Page 1 of 1
Suuttimien koko ihmetyttää
Posted: Sun Aug 26, 2007 11:37
by puuhapete
Eli 6 sylinterisessä ahdetussa koneessa 550cc suuttimet 6kpl.
Pitäisi riittää teoriassa ~450-500hv?
Lisäksi 2kpl boschin pumppuja syöttää menovettä.
3.kalvoinen p.aineen säädin.
Nyt kuitenkin näyttää siltä että tuotto loppuu kesken 0.9bar täysvedossa.
afr näytti ~14.2
Karttaa säätämällä ei rikastu tuosta ja dutycycletkin näyttää pitkälti toista sataa.
Koneessa ei taatusti ole noin paljon voimaa vielä.
Suuttimien tuotot tarkistin ja aika hyvin pitivät paikkaansa.
Normaaliako vaiko vikaa etsimään.
niin niin se laajakaista pitäisi olla...
Posted: Sun Aug 26, 2007 12:21
by turbosbc
ootko tarkistanut että bensanpaine nousee imusarjapaineen mukana? 3 kalvoinen säädin? Eli joku kertova jossa bpaine kasvaa enemmän kuin 1:1?
Jos sulla on normaali lambda niin mistä tiedät että seos on 14.2?
En tiedä boshin pumpuista mutta esim walbron pumpuissa tuotto romahtaa noin 5 bar paineella... 3 bar peruspaineella, 1bar ahdoilla ja kertovalla säätimellä ollaan helposti lähellä 5 bar bensanpainetta.
Posted: Sun Aug 26, 2007 13:44
by puuhapete
turbosbc wrote:ootko tarkistanut että bensanpaine nousee imusarjapaineen mukana? 3 kalvoinen säädin? Eli joku kertova jossa bpaine kasvaa enemmän kuin 1:1?
Jos sulla on normaali lambda niin mistä tiedät että seos on 14.2?
En tiedä boshin pumpuista mutta esim walbron pumpuissa tuotto romahtaa noin 5 bar paineella... 3 bar peruspaineella, 1bar ahdoilla ja kertovalla säätimellä ollaan helposti lähellä 5 bar bensanpainetta.
Kertova FSEn säädin.
K.Jetin pumppuja pitäis käydä vielä 6bar hyvin. Täytyy tarkistaa vielä tuo bensanpaineen nousu uudestaan.
No joo megatunesta arvoin tuon 14.2
Logi näyttää lambdalla jotain 0.87volttia. Arpa peliähän tää tuntuu olevan kun ei ole sitä laajakaistaa.
Ennen pärjäsin seossuhde mittarilla ja kuuloaistilla... ja tuurilla kun ei mitään hajonnut.
Posted: Sun Aug 26, 2007 15:35
by _P_
Tuosta jotain osviittaa jännite vs. seos.
Tuo lambda tuskin tuossa tilanteessa kovin kylmä on niin voisi veikata ettei se seos ihan noin laiha ole? Jos konekin on ehjä...
Mua kyllä kiinnostaas tietää laskeeko mega tuon pulssisuhteen ihan oikein (siis ihan alle 100% suhteellakin), onko joku sattumoisin skooppaillut sitä?
Posted: Sun Aug 26, 2007 18:00
by puuhapete
joo bensanpaineet nousee ahdon mukaan mutta ei yli 4.5bar.
Milläs sen katsoo laskeeko pulssisuhteen oikein? Aika järki lukuja se näyttää tavallisessa ajossa mun mielestä.
skooppailusta en ymmärrä mitään, ellei vahingossa ole jotain mennyt pieleen.

Posted: Sun Aug 26, 2007 18:12
by Jasen2624
Mulla on samantapainen häikkä.. 4 kone ja 8kpl suuttimia.. ekat n. 214cc ja toiset n. 384cc 2.5-2.7bar. P paine 3bar ja nostaa sinne 5bar asti jossa pitäs olla aikalailla se 2 kiloa ahtoja.. Mutta ei riitä muka vieläkään ku afr on tuota samaa 14 luokkaa.. Aijemmin oli nuitten isompien tilalla 194cc ja ei ollu vaikutusta nuihin isompiin muka mitenkää.. Kartalla menee mullakin välillä lähelle 200.... Ja ei tuupi ees sillon mustaa niinku jo luulis.. Pumppuna mekaanisen ruiskun pumppu.. Joka kestää sinne 5bar.. Luulin et imulämpöjen takia tiputtaa seokset mut otin sen korjauksen pois käytöstä (mikäli se nyt on ees pois)... Ihanku se ei antas nostaa niitä seoksia sen korkeemmalle..
Posted: Sun Aug 26, 2007 19:29
by turbosbc
Meneekö mega open looppiin ahdoilla ettei vaan ole mikään target afr sotkemassa? Aika kaukaa haettua mutta tuli vaan mieleen???
Mulla kyllä dutycycle näyttää ihan järkeviä. Oon saanu 109% dytycyclejä mutta silloin rupesi seoksetkin olemaan vaarallisella alueella...
Posted: Sun Aug 26, 2007 19:41
by Jasen2624
Ööööö mikä tuo open loop on??
Posted: Sun Aug 26, 2007 19:49
by turbosbc
eli lambdakorjaus pois päältä. nyt kun mietin niin eihän toikaan selitä noita korkeita dutycyclejä.....
Posted: Sun Aug 26, 2007 20:12
by Jasen2624
No se lambdakorjaus ei oo päälä ollenkaa..
Posted: Sun Aug 26, 2007 20:54
by turbosbc
Kun kattoo tota kuvaa tosta linkistä niin sen mukaan kapeakaistalambda-anturin antaessa jotain 0.85 volttia seos voi olla pakokaasun lämmöstä riippuen karkeasti afr 11-14.
En kyllä uskaltaisi turboautoa säädellä tommosen avulla...
Edit: tarkemmin katsottuna ehkä jotain afr 12-14.7...
Posted: Sun Aug 26, 2007 21:52
by _P_
puuhapete wrote:
Milläs sen katsoo laskeeko pulssisuhteen oikein? Aika järki lukuja se näyttää tavallisessa ajossa mun mielestä.
skooppailusta en ymmärrä mitään, ellei vahingossa ole jotain mennyt pieleen.

Oskilloskoopilla pulssisuhteen voi katsoa, kyllä se itselläkin ihan järkevää toisaalta näyttää mitä nyt suuttimet tuntuu loppuvan mutta siihen nyt voi olla pari muutakin syytä. Jossain topicissa vain oli joillakin pulssisuhde ollut yli 100% mutta silti seosta pystyi vielä rikastamaan ja ainakin suuttimien kakkospankin pulssisuhteen lasku on pielessä ollut jo kauan aikaa.