Menestyksekäs squirttaaminen on vaikea määritellä. Pedanttina miehenä katson tuon täyttyneen vasta nyt.
Lähtökohtana oli siis Audi 200 turbo 10-venttiilisellä padalla. En itse suorittanut megan (Squirt´n´Spark extra) asennusta, vaan ostin auton tammikuussa 2006 hyvin keskeneräisenä edellisen omistajan ilmeisesti kypsyttyä projektiin.
Auto oli siis juuri ja juuri ajettavassa kunnossa kun siirsin sen Helsingistä Tampereelle oston jälkeen. Tuolloin, vuosi sitten tammikuussa, aloin sitten selvittelemään mitä auto oli syönyt: Päällimmäiseksi ongelmaksi nousi viallinen Unipointin (onkohan hyviä edes olemassakaan) sytty-yksikkö sekä vääräntyyppinen vedenlämpöanturi. Kun anturit saatiin kalibroitua ja sytty-yksikkö vaihdettua, tuli autosta ajokelpoinen jolloin katsastinkin auton ensimmäisen kerran.
Seuraavana oli vuorossa laajakaistalambdan asentaminen, josta suuri kiitos KariM:lle. Tuon jälkeen vuorossa oli suuri määrä säätöajoa, kylmäkäynnistysarvojen hakua jne. "normaalia" megapuuhastelua. Säädöstä huolimatta, tai kenties jopa sen ansiosta, auto muuttui varsin mukavaksi käytössä, vaikka vieläkin pienen seisotuksen jälkeen tyhjäkäynti ontuu katsastussäädöillä varsin pahasti ensimmäisen puoli minuuttia.
Keväällä 2006 käytin autoa Audiklubin dynopäivillä, jolloin n.1 barin paineilla tehoa löytyi 182kW (410Nm) alkuperäisen 147kW@0,6bar (270Nm) sijasta. Ajelin noilla säädöillä juhannukseen saakka, kunnes kaverin ollessa juoppokuskina ruuvasin paineet testimielessä 1,4 baariin sillä seurauksella että kytkin alkoi luistamaan ja pakotti laskemaan paineet vakioksi.
Kun virittäminen ei siis tullut enää toistaiseksi kysymykseen, katsoin parhaaksi alkaa palauttelemaan Audin ajotietokoneen ja autocheckin ominaisuuksia. Tämän takia kytkin alkuperäisen Hitachin moottorinohjausboksin osittain toimintaan. Tämän jälkeen vuorossa oli kierroslukumittarin herättely, öljynpainevaroitusjärjestelmän muokkaaminen sekä viimeiseksi ajotietokoneen kulutusnäytön herättely.
Kierroslukumittari sai lopulta puuttuvan signaalinsa led18 (IRQ trigger) jalasta 1k:n ylösvetovastuksen avittamana. Tuon signaalin siis kytkin alkuperäiseen johtosarjaan. Tämän piti herättää myös autocheckin öljynpainevaroitusjärjestelmä, mutta ilmeisesti mittaristoni oli jossakin välissä vaurioitunut jonka seurauksena jouduin vaihtamaan alapaineanturin toisen tyyppiseen sekä jättämään 2bar hälytyksen kokonaan kytkemättä. Nyt oljynpaine siis hälyttää vain paineen laskiessa alle 0,7bar kierroksista riippumatta. Viimeinen voimanponnistus oli ajotietokoneen kulutusnäytön kytkentä. Tämän ratkaisin ArttuH:n suosiollisella avustuksella. Kytkennästä lisää Asentaminen-osiossa.
Nyt Audilla on yksi vuosi, kaksi katsastusta sekä 35tkm megaa takana. Auto toimii lähes täydellisesti. Kulutus heiluu 17L/100km nurkkapyörityksestä 6,8L/100km siistiin matka-ajoon. Totean olevani tyytyväinen.
Lopuksi kiitän kaikkia foorumilla apua tarjonneita keskustelijoita. Yksin tämä olisi jäänyt tekemättä.
Audi 200 TQ 10v valmis
Moderator: Masi_K
Audi 200 TQ 10v valmis
Terveisin, Kari Vänttinen