Honeywell 1GT101DC -hallille pienempi vastine

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Honeywell 1GT101DC -hallille pienempi vastine

Post by Volkkarijermu »

Onks kukaan sattunu törmäämään samantyyppiseen halliin kuin 1GT101DC, mutta vaan pienempään ja joka pystyy tunnistamaan tiheemmän hammaspyörän kuin Honeywelli? Kun nokalle laittaa anturin, niin parempi olisi kait tarkkuuden kannalta käyttää tiheetä pyörää kun pyörimisnopeus on puolet kampurasta?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Kuinkahan nopea tuo Partcon versio on?
Pienempi se ainakin on.
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Hinta noilla partcon hall-antureilla ainakin on murto-osa tosta honeywellin anturista, mutta toimivatko samalla tavalla, etteivät tarvitse magneettia toimiakseen?
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

No tilasinpa pari, viikonloppuna katotaan mitä saatiin ;)
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

No mitäs sait?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Post by j-k »

Varmaan niitä samanlaisia antureita joita löytyy jokaisesta korppuasemasta pyörintänopeutta mittaamasta. Ne ainakin vaatii magneetin.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Haulla löytyi tällainen...

viewtopic.php?t=2005
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ai perskules, olis aika perfect anturi! Täytyy laittaa muutama sata kappaletta tilaukseen.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Volkkarijermu wrote:No mitäs sait?
Sain luullakseni HALL-antureita, mutta en ainakaan eilen lyhyellä kokeilulla saanut toimimaan megan kanssa suoraan...

Kertokaas kaverit, tässä datasheetti, onkos tää nyt ihan väärä härveli:
http://www.allegromicro.com/sf/3240/

Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuo haluaa magneetin kaverikseen?

Magneetilla yritin eilen sorkkia, mutta ei oikeen vaikuttanut mitenkään sekään...
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kyllä sen pitäisi olla ihan oikea härveli. Jos en ihan väärin muista, niin mulla on juuri noita käytössä.

Tuohan vaatii sitten ylösvedon lähtöön ja magneettikentän pitää olla oikein päin. Nämä kun huomioi ja tarjoaa vielä käyttöjännitteen, niin pitäisi toimia.
Arttu
GSX1100 -85
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

ArttuH wrote:Kyllä sen pitäisi olla ihan oikea härveli. Jos en ihan väärin muista, niin mulla on juuri noita käytössä.

Tuohan vaatii sitten ylösvedon lähtöön ja magneettikentän pitää olla oikein päin. Nämä kun huomioi ja tarjoaa vielä käyttöjännitteen, niin pitäisi toimia.
Oukkei, LOISTAVAA, olis nimittäin kiva saada toi 20-1 polkupyörän takaratas nokka-akselipyörän sisään jemmaan, ja sitten saada vielä anturi sinne mahtumaan lukemaan sitä. :)
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

volvoman wrote: Oukkei, LOISTAVAA, olis nimittäin kiva saada toi 20-1 polkupyörän takaratas nokka-akselipyörän sisään jemmaan, ja sitten saada vielä anturi sinne mahtumaan lukemaan sitä. :)
Magneetin sijoittelun kanssa voi sitten tulla myös vähän askartelua. Jos käytät rautaratasta, niin magneetti pitäisi saada rattaan toiselle puolelle ja hampaat liikkumaan anturin ja magneetin välistä. Muitakin toimivia vaihtoehtoja saattaa löytyä, mutta joka tapauksessa menee vähän monimutkaisemmaksi kuin suoraan rautaa lukevan anturin kanssa.

Yksi vaihtoehto on tietty käyttää vaikka alumiinista pyörää ja laittaa hampaiksi magneetteja. Mulla on tällainen ratkaisu käytössä.
Arttu
GSX1100 -85
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Nyt kokeiltu, 20-1 polkupyöran takaratas, takana pieni magneetti, ratas välissä ja anturi toisella puolella, viistottu puoli pyörään ja magneettiin päin.

Ei tule kiekkasignaalia..

Ja tietenkin 1k ylösveto +12v:iin, ja anturille syötetään +12v ja maa tietenkin, ja signaali ulos kiekkasisääntuloon.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Kannattaa testailla sillein pala kerrallaan. Eli mittaile ensin sitä anturin signaalia ihan yleismittarilla ja heiluttele magneettia käsin anturin edessä. Pitäisi löytyä 12V kun magneetti ei ole kohdalla ja 0V magneetin kanssa. Muista kokeilla magneettia molemmin päin. Sitten kun tämä toimii, niin sama juttu triggeripyörän kanssa. Sitten voikin siirtyä ihmetttelemään, että meneekö signaali perille asti.
Arttu
GSX1100 -85
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Juu, vika löytyi, anturi oli rikki. Onneksi tilasin 2kpl, vaihdoin toisen tilalle, ja toimi.

Tosin, magneettipalanen, joka on rattaan takana kiinni on ilmeisesti liian iso (8x6x2mm), joten sen magneettikenttä pääsee "vuotamaan" rattaan hampaiden ohi, aiheuttaen "häiriöitä", etenkin startatessa.

Pitää laittaa rattaan taakse pienempi magneetti, varmaan about 2x2x2mm olis sopiva.
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Noni, nyt toimii ainakin jotenkin.

Eli pienensin magneettia, sijoitin sen lähemmäksi ratasta, ja anturin myös hitusen lähemmäs. Näköjään 1mm rako oli liikaa.

Nyt antaa kiekkatietoa aika nätisti ja todella nopeasti ja tarkasti honeywelliin nähden, mutta konetta en saa käyntiin.

Jos syötän imusarjaan bensaa, paukkuu vaan putkessa, ja tulee tulta pakosarjasta (veneen kone). Suuttimista tulee bensaa, mutta se vaan ei syty (tulpat tosin oli märät)... Huomenna tutkitaan

Mut ainakin anturi toimii, JIPPII :D
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Trigger angle päin honkia ?
Tiara Kit Car - MsnS-E
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Taitaa anturi tässä sekoilla, starttimoottorilla pyöritettäessä ilman tulppia kierrokset sahaavat jatkuvasti 260-170rpm väliä, ja välillä pomppivat pikkasen ylemmäksikin.

Toisessa SAMANLAISESSA koneprojektissa, jossa honeywellin anturi, kierrokset pysyvät kokoajan startatessa 10rpm sisällä.

Eli taitaa anturi tehdä temppuja, ei oikeen ole mikään super anturi tuo siis ilmeisesti, tai sitten asennuksessa häikkää.

Puolien tilalle kun laittoi ledit, ni 4.pyttyä vilkuttaa tasasesti, 3 pyttyä vaan satunnaisesti ja 2 pyttyä ei melkeen ollenkaan ja 1.pytty jää välillä palamaan...

Sitten sain boksista softat totaalisen sekasin, eikä tahdo saada yhteyttä kun hyperterminalilla ladattua "manuaalisesti" koodin sisälle...
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Post Reply