Page 1 of 1

Suihkutuksen ajoitus

Posted: Mon May 02, 2005 21:19
by Kristian
Pystyykö MS:ssa muutamaan suihkutushetkeä suhteessa kampiakselin asentoon?

Posted: Mon May 02, 2005 21:47
by Anssi
Ei ainakaan perusversiossa. Mihin meinasit käyttää?

Posted: Tue May 03, 2005 11:09
by Kristian
Jos suihkutuksen ajoittaa sillain että overlap tilanteessa suihkutus tapahtuu vasta pakoventtiilin sulkeuduttua, bensaa ei menisi pakokanavaan yhtään ja kaikki bensa jäisi sylinteriin. Tämä tekniikka siis säästäisi bensaa osakaasulla ajettaessa varsinkin kireillä nokilla. Tehoa tarvittaessa taas suutin joutuu olemaan auki huomattavasti pidemmän ajan, jotta tarvittava bensamäärä saadaan syötettyä koneeseen.

Posted: Wed May 04, 2005 8:37
by Anssi
MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.

Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.

Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.

Posted: Thu May 05, 2005 4:12
by Benkku
Anssi wrote:MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.

Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.

Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
En ota kantaa Ms:n suihkutuksen sequentiaalisuuteen tai ko. ominaisuuden puutteeseen.

Mitä tulee tuohon suihkutuksen alkamishetkeen suhteessa kampikulmaan niin varsinkin osakaasulla se kannattaa ajoittaa alkamaan hieman (l. muutama aste) ennen pakoventtiilin sulkeutumista. Tällöin imutahti on juuri alkanut/alkamassa ja imukanavassa virtausnopeutta jolloin polttoaine sumuuntuu oletettavasti paremmin kuin jos suihkitaan päin suljettua venttiiliä.

Pienillä kierroksilla ja osakaasulla (kevyessä kuormitustilanteessa) tyypillinen suihkutusaika (mikäli suutinmitoitus on edes suunnilleen oikea) on (sequentiaalisessa järjestelmässä) luokkaa 2 - 5 ms joka hyvinkin mahdollistaa suihkutuksen imutahdin keston aikana.

esim. 3000 1/min kierrosnopeudella (imutahdin kokonaisajoituksen ollessa 270 astetta) on imutahdin kesto luokkaa 15 ms.