Suihkutuksen ajoitus

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Suihkutuksen ajoitus

Post by Kristian »

Pystyykö MS:ssa muutamaan suihkutushetkeä suhteessa kampiakselin asentoon?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Ei ainakaan perusversiossa. Mihin meinasit käyttää?
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Kristian
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Apr 29, 2005 22:30

Post by Kristian »

Jos suihkutuksen ajoittaa sillain että overlap tilanteessa suihkutus tapahtuu vasta pakoventtiilin sulkeuduttua, bensaa ei menisi pakokanavaan yhtään ja kaikki bensa jäisi sylinteriin. Tämä tekniikka siis säästäisi bensaa osakaasulla ajettaessa varsinkin kireillä nokilla. Tehoa tarvittaessa taas suutin joutuu olemaan auki huomattavasti pidemmän ajan, jotta tarvittava bensamäärä saadaan syötettyä koneeseen.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.

Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.

Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Anssi wrote:MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.

Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.

Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
En ota kantaa Ms:n suihkutuksen sequentiaalisuuteen tai ko. ominaisuuden puutteeseen.

Mitä tulee tuohon suihkutuksen alkamishetkeen suhteessa kampikulmaan niin varsinkin osakaasulla se kannattaa ajoittaa alkamaan hieman (l. muutama aste) ennen pakoventtiilin sulkeutumista. Tällöin imutahti on juuri alkanut/alkamassa ja imukanavassa virtausnopeutta jolloin polttoaine sumuuntuu oletettavasti paremmin kuin jos suihkitaan päin suljettua venttiiliä.

Pienillä kierroksilla ja osakaasulla (kevyessä kuormitustilanteessa) tyypillinen suihkutusaika (mikäli suutinmitoitus on edes suunnilleen oikea) on (sequentiaalisessa järjestelmässä) luokkaa 2 - 5 ms joka hyvinkin mahdollistaa suihkutuksen imutahdin keston aikana.

esim. 3000 1/min kierrosnopeudella (imutahdin kokonaisajoituksen ollessa 270 astetta) on imutahdin kesto luokkaa 15 ms.
Post Reply