Page 1 of 1

Ford Dohc kampuran asento antura???

Posted: Tue Oct 02, 2007 12:18
by fordsoni
Nii, onko tietoa että onko kyseisen moottorin antura hall vai induktiivi....?hmm. vai muu/ mikä??? Ja toimiiko megan kanssa ja miten johot kytketään kun antura on 2 napainen? ja koneen sisällä on moottorin oma triggeri 36-1,pelaakohan sillä, onko kokemuksia? Tarkennus vielä että olen rakentamassa hukkakipinä systeemiä ja ruiskun ohjausta... (todennäiköisesti järjestelmästä tulee todellinen hukkakipinä järjestelmä) :lol:

Posted: Tue Oct 02, 2007 13:59
by PQatPIT
Kyllä siellä se anturi on VR-mallinen eli magneettinen eli induktiivianturi, tuohon aikaan Voortti ja käytännössä kaikki muutkin eurooppalaiset massatuotanto-moottorit olivat tuolla systeemillä, pyöränä 36-1 tai 60-2.

Mega tarvitsee jonkunlaista signaalinmuokkausta ennenkuin kampuralta tulleen tuollaisen signaalin voi ohjata prosessorille päin. Tätä varten on kaikenlaisia ratkaisuja, LM-jotain piirit jne. Lue manuaaleja.

36-1 toimii hukkakipinäsysteemin anturointina ok, muistaakseni joissain Fordin omissa tekeleissä joiltain vuosilta on näin, sekä 4- että kuusipyttyisissä. Bosch on tehnyt yleensä niin tuon 60-2 signaalin lisäksi on nokalla hall-anturi joka kertoo moottorin vaiheen niin purkki osaa laittaa suihkutusjärjestyksen kohdalleen ja siten myös pienennettyä päästöjä.

Omana käyttökikottimena on Opel Vectra B X18XE-moottorilla. Siinä on induktiivianturi lukemassa kampuran 60-2-pyörää ja hall-anturi lukemassa yhtä pako-nokalla olevaa hammasta. Moottorinohjaimena on Siemens ja puolana on yleinen Boschin 2 x 2-hukkakipinäpuola. Fordin ratkaisu on hyvin lähellä tätä mutta 36-1-pyörällä.


PQ

Posted: Wed Oct 03, 2007 8:54
by fordsoni
joo, tuo selventi paljo. tossahan dokki koneessa ei ole mitään nokan asento anturoita mut kaipa sen saa toimimaa, helpoin varmaa pistää ihan hall anturi sinne ratasta lukemaan...

Posted: Wed Oct 03, 2007 22:28
by fordsoni
eli... ymmärsinkö oikein..., mulla on nyt accel merkkiset suora sytkä puolat(kaks puolaa joissa molemmissa kaks tulpan lähtöä) ja bossin 200 loppuinen sytkän vahvistin ja se opelin käyttämä HEI moduuli, tarvitsenko muita osia sytkän rakentamiseen? käytän siis foordin omaa induktiivi anturia, koska en löytänyt mistää sopivaa hallia tilalle ku se on siellä koneen sisällä, anturi lukee 36-1 typpistä trikkeriä, onkohan se anturi oikeassa paikassa siinä koneessa alkuperäsenä? ja vielä miten se sytkän lähtö on paras toteuttaa megalta?(levy on partcon mallia) ruiskun ohjaus onkin saatu jo toimimaan kaverin autossa :!: :!: :!: :lol: :lol: joten omaan pistän tuon sytyn myös(ihan mielenkiinnosta)