Sytkän ohjaus (tosi) vanhaan moottoriin?
Moderator: Masi_K
Sytkän ohjaus (tosi) vanhaan moottoriin?
Mikä olisi paras vaihto ehto sytkän ohjauksista moottoriin, joka väännetään kammesta käyntiin? Siinä kun kierrokset on aika pienet, niin pystyykö mega heittämään sen kipinän oikeaan paikkaan ja mikä moduli olis sopivin?
Kyllä se voisi trigger-returniin pystyvällä järjestelyllä toimia. Hall-anturi jakajassa olisi optimi, ajoittaa vain haittalevyn return-reunan lähelle yläkuolokohtaa.
Kärjethän toimivat triggeröinnin ajoituksen kannalta samoin kuin hall-anturi, eli signaali on päällä/poissa selkeästi kampikulmaan sidottuna.
Toinen vaihtoehto: next-cyl -moodissa (eli trigger angle välillä 0..+20°) käynnistyksen kipinä annetaan täsmälleen silloin kun triggaus tulee, ja sen sitten ajoittaa jakajan asemalla siten että se on kampikäynnistykseen hyvässä kohtaa (mitä se olisi, saako olla yhtään eykk?).
Omassa megasovelluksessa oli perinteinen msns-jakajatriggaus 8° trigger anglella, ja parhaimmillaan se todellakin käynnistyi "avainta näyttämällä", eli ensimmäisellä-toisella puristustahdilla.
Kärjethän toimivat triggeröinnin ajoituksen kannalta samoin kuin hall-anturi, eli signaali on päällä/poissa selkeästi kampikulmaan sidottuna.
Toinen vaihtoehto: next-cyl -moodissa (eli trigger angle välillä 0..+20°) käynnistyksen kipinä annetaan täsmälleen silloin kun triggaus tulee, ja sen sitten ajoittaa jakajan asemalla siten että se on kampikäynnistykseen hyvässä kohtaa (mitä se olisi, saako olla yhtään eykk?).
Omassa megasovelluksessa oli perinteinen msns-jakajatriggaus 8° trigger anglella, ja parhaimmillaan se todellakin käynnistyi "avainta näyttämällä", eli ensimmäisellä-toisella puristustahdilla.
En oo vielä päässyt tutkimaan moottoria tarkemmin, joten vaikee sanoa ennakosta mitään.
Antaako suutin tujauksen heti ekasta liipaisusta?
Ja auto tarkemmin: intin käyneillä on enemmän tai vähemmän rakkaita kokemuksia rättikatto UAZista. Todellisuudessa auto on vm87, mutta suunnittelun taso jotain 40-50 lukua. Tää kampikäynnistys-juttu vain sen takia et startti hajoilee millon huvittaa.
Hall-anturi jakajaan oli mielessä.
Antaako suutin tujauksen heti ekasta liipaisusta?
Ja auto tarkemmin: intin käyneillä on enemmän tai vähemmän rakkaita kokemuksia rättikatto UAZista. Todellisuudessa auto on vm87, mutta suunnittelun taso jotain 40-50 lukua. Tää kampikäynnistys-juttu vain sen takia et startti hajoilee millon huvittaa.
Hall-anturi jakajaan oli mielessä.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
http://85.17.7.172/~finsquir/forum/view ... hlight=uaz
Jätä se jakaja vain jakamaan kipinää ja pistä HALL haistelemaan triggerilevyä/paria pulltinkantaa kampiakselilta.
Triggerreturn olisi tietenkin hyvä, jos starttaus on epätasainen(kampi).
...ja ei toi tekniikka nyt, niin kovin vanhaa ole.
Jätä se jakaja vain jakamaan kipinää ja pistä HALL haistelemaan triggerilevyä/paria pulltinkantaa kampiakselilta.
Triggerreturn olisi tietenkin hyvä, jos starttaus on epätasainen(kampi).
...ja ei toi tekniikka nyt, niin kovin vanhaa ole.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Kaksi tappia riittää neloskoneen kampiakselille.
Triggerreturn, eli kun triggerin hampaan etureuna on se 60 astetta ja hampaan takareuna on 10 astetta, niin normaalikäyntiennakko lasketaan tuosta 60:stä ja starttausennakko annetaan suoraan takareunasta(10 astetta).
Silloin joutuu tosin tekemään hammaslevyn, kun pultinkanta todennäköisesti ei riitä kattamaan 60:stä 10:een asteeseen.
Triggerreturn, eli kun triggerin hampaan etureuna on se 60 astetta ja hampaan takareuna on 10 astetta, niin normaalikäyntiennakko lasketaan tuosta 60:stä ja starttausennakko annetaan suoraan takareunasta(10 astetta).
Silloin joutuu tosin tekemään hammaslevyn, kun pultinkanta todennäköisesti ei riitä kattamaan 60:stä 10:een asteeseen.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland