Starttaus ongelma.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Starttaus ongelma.

Post by RMK »

Mistä johtuu kun startatessa kierrosluku heittelee ja lampulla katsottuna puolan toinen puoli antaa kipunan harvemmin. Autolla on jo ajettu mutta startatessa potkii vastaan ja yrittää välillä lähteä väärinpäin käyntiin.Moottori on 4 pyttynen 4 tahti 12-1 pyörä, sytkäpoksi 200 loppuinen,puola nelilähtoinen 407loppuinen, hall 1GT10DC,partcon sarjasta kasattu poksi ja ulostuloina on led17 ja led19.
Kisat lähestyy joten toivottavasti joku osaa neuvoa pikaisesti.

Ja mistä johtuu että trigger angle ei pidä paikaansa. Anturin paikka on 60astetta ennen ykk kuten TVH:n esimerkissä mutta trigger angleksi joutuu laittamaan 90 astetta että lamppu ja megatune näyttää samaa.
Voiko anturi trigata väärää reunaa hampaasta?
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Eikö kukaan osaa auttaa? Voikohan tuo sytkä pääte olla rikki kun se kuitenkin antaa kipinän kaikille mutta puolan toinen puolisko näyttäisi kipinöivän puolet enempi kuin toinen.
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

jh

Post by tmikkola »

hall ei huomaa kaikkia hampaita? eli sulla olisi tuo pyörä hieman sivuun asennettu tai soikea?
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Pyörä on kyllä pyöreä 8mm leveä noin 8mm syvillä hampailla ja lähes keskellä anturia.
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Mikähän on maksimi välys millä tuo hall vielä toimii. Minulla on 0.5mm, onkohan se liian vähän?
Pyörän ulko kehä on koneistettu ja hammas on 20mm ja kolo 15mm pitkä.
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Toinen puoli puolasta antaa kipinän joka hampaan kohdalla ja toinen puoli yhdesti per kierros. Asetukset olen tarkistanut moneen kertaan. Onko jotain kärähtänyt?
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Jos osat (puola,moduli,anturi) ovat uusia, kytkentä ja asetukset oikein niin pitäisi toimia. Itsellä muuten sama yhdistelmä mutta puola Fordin ja moduli Unipoint ja homma toimii. Time based vai trigger return? Wheel coder asetukset ok? Itsellä hieman hidas pyöritys startatessa ja hieman samanlaisia ongelmia. Jakajasytytyksellä oli helpompi saada käyntiin mutta joka tulpassa kipinä selkeän kirkas. Hall-anturi toiminut tässä ja muissa asennuskohteissa ihan OK 1-1.5 mmm välyksellä. Hammas omassa pyörässä 18mm leveä, väli hieman suurempi. Trigger return-asetuksella sytytyksen tahdistus on nopeampi/tarkempi jos starttauskierrosluku vaihtelee. Asetukset on kuten forumin stickyssä, kuva pyörästä:

http://s137.photobucket.com/albums/q239/W-PH/

Onko led 17 ja 19 paikallaan? Ota tulpat pois, laita ne paikalleen johtoihin ja starttaa samalla seuraten ko. ledejä. Jos ne vilkkuvat selkeästi niin homma pitäisi olla ok. Itse testasin liipaisun ja lähtöjen toiminnan pöydällä ennen asennusta asettamalla led 18 osoittamaan liipaisua (IRQ) ja lähdöt D17 ja D19 voi testata stimulla (stim for wheel).
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Time based asetus ja ledit vilkkuu mutta toinen tiheämpään. Tulpat irti startatessa kipinä on hyvä mutta 1 ja 4 kipinöi liikaa.
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Vaihda trigger return, pitäisi näkyä ilman tulppia startatesa selvä ero JOS wheel decoder asetukset oikein ja ylösvetovastus sytkälähdöissä stickyn mukainen. Yleensä paripuoleinen kipinävoimakkuus/kipinätiheys viittaa vääriin asetuksiin tai ko. lähdön kovopuolen lähdöissä on vikaa. Onko pyörän keskitys on kohdallaan (anturin ilmaväli ei muutu)? Saman puolan torniparin kipinässä ei suurta keskinäistä eroa vaikka kipinä hyppää keskielektrodista sivulle.
RMK
Megasquirttaaja
Posts: 27
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:00
Location: Oulu

Post by RMK »

Pyörän keskityksessä 0.05mm heittoa. Kipinä on molemmissa torneissa hyvä.
Wheel decoder base teeth 12
2nd trigger enable off
Missing teeth -1
Trig pos A=1
Trig return pos A=3
Trig pos B=7
Trig return pos B=9
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

quote (from muythaibxr @ msextra.com):

"I don't see anything wrong with your settings though, aside from the 025 wheel decoder. Generally that causes problems on 12-1 setups."

Tuo (024 wheel decoder) on itselläni vielä kokeilematta, koko ketju löytyy linkistä:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=24182

Edit:

No niin, nyt on 024s9 wheel decoder testattu. Kertaakaan ei "potkinut" startatessa vasten ja muihin asetuksiin en testatessa koskenut. Selkeä parannus 025 styleen verrattuna. Suosittelen...
Post Reply