Turbiinilukon ohjaus TH-700r4 askiin?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Turbiinilukon ohjaus TH-700r4 askiin?

Post by RedNeck »

Onko mahdollista saada MegaSquirt ohjaamaan GM:n TH 700r4 automaattilaatikon turbiinilukkoa?
Alkuperäisessä ECM-boxissa on 12V ohjaus turbiinilukolle joka kytkee sen päälle/pois tarpeen mukaan.
Alkuperäinen boxi kerää tietoa TPS-anturilta,VSS-anturilta (auton nopeus anturi),sekä laatikolta milloin 4-vaihde on päällä.

Lukon kuuluu toimia normaalisti 4-vaihteella ja sen kuuluu aueta löysättäessä kaasu pois,jarrutuksessa,kiihdytyksessä sekä laatikon vaihtaessa pienemmälle.

Lukko voisi toimia myös 3-vaihteella jos mahdollista,mutta ei välttämättä.

Koitin katsella muilta ulkomaisilta MegaSquirt sivustoilta,mutta hämmästyksekseni en löytänyt oikein mitään asiaan liittyvää ???

Joku kyseli jossakin uudempaan tietokoneohjattuun 4L60E (uudempi versio Th700) askiin liittyen sen ohjausta,mutta ei muuta.

Luulisi jonkun muunkin pähkäilevän samaa asiaa,onhan noita TH 700 laatikoita niin paljon juuri harrasteautoissa,samoissa joihin asennellaan MS:a,vai onko niin ettei se olekaan mahdollista.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Onko laatikossa anturi nelosvaihteelle?

Jos ottaa Extrakoodin kaksi ohjelmoitavaa lähtöä, releen tai pari sekä tuon nelosvaihteen anturin, niin eiköhän niistä saa melko pitkälti toteutettua halutun toiminnallisuuden.

Lähtöön yksi toiminnoksi TPS, lukko pois päältä kun kaasupoljin on ylhäällä. Lähtöön kaksi toiminnoksi MAP, lukko pois päältä kun MAP (=kuormitus) kasvaa tarpeeksi suureksi. Näiden avulla toteutetun relelogiikan vielä kierrättää sen nelosvaihteen anturin kautta.

Periaatteessa jarrutustilanne kuittaantuu jos oletetaan että kaasu nousee aina ylös jarruttaessa, mutta jos on tapana jarrutella vasemmalla niin voihan tuohon tehdä vielä jonkun kytkennän jarruvalokytkimen kautta.

Unohtuiko joku tilanne?
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

Kiitti vinkistä.

Laatikolta tulee tieto johtoa pitkin alkuperäiselle boxille milloin 4-vaihde päällä.
Ei siellä kai varsinaista anturia ole,mutta sähköinen tieto kumminkin.Jännitteen voi aina mitata siitä johdosta. Luulen että joko 5V tai 12 V.

Alkuperäinen boxi tunnustelee juuri nopeutta,TPS-anturin asentoa ja tuota tietoa milloin 4-vaihde päällä.

Voisiko siinä hyödyntää nopeutta,TPS-anturin asentoa siten että kaasu pois(off) ja vaikka kaasu yli 2/3 (off),muuten päällä kun tietty nopeus ylittyy,esim yli 75 km/h kunhan 4-vaihde vain päällä?
Jarno.V
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:30
Location: Oulu/Helsinki ja siltä väliltä..

Post by Jarno.V »

Tarviiko siinä välttämättä sitä VSS:ää kun koneen kierrokset tiedetään.
4.vaihde+kiekat yli 2000esim.+map yli jotain = lukko päällä.
Eikai muuta tarvi.
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

Jarno.V wrote:Tarviiko siinä välttämättä sitä VSS:ää kun koneen kierrokset tiedetään.
4.vaihde+kiekat yli 2000esim.+map yli jotain = lukko päällä.
Eikai muuta tarvi.
Joo tuo voi riittää ainakin aluksi...kiitoksia.
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

KariM wrote:Onko laatikossa anturi nelosvaihteelle?

Jos ottaa Extrakoodin kaksi ohjelmoitavaa lähtöä, releen tai pari sekä tuon nelosvaihteen anturin, niin eiköhän niistä saa melko pitkälti toteutettua halutun toiminnallisuuden.

Lähtöön yksi toiminnoksi TPS, lukko pois päältä kun kaasupoljin on ylhäällä. Lähtöön kaksi toiminnoksi MAP, lukko pois päältä kun MAP (=kuormitus) kasvaa tarpeeksi suureksi. Näiden avulla toteutetun relelogiikan vielä kierrättää sen nelosvaihteen anturin kautta.

Periaatteessa jarrutustilanne kuittaantuu jos oletetaan että kaasu nousee aina ylös jarruttaessa, mutta jos on tapana jarrutella vasemmalla niin voihan tuohon tehdä vielä jonkun kytkennän jarruvalokytkimen kautta.

Unohtuiko joku tilanne?
Joo tuon jarrutustilanteen saa hoitoon ottamalla jarruvalokatkaisijalta tiedon releelle.

" Lähtöön yksi toiminnoksi TPS, lukko pois päältä kun kaasupoljin on ylhäällä. Lähtöön kaksi toiminnoksi MAP, lukko pois päältä kun MAP (=kuormitus) kasvaa tarpeeksi suureksi. Näiden avulla toteutetun relelogiikan vielä kierrättää sen nelosvaihteen anturin kautta."

Mikä tuossa kytkennässä määrittelee lukon kytkeytymisen?

TPS vai MAP ?

Jos MAP,niin entäs jos kone on ahdettu?
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

RedNeck wrote:Mikä tuossa kytkennässä määrittelee lukon kytkeytymisen?
TPS vai MAP ?
Jos MAP,niin entäs jos kone on ahdettu?
Kumpikin. Noita tarkastellessa lukko kytkeytyy vain jos TPS ei ole minimissä JA MAP on samanaikaisesti tarpeeksi pieni. Eli kevyt kuorma ja kuitenkin kaasua painetaan. Tuossa tilassahan se tasaisessa ajossa menee? Kiihdyttäessä MAP kasvaa (ahdetulla vielä enemmän), ja lukko tippuu pois päältä.
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Kaikissa GM lukkolootissa on jo valmiina johdotus jarrupolkimen kautta vakiona joka siis katkaisee virran lootaan kun polkimeen koskee, mutta sen lukon ei pidä mennä pois päältä kun höllää kaasusta alunperin eikä siitä toiminnasta ole ajoon mitään hyötyä,,,,, ta voi olla muttei tuu mun mieleen :oops: .
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
RedNeck
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Tue Mar 01, 2005 16:29

Post by RedNeck »

Mudracer wrote:Kaikissa GM lukkolootissa on jo valmiina johdotus jarrupolkimen kautta vakiona joka siis katkaisee virran lootaan kun polkimeen koskee, mutta sen lukon ei pidä mennä pois päältä kun höllää kaasusta alunperin eikä siitä toiminnasta ole ajoon mitään hyötyä,,,,, ta voi olla muttei tuu mun mieleen :oops: .
Joo tuo jarrupolkimen ohjaus onkin,mutta jos halutaan lukko päälle/pois MegaSquirtin ohjaamana niin sitä tässä olen ihmetellyt.

Löysin Kanadassa vaikuttavan kaverin joka on kehittänyt systeemin jossa MS ohjaa turbiinilukkoa perustuen pääasiassa MAP:n tietoihin.
MegaSquirtissa tuo ohjaus on mahdollista rakentaa käyttäen napaa 30.
Häneltä löytyy kytkentäkaaviot,lisäkoodi ja näköjään melkoisesti kokemusta MegaSquirtista muutenkin.
Häneltä sain apua ja neuvoja "TCC-pähkinän"ratkaisemiseen.

Pikkuhiljaa rupeaa asia valkenemaan ja muutenkin rupeaa projekti hahmottumaan eli kohta pitänee mennä käymään Partcolla ostoksilla.
Ahdin saa odottaa toistaiseksi vielä,tärkeämpää on saada MS kasattua ja nähdä toimiiko se vai ei.

Kyllä lukko mulla aukeaa aina (on aina auennut) kun kaasun pois löysää,sekä kytkeytyy päälle myös 3-vaihteella,vaikka toiset ovatkin asiasta erimieltä.
Mahtaisiko kierroslukumittari ja perstuntuma valehdella??

Voin olla väärässäkin,mutta on tuolla autolla jo 15 vuotta tullut ajeltua...

No kun sulla on enempi kokemusta noiden laatikoiden toiminnasta ja sisukaluista,niin valaisepa asiaa hieman,onko noissa laatikoissa eroja,eriversioita jne??
Salliiko painekytkin lukon kytkytyvän aina 3 - 4 vaiteilla?
Eli onko kyse lähinnä vain alkuperäisen ECM-boxin toiminnasta joka sallii lukon kytkeytyvän VAIN 4-vaihteella?
Sinnehän tulee tieto milloin ylivaihde päällä..."4TH GEAR" tms. kaaviossa.

Mites se 383 TPI/MS joka sulla on tuolla "menestystarinoiden" puolella,niin oliko se millä lodjulla ?
Miten se on osoittautunut toimivan käytännössä ?
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Ekaks siihen lukon aukeamiseen, niin lootan 4-vaihteen rakenne on sellainen että se ei moottorijarruta rullatessa ja siitä tulee sellainen tuntu että lukko tippuu pois. Lootia on tehty montaa versiota ja osassa lukko toimii vain nelosella ja joissan sekä 3 että 4 pykälällä ja nuo muutokset on aina venttiilikoneistossa.

Ja siinä Camarossa on kyllä 700 toosa vahvistettuna , mutta siihen väsättiin lukoton ~3000 stall speedin turbiini!
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Post Reply