Page 1 of 1
Ford Dohc kampuran asento antura???
Posted: Tue Oct 02, 2007 12:18
by fordsoni
Nii, onko tietoa että onko kyseisen moottorin antura hall vai induktiivi....?hmm. vai muu/ mikä??? Ja toimiiko megan kanssa ja miten johot kytketään kun antura on 2 napainen? ja koneen sisällä on moottorin oma triggeri 36-1,pelaakohan sillä, onko kokemuksia? Tarkennus vielä että olen rakentamassa hukkakipinä systeemiä ja ruiskun ohjausta... (todennäiköisesti järjestelmästä tulee todellinen hukkakipinä järjestelmä)

Posted: Tue Oct 02, 2007 13:59
by PQatPIT
Kyllä siellä se anturi on VR-mallinen eli magneettinen eli induktiivianturi, tuohon aikaan Voortti ja käytännössä kaikki muutkin eurooppalaiset massatuotanto-moottorit olivat tuolla systeemillä, pyöränä 36-1 tai 60-2.
Mega tarvitsee jonkunlaista signaalinmuokkausta ennenkuin kampuralta tulleen tuollaisen signaalin voi ohjata prosessorille päin. Tätä varten on kaikenlaisia ratkaisuja, LM-jotain piirit jne. Lue manuaaleja.
36-1 toimii hukkakipinäsysteemin anturointina ok, muistaakseni joissain Fordin omissa tekeleissä joiltain vuosilta on näin, sekä 4- että kuusipyttyisissä. Bosch on tehnyt yleensä niin tuon 60-2 signaalin lisäksi on nokalla hall-anturi joka kertoo moottorin vaiheen niin purkki osaa laittaa suihkutusjärjestyksen kohdalleen ja siten myös pienennettyä päästöjä.
Omana käyttökikottimena on Opel Vectra B X18XE-moottorilla. Siinä on induktiivianturi lukemassa kampuran 60-2-pyörää ja hall-anturi lukemassa yhtä pako-nokalla olevaa hammasta. Moottorinohjaimena on Siemens ja puolana on yleinen Boschin 2 x 2-hukkakipinäpuola. Fordin ratkaisu on hyvin lähellä tätä mutta 36-1-pyörällä.
PQ
Posted: Wed Oct 03, 2007 8:54
by fordsoni
joo, tuo selventi paljo. tossahan dokki koneessa ei ole mitään nokan asento anturoita mut kaipa sen saa toimimaa, helpoin varmaa pistää ihan hall anturi sinne ratasta lukemaan...
Posted: Wed Oct 03, 2007 22:28
by fordsoni