yksipiste vai kahdeksan?
Moderator: Masi_K
yksipiste vai kahdeksan?
Moottori on Buickin 455 vm. -73. Millainen homma olisi megaruutan laitto? Ysipiste vai kahdeksan suutinta? Jos kahdeksan, mistä kansi?
Helpoimmalla pääset jos hommaat tollasen
Vaikka
Tuolta Chevyn ruiskun lämpöanturin ja imuilmanlämpöanturin saat vaikka Us-Partsista.
Noi suuttimet virtaa 85lbs/h vakiopaineella(13psi) mikä riittää ~260 polleen! jos nostat paineen ~20PSI:hin niin tuotto riittää ~320 polleen!

Tuolta Chevyn ruiskun lämpöanturin ja imuilmanlämpöanturin saat vaikka Us-Partsista.
Noi suuttimet virtaa 85lbs/h vakiopaineella(13psi) mikä riittää ~260 polleen! jos nostat paineen ~20PSI:hin niin tuotto riittää ~320 polleen!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Jos löydät jostakin palan jotain 10mm paksuista,niin hyvä.kenkoo wrote:Kuinkahan paksua tuo "paksuhko" alumiinilevy pitäisi olla?
Siihen pitäs pystyä tekemään kolme reikää kiinnitysruuveille jotka tulee läpi tosta ruutasta...ja kierteet tietenkin niihin.
Sitten nurkkiin reijät ruuveille joilla ruuvaat sen imusarjaan kaasarin tilalle.
Tietenkin ite ruutta tarvitsee 2 kpl halkasijaltaan kaks tuumasta (2.00" ) reikää siihen levyyn kurkkujen alle josta seos menee imusarjaan.
Saman levyn saat valmiina tilattua vaikka Summitilta www.summitracing.com ja siellä hakuun HLY-17-45 tai HLY-17-41 tai suoraan Holley:lta www.holley.com.
Se kumpi käy riippuu millanen imusarja sulla on.
Ruutta vastaa mitoitukseltaan ja suuttimiltaan muuten 454 TBI:n vakio ruuttaa...mulla on sama pikkulohkossa ja sitä ohjaa vielä toistaseksi vakio ECM...MS II suunitteilla.
1 = IAC, tyhjäkäyntimoottorikenkoo wrote:Mitä tunnistetietoa tulee pistokkeisiin 1, 2 ja 3?
2 = TPS, kaasunasentotunnistin
3 = injektoreiden liitin
Tuo IAC on askelmoottorityyppinen lisäilmaluisti. Sitä ei voi käyttää suoraan perus-MS:n kanssa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
MegaSquirt II pystyy ohjaamaan tuota ruiskua "suoraan",koska siihen saa askelmoottorin ohjauksen.kenkoo wrote:Millainen MS pitäisi laittaa? Tai voiko sitä käyttää esim. Chevyn 454 ohjainboxilla tai Haltechilla?Tuo IAC on askelmoottorityyppinen lisäilmaluisti. Sitä ei voi käyttää suoraan perus-MS:n kanssa.
Halltech E6GM/GMX boxit käy suoraan,mutta maksaa n. 1000-1100 Erppaa
Myös Halltech E6 jotain on yleismallinen ja saattaa käydä...
GM:n omat TBI boxit toimivat,sillä tuo ruiskuhan on nimenpomaan korvausruisku vakion TBI:n tilalle...mitoiltaan vastaava kun 454:n vakio,mutta tuo on tarkoitettu 350 TBI:n pieneen viritykseen.
454 TBI:n saa myös vähän paremmin virtaavan yksikön vastaavalla tavalla.
Eli siis VOIT OHJATA tuota GM:n vakio TBI-boxilla,mutta sitä EI VOI OHJELMOIDA,vaan sinne tarvitaan sopiva lastu sisälle...no 454 TBI:n lastu saattaisi olla suoraan aika lähellä tarpeitasi.
Lisäksi tarvitset sopivan johtosarjan tai ainakin GM:n liittimen boxiin...no se löytyy romikselta.
4.3 V6,305,350 ja 454 TBI:n boxit ovat periaatteessa yksi ja sama laite...seuraava boxi olisi sopiva tuon ohjaamiseen: GM SERV.NO. 122 7747
Katso tuolta -> http://chevythunder.com/gm_throttle_bod ... n_pg_1.htm
GM:n ecut ovat niitä harvoja 'vakio-ohjaimia' joiden algoritmi, datataulukot jne. on selvitetty harrastajapohjalta.
WinBin ja Tunercat taitavat olla monipuolisimpia softia, jolla eri ohjainversioita voi ohjelmoida.
http://www.passtimeracing.com/eric/Cars/EFI
http://www.tunercat.com/tnr_desc/do_tc.html
TBI:n ohella myös uudempien autojen port injection versioita voi säätää.
Muita GM:n ohjaimen diagnosointiin ja ohjelmointiin liittyviä sivustoja.
http://www.diy-efi.org/gmecm/
http://www.andywhittaker.com/ecu/index.html
http://www.cruzers.com/~ludis/
http://winaldl.joby.se/
http://www.akmcables.com/aldl.htm
http://members.fortunecity.com/bubbajoexx/id21_m.htm
WinBin ja Tunercat taitavat olla monipuolisimpia softia, jolla eri ohjainversioita voi ohjelmoida.
http://www.passtimeracing.com/eric/Cars/EFI
http://www.tunercat.com/tnr_desc/do_tc.html
TBI:n ohella myös uudempien autojen port injection versioita voi säätää.
Muita GM:n ohjaimen diagnosointiin ja ohjelmointiin liittyviä sivustoja.
http://www.diy-efi.org/gmecm/
http://www.andywhittaker.com/ecu/index.html
http://www.cruzers.com/~ludis/
http://winaldl.joby.se/
http://www.akmcables.com/aldl.htm
http://members.fortunecity.com/bubbajoexx/id21_m.htm
Ei tossa Stealth Ram:issa ole muuta vikaa kuin että sen kanssa pitää käyttää pikkukansista jakajaa ja sen säätäminen valitulle trikkerikulmalle on hankalampaa kuin vanhemmissa isokantisissa! Mutta suorasytkällä silläkään ei ole merkitystä!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Kiitos edellisestä...
Nyt on edetty osien hankinta vaiheeseen ja ongelmaksi on muodostunut 4 bbl läppärunko (siis yleismalli joka sopisi kaasarin tilalle). Yritin etsiä tommosta yleismallia mutta nehän maksaa paljon enemmän kuin kaasuttimet. Halvin minkä löysin oli BBK merkkinen ja sekin maksoi jenkeissä 357 taalaa!! Täytyykö toikin tehdä itse? Minkälaisia olette käyttäneet? Mikä noissa maksaa , luulisi olevan paljon halvempi valmistaa kuin kaasutin. Eihän noissa ole kuin neljä reikää alumiinimurikassa ja kaasuläpät....
Nyt on edetty osien hankinta vaiheeseen ja ongelmaksi on muodostunut 4 bbl läppärunko (siis yleismalli joka sopisi kaasarin tilalle). Yritin etsiä tommosta yleismallia mutta nehän maksaa paljon enemmän kuin kaasuttimet. Halvin minkä löysin oli BBK merkkinen ja sekin maksoi jenkeissä 357 taalaa!! Täytyykö toikin tehdä itse? Minkälaisia olette käyttäneet? Mikä noissa maksaa , luulisi olevan paljon halvempi valmistaa kuin kaasutin. Eihän noissa ole kuin neljä reikää alumiinimurikassa ja kaasuläpät....
Tsekkaa TÄMÄ linkki ja sieltä V-8 4barrel.
Tollainen on helpohko tehdä vanhasta hollikasta ja suuttimet suoraan imusarjaan läppien alapuolelle. Itellä on nyt paikalla tollanen kuvassa oleva hollikka ja se pelittää ihan hyvin, mutta pieniä säätömurheita ilmaantui! Ne ei kyllä varmaan johdu tuosta hollikasta!!
Tollainen on helpohko tehdä vanhasta hollikasta ja suuttimet suoraan imusarjaan läppien alapuolelle. Itellä on nyt paikalla tollanen kuvassa oleva hollikka ja se pelittää ihan hyvin, mutta pieniä säätömurheita ilmaantui! Ne ei kyllä varmaan johdu tuosta hollikasta!!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Asiallisen näköinen läppärunko, mutta en löytänyt mitään hintoja, enkä oikeastaan mitään tilauskaavaketta yms. Onko kukaan tilannut tuolta mitään?
Kenkoolle: JOS ymmärsin oiken niin kyseinen firma ei toimita imusarjoja mutta tekee suutinasennukset asiakkaan imusarjaan: Ei taida tosin auttaa kun firma sijaitsee Australiassa...(voin ollä väärässäkin kun toi lontoon murre vähän tökkii...)
Tsekatkkaa myös tämä:
http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... verythingl
Läppärunko 75$
Onkos tuolta tilannut kukaan mitään???
Kenkoolle: JOS ymmärsin oiken niin kyseinen firma ei toimita imusarjoja mutta tekee suutinasennukset asiakkaan imusarjaan: Ei taida tosin auttaa kun firma sijaitsee Australiassa...(voin ollä väärässäkin kun toi lontoon murre vähän tökkii...)

Tsekatkkaa myös tämä:
http://www.auto-nomics.com/cgi-bin/show ... verythingl
Läppärunko 75$
Onkos tuolta tilannut kukaan mitään???