Page 1 of 1

Honeywell 1GT101DC -hallille pienempi vastine

Posted: Mon Dec 25, 2006 11:32
by Volkkarijermu
Onks kukaan sattunu törmäämään samantyyppiseen halliin kuin 1GT101DC, mutta vaan pienempään ja joka pystyy tunnistamaan tiheemmän hammaspyörän kuin Honeywelli? Kun nokalle laittaa anturin, niin parempi olisi kait tarkkuuden kannalta käyttää tiheetä pyörää kun pyörimisnopeus on puolet kampurasta?

Posted: Tue Dec 26, 2006 15:26
by MrFairlane
Kuinkahan nopea tuo Partcon versio on?
Pienempi se ainakin on.

Posted: Mon Jan 22, 2007 17:31
by volvoman
Hinta noilla partcon hall-antureilla ainakin on murto-osa tosta honeywellin anturista, mutta toimivatko samalla tavalla, etteivät tarvitse magneettia toimiakseen?

Posted: Mon Jan 22, 2007 17:40
by volvoman
No tilasinpa pari, viikonloppuna katotaan mitä saatiin ;)

Posted: Sun Mar 04, 2007 13:03
by Volkkarijermu
No mitäs sait?

Posted: Sun Mar 04, 2007 17:11
by j-k
Varmaan niitä samanlaisia antureita joita löytyy jokaisesta korppuasemasta pyörintänopeutta mittaamasta. Ne ainakin vaatii magneetin.

Posted: Mon Mar 05, 2007 1:48
by Benkku
Haulla löytyi tällainen...

viewtopic.php?t=2005

Posted: Mon Mar 05, 2007 9:07
by Volkkarijermu
Ai perskules, olis aika perfect anturi! Täytyy laittaa muutama sata kappaletta tilaukseen.

Posted: Mon Mar 12, 2007 11:44
by volvoman
Volkkarijermu wrote:No mitäs sait?
Sain luullakseni HALL-antureita, mutta en ainakaan eilen lyhyellä kokeilulla saanut toimimaan megan kanssa suoraan...

Kertokaas kaverit, tässä datasheetti, onkos tää nyt ihan väärä härveli:
http://www.allegromicro.com/sf/3240/

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo haluaa magneetin kaverikseen?

Magneetilla yritin eilen sorkkia, mutta ei oikeen vaikuttanut mitenkään sekään...

Posted: Mon Mar 12, 2007 11:58
by ArttuH
Kyllä sen pitäisi olla ihan oikea härveli. Jos en ihan väärin muista, niin mulla on juuri noita käytössä.

Tuohan vaatii sitten ylösvedon lähtöön ja magneettikentän pitää olla oikein päin. Nämä kun huomioi ja tarjoaa vielä käyttöjännitteen, niin pitäisi toimia.

Posted: Mon Mar 12, 2007 15:59
by volvoman
ArttuH wrote:Kyllä sen pitäisi olla ihan oikea härveli. Jos en ihan väärin muista, niin mulla on juuri noita käytössä.

Tuohan vaatii sitten ylösvedon lähtöön ja magneettikentän pitää olla oikein päin. Nämä kun huomioi ja tarjoaa vielä käyttöjännitteen, niin pitäisi toimia.
Oukkei, LOISTAVAA, olis nimittäin kiva saada toi 20-1 polkupyörän takaratas nokka-akselipyörän sisään jemmaan, ja sitten saada vielä anturi sinne mahtumaan lukemaan sitä. :)

Posted: Tue Mar 13, 2007 7:37
by ArttuH
volvoman wrote: Oukkei, LOISTAVAA, olis nimittäin kiva saada toi 20-1 polkupyörän takaratas nokka-akselipyörän sisään jemmaan, ja sitten saada vielä anturi sinne mahtumaan lukemaan sitä. :)
Magneetin sijoittelun kanssa voi sitten tulla myös vähän askartelua. Jos käytät rautaratasta, niin magneetti pitäisi saada rattaan toiselle puolelle ja hampaat liikkumaan anturin ja magneetin välistä. Muitakin toimivia vaihtoehtoja saattaa löytyä, mutta joka tapauksessa menee vähän monimutkaisemmaksi kuin suoraan rautaa lukevan anturin kanssa.

Yksi vaihtoehto on tietty käyttää vaikka alumiinista pyörää ja laittaa hampaiksi magneetteja. Mulla on tällainen ratkaisu käytössä.

Posted: Thu Mar 29, 2007 15:39
by volvoman
Nyt kokeiltu, 20-1 polkupyöran takaratas, takana pieni magneetti, ratas välissä ja anturi toisella puolella, viistottu puoli pyörään ja magneettiin päin.

Ei tule kiekkasignaalia..

Ja tietenkin 1k ylösveto +12v:iin, ja anturille syötetään +12v ja maa tietenkin, ja signaali ulos kiekkasisääntuloon.

Posted: Fri Mar 30, 2007 6:39
by ArttuH
Kannattaa testailla sillein pala kerrallaan. Eli mittaile ensin sitä anturin signaalia ihan yleismittarilla ja heiluttele magneettia käsin anturin edessä. Pitäisi löytyä 12V kun magneetti ei ole kohdalla ja 0V magneetin kanssa. Muista kokeilla magneettia molemmin päin. Sitten kun tämä toimii, niin sama juttu triggeripyörän kanssa. Sitten voikin siirtyä ihmetttelemään, että meneekö signaali perille asti.

Posted: Fri Mar 30, 2007 16:29
by volvoman
Juu, vika löytyi, anturi oli rikki. Onneksi tilasin 2kpl, vaihdoin toisen tilalle, ja toimi.

Tosin, magneettipalanen, joka on rattaan takana kiinni on ilmeisesti liian iso (8x6x2mm), joten sen magneettikenttä pääsee "vuotamaan" rattaan hampaiden ohi, aiheuttaen "häiriöitä", etenkin startatessa.

Pitää laittaa rattaan taakse pienempi magneetti, varmaan about 2x2x2mm olis sopiva.

Posted: Sat Mar 31, 2007 21:09
by volvoman
Noni, nyt toimii ainakin jotenkin.

Eli pienensin magneettia, sijoitin sen lähemmäksi ratasta, ja anturin myös hitusen lähemmäs. Näköjään 1mm rako oli liikaa.

Nyt antaa kiekkatietoa aika nätisti ja todella nopeasti ja tarkasti honeywelliin nähden, mutta konetta en saa käyntiin.

Jos syötän imusarjaan bensaa, paukkuu vaan putkessa, ja tulee tulta pakosarjasta (veneen kone). Suuttimista tulee bensaa, mutta se vaan ei syty (tulpat tosin oli märät)... Huomenna tutkitaan

Mut ainakin anturi toimii, JIPPII :D

Posted: Sat Mar 31, 2007 22:27
by risu
Trigger angle päin honkia ?

Posted: Mon Apr 02, 2007 15:27
by volvoman
Taitaa anturi tässä sekoilla, starttimoottorilla pyöritettäessä ilman tulppia kierrokset sahaavat jatkuvasti 260-170rpm väliä, ja välillä pomppivat pikkasen ylemmäksikin.

Toisessa SAMANLAISESSA koneprojektissa, jossa honeywellin anturi, kierrokset pysyvät kokoajan startatessa 10rpm sisällä.

Eli taitaa anturi tehdä temppuja, ei oikeen ole mikään super anturi tuo siis ilmeisesti, tai sitten asennuksessa häikkää.

Puolien tilalle kun laittoi ledit, ni 4.pyttyä vilkuttaa tasasesti, 3 pyttyä vaan satunnaisesti ja 2 pyttyä ei melkeen ollenkaan ja 1.pytty jää välillä palamaan...

Sitten sain boksista softat totaalisen sekasin, eikä tahdo saada yhteyttä kun hyperterminalilla ladattua "manuaalisesti" koodin sisälle...