Sytkän ohjaus (tosi) vanhaan moottoriin?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Palikka
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Mon Oct 16, 2006 23:37

Sytkän ohjaus (tosi) vanhaan moottoriin?

Post by Palikka »

Mikä olisi paras vaihto ehto sytkän ohjauksista moottoriin, joka väännetään kammesta käyntiin? Siinä kun kierrokset on aika pienet, niin pystyykö mega heittämään sen kipinän oikeaan paikkaan ja mikä moduli olis sopivin?
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

minkälainen sytkä siinä nyt on . kyllähän siihen vaihtoehtoja löytyy muutama
Palikka
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Mon Oct 16, 2006 23:37

Post by Palikka »

Jakajalta tulee kipinä. Siinä on keskipako ennakko mut ei alipaine säätöä.

EDIT ..oli siinä alipainekalvo
Last edited by Palikka on Fri May 18, 2007 18:05, edited 1 time in total.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kyllä se voisi trigger-returniin pystyvällä järjestelyllä toimia. Hall-anturi jakajassa olisi optimi, ajoittaa vain haittalevyn return-reunan lähelle yläkuolokohtaa.

Kärjethän toimivat triggeröinnin ajoituksen kannalta samoin kuin hall-anturi, eli signaali on päällä/poissa selkeästi kampikulmaan sidottuna.

Toinen vaihtoehto: next-cyl -moodissa (eli trigger angle välillä 0..+20°) käynnistyksen kipinä annetaan täsmälleen silloin kun triggaus tulee, ja sen sitten ajoittaa jakajan asemalla siten että se on kampikäynnistykseen hyvässä kohtaa (mitä se olisi, saako olla yhtään eykk?).

Omassa megasovelluksessa oli perinteinen msns-jakajatriggaus 8° trigger anglella, ja parhaimmillaan se todellakin käynnistyi "avainta näyttämällä", eli ensimmäisellä-toisella puristustahdilla.
Palikka
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Mon Oct 16, 2006 23:37

Post by Palikka »

En oo vielä päässyt tutkimaan moottoria tarkemmin, joten vaikee sanoa ennakosta mitään.
Antaako suutin tujauksen heti ekasta liipaisusta?
Ja auto tarkemmin: intin käyneillä on enemmän tai vähemmän rakkaita kokemuksia rättikatto UAZista. Todellisuudessa auto on vm87, mutta suunnittelun taso jotain 40-50 lukua. Tää kampikäynnistys-juttu vain sen takia et startti hajoilee millon huvittaa.
Hall-anturi jakajaan oli mielessä.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

http://85.17.7.172/~finsquir/forum/view ... hlight=uaz

Jätä se jakaja vain jakamaan kipinää ja pistä HALL haistelemaan triggerilevyä/paria pulltinkantaa kampiakselilta.
Triggerreturn olisi tietenkin hyvä, jos starttaus on epätasainen(kampi).

...ja ei toi tekniikka nyt, niin kovin vanhaa ole.
Palikka
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Mon Oct 16, 2006 23:37

Post by Palikka »

Eli voisko toteuttaa vaikka näin?: Hall-anturi kammelle/neljä pulttia, signaali v3 lankulle, VB921 -piiriltä pulssi puolalle.
Mitä "triggerreturn" tarkoittaa? Joku asetus Tunessa?

Pyrin aloittamaan projektin kun kaikki tieto on kasassa.
MS-II/V3 tilauksessa.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Kaksi tappia riittää neloskoneen kampiakselille.

Triggerreturn, eli kun triggerin hampaan etureuna on se 60 astetta ja hampaan takareuna on 10 astetta, niin normaalikäyntiennakko lasketaan tuosta 60:stä ja starttausennakko annetaan suoraan takareunasta(10 astetta).
Silloin joutuu tosin tekemään hammaslevyn, kun pultinkanta todennäköisesti ei riitä kattamaan 60:stä 10:een asteeseen.
Palikka
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Mon Oct 16, 2006 23:37

Post by Palikka »

Sorvaan semmosen levyn mikä kattaa 60°-10°. (Töissä konepajalla)
Kiitoksia oikein paljon neuvoista!
Post Reply