AFR-targetit

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

AFR-targetit

Post by Andyks »

On tullut foorumia jo pitempään selailtua ja koskaan ei ole tullut vastaan mitään juttua AFR-targeteista...
Eli kyseessä normaali käyttöauto, 2.0 8V turbo renuun koneella. Ahtoja toistaikseksi vain 0,3bar, mutta tarkoitus nostaa ~0,8-1,0... joilla tehotavoite ~200hp..
Eli pitäisi kulutussaada sopivaksi... maantieajossa ~7-8l... normaalissa rauhallisessa seka-ajossa kympin hujakoille tai alle... mutta silti tarttis kone saada kestämään..
Nyt mennään tämmösellä kartalla...
Image

Normaalissa maantieajossa 90-110kmh osutaan tuonne 2500-3000rpm ja mappi on 60-80... Pienelläkin kuorman lisäyksellä nousee mappi helposti 100 siksi sielläkin vielä kohtuulaihalla... siitä ylöspäin sitten mennään jyrkästi rikkaammalle.
Kommentoikaa karttaa... yli 100 mentäessä tuskin kannattaa enää laihentaa...? tuolla 40-60 voisi ehkä hieman laihentaa.. mutta alkaa jo vetää huonosti 16 ja sen alle mentäessä.. tosin sytkän aikaistus saattaisi tähän auttaa..? ei ole vielä kokeiltu..
Nyt ollaan päästy maantiellä n. 9,5l ja seka-ajossa 12,5 tämä tosin työmatka-ajoa.. 15km/suunta ja päivät on olleet kylmähköjä... Pitäisi ehkä warmuppiakin pienentää..
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mä en jaksa uskoa, että noin laihalla kartalla enää oltais taloudellisia... saattaa kyllä olla, että olen liian kauan ajanut dieselillä nuo "käyttöajot..." siinä kun kulutus tippuu, mitä tiukemmaksi ruuvaa syöttöruuvia :wink:

kokeileppa hieman kuriittas rikastaa karttaa tuossa maantie alueella, vaikutukset voi olla yllättäviä... :roll: toiset koneet tykkää laihemmasta ja toiset rikkaammasta seoksesta...

vaimon vanha jetta esim. tiputti kulutustaan 2 ltr/100 km, kun porasin pääsuuttimet 0.5 mm suuremmiksi :P samalla loppui se ikuinen nykiminen ja kierrosten vaeltelu maantie ajossa... se alkoi mennä suutinrempan jälkeen maantiellä alle 7 ltr:lla 100 km :shock:
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Kannattaa myös tuota syttyä katsella, niin saattaa saada vetoja laihalla koneellakin.. Itsellä noin 100 vauhdissa ennen map noin 60 paikkeilla ja vedot hukassa, pelkästään syttyä säätämällä map tippui alle 50 ja vetoja tuli lisää vaikka ruiskupuoleen ei koskettu.. Mulla on itsellä myös tuo matka-ajon säätö kesken, täytys ottaa kaveria mukaan ja alkaa syttyä katselemaan tarkemmin.
Kannattaa katsella DutyCycle:ä lambda-arvon lisäksi.. Lambdasta näkee vain seossuhteen, mutta DC:stä näkee minkä verran suuttimet on auki suhteessa aikaan. Eli etsitään sellainen seos, jolla saadaan pienin DC matka-ajossa..
Jos meno tuntuu kuminauhamaiselta, ollaan jo liian laihalla -> map kohoaa ja ruiskutusaika kasvaa..
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

Sytty on todennäköisesti aivan liian myöhäisellä... Tältä näyttää syttykartta nyt..
Image
En ole uskaltanut alkaa aikaistaa kun ei ole mitään tietoa koneen alkup. ennakoista, eikä ole minkäänlaista nakutustunnistinta vielä käytössä. Nyt on koottuna MSextra sivuiltakin löytyvä simppeli kytkentä ja sille boschin anturi.. täytynee vain ensin kehittää jokin kuulosuojain+letku systeemi jolla säätää tuon kytkennän näyttämään edes jotain oikein...

Tyhmäkysymys.. Eli kun halutaan bensankulutus minimoida niin tulisi saada MAP arvo mahdollisimman alas..? Tai no sehän tietysti vaikuttaa suoraan DC-arvoon,

Nyt meno on 80-110 vauhdeissa oikein mukavaa eikä kuminauhamaista lainkaan.. 110 jälkeen alkaa nykiä.. johtunee mapista joka heiluu n +-5kpa. 70 ja sen alle nykii välillä hiukan.. mutta johtunee myöskin tuosta heiluvasta mapista.

Miten tuota sytkää säätelet? nakutusanturia käytössä? reaaliaikaisesti vain ja katsotaan miten käytös muuttuu tasakaasulla..? Löytyykö oikean sytkä helposti vai onko oikean ympärillä +-5astetta ihan arpomista..?

Milläs konstilla olisi kätevin kokeilla muunlaisia seossuhteita..? ei taida muutakonstia olla kuin afr kartta uusiksi ja ajoa ja generoidaan karttaa uusiksi...?

Ainoa mitä asiasta googlella löysin oli tämä thread... http://www.turbobricks.com/forums/showt ... ge=1&pp=25
Ja ei tuo omani juuri laihemmalla ole kuin tuolla tarjottavat ovat...
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Täällä mennään korvakuulolla... Mutta vielä ei ole nakutusta kuulunut. Paremmin tietävät varmaan selittelevät enemmän, koska mulla ei ole kokemuksia sytystä.. Vasta noin kk sitten sain sytyn tuon megan perään..
Andyks
Megasquirttaaja
Posts: 41
Joined: Sun Nov 12, 2006 20:10
Location: Turku

Post by Andyks »

msivula wrote:Täällä mennään korvakuulolla... Mutta vielä ei ole nakutusta kuulunut. Paremmin tietävät varmaan selittelevät enemmän, koska mulla ei ole kokemuksia sytystä.. Vasta noin kk sitten sain sytyn tuon megan perään..
Mulla vaihtui kone yksipisteruiskusta isompaan monipisteruuttaan turbolla.. eli alkuperäinen ecu ei käynyt.. ja alkuperäinen johtosarjakin olisi mennyt uusiksi niin laitoin suoraan suosiolla megan.. ja kun alunperinkin sytkän ohjauksen hoitaa täysin ecu niin oli pakko ottaa tuo sytkä heti mukaan...
Ja kun kerran auto käyttiksenä on niin sitä o sen verran bitumoitu, että en uskalla korvakuulolla ajaa...

Löysin nyt MSefi sivuilta vähän lisää afr karttoja.. ja niissä mennään jo 80kpa 14.5 ja 100kpa on jo 12.5...
Täytyy varmaan säätää sytkää paremmaksi ennenkuin alkaa afr karttaa muuttelemaan...

Sen verran edittiä, että kävin tänään tankkaamassa.. takana about 110km puhdasta maantieajoa.. keskinopeus ehkä n100kmh tai vähän yli.. sen lisäksi 15+15km työmatkat ja n.30km normaalia taajama/kaupunkiajoa... Eikä kyllä mitenkään erityisesti tullut kaasujalkaa säästeltyä.. 10,6 kulutus :) Vaikuttaa ihan mukavalta jo.. ja luulis että vielä saa sytkää laittaa 10astetta lisää ja sieltä tulee lisää potkua niin ei varmasti ole ongelma saada alta kympin.. :)
Post Reply