opelin puola ja ...139 moduuli

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
tmikkola
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Tue Dec 05, 2006 0:59

opelin puola ja ...139 moduuli

Post by tmikkola »

luin tuolta extra sivuilta et ton ..139 moduulin kanssa pitäisi olla puola joka on tarkoitettu niin kuin tuossa lontoon murteella asia on ilmoitettu.

"Normally there should be a label on the coil saying it is for use in transistorized ignitions"

ja mulla on nyt 2.0 rekordista lainattu puola sitäkin käyttää alunperin boschin moduuli mut se on ...008 loppuinen. mahtaako yhdistelmä toimia?

eli tuo ..139 moduuli ja tuo opelin puola.
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Kyllä se pitäisi toimia, jotkin moduulit ei hoida puolan latausaikaa itse (-139 hoitaa) ja niissä täytyy megan asetuksista asettaa sopivat ajat, en kyllä tiedä hoitaako tuo -008 latausaikaa vai ei, kyllä tuosta on jossain päin foorumia ennenkin kirjoitettu ja asia selvitetty.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Nää puolissa olevat ilmotukset "for transistorized ignition only" tms. tarkottaa vaan sitä, että vanhoissa kärkisytytyspuolissa voi induktanssi olla väärä näiden sytytyskivien kanssa. eli jos on auto jossa on ollu joku käretön järjestelmä voi laittaa sytkävahvarin+megan tai sit megan sytkäkivillä. Kärkisyttyjärjestelmän puolien kans voi sit olla arpominen, ite oon käyttäny boschin syttykivien kanseikä oo ollu heikkoa mutta en suosittele, koska voi olla ihan komponenteista kiinni miten käy. toisaalta en oo paljon löytäny boschin dokumentteja miten puolat toisistaan eroaa, että jokainen voi aina koettaa :lol:
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kärjille tarkoitetuissa puolissa on enemmän resistanssia ja induktanssia. Niitä pitäisi pystyä käyttämään ihan turvallisesti erilaisten sytkäpäätteiden ja sopivien ohjaintrankkujen kanssa. Itse asiassa jopa turvallisemmin, koska ison resistanssin ansiosta latausvirta ei pääse karkaamaan niin suureksi jos vaikka sählää dwell-aikojen kanssa. Haittapuolena nuo sitten vaativat reilusti enemmän latausaikaa isosta induktanssista johtuen.

Vaarallisesmpi vaihtoehto on sitten CDI-sytkälle tarkoitettu puola. Näissä on yleensä todella vähän resistanssia ja induktanssia, joten heikommin suojattu sytkäpääte saattaa kärähtää ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply