Page 1 of 1
TPS (Kaasuläpän asentoanturi) ei mittaa liikettä alusta
Posted: Fri Apr 22, 2005 18:47
by JTbo
Tälläinenkin ilmiö on, että tyhjäkäyntiasennossa TPS:n kalibrointi Megatunessa näyttää 91 ja täyskaasulla 174, mutta tyhjäkäyntiasennosta saa polkea jonkin matkaa, ennen kuin lukema muuttuu 92 ja sitä suuremmaksi.
Vastusmittarilla kun anturin kanssa leikin tuli lukemaa nätisti alusta loppuun, mutta nyt tuntuu alkupää olevan ikäänkuin samaa vastusta.
Onkos kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa?
Ainoa haitta tuosta minkä olen havainnut on se, että nopeasti kaasua lipaistessa ei rikastus taida keretä mukaan.
Anturi on Motonetistä hommattu V70 Volvon tarvikeosa.
Posted: Fri Apr 22, 2005 20:14
by W-PH
TARKISTA ETTEI AKSELIN/POTENTIOMETRIN LIITOKSESSA OLE YLIMÄÄRÄISTÄ VÄLYSTÄ. MIKÄLI ON, POISTA VÄLYS JA KALIBROI TPS UUDESTAAN JA KOKEILE ANTAAKO EDELLEEN SAMOJA ARVOJA. MIKÄLI AKSELI EI MENE RIITTÄVÄN SYVÄLLE POTENTIOMETRIN PESÄÄN ESIM. ADAPTERIA KÄYTETTÄESSÄ KUVAILEMIASI OIREITA VOI HYVINKIN ESIINTYÄ.
Posted: Fri Apr 22, 2005 22:43
by Regu
Mistähän on oireena capsin/shiftin käyttö kirjoitettaessa?
Posted: Sat Apr 23, 2005 7:14
by JTbo
Tuo akseli menee kyllä pohjaan saakka ja vastusmittarin mukaan vastus alkaa muuttumaan välittömästi kun kaasunasento muuttuu, tai ainkakin sisätiloissa näin oli, pitää mitata vielä autosta, vaikkei tilanteen pitäisi muuttua.
Posted: Sat Apr 23, 2005 7:15
by JTbo
Regu wrote:Mistähän on oireena capsin/shiftin käyttö kirjoitettaessa?
Yrittäjillä ja muilla taloushallintosoftien käyttäjillä yleistä, olen huomannut.
Posted: Fri Nov 11, 2005 12:23
by Jubu
selvisikö ongelma ?
täällä samankaltainen ongelma FORD dohc:n tps potikalla.
potikka näyttää alusta loppun asti liikettä , mutta jostakin syystä calibroinnista jää joko alkuun "tyhjää" paljon , tai loppuun.
kuitenkin silloin kun jos vaikka "tyhjä" on alussa , niin raw lukema on kuitenkin 19. tyhjää on noin 1/4 osa kaasuläpän liikkeestä. potikan asentoa muutettiin kokeeksi ,raw alue siirtyy , mutta edelleen "tyhjä" säilyy.
Posted: Sun Nov 13, 2005 18:02
by JTbo
En saanut tuota ratkaistua, lopulta jätin koko anturin kytkemättä megasquirttiin.
Pitää yrittää vaikka keväällä taas tutkia tuota lisää, kun otan taas auton liikenteeseen.
Posted: Mon Nov 14, 2005 10:03
by masa
Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Posted: Mon Nov 14, 2005 16:44
by JTbo
masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Tämä on hieman erikoista kun ymmärtääkseni tuo on ollut aika suosittu Megasquirttaajien keskuudessa?
Eipä tuolla kyllä olisi enää käyttöäkään omassani, kun kiihdytysrikastukset on asetettu rpm-based tilaan.
Posted: Mon Nov 14, 2005 17:01
by Masi_K
Halpis v70 potikka ja toimii mainiosti...
Posted: Mon Nov 14, 2005 21:26
by Jubu
juu , volvon potikka on mulla itelläni joka toimii loistavasti.
työkaverin projektiin olivatten tuollasen ford tunnistimen värkänneet , kun semmonen oli lojunut jouten. heitetään sillä sitten kuikkaa!
Kiitos avusta taas !!
Posted: Tue Nov 15, 2005 16:22
by masa
Tuo hügon potikka?
Nyt kiinnostaisi kyllä todella tietää, millaisilla resistanssialueilla käyttämänne tps:t muuttuvat. Mikäli joku vaivautuisi tuon toteamaan, olisin hyvin kiitollinen.
Posted: Tue Nov 15, 2005 17:08
by Masi_K
(mutu)Jos nyt en IHAN väärin muista niiin n800 -> ohmia (/mutu)
Posted: Tue Nov 15, 2005 21:30
by masa
Kiitoksia.
Tuo 800 ohm vaikuttaa samalta kuin itsellänikin, mutta tuo resistanssi kun ei nouse (ainakaan itselläni) kuin 2,4kOhm hujakoille (akselin kiertyessä n. 90')... Näyttäisi jäävän melkoinen osa referenssijännitteestä potikan yli, kun läppä on kiinni.. Mielestäni tuo aiheuttaa ongelmia...
Kokemuksia?
Posted: Sun Feb 12, 2006 10:33
by masa
masa wrote:Eipä vain taida yksinkertaisesti soveltua käytettäväksi MS:n kanssa. Referenssijännite ei palaudu suunnitellulla tavalla (ääriasentojen resistanssit), jaan surua kanssasi... omaan myös tuollaisen V70-sovelluksen...
Juu, asennuksen tuossa vaiheessa teoreettiset oletukset ohittivat käytännön. Tuosta "jäännösresistanssista" ei ollut mitään käytännön haittaa... TPS arvo asettui väliin n. 45-225, siis aivain käypä peli tuo HÜGO...
Posted: Sun Feb 12, 2006 16:12
by Antti L.
Mites mulla kun tuon TPS:n laitoin ja kalibroin ne auki ja kiinni asennot, niin se näyttää realtime displayssä tps:n liikeradaksi n 20%-95%. Miksi se ei näytä 0-100%? Kokeilin useampaan kertaan kalibroida ja kokeeksi syötin itse laajemmalta alueelta ne raw-arvot eikä tilanne muuttunut oleellisesti.. Anturina joku hellan merkillä varustettu.
Posted: Sun Feb 12, 2006 18:09
by cortna
itsellä näytti kan tyhjää alussa
käänsi potikkaa vähän
nyt näyttää kaliprointi 16/215
Posted: Mon Feb 13, 2006 12:55
by Masi_K
Megatunen näyttämä ja MS tulkitsema arvo on erikseen. Mulla alkoi yhtä äkkiä näyttämään realtimedisplay ihan muuta kuin alunperin. Silloin se näytti 0-100. Toimii kuitenkin.