IGBT ongelma....käyttö savut...

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
ZYN-5
Megasquirt aloittelija

IGBT ongelma....käyttö savut...

Post by ZYN-5 »

No nyt tuli ongelma. kärys vissiin nuot IGBT:t... kaks kappaletta piirilevyllä numerolla IRGS14C40L.
Kun en moisia löydä het Suomen elektroniikka liikkeistä niin kenelläkään tietoa millainen käy tähän tilalle tai mita teillä käytössä.

Vian syytä en ymmärrä kun en ole piirilevyyn koskenut...vain säädöksiä tehnyt koneella...liekkö sitten sitä kautta vika tullut ja lämpesivät.

Toivotaan ettei imuuta särkyny.
ArttuH
Megajumala

Post by ArttuH »

Näyttäisi olevan "tavallinen" sytkä-IGBT ilman virranrajoitusta, ilmeisesti pintaliitosmalli, DPAK2-kotelo. Tuolle löytyy jonkin verran korvaavia vaihtoehtoja muiltakin valmistajilta, mutta ei nekään taida olla sen helpommin saatavissa. Itse en ole nähnyt noita missään suomalaisessa vähittäismyyntikaupassa, eikä tainnut löytyä Farnelliltakaan. Itse olen tilaillut noita suoraan valmistajilta. Mulla saattaa olla jotain vastaavia jossain laatikon pohjalla, että jos meinaa olla hankaluuksia hankkimisessa, niin ota yhteyttä.

Kun noissa ei ole virranrajoitusta sisäänrakennettuna ja jos levylle ei ole erikseen sellaista tehty, niin käry käy helposti ihan asetuksia räpläämällä. Jos puolan ensiön resistanssi on puoli ohmia tai vähemmän, niin virta karkaa heti liian suureksi, jos dwell-aikaa säätää liian suureksi tai pistää inverted-asetuksen väärin päin. Mun mielestä on vähän uhkarohkeaa tehdä sytkän ohjaus ilman virranrajoitusta, ellei systeemiä ole tarkoitus käyttää ainoastaan tiettyjen sopivien puolien kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala

Post by Benkku »

ArttuH wrote:Kun noissa ei ole virranrajoitusta sisäänrakennettuna ja jos levylle ei ole erikseen sellaista tehty, niin käry käy helposti ihan asetuksia räpläämällä. Jos puolan ensiön resistanssi on puoli ohmia tai vähemmän, niin virta karkaa heti liian suureksi, jos dwell-aikaa säätää liian suureksi tai pistää inverted-asetuksen väärin päin. Mun mielestä on vähän uhkarohkeaa tehdä sytkän ohjaus ilman virranrajoitusta, ellei systeemiä ole tarkoitus käyttää ainoastaan tiettyjen sopivien puolien kanssa.
Niin tai pikemminkin jos/kun käytetyn muuntajan rautasydämen kyllästymisestä (= maksimi latausaika) ei ole tietoa/sitä ei ole mitattu ynnä säädetään latausaika 'pitkäksi' tyyliin 'varmuuden vuoksi'. Seurauksena sitten korkeammilla pyörintänopeuksilla edellä mainittu.
Post Reply