Suihkutuksen ajoitus
Moderator: Masi_K
Suihkutuksen ajoitus
Pystyykö MS:ssa muutamaan suihkutushetkeä suhteessa kampiakselin asentoon?
Jos suihkutuksen ajoittaa sillain että overlap tilanteessa suihkutus tapahtuu vasta pakoventtiilin sulkeuduttua, bensaa ei menisi pakokanavaan yhtään ja kaikki bensa jäisi sylinteriin. Tämä tekniikka siis säästäisi bensaa osakaasulla ajettaessa varsinkin kireillä nokilla. Tehoa tarvittaessa taas suutin joutuu olemaan auki huomattavasti pidemmän ajan, jotta tarvittava bensamäärä saadaan syötettyä koneeseen.
MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.
Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.
Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.
Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
En ota kantaa Ms:n suihkutuksen sequentiaalisuuteen tai ko. ominaisuuden puutteeseen.Anssi wrote:MS:ssä on vain kaksi injektoridriveriä. Eli, vaikka sitä pystyisi säätämään, olisi siitä mahdollisesti iloa vain kaksisylinterisessä moottorissa.
Suihkutushetken ajoittamiseen on nuo sekventiaaliruiskut erikseen.
Mitä tulee tuohon ruiskutuksen ajoittamiseen ehdottamallasi tavalla, niin ei taitaisi polttoaine ehtiä sylinteriin jos suihkutus aloitetaan vasta pakoventtiilin sulkeuduttua.
Mitä tulee tuohon suihkutuksen alkamishetkeen suhteessa kampikulmaan niin varsinkin osakaasulla se kannattaa ajoittaa alkamaan hieman (l. muutama aste) ennen pakoventtiilin sulkeutumista. Tällöin imutahti on juuri alkanut/alkamassa ja imukanavassa virtausnopeutta jolloin polttoaine sumuuntuu oletettavasti paremmin kuin jos suihkitaan päin suljettua venttiiliä.
Pienillä kierroksilla ja osakaasulla (kevyessä kuormitustilanteessa) tyypillinen suihkutusaika (mikäli suutinmitoitus on edes suunnilleen oikea) on (sequentiaalisessa järjestelmässä) luokkaa 2 - 5 ms joka hyvinkin mahdollistaa suihkutuksen imutahdin keston aikana.
esim. 3000 1/min kierrosnopeudella (imutahdin kokonaisajoituksen ollessa 270 astetta) on imutahdin kesto luokkaa 15 ms.