Page 1 of 1

yksipiste vai kahdeksan?

Posted: Mon May 09, 2005 18:35
by kenkoo
Moottori on Buickin 455 vm. -73. Millainen homma olisi megaruutan laitto? Ysipiste vai kahdeksan suutinta? Jos kahdeksan, mistä kansi?

Posted: Mon May 09, 2005 20:26
by PE-LE
voithan tehdä/teettää suutimien paikat imusarjaan, ehkä helpommin se onnistuu kun hommaa alumiinisen sarjan

Posted: Tue May 10, 2005 8:17
by Mudracer
Helpoimmalla pääset jos hommaat tollasen Image Vaikka
Tuolta Chevyn ruiskun lämpöanturin ja imuilmanlämpöanturin saat vaikka Us-Partsista.
Noi suuttimet virtaa 85lbs/h vakiopaineella(13psi) mikä riittää ~260 polleen! jos nostat paineen ~20PSI:hin niin tuotto riittää ~320 polleen!

Posted: Tue May 17, 2005 15:47
by Rydäri
Olen samaa mieltä Mudracer:n kanssa tosta ruutasta,valmis paketti kun lisää lämpötunnistimet siihen.

Teet paksuhkosta alumiinilevystä adabterin kaasarin paikalle ja siihen reijät tolle ruutalle.

Posted: Tue May 17, 2005 21:27
by kenkoo
Kuinkahan paksua tuo "paksuhko" alumiinilevy pitäisi olla?

Posted: Tue May 17, 2005 23:10
by Rydäri
kenkoo wrote:Kuinkahan paksua tuo "paksuhko" alumiinilevy pitäisi olla?
Jos löydät jostakin palan jotain 10mm paksuista,niin hyvä.

Siihen pitäs pystyä tekemään kolme reikää kiinnitysruuveille jotka tulee läpi tosta ruutasta...ja kierteet tietenkin niihin.
Sitten nurkkiin reijät ruuveille joilla ruuvaat sen imusarjaan kaasarin tilalle.
Tietenkin ite ruutta tarvitsee 2 kpl halkasijaltaan kaks tuumasta (2.00" ) reikää siihen levyyn kurkkujen alle josta seos menee imusarjaan.

Saman levyn saat valmiina tilattua vaikka Summitilta www.summitracing.com ja siellä hakuun HLY-17-45 tai HLY-17-41 tai suoraan Holley:lta www.holley.com.
Se kumpi käy riippuu millanen imusarja sulla on.

Ruutta vastaa mitoitukseltaan ja suuttimiltaan muuten 454 TBI:n vakio ruuttaa...mulla on sama pikkulohkossa ja sitä ohjaa vielä toistaseksi vakio ECM...MS II suunitteilla.

Posted: Wed May 18, 2005 21:18
by kenkoo
Mitä tunnistetietoa tulee pistokkeisiin 1, 2 ja 3?

Image

Posted: Wed May 18, 2005 21:38
by Anssi
kenkoo wrote:Mitä tunnistetietoa tulee pistokkeisiin 1, 2 ja 3?
1 = IAC, tyhjäkäyntimoottori
2 = TPS, kaasunasentotunnistin
3 = injektoreiden liitin

Tuo IAC on askelmoottorityyppinen lisäilmaluisti. Sitä ei voi käyttää suoraan perus-MS:n kanssa.

Posted: Wed May 18, 2005 22:22
by Mudracer
Tossa on vielä sellainen hyvä puoli että bensan painetta saa säädettyä suoraan tosta säätimen päältä ruuvaamalla!

Posted: Thu May 19, 2005 16:44
by kenkoo
Tuo IAC on askelmoottorityyppinen lisäilmaluisti. Sitä ei voi käyttää suoraan perus-MS:n kanssa.
Millainen MS pitäisi laittaa? Tai voiko sitä käyttää esim. Chevyn 454 ohjainboxilla tai Haltechilla?

Posted: Mon May 23, 2005 11:19
by Rydäri
kenkoo wrote:
Tuo IAC on askelmoottorityyppinen lisäilmaluisti. Sitä ei voi käyttää suoraan perus-MS:n kanssa.
Millainen MS pitäisi laittaa? Tai voiko sitä käyttää esim. Chevyn 454 ohjainboxilla tai Haltechilla?
MegaSquirt II pystyy ohjaamaan tuota ruiskua "suoraan",koska siihen saa askelmoottorin ohjauksen.

Halltech E6GM/GMX boxit käy suoraan,mutta maksaa n. 1000-1100 Erppaa
Myös Halltech E6 jotain on yleismallinen ja saattaa käydä...

GM:n omat TBI boxit toimivat,sillä tuo ruiskuhan on nimenpomaan korvausruisku vakion TBI:n tilalle...mitoiltaan vastaava kun 454:n vakio,mutta tuo on tarkoitettu 350 TBI:n pieneen viritykseen.
454 TBI:n saa myös vähän paremmin virtaavan yksikön vastaavalla tavalla.

Eli siis VOIT OHJATA tuota GM:n vakio TBI-boxilla,mutta sitä EI VOI OHJELMOIDA,vaan sinne tarvitaan sopiva lastu sisälle...no 454 TBI:n lastu saattaisi olla suoraan aika lähellä tarpeitasi.
Lisäksi tarvitset sopivan johtosarjan tai ainakin GM:n liittimen boxiin...no se löytyy romikselta.

4.3 V6,305,350 ja 454 TBI:n boxit ovat periaatteessa yksi ja sama laite...seuraava boxi olisi sopiva tuon ohjaamiseen: GM SERV.NO. 122 7747

Katso tuolta -> http://chevythunder.com/gm_throttle_bod ... n_pg_1.htm

Posted: Mon May 23, 2005 12:38
by Benkku
GM:n ecut ovat niitä harvoja 'vakio-ohjaimia' joiden algoritmi, datataulukot jne. on selvitetty harrastajapohjalta.

WinBin ja Tunercat taitavat olla monipuolisimpia softia, jolla eri ohjainversioita voi ohjelmoida.

http://www.passtimeracing.com/eric/Cars/EFI

http://www.tunercat.com/tnr_desc/do_tc.html


TBI:n ohella myös uudempien autojen port injection versioita voi säätää.

Muita GM:n ohjaimen diagnosointiin ja ohjelmointiin liittyviä sivustoja.

http://www.diy-efi.org/gmecm/
http://www.andywhittaker.com/ecu/index.html
http://www.cruzers.com/~ludis/
http://winaldl.joby.se/
http://www.akmcables.com/aldl.htm
http://members.fortunecity.com/bubbajoexx/id21_m.htm

Posted: Wed May 25, 2005 20:56
by turbosbc
Laitetaan nyt tähän samaan kun täällä on näitä jenkkimiehiä...Mitä mieltä olette tosta holleyn stealth ram - imusarjasta. Ajattelin käyttää kyseistä palikkaa omassa sbc 355 + turbo(1) + megasquirt projektissa.


Ps. Ensimmäinen viesti täällä... :roll:

Posted: Thu May 26, 2005 6:31
by Mudracer
Ei tossa Stealth Ram:issa ole muuta vikaa kuin että sen kanssa pitää käyttää pikkukansista jakajaa ja sen säätäminen valitulle trikkerikulmalle on hankalampaa kuin vanhemmissa isokantisissa! Mutta suorasytkällä silläkään ei ole merkitystä!

Posted: Thu May 26, 2005 22:33
by turbosbc
Kiitos edellisestä...

Nyt on edetty osien hankinta vaiheeseen ja ongelmaksi on muodostunut 4 bbl läppärunko (siis yleismalli joka sopisi kaasarin tilalle). Yritin etsiä tommosta yleismallia mutta nehän maksaa paljon enemmän kuin kaasuttimet. Halvin minkä löysin oli BBK merkkinen ja sekin maksoi jenkeissä 357 taalaa!! Täytyykö toikin tehdä itse? Minkälaisia olette käyttäneet? Mikä noissa maksaa , luulisi olevan paljon halvempi valmistaa kuin kaasutin. Eihän noissa ole kuin neljä reikää alumiinimurikassa ja kaasuläpät....

Posted: Sat May 28, 2005 7:29
by Mudracer
Tsekkaa TÄMÄ linkki ja sieltä V-8 4barrel.
Tollainen on helpohko tehdä vanhasta hollikasta ja suuttimet suoraan imusarjaan läppien alapuolelle. Itellä on nyt paikalla tollanen kuvassa oleva hollikka ja se pelittää ihan hyvin, mutta pieniä säätömurheita ilmaantui! Ne ei kyllä varmaan johdu tuosta hollikasta!!

Posted: Sun May 29, 2005 19:24
by kenkoo
Tiedätkö, onko kyseisen linkin V8 4barrel multipointia saatavana Buickin 455 moottoriin? En löytänyt tietoja mihin moottoreihin tuo käy tai en osannut hakea. Neuvoisitko?

Posted: Sun May 29, 2005 21:15
by turbosbc
Asiallisen näköinen läppärunko, mutta en löytänyt mitään hintoja, enkä oikeastaan mitään tilauskaavaketta yms. Onko kukaan tilannut tuolta mitään?

Kenkoolle: JOS ymmärsin oiken niin kyseinen firma ei toimita imusarjoja mutta tekee suutinasennukset asiakkaan imusarjaan: Ei taida tosin auttaa kun firma sijaitsee Australiassa...(voin ollä väärässäkin kun toi lontoon murre vähän tökkii...) :oops:


Tsekatkkaa myös tämä:

http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... verythingl

Läppärunko 75$

Onkos tuolta tilannut kukaan mitään???