinnostaa, olisko siitä mahdollista saada kuvaa :roll:
Flat4
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Eipä tässä tehoja olla hakemassa joten rullilla tuskin heti käydään. Käyttömukavuus ja megaan/megatuneen tutustuminen oli tän projektin tarkoituksena.

Tässä kuva hihnapyörästä ja edis palikoista ennen kasausta. Ja kuva testipenkistä.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

oldis wrote:Ja kuva testipenkistä.
Tuossa testipenkkikuvassa näkyy eräs näiden "ilmakoneiden" kiva ominaisuus, kätevä koekäyttää kun ei tarvitse järjestää jäähdytykselle mitään syyläriä, nesteitä, järjestelmän ilmauksia yms...

Nimim. rättisitikan moottoria usseemman kerran irtaallaan pihassa käyttäneenä...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

Onko tuo hihnapyöräkin omaa valmistetta.. Pitäs itekki piirtää kuvatus tuosta trikkeripyörästä ja viedä jonnekkin leikattavaksi.
Flat4
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Omavalmisteha se on kun en viittiny bergin limppuun alkaa porailee ja sorvailee kevennyksiä. JappeQualiser on Turenkilaisen VW-harrastajan piensarjatuotantona pari vuotta sitten valmistaman hihnapyörän nimi, Reippaasti vakiopyörää painavampi kapistus.

Noita trikkeripyöriä kannatta seurata täältä myyntipalstalta tai jätä osto ilmoitus - niitä pyörii sopivan kokoisina myynnissä aina välillä.
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

Mihis olet sen megan tarvitseman lämpöanturin tuikannu tuossa koneessa?

Ja laitotiko nuo virranjakajan/pumpun kolot lohkosta kylmästi tukkoon vai teitkö lisähuohotusreiät niistä?

pakko kysellä kun ei hyvin vielä tunnu näitä typ1 megaviritelmiä näkyvän :?
Flat4
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ite laitoin lohkon alakulmaan oikealle anturin. Se Cossun anturi ja M12x1,5 kierre siihen vaan.
Yks hyvä paikka on kans, jos siinä oikealla alhaalla on se peitelevy, niin siihen. Mexico lohko tai muu uustuotanto, tahi kolkin lohko pitää tällöin olla.
Ja yks vaihtoehto on se öljypohjan kansi. Sellasenkin nähnyt, et laittaa sylinterin alle ilmapeltiin kiinni haisteleen ilmanlämpöö.
Toisaalta sillä nyt hirveesti ole merkitystä, mistä se mittaa lämpöä, kuhan muuttuu koneen lämmetessä.
öljy parempi, niin näkee kuin kuumana se oikein käy.
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Mulla on VDO M14 oem öljypropun paikalle asennettava anturi mittaamassa koneen lämpöä öljystä. Paikkahan ei ole paras mahdollinen kun öljy lämpenee niin hitaasti että kylmänä rikastukset ovat turhan pitkään päällä. Muutan tuota lämpöanturin paikkaa JaniM mainitsemaan ilmapeltiin niin toimii jatkossa nopeemmin.

Mulla on lisäksi erilliset öljyn lämpö- ja painemittarit niin niistä tottuneesti seuraa mitä siellä takana tapahtuu.

Sorvasin jakajan tilalle alumiinista tulpan ja se on kiinni oem pannalla lohkon pinnassa. Tulppaan tein uran johon sopii jakajan tiiviste niin ei nosta öljyy sieltä välistä. Pa-pumpun tilalla on alumiinilätkä johon voi ja on suositeltavaakin laittaa lisähuohotus.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mut sähän saat ne pois rikastukset milloin haluut. Ne asteethan sai määriteltyä.
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Ok, pitää tutkii vielä tuota. Silti ton ö-lämmön sijaan mittais mieluummin jäähdytysilmaa tai cht.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

No se olis parempi tietenkin, ainut haitta on megatunessa ku asteikko loppuu reiluun sataan asteeseen.
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Noniin, projekti etenee ja tänään ajettu ekat säätölenkit. Nyt alkaa se mielenkiintoinen säätöjen hakeminen mitä on jo jonkun aikaa odotettu.
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

mites kuplanmega projekti etenee??
Flat4
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Säätöjä tehdään koko ajan. Kohta pääsee kesärenkailla tienpäälle niin alkaa löytyy kartalta uusia alueita.
PK
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:38
Location: Kuusamo

Post by PK »

mites on vehkeet lähteneet toimii??
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Kaikki muu pelaa hienosti paitsi Innovate LC-1. Boxi pimeni, sain uuden tilalle ja ilmeisesti on menny myös anturi. Ovaali on ajossa aina kun ehtii, sen verran tarkaksi sain jo kartat säädeltyy.
PK
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:38
Location: Kuusamo

Post by PK »

Hei jos sulta kuveja löytyy ni pistähän jonnekkin näkösälle!
Itellä samanmoinen prokkis menossa ja alkas kohta olla nipussa, tosin läppärungoilla. Ois mielenkiintoinen kattoo muidenkin toteutuksia,
niistähän vois saada vinkkiä.
oldis
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Dec 30, 2006 17:35
Location: Joensuu
Contact:

Post by oldis »

Tässä kuva padasta. Tukkia, letkuja ja piuhoja ei vielä siistitty sen kummemmin.

Mitkä läppikset meinasit laittaa?
PK
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Feb 28, 2005 17:38
Location: Kuusamo

Post by PK »

Läppikset on 2003 600CBR:n 38mm. Suuttimet on rungoissa kiinni.
Kone on vakioiskulla ja 88männillä, eli pikkumoottori :)
Saa nähä sit et miten rupee pelaamaan...
Vielä pitäs johtosarjat tehä, ja on sitä pikkunysväystä johon menee
näköjään aikaa uskomattoman paljon.
Post Reply