Aihe ehkä vähäsen vain hipaisee tämän aihepiirin ajatuksia.
Elektroniikan tarkoitus näissä ohjaus jutuissa on se, että saataisiin aikaiseksi ja suhteellisen helpoksi ohjata suurempia tapahtumia pienillä jännitteillä ja - virroilla. myöskin on tarkoitus hienosäätää sytkä ja ruiskutus tapahtumia mahdollisimman optimi tiloissa. Huomioni on kiinnittynyt sellaisiin asioihin, kuten MAADOITUS ja herkkien ohjauslinkkien häiriösuojauksiin. ihme sekoilut usein tällaisia tietokone/ohjelmoitavien logiikkojen viesteissä johtuu vajavaiseen häiriöiden eristämiseen. varsinkin mittausanturilta, kuten sytkä,ilmamäärä ym digitaalisilta tuloilta tulisi huolella suojata. ohjaimelta lähtevät viestit ovat usein jo jonkunverran virtaa sisältäviä, joten ne eivät pienistä häiräänny. pitkiä johdotuksia ei tulisi käyttää ainakaan ilman suojauksia ollenkaan. Eristäkää tulo- ja lähtöliitäntöjen johdotukset toisistaan, siis EI SAMAAN KAAPELINIPPUUN .... MS,ään tulevia ja siitä lähteviä johtimia, säästyy hiton monta ärräpätä ja hyppyhepulia huutamalla noitumiseen päättyen.
Muistattehan että ajeneuvoelektroniikassa vallitsee jännitteitä muutamasta millivoltista suuriin n. 40 000 voltin jännitteisiin. ja - virtoja muutamasta sadasosa Amppeerista satoihin Amppeereihin, mikä saa mikroelektroniikkaa ymmärtävän hyppimään seinille. Mua ainakin hämmästyttää, että yleensä on saatu suhteellisen runsaasti onnistumisia aikaan, melko pienillä tuhoilla. Savuakin on puskenut pääsääntöisesti pakoputkesta.
Nostan hattua teille näitten sivujen jutustelijoille.
Lisäksi rohkaisun sana kyselijöille.
TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ EI OO OLEMASSA. Eikä ikinä tietämättömyys oo synonyymi älyllisten ominaisuuksien kanssa.
Ohjauksista ja niitten toteutuksista
Moderator: Masi_K