Wheel dekkari kysymyksiä!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Wheel dekkari kysymyksiä!

Post by P_KASA »

Moi! Korjatkaa jos olen väärässä. Setuppina mulla on mini-ms ja wheel dekoder, 8-1 pyörä, 200 loppuinen bosch, 2av54 honeywell hall ja prätkän puolat, nämä kaikki asennettu kawasakioon.

Ongelma on että sytty lähdöistä d17 ja d19:sta vain d17 toimii oikein, d19 toimii satunnaisesti ja on huomattavan pitkään päällä ainansa.

Koodina on 029v mikä löytyy extra sivuilta, liekkö koodissa onkelmaa vai??

Ja eikös kipunan tule tärähtää pyttyyn kun ledi välähtää? Tämä tapahtuu silloin kun invert on päällä asetuksissa, jos laitan no niin ledit palaa jatkuvaan ja silloinkin d17 toimii mutta d19 ei.

Sekavaa mutta jos joku osaisi tulkata ja kertoa missä mennään perseelleen. :lol:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

No eipä tosta oikeen mitään osaa sanoa. 29v toimii varmasti tuolla setupilla, onhan tuo yksi yleisimpiä sytkäasennusmalleja. Onhan sulla varmasti D19 edes konffattu spark b:ksi?

Jos ei muuta ni megatunen msq liitteeksi ni siitä voi ehkä päätellä jo jotain.
Tiara Kit Car - MsnS-E
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Tuota noin itse asiassa mulla on d17 ja d18 konffattuna :roll: , Mitenkähän sitä oli niin varma siitä d19:sta. prkl.

Mitenkähän toiminee kun heittää d17 spark a ja d18 spark b, sitten decoder setingsiin trig a 1 ret 2 ja trig c 5 ret 6, muut tietenkin nollia??!!
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Siinähän se sun ongelmas näkyy jo. Noi kun pitää käyttää järjestyksessä. Eli spark A (led17) jonka jälkeen spark B(led19) ja vasta sitten C (led18).

Voihan tota koittaa huijata konffaamalla led19 spark B:ksi, antaa B:lle arvot A:n ja C:n välistä mutta jättää kytkemättä. Mutta sit sun pitää myös konffata kone 6 pyttyseksi ja kaikkea muuta voi mennä metsään. Helpompi vaan vaihtaa led19 lähdöks jos siihen ei ole mitään todellista estettä?
Tiara Kit Car - MsnS-E
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Täytynee koittaa mitä sanoo kun huijjaa yhden lähdön ja antaa olla muuten neli pyttyne!! :lol:
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Toisaalta mega taitaa haluta noi asetukset tasavälein(tuli muistikuva) jolloin pitäis konffata myös spark D ulostuloksi jotta tämä toteutuu. En nyt osaa sanoa enempää miettimättä pidempään. Led19 ois kyllä oikeampi tapa jos on mahdollisuus..
Tiara Kit Car - MsnS-E
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nopeesti kerkesin illalla kokeilemaan ja pikkasen pyörähteli starttipilotilla kokeillen, eli ei ainakaan totaalisesti metässä olla.
Ja kyllähän noi ledit vilkku nätisti muutenkin, ilman tulppia kun testailin niin trig return päällä pyörityksen kun lopetti jäi toinen lähtö sekunniksi päälle.

Time based, trig a 1, trig b 3, trig c 5 ja toimii ok vaikka muuten on kaikki asetukset 4-cyl. Elikkä toi sytkä osio ei taida olla niinkään sidoksissa gasopuoleen.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nyt ei kyl vielä oikeen ymmärrä kaikkee mut opiskellaan, priming pulsen kun saa rykäistyä sisään niin ne kyllä polttaa mutta muuten kyllä taitaa olla asetukset metässä :lol: .

Msq:n voin kyllä laittaa esille kunhan tietää minne sen voi netissä laittaa, tai jos joku viittii kattoo niin voin lähettää spostillakin!!
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nyt on konffattu se d19 sytkälle, kohta täytynee käydä kokeilemassa rykiikö putkessa yhtä pahasti ku eilen.

Eilen testaillessa poltti putkessa vain vaikka sytkää käänteli mitentahansa!
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Alkaa tuntumaan kovasti sille että ei jaksa kipunoida paineessa. Paljonkohan noille 3ohm rätkäpuolille kärsii laittaa lataus aikaa??
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Ihan niin paljon kuin sielu sietää. Alkuperäinen sytkänohjaus ei kontrolloi latausaikaa mitenkään, sen takia puolissa on noinkin paljon vastusta.

Itse laitoin niin paljon latausaikaa kun vain asetuksista pystyi, muistaakseni luokkaa 6ms running ja 8-10ms cranking.
Arttu
GSX1100 -85
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Rykii ja rätkii vaan vastaan vaikka sytkää miten kääntelee, Muutenkin alkaa olla elämää koneessa vasta kun crank primet on 5ms luokkaa.

Kummastuttaa jo hivenen :?
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nonnii nyt se kävi sekunnin 8) :lol: :) :D :twisted:

Tein asetukset 810cc koneelle jossa 50paunajalkaa vääntöä 7500rpm ja 80hp 9000rpm, 213cc suuttimilla, yhtäaikaisella ruikkauksella.

Lisäksi muut säädöt apinoin TVH:n mallin mukaan, jotka löytyi viestiketjujen syövereistä.
TVH wrote:Tässä starttiasetukset joilla oma kippo lähtee laakista ja vielä jää käyntiin ainakin -10C pakkasella. Sen alempana ei ole ollut madollista säätää tai testata toistaseksi. Mulla siis on käytössä Boschin bi-metalli lisäilmaventtiili.

Image

Image

Image
Tästä onkin hyvä jatkaa eteenpäin kun tietää että se saattaisi jopa herätä henkiin ihan oikeasti, Tietysti kävi niin vanhanaikaisesti että ei muistanu laittaa logia tulemaan :evil:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

No nyt sahattu ja koitettu vähän kaikkee, ei wörki ei!

Kierrokset rauhoittui logissa ja sytkä ei muutenkaan sekoa kun vaihtoi 8-1 pyörän 4-1:seen, paukkuu putkessa ja bensa haisee... Crank pw kokeiltu 0.1-20ms ja sytkä 30-0 astetta eykk.

Mää en taaskaan tajuu muttajos huomenna keksis jotain
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Siis eikai sulla oo anturi asennettu eka hammas on 30 astetta ennen YKK:ta? Joku 60 astetta ois sopivampi.
Tiara Kit Car - MsnS-E
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Siis tarkoitin että sytty ennakko 30-0 eykk, eli koneen ollessa 1 ja 4 sylinteri ykk niin hall-anturi on 60astetta jäljessä ensimmäisen hampaan takareunaa.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Voikohan toi kone olla niin ronkeli bensan määrälle että se teettää töitä, huomenna haen kyllä joka tapauksessa vielä yhdet uudet tulpat.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nonnii nyt on pientä elämää havaittavissa, tps irti, sytkä ennakko joku 10astetta ja gasoa 3-5ms startissa.

Havaitut edelliset bugit :oops: :
-sytkä 180 astetta poskellaan
-uudet tulpat antoi kipinää paremmin("parit"kokeiltu aikaisemmin)
-gasoo helvetisti vähemmän

Vielä kuullostaa mopo ihan drag v8:lle sen mitä nyt startin voimilla pyörii, huomenna jatkuu kokeilut kun startti viilenee.

:twisted:
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Muutama kommentti noista sun asetuksista:

-Kuinka isot suuttimet sulla on? Sulla näytti olevan req. fuel samaa luokkaa kuin mullakin (270cc suuttimet, 1100cc kone), joten jos se on laskettu kohdalleen, niin startin PW:t pitäisi myös olla samaa luokkaa. Mulla näyttäisi olevan 4°C - 8,5ms ja 27°C - 5,2ms. Eli jostain noilta nurkilta voisi kokeilla.

-Constants-asetuksissa mulla on Injector staging: alternating ja injections/cycle: 2. Näillä on saanut tyhjäkäynnin tasaisimmaksi. Tosin noilla on merkitystä vasta kun kone käy.

-Startissa sytkäennakoksi tuntuu kelpaavan jotain väliltä 0-10°. Tyhjäkäynnille ennakkoa kannattaa laittaa sen verran kuin tuo kone yleensäkin vaatii. Ainakin mulla tyhjäkäynti menee tosi vaikeaksi alle 10° ennakoilla. Tuossa sun asetustiedostossa näytti olevan kiinteä 1° ennakko.

-Warmupissa näytti olevan 0% liki kaikissa kentissä. Tuossa 100% tarkoittaa normaalia ruiskutusmäärää, eli ei lisärikastusta. En tiedä mitä 0% tekee käytännössä, mutta kannattaa pistää noihin jotain järkeviä arvoja. Luokkaa 150% 0°C tienoille, 100% 70°C kohdille ja muita siltä väliltä.
Arttu
GSX1100 -85
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Eilen huomasin että toiset suuttimet ei sylje (en tajuu miks ei oo älynny jo tulppia kattellessa) no pikainen search foorumilla ja asetuksesta toinen suutinlähtö rykimään startissa myös, mutta tulpat olikin jo sit lopettanut toiminnan joten ei oikeen saanu kokeiltua.

Täytynee tänään taas kokeilla vähin eri juttuja, kiitokset vihjeistä arttuh ja i me siitä msq:stä.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

niin suuttimet on 213cc bosch!
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Vittujen kevät soikoon ! sit kun rupee saamaan eloja niin eikö se logi unohu !PRKL! No kuiteskii nyt heräs pari kertaa ja viimeisillä vaan pisempää pyöri kun oon lisänny lisää soppaa wisardiin. Rupee vaan olemaan startin yksisuuntais laakeri huonossa hapessa hankaamisesta, taidan jatkaa taas huomenna harjoituksia jos vaikka pääsis sinne tyhjä käynnin puolelle :?
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nonii nyt on vehkeet sit loppujenlopuksi saatu pyörimään! laitoin wheeldekoder hommeleihin 24s9 vaihtoehdon ja dwell säätöihin maksimit + toimivat kipunat (huom. ei uudet vaan toimivat, jotkut tuppaa näköjään antamaan huonostaa kipinää uutenakin)

Käyntiin lähtee kun läppä on 2/3 auki (crank pw 5ms) ja kun lähtee niin pyörii helvetin raskaasti, taitanee olla hivenen paksulla mutta huomenna kattellaan sekin homma kuntoon.

Pitänee viritellä nyt se lambda paikalleen niin tietää missäpäin mennään.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

P_KASA wrote:Vittujen kevät soikoon ! sit kun rupee saamaan eloja niin eikö se logi unohu !PRKL! No kuiteskii nyt heräs pari kertaa ja viimeisillä vaan pisempää pyöri kun oon lisänny lisää soppaa wisardiin. Rupee vaan olemaan startin yksisuuntais laakeri huonossa hapessa hankaamisesta, taidan jatkaa taas huomenna harjoituksia jos vaikka pääsis sinne tyhjä käynnin puolelle :?
mä sain 3 starttia ja 4 starttikehää paskaksi oman koneen kanssa :P
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Kyllä se vaan jo pikkasen palkitsi kun eilen sai ahtimen pikkasen heräilemään, kivasti ujeltaa ja lyö ketunhäntää välistä.
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Nyt se vaan otti ja lähti pyörimään ensimmäisn huonon startin jälkeen! :lol: 8)

Ekassa startti yrityksessä oli tulpat eiliset ja ne luultavasti ottaneet hieman itseensä koska olivat aavistuksen kosteahkot, no uudet tulpat sisään ja kun mosa tokeentui startin liika gasosta niin lähti pyörimään ja oikeen iloisesti niinkuin kahvankääntäjäkin :D

kaikki ongelmat johtui todnäk. 025 sytty koodista ja huonoista tulpista! nyt kun saa nostettua jopon maan tasalle pannuhuoneelta niin alkaakin kartan hieronta!

8) mä oon yhtä hymyä 8) nimim. käyn kiskalta voitonoluen !
P_KASA
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Fri Mar 04, 2005 7:02
Location: JKL
Contact:

Post by P_KASA »

Niin ja kiitoksia kaikille ongelman ratkonta avuista!
Post Reply