Ford Taunus farkku V6 -KÄY!

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Ford Taunus farkku V6 -KÄY!

Post by tanari »

Autona ford taunus ja moottorina fordin v6 2.9 scorpiosta, jakaja on TFI mallia. partcon rakennusarja ms, ohjelmaversio 029v megasquirt extra, puolana msd-blasterII(testattu myös normaalilla)

ongelma on seuraavanlainen.

asetukset on samallatavalla kun extra sivuilla sanotaan TFI sytkälle.

käyntiin yrittää jos painaa kaasua ~3/4osaa, jossei paina ei ole mitään toivoa käyntiin, pyörii kun tulpaton mopo.

jakaja oli alkuun 180astetta pielessä, nyt se on varmasti oikein purin venttiilikopankin että pääsee kattomaan että se on kohdallaan.

kokeilin kääntää jakajaa eri suuntiin ja eri TFI boksilla, eri puolalla ja ei mikään ole tähänasti auttanut.

huonolaatuinen video aiheesta
Last edited by tanari on Sun May 27, 2007 6:19, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

oletko kokeillut ryypyttää konetta kunnolla?

kasteleeko tulppia?

kokeile rikastaa karttoja ja saada se antamaan starttauksessa kunnolla bensaa, jos alkaa kastelemaan tulppia, niin ainakaan polttoaineen saannissa ei silloin ole vikaa...
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Toimiiko moottori noilla vermeillä jos bensansyöttö on eri? Mietin lähinnä onko tuossa tyhjäkäyntiventtiiliä ollenkaan jos kerran vaatii kaasuläpän raottamista käynnistämisvaiheessa. Jos et käytä Alpha-N tilaa niin megahan ei tolla kaasuläpän asennolla säädä mitään (paitsi kiihdytysrikastusta jos säädetty TPS-aktivoituvaksi mutta se ei vaikuta tasakaasuun). Myös jos käynnistäessä ihan pohjassa, niin taitaa katkaista bensansyötön kokonaan.

Edelleen tuo ei toimi ei kuvaa paljoakaan. Sytkälle kannattaa alkuun asettaa jotkut vähemmän rankat kartat. Vaikka pelkän rpm mukaan jos ei muuta kunnes saa koneen muuten käymään. Sytkä lampulla kohilleen ja bensaa rukkaamaan niin että käy paremmin. Lambdasta suoraan vaikea katsoa seosarvoja jos ei tahdo edes tyhjäkäyntiä käydä (en katsonut videota).
Tiara Kit Car - MsnS-E
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kaasuläpän raottaminen startatessa lisää imusarjan painetta (vähentää siis alipainetta) ja siten saa enemmän bensaa, oma veikkaukseni on, että se ei vain saa riittävästi bensaa vielä...

omassa v6 koneessa oli samoja ongelmia aluksi...

nykyään saa antaa 7-10 kertaa ryypyn (tuos hi-res koodissa jota käytän on vissiin vielä joku bugi tuossa kohtaa tai sitten se on vain liian tarkka) ja sitten hörähtää heti käyntiin, myös se kolme kertaa kaasun pohjaan painaminen antaa lisää polttoainetta starttauksessa, jos sen on aktivoinut...
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

tulpat on märät, mutta elektrodit on kuivat samoin se kärki.

minkälaisia suuttimien aukioloaikoja vois pitää, sielä on nyt 1ms ja 170cc suuttimet ja 3015cc koneen koko :roll:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tanari wrote:tulpat on märät, mutta elektrodit on kuivat samoin se kärki.

minkälaisia suuttimien aukioloaikoja vois pitää, sielä on nyt 1ms ja 170cc suuttimet ja 3015cc koneen koko :roll:
mulla kasteli tulppia, kun oli liian laihalla...

mun koneessa tyhjäkäynnillä pw 1.5 ja dutycycle 1.2 (2 ruiskutusta/työtahti muistaakseni) ja suuttimet 760 cc/min...
jappis
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Tue Mar 01, 2005 9:45
Location: vantaa

Post by jappis »

se käy sittenkin :D
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

nyt käy, tein näin.

asetin koneen 10asteen ajotusmerkkeihin, laitoin megan triggerangleksi 10astetta ja käänsin jakajaa niinpaljon kuin keskimmäin ledi sytty levystä.

nyt lähti heti käyntiin. :wink:


kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille.
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

eilen tuli ajeltua 200km ja säädeltyä.

tuntuu että vedot on hukassa, säädin sytkäkarttaa näin.

ennakot menee

100kilopaskalii

500-3000 17astetta
3000-3500 20astetta
3500-7500 35astetta

sitten 80 ja 70 on muutamia asteita vähemmän samoilla kierroksilla.

bensaa se haluaa ihan helvetisti, lisäsin perus asetuksista 1.0ms:n 1.3:n ja nostin bensakarttoja ihan helvetisti

tuntuu että noi 170cc suuttimet voisi ehkä olla liian pienet.



kierrokset ei nouse kunnolla tappiin, kestää pitkään että venyy

kaasupohjaan -> kierrokset nousee, nousee, sitten on 3600rpm ja alkaa kiertää paremmin, sitten se sama "parempi" veto vetää sinne 6000rpm asti, joku loppuu, jotain ei ole, joku on vituillaan, tai jotain.


paikallaan vapaalla kiertää ihan hyvin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tanari wrote:eilen tuli ajeltua 200km ja säädeltyä.

tuntuu että vedot on hukassa, säädin sytkäkarttaa näin.

ennakot menee

100kilopaskalii

500-3000 17astetta
3000-3500 20astetta
3500-7500 35astetta

sitten 80 ja 70 on muutamia asteita vähemmän samoilla kierroksilla.

bensaa se haluaa ihan helvetisti, lisäsin perus asetuksista 1.0ms:n 1.3:n ja nostin bensakarttoja ihan helvetisti
sytytysennakon pitää lisääntyä, kun alipaine lisääntyy... jos ymmärsin oikein, sun kartoissa ennakot pienenevät, kun alipaine kasvaa, eli ei mikään kauhea ihme, jos ei ole vetoja...

sovella tuosta mun sytkäkartasta jotain omaasi... tuo on toiminut ihan hyvin (tehtaan kartasta lievästi muutettu)

http://jysal.pp.fi/auto%20kuvat/sytk%e4kartta.jpg
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

Höylä wrote:
tanari wrote:eilen tuli ajeltua 200km ja säädeltyä.

tuntuu että vedot on hukassa, säädin sytkäkarttaa näin.

ennakot menee

100kilopaskalii

500-3000 17astetta
3000-3500 20astetta
3500-7500 35astetta

sitten 80 ja 70 on muutamia asteita vähemmän samoilla kierroksilla.

bensaa se haluaa ihan helvetisti, lisäsin perus asetuksista 1.0ms:n 1.3:n ja nostin bensakarttoja ihan helvetisti
sytytysennakon pitää lisääntyä, kun alipaine lisääntyy... jos ymmärsin oikein, sun kartoissa ennakot pienenevät, kun alipaine kasvaa, eli ei mikään kauhea ihme, jos ei ole vetoja...

sovella tuosta mun sytkäkartasta jotain omaasi... tuo on toiminut ihan hyvin (tehtaan kartasta lievästi muutettu)

http://jysal.pp.fi/auto%20kuvat/sytk%e4kartta.jpg
kiitos informaatiosta, pitääkin käydä muuttamassa hiukan sytkäkarttaa :)

tosin itsellä ei ole ylipainetta pannussa, mutta tuohon 100kpa kirjasin ylös.

eilen kävin purkaa konetta senverta että saa venttiilit säädettyä ja suuttimet vaihdettua 300cm3 suuttimiin, paikallaan olleet olivat bosch 280150767 numeroiset.
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

muutama kuva vielä :lol:

takaa
takaa
pellinalta
tanari
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Sat Mar 26, 2005 20:46
Location: vantaa

Post by tanari »

noniin

nyt toimii taas, suuttimet on 2.4ohmiset, jokaisen suuttimen +johdossa on 4.7ohmin 25w vastus.

tuntuu että toi auto synty uudestaan, bensa riittää, kulkee ihan perkeleesti. :lol:
pihtim
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Mon Aug 25, 2008 22:42
Contact:

Post by pihtim »

Höylä wrote: mulla kasteli tulppia, kun oli liian laihalla...
Mistä tämä johtuu ja miten tämä on mahdollista?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

pihtim wrote:
Höylä wrote: mulla kasteli tulppia, kun oli liian laihalla...
Mistä tämä johtuu ja miten tämä on mahdollista?
kaikki tuntuu olevan mahdollista :D kai se seos vain ei ole syttymiskelpoista ja kastelee siksi tulpat :roll:
Post Reply