Suuttimien koko ihmetyttää

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
puuhapete
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Feb 27, 2005 9:39
Location: nurmijärvi
Contact:

Suuttimien koko ihmetyttää

Post by puuhapete »

Eli 6 sylinterisessä ahdetussa koneessa 550cc suuttimet 6kpl.
Pitäisi riittää teoriassa ~450-500hv?
Lisäksi 2kpl boschin pumppuja syöttää menovettä.
3.kalvoinen p.aineen säädin.

Nyt kuitenkin näyttää siltä että tuotto loppuu kesken 0.9bar täysvedossa.
afr näytti ~14.2
Karttaa säätämällä ei rikastu tuosta ja dutycycletkin näyttää pitkälti toista sataa. :?
Koneessa ei taatusti ole noin paljon voimaa vielä. :)
Suuttimien tuotot tarkistin ja aika hyvin pitivät paikkaansa.
Normaaliako vaiko vikaa etsimään.



niin niin se laajakaista pitäisi olla...
sierra twinturbo
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

ootko tarkistanut että bensanpaine nousee imusarjapaineen mukana? 3 kalvoinen säädin? Eli joku kertova jossa bpaine kasvaa enemmän kuin 1:1?

Jos sulla on normaali lambda niin mistä tiedät että seos on 14.2?

En tiedä boshin pumpuista mutta esim walbron pumpuissa tuotto romahtaa noin 5 bar paineella... 3 bar peruspaineella, 1bar ahdoilla ja kertovalla säätimellä ollaan helposti lähellä 5 bar bensanpainetta.
puuhapete
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Feb 27, 2005 9:39
Location: nurmijärvi
Contact:

Post by puuhapete »

turbosbc wrote:ootko tarkistanut että bensanpaine nousee imusarjapaineen mukana? 3 kalvoinen säädin? Eli joku kertova jossa bpaine kasvaa enemmän kuin 1:1?

Jos sulla on normaali lambda niin mistä tiedät että seos on 14.2?

En tiedä boshin pumpuista mutta esim walbron pumpuissa tuotto romahtaa noin 5 bar paineella... 3 bar peruspaineella, 1bar ahdoilla ja kertovalla säätimellä ollaan helposti lähellä 5 bar bensanpainetta.
Kertova FSEn säädin.
K.Jetin pumppuja pitäis käydä vielä 6bar hyvin. Täytyy tarkistaa vielä tuo bensanpaineen nousu uudestaan.
No joo megatunesta arvoin tuon 14.2
Logi näyttää lambdalla jotain 0.87volttia. Arpa peliähän tää tuntuu olevan kun ei ole sitä laajakaistaa.
Ennen pärjäsin seossuhde mittarilla ja kuuloaistilla... ja tuurilla kun ei mitään hajonnut.
sierra twinturbo
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Tuosta jotain osviittaa jännite vs. seos.

Tuo lambda tuskin tuossa tilanteessa kovin kylmä on niin voisi veikata ettei se seos ihan noin laiha ole? Jos konekin on ehjä...

Mua kyllä kiinnostaas tietää laskeeko mega tuon pulssisuhteen ihan oikein (siis ihan alle 100% suhteellakin), onko joku sattumoisin skooppaillut sitä?
puuhapete
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Feb 27, 2005 9:39
Location: nurmijärvi
Contact:

Post by puuhapete »

joo bensanpaineet nousee ahdon mukaan mutta ei yli 4.5bar.

Milläs sen katsoo laskeeko pulssisuhteen oikein? Aika järki lukuja se näyttää tavallisessa ajossa mun mielestä.
skooppailusta en ymmärrä mitään, ellei vahingossa ole jotain mennyt pieleen. :oops:
sierra twinturbo
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Mulla on samantapainen häikkä.. 4 kone ja 8kpl suuttimia.. ekat n. 214cc ja toiset n. 384cc 2.5-2.7bar. P paine 3bar ja nostaa sinne 5bar asti jossa pitäs olla aikalailla se 2 kiloa ahtoja.. Mutta ei riitä muka vieläkään ku afr on tuota samaa 14 luokkaa.. Aijemmin oli nuitten isompien tilalla 194cc ja ei ollu vaikutusta nuihin isompiin muka mitenkää.. Kartalla menee mullakin välillä lähelle 200.... Ja ei tuupi ees sillon mustaa niinku jo luulis.. Pumppuna mekaanisen ruiskun pumppu.. Joka kestää sinne 5bar.. Luulin et imulämpöjen takia tiputtaa seokset mut otin sen korjauksen pois käytöstä (mikäli se nyt on ees pois)... Ihanku se ei antas nostaa niitä seoksia sen korkeemmalle..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Meneekö mega open looppiin ahdoilla ettei vaan ole mikään target afr sotkemassa? Aika kaukaa haettua mutta tuli vaan mieleen???

Mulla kyllä dutycycle näyttää ihan järkeviä. Oon saanu 109% dytycyclejä mutta silloin rupesi seoksetkin olemaan vaarallisella alueella...
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Ööööö mikä tuo open loop on??
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

eli lambdakorjaus pois päältä. nyt kun mietin niin eihän toikaan selitä noita korkeita dutycyclejä.....
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No se lambdakorjaus ei oo päälä ollenkaa..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kun kattoo tota kuvaa tosta linkistä niin sen mukaan kapeakaistalambda-anturin antaessa jotain 0.85 volttia seos voi olla pakokaasun lämmöstä riippuen karkeasti afr 11-14.

En kyllä uskaltaisi turboautoa säädellä tommosen avulla...

Edit: tarkemmin katsottuna ehkä jotain afr 12-14.7...
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

puuhapete wrote: Milläs sen katsoo laskeeko pulssisuhteen oikein? Aika järki lukuja se näyttää tavallisessa ajossa mun mielestä.
skooppailusta en ymmärrä mitään, ellei vahingossa ole jotain mennyt pieleen. :oops:
Oskilloskoopilla pulssisuhteen voi katsoa, kyllä se itselläkin ihan järkevää toisaalta näyttää mitä nyt suuttimet tuntuu loppuvan mutta siihen nyt voi olla pari muutakin syytä. Jossain topicissa vain oli joillakin pulssisuhde ollut yli 100% mutta silti seosta pystyi vielä rikastamaan ja ainakin suuttimien kakkospankin pulssisuhteen lasku on pielessä ollut jo kauan aikaa.
Post Reply