KWP ECUflasher

Keskustelu muista moottorinohjausjärjestelmistä ja viritysprojekteista. Kaikki muut aiheet tullaan poistamaan.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mekainssi
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Oct 18, 2006 16:00
Location: Oulu

KWP ECUflasher

Post by Mekainssi »

Onko kukkaa perehtyny noitten ohjelmien muokkaukseen? Millä sais auki ja käännettyä selkokieleen noi ECUn käyttämät konekielikoodit? Megan ohjelmistako apu
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ei oo megoista apua tuohon.
Vaatii ihan omat systeeminsä. Winols on kai yksi millä touhutaan.

Olis kiva jos jonkun yksityisen tekemä editori löytyisi :D
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Jankos wrote:Vaatii ihan omat systeeminsä. Winols on kai yksi millä touhutaan.

Olis kiva jos jonkun yksityisen tekemä editori löytyisi :D
MisterED, Winbin ja Motronic Editor ovat myös 8-bittisten Motronic ohjainten kanssa käyttökelpoisia. Koodin avaamiseen DIS51.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

No tulipa flunssassa vähän tongittua tätäkin.

Itellä kun common rail diiseli EDC15 ohjaimella mihin sain hommattua tuninkitiedoston keväällä ja tuolla KWP:lla sen sinne tyrkkäsin.

Nyt siis mulla on koneella orkkis ja muokattu. Noiden eroja tulikin tutkattua ja hexeditillä sekä winolsilla vertailin karttoja.

Eroja löytyikin ja löysin ehkä oikean kartankin missä syöttöero on tehty, mutta varmuudella en tuota osaa vielä sanoa. Lisäksi löytyi tiedot mistä löytyy ahtopaineensäädölle arvot.

Jos tuo on oikea karttakohta niin pääsen ehkä itsekin tuota rukkaamaan "oikeaan" suuntaan, ahtojakin voisi varovasti nostaa ;)
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

hitto mutta tuo muisti pätkii pahasti :D

Ei pieneen mieleen tullut mitään välähdystäkään että miten ite sais kaiveltua noita koodeja, ja nyt tuo DIS51 palautti vanhoja oppeja mieleen.

Pitääkin testata sitäkin, melkein 10 vuotta kun viimeksi noiden kanssa pelannut ja taas on unohtunut... No asmia sentään hiukan ymmärtääkin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Jankos wrote: Itellä kun common rail diiseli EDC15 ohjaimella mihin sain hommattua tuninkitiedoston keväällä ja tuolla KWP:lla sen sinne tyrkkäsin.

Nyt siis mulla on koneella orkkis ja muokattu. Noiden eroja tulikin tutkattua ja hexeditillä sekä winolsilla vertailin karttoja.

Eroja löytyikin ja löysin ehkä oikean kartankin missä syöttöero on tehty, mutta varmuudella en tuota osaa vielä sanoa. Lisäksi löytyi tiedot mistä löytyy ahtopaineensäädölle arvot.

Jos tuo on oikea karttakohta niin pääsen ehkä itsekin tuota rukkaamaan "oikeaan" suuntaan, ahtojakin voisi varovasti nostaa ;)
Juu ja tavunkin kun muutat niin ohjain menee memory checksum error vikatilaan.

Tarvitset hommaan vielä softan jolla saat laskettua tarkistussumma tavut - sikäli mikäli tuo KWP ECUFlasher softa ainoastaan lataa koodin purkkiin/purkista.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Kyllähän tuo cheksumm tuli tuossa mieleen kun niitä vähän aikaa mietiskelin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
Mekainssi
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Oct 18, 2006 16:00
Location: Oulu

Post by Mekainssi »

Voisiko herrat Benkku ja Jankos vähän valottaa termiviidakkoa:) Onko jotain suositeltavia versioita noista ohjelmista ja voitteko suosittaa tiettyjä kirjallisuuslähteitä ko. koodieditorien(taimitälie) käytön mahdollistamiseksi. Juurikaan ei ole kokemusta ennestään konekielen kääntelystä. Kiitoksia vinkeistä.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Olennaista on löytää Motronicin (tässä yhteydessä siis tarkoitan 8051 pohjaisia 8- tai 8/16 bittiset ohjaimia -> circa. 1995-96 asti. Ei koske uudempia C165/167 pohjaisia vaikka osa perusteista pätee näihinkin) parametrit ja taulukot muistista sekä ymmärtää niiden rakenne.

Jokaisella taulukolla on;
- tunnistetavu, joka tarkkaan kertoo mitä taulukko-arvot teknisesti ottaen ovat (suihkutus, ennakko, dwell, warmup yms. lukuisat muut 1/2/3-ulotteiset kartat ja parametrit)
- edelleen tunnistetavun jälkeen kerrotaan taulukon koko (X, Y) sekä mahdolliset muut vaikuttavat asiat, kuten esimerkiksi taajuus jolla lookup algoritmi taulukkopisteeseen (jotka eivät useinkaan ole 'tasavälein') osuu sekä tietty varsinainen taulukkopisteen arvo.

ja jokaisen taulukon osoite löytyy erityisestä taulukot (ts. niiden alku-osoitteen) listaavasta ns. map taulukosta.

Vanhemmissa Motronic ohjaimissa tarkistussumma lasketaan koko muistille ja uudemmissa jokaisella taulukolla on oma summansa ja koko muistilla vielä omansa.

Lähdekirjallisuudeksi jne.

- 8051 assembly manuaali
- tutkittavan ohjaimen prosesorin (esim. 80515) datalehti
- johtosarjan kytkentäkaavio ohjaimen liittimeen sekä taitoa tutkia levyltä mihin pinneihin esimerkiksi anturisignaalit menevät
- disassembleri eli esim. DIS51 ja sen käyttö-ohje
- ROM muistin lukija

Mikä tahansa em. editoreista käy, mielellään uusin versio.

Muutamia vinkkejä. Selvitä aluksi prosessorin datalehdestä pinni, jonka loogisesta tilasta selviää onko prosessorin sisäinen muisti käytössä vaiko ei -vanhemissa on. Uudemmissa sekä koodi, että data sijaitsevat ulkoisella muistilla. Mikäli sisäinen muisti käytössä, niin ennen koodin purkamista joudut lukemaan sen prosessorin muistista ja yhdistämään sen ROM muistin alkuun, sekä editoimaan alku-osoitteenkin (datalehdestä selviää osoite-avaruudet).

Mitä tulee taulukkoihin, tunnistetavuihin jne. yleiseen ohjaimen toiminnan kuvaukseen niin surffaappa ->

http://www.motronic.ws/

Motronic oli kehittynyt ohjain jo 20 vuotta sitten, kehittyneempi kuin useimmat tämän päivän kaupalliset 'aftermarket' tai DIY-ohjaimet. Esimerkiksi 80-luvun lopun/90-luvun alun M1.3, MP 3.1, MP 5.1 (BMW, Peugeot et. al) versioissa taulukoita yli 200 kpl.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Iha OT:na, mutta mielestäni taulukoihin perustuva säätö ei kyllä kovin kehittynyttä ole...
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Totta, tuohon aikaan ei ollut vielä täydellistä moottorimallia implementoituna, joten käytettiin kattavia parametritaulukoita laskennan pohjana. Toinen teknisempi syy lienee ollut aikakauden prosessorien minimalistinen laskentateho.

Tosin edustivat tuolloin parasta ohjausteknistä tietämystä ja vielä nykyäänkin tuon ajan Motronic ohjaimet vetävät vertoja monille 'aftermarket' ohjaimille.

90-luvun alkuvuosinahan noihin implementoitiin sekuentiaalisen suihkutuksen ohella jo sylinterikohtainen suihkutusmäärän säätökin (ts. sylinterikohtainen suihkutusajan säätö). Ennakon säätö sylinterikohtaisesti, mitattuna kulmanopeuden muutoksesta työtahdin jälkeen, taisi olla jo hieman aiemmin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Vielä kun kerran topiccina on KWP Ecuflasher, niin joko joku on perehtynyt noiden VAGien flashaamiseen?
Post Reply