Page 1 of 1
Sytkän ohjaus (tosi) vanhaan moottoriin?
Posted: Tue May 15, 2007 15:19
by Palikka
Mikä olisi paras vaihto ehto sytkän ohjauksista moottoriin, joka väännetään kammesta käyntiin? Siinä kun kierrokset on aika pienet, niin pystyykö mega heittämään sen kipinän oikeaan paikkaan ja mikä moduli olis sopivin?
Posted: Tue May 15, 2007 16:23
by jani
minkälainen sytkä siinä nyt on . kyllähän siihen vaihtoehtoja löytyy muutama
Posted: Tue May 15, 2007 20:19
by Palikka
Jakajalta tulee kipinä. Siinä on keskipako ennakko mut ei alipaine säätöä.
EDIT ..oli siinä alipainekalvo
Posted: Wed May 16, 2007 8:01
by KariM
Kyllä se voisi trigger-returniin pystyvällä järjestelyllä toimia. Hall-anturi jakajassa olisi optimi, ajoittaa vain haittalevyn return-reunan lähelle yläkuolokohtaa.
Kärjethän toimivat triggeröinnin ajoituksen kannalta samoin kuin hall-anturi, eli signaali on päällä/poissa selkeästi kampikulmaan sidottuna.
Toinen vaihtoehto: next-cyl -moodissa (eli trigger angle välillä 0..+20°) käynnistyksen kipinä annetaan täsmälleen silloin kun triggaus tulee, ja sen sitten ajoittaa jakajan asemalla siten että se on kampikäynnistykseen hyvässä kohtaa (mitä se olisi, saako olla yhtään eykk?).
Omassa megasovelluksessa oli perinteinen msns-jakajatriggaus 8° trigger anglella, ja parhaimmillaan se todellakin käynnistyi "avainta näyttämällä", eli ensimmäisellä-toisella puristustahdilla.
Posted: Wed May 16, 2007 16:15
by Palikka
En oo vielä päässyt tutkimaan moottoria tarkemmin, joten vaikee sanoa ennakosta mitään.
Antaako suutin tujauksen heti ekasta liipaisusta?
Ja auto tarkemmin: intin käyneillä on enemmän tai vähemmän rakkaita kokemuksia rättikatto UAZista. Todellisuudessa auto on vm87, mutta suunnittelun taso jotain 40-50 lukua. Tää kampikäynnistys-juttu vain sen takia et startti hajoilee millon huvittaa.
Hall-anturi jakajaan oli mielessä.
Posted: Wed May 16, 2007 20:36
by MrFairlane
http://85.17.7.172/~finsquir/forum/view ... hlight=uaz
Jätä se jakaja vain jakamaan kipinää ja pistä HALL haistelemaan triggerilevyä/paria pulltinkantaa kampiakselilta.
Triggerreturn olisi tietenkin hyvä, jos starttaus on epätasainen(kampi).
...ja ei toi tekniikka nyt, niin kovin vanhaa ole.
Posted: Thu May 17, 2007 16:15
by Palikka
Eli voisko toteuttaa vaikka näin?: Hall-anturi kammelle/neljä pulttia, signaali v3 lankulle, VB921 -piiriltä pulssi puolalle.
Mitä "triggerreturn" tarkoittaa? Joku asetus Tunessa?
Pyrin aloittamaan projektin kun kaikki tieto on kasassa.
MS-II/V3 tilauksessa.
Posted: Thu May 17, 2007 18:42
by MrFairlane
Kaksi tappia riittää neloskoneen kampiakselille.
Triggerreturn, eli kun triggerin hampaan etureuna on se 60 astetta ja hampaan takareuna on 10 astetta, niin normaalikäyntiennakko lasketaan tuosta 60:stä ja starttausennakko annetaan suoraan takareunasta(10 astetta).
Silloin joutuu tosin tekemään hammaslevyn, kun pultinkanta todennäköisesti ei riitä kattamaan 60:stä 10:een asteeseen.
Posted: Fri May 18, 2007 15:47
by Palikka
Sorvaan semmosen levyn mikä kattaa 60°-10°. (Töissä konepajalla)
Kiitoksia oikein paljon neuvoista!