KWP ECUflasher
Moderator: Masi_K
KWP ECUflasher
Onko kukkaa perehtyny noitten ohjelmien muokkaukseen? Millä sais auki ja käännettyä selkokieleen noi ECUn käyttämät konekielikoodit? Megan ohjelmistako apu
No tulipa flunssassa vähän tongittua tätäkin.
Itellä kun common rail diiseli EDC15 ohjaimella mihin sain hommattua tuninkitiedoston keväällä ja tuolla KWP:lla sen sinne tyrkkäsin.
Nyt siis mulla on koneella orkkis ja muokattu. Noiden eroja tulikin tutkattua ja hexeditillä sekä winolsilla vertailin karttoja.
Eroja löytyikin ja löysin ehkä oikean kartankin missä syöttöero on tehty, mutta varmuudella en tuota osaa vielä sanoa. Lisäksi löytyi tiedot mistä löytyy ahtopaineensäädölle arvot.
Jos tuo on oikea karttakohta niin pääsen ehkä itsekin tuota rukkaamaan "oikeaan" suuntaan, ahtojakin voisi varovasti nostaa
Itellä kun common rail diiseli EDC15 ohjaimella mihin sain hommattua tuninkitiedoston keväällä ja tuolla KWP:lla sen sinne tyrkkäsin.
Nyt siis mulla on koneella orkkis ja muokattu. Noiden eroja tulikin tutkattua ja hexeditillä sekä winolsilla vertailin karttoja.
Eroja löytyikin ja löysin ehkä oikean kartankin missä syöttöero on tehty, mutta varmuudella en tuota osaa vielä sanoa. Lisäksi löytyi tiedot mistä löytyy ahtopaineensäädölle arvot.
Jos tuo on oikea karttakohta niin pääsen ehkä itsekin tuota rukkaamaan "oikeaan" suuntaan, ahtojakin voisi varovasti nostaa

Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

hitto mutta tuo muisti pätkii pahasti 
Ei pieneen mieleen tullut mitään välähdystäkään että miten ite sais kaiveltua noita koodeja, ja nyt tuo DIS51 palautti vanhoja oppeja mieleen.
Pitääkin testata sitäkin, melkein 10 vuotta kun viimeksi noiden kanssa pelannut ja taas on unohtunut... No asmia sentään hiukan ymmärtääkin.

Ei pieneen mieleen tullut mitään välähdystäkään että miten ite sais kaiveltua noita koodeja, ja nyt tuo DIS51 palautti vanhoja oppeja mieleen.
Pitääkin testata sitäkin, melkein 10 vuotta kun viimeksi noiden kanssa pelannut ja taas on unohtunut... No asmia sentään hiukan ymmärtääkin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Juu ja tavunkin kun muutat niin ohjain menee memory checksum error vikatilaan.Jankos wrote: Itellä kun common rail diiseli EDC15 ohjaimella mihin sain hommattua tuninkitiedoston keväällä ja tuolla KWP:lla sen sinne tyrkkäsin.
Nyt siis mulla on koneella orkkis ja muokattu. Noiden eroja tulikin tutkattua ja hexeditillä sekä winolsilla vertailin karttoja.
Eroja löytyikin ja löysin ehkä oikean kartankin missä syöttöero on tehty, mutta varmuudella en tuota osaa vielä sanoa. Lisäksi löytyi tiedot mistä löytyy ahtopaineensäädölle arvot.
Jos tuo on oikea karttakohta niin pääsen ehkä itsekin tuota rukkaamaan "oikeaan" suuntaan, ahtojakin voisi varovasti nostaa
Tarvitset hommaan vielä softan jolla saat laskettua tarkistussumma tavut - sikäli mikäli tuo KWP ECUFlasher softa ainoastaan lataa koodin purkkiin/purkista.
Voisiko herrat Benkku ja Jankos vähän valottaa termiviidakkoa:) Onko jotain suositeltavia versioita noista ohjelmista ja voitteko suosittaa tiettyjä kirjallisuuslähteitä ko. koodieditorien(taimitälie) käytön mahdollistamiseksi. Juurikaan ei ole kokemusta ennestään konekielen kääntelystä. Kiitoksia vinkeistä.
Olennaista on löytää Motronicin (tässä yhteydessä siis tarkoitan 8051 pohjaisia 8- tai 8/16 bittiset ohjaimia -> circa. 1995-96 asti. Ei koske uudempia C165/167 pohjaisia vaikka osa perusteista pätee näihinkin) parametrit ja taulukot muistista sekä ymmärtää niiden rakenne.
Jokaisella taulukolla on;
- tunnistetavu, joka tarkkaan kertoo mitä taulukko-arvot teknisesti ottaen ovat (suihkutus, ennakko, dwell, warmup yms. lukuisat muut 1/2/3-ulotteiset kartat ja parametrit)
- edelleen tunnistetavun jälkeen kerrotaan taulukon koko (X, Y) sekä mahdolliset muut vaikuttavat asiat, kuten esimerkiksi taajuus jolla lookup algoritmi taulukkopisteeseen (jotka eivät useinkaan ole 'tasavälein') osuu sekä tietty varsinainen taulukkopisteen arvo.
ja jokaisen taulukon osoite löytyy erityisestä taulukot (ts. niiden alku-osoitteen) listaavasta ns. map taulukosta.
Vanhemmissa Motronic ohjaimissa tarkistussumma lasketaan koko muistille ja uudemmissa jokaisella taulukolla on oma summansa ja koko muistilla vielä omansa.
Lähdekirjallisuudeksi jne.
- 8051 assembly manuaali
- tutkittavan ohjaimen prosesorin (esim. 80515) datalehti
- johtosarjan kytkentäkaavio ohjaimen liittimeen sekä taitoa tutkia levyltä mihin pinneihin esimerkiksi anturisignaalit menevät
- disassembleri eli esim. DIS51 ja sen käyttö-ohje
- ROM muistin lukija
Mikä tahansa em. editoreista käy, mielellään uusin versio.
Muutamia vinkkejä. Selvitä aluksi prosessorin datalehdestä pinni, jonka loogisesta tilasta selviää onko prosessorin sisäinen muisti käytössä vaiko ei -vanhemissa on. Uudemmissa sekä koodi, että data sijaitsevat ulkoisella muistilla. Mikäli sisäinen muisti käytössä, niin ennen koodin purkamista joudut lukemaan sen prosessorin muistista ja yhdistämään sen ROM muistin alkuun, sekä editoimaan alku-osoitteenkin (datalehdestä selviää osoite-avaruudet).
Mitä tulee taulukkoihin, tunnistetavuihin jne. yleiseen ohjaimen toiminnan kuvaukseen niin surffaappa ->
http://www.motronic.ws/
Motronic oli kehittynyt ohjain jo 20 vuotta sitten, kehittyneempi kuin useimmat tämän päivän kaupalliset 'aftermarket' tai DIY-ohjaimet. Esimerkiksi 80-luvun lopun/90-luvun alun M1.3, MP 3.1, MP 5.1 (BMW, Peugeot et. al) versioissa taulukoita yli 200 kpl.
Jokaisella taulukolla on;
- tunnistetavu, joka tarkkaan kertoo mitä taulukko-arvot teknisesti ottaen ovat (suihkutus, ennakko, dwell, warmup yms. lukuisat muut 1/2/3-ulotteiset kartat ja parametrit)
- edelleen tunnistetavun jälkeen kerrotaan taulukon koko (X, Y) sekä mahdolliset muut vaikuttavat asiat, kuten esimerkiksi taajuus jolla lookup algoritmi taulukkopisteeseen (jotka eivät useinkaan ole 'tasavälein') osuu sekä tietty varsinainen taulukkopisteen arvo.
ja jokaisen taulukon osoite löytyy erityisestä taulukot (ts. niiden alku-osoitteen) listaavasta ns. map taulukosta.
Vanhemmissa Motronic ohjaimissa tarkistussumma lasketaan koko muistille ja uudemmissa jokaisella taulukolla on oma summansa ja koko muistilla vielä omansa.
Lähdekirjallisuudeksi jne.
- 8051 assembly manuaali
- tutkittavan ohjaimen prosesorin (esim. 80515) datalehti
- johtosarjan kytkentäkaavio ohjaimen liittimeen sekä taitoa tutkia levyltä mihin pinneihin esimerkiksi anturisignaalit menevät
- disassembleri eli esim. DIS51 ja sen käyttö-ohje
- ROM muistin lukija
Mikä tahansa em. editoreista käy, mielellään uusin versio.
Muutamia vinkkejä. Selvitä aluksi prosessorin datalehdestä pinni, jonka loogisesta tilasta selviää onko prosessorin sisäinen muisti käytössä vaiko ei -vanhemissa on. Uudemmissa sekä koodi, että data sijaitsevat ulkoisella muistilla. Mikäli sisäinen muisti käytössä, niin ennen koodin purkamista joudut lukemaan sen prosessorin muistista ja yhdistämään sen ROM muistin alkuun, sekä editoimaan alku-osoitteenkin (datalehdestä selviää osoite-avaruudet).
Mitä tulee taulukkoihin, tunnistetavuihin jne. yleiseen ohjaimen toiminnan kuvaukseen niin surffaappa ->
http://www.motronic.ws/
Motronic oli kehittynyt ohjain jo 20 vuotta sitten, kehittyneempi kuin useimmat tämän päivän kaupalliset 'aftermarket' tai DIY-ohjaimet. Esimerkiksi 80-luvun lopun/90-luvun alun M1.3, MP 3.1, MP 5.1 (BMW, Peugeot et. al) versioissa taulukoita yli 200 kpl.
Totta, tuohon aikaan ei ollut vielä täydellistä moottorimallia implementoituna, joten käytettiin kattavia parametritaulukoita laskennan pohjana. Toinen teknisempi syy lienee ollut aikakauden prosessorien minimalistinen laskentateho.
Tosin edustivat tuolloin parasta ohjausteknistä tietämystä ja vielä nykyäänkin tuon ajan Motronic ohjaimet vetävät vertoja monille 'aftermarket' ohjaimille.
90-luvun alkuvuosinahan noihin implementoitiin sekuentiaalisen suihkutuksen ohella jo sylinterikohtainen suihkutusmäärän säätökin (ts. sylinterikohtainen suihkutusajan säätö). Ennakon säätö sylinterikohtaisesti, mitattuna kulmanopeuden muutoksesta työtahdin jälkeen, taisi olla jo hieman aiemmin.
Tosin edustivat tuolloin parasta ohjausteknistä tietämystä ja vielä nykyäänkin tuon ajan Motronic ohjaimet vetävät vertoja monille 'aftermarket' ohjaimille.
90-luvun alkuvuosinahan noihin implementoitiin sekuentiaalisen suihkutuksen ohella jo sylinterikohtainen suihkutusmäärän säätökin (ts. sylinterikohtainen suihkutusajan säätö). Ennakon säätö sylinterikohtaisesti, mitattuna kulmanopeuden muutoksesta työtahdin jälkeen, taisi olla jo hieman aiemmin.