Page 1 of 1

MSTweak3000:lla säätö

Posted: Thu Apr 21, 2005 21:00
by kimmo-p
Nyt kun sitten suorasytkä pelaa ja autokin käyä megasquirtin voimin, pitäs lähtä säätään tuota ve taulukkoa.

Käytössä on extra koodi ja megatune 225b390-021, ve-taulu on laskettu siellä megasquirtin sivulla olevalla ohjelmalla suuntaa antavaksi.

Auto käy jotensakin tyhjäkäyntiä, mutta esim tasakaasuajo on hirveää nykimistä ei oikein tiiä säätäskö rikkaalle vai laihalle, kun seoksetkin vaihtelee kummallisesti.

Kannattasko nyt sitte yrittää säätää tuolla MSTweak3000 ohjelmalla, jos tuo on hyvä siihen, niin mitenhän sitä oikein käytetään, luin sen mukana olleen pdf tiedoston, mutta en oikein käsittänyt.

Posted: Fri Apr 22, 2005 11:24
by Masi_K
Eikös megamanuaalissa lue säähtöohjeet vaparille että turbolle.

Re: MSTweak3000:lla säätö

Posted: Fri Apr 22, 2005 14:44
by TVH
kimmo-p wrote:Nyt kun sitten suorasytkä pelaa ja autokin käyä megasquirtin voimin, pitäs lähtä säätään tuota ve taulukkoa.

Käytössä on extra koodi ja megatune 225b390-021, ve-taulu on laskettu siellä megasquirtin sivulla olevalla ohjelmalla suuntaa antavaksi.

Auto käy jotensakin tyhjäkäyntiä, mutta esim tasakaasuajo on hirveää nykimistä ei oikein tiiä säätäskö rikkaalle vai laihalle, kun seoksetkin vaihtelee kummallisesti.

Kannattasko nyt sitte yrittää säätää tuolla MSTweak3000 ohjelmalla, jos tuo on hyvä siihen, niin mitenhän sitä oikein käytetään, luin sen mukana olleen pdf tiedoston, mutta en oikein käsittänyt.
Onko sytkä megasquirtin ohjaama vai ei?

Posted: Fri Apr 22, 2005 18:41
by JTbo
Ei tuo minulla löydä noita crossover pointseja lainkaan, vaikka logissa selvästi näkyy jännite muuttuvan tuon crossover pisteen yli.

Megatunessa ja Ms-Tweakissa on samat asetukset tuolle crossover pointille ja muutenkin olen ohjeiden mukaan pyrkinyt tekemään.

Posted: Fri Apr 22, 2005 22:32
by JTbo
Jahas, koska Megasquirt on warmup tilassa, niin siksi ei noita cross over pointseja löydy. Editoimalla excelillä sain tuossa MsTweakissa aukeamaan, mutta eipä siitä paljoa iloa ole toistaiseksi. Pitää selvitellä nuo muut ongelmat ensin.

Re: MSTweak3000:lla säätö

Posted: Sat Apr 23, 2005 8:15
by kimmo-p
TVH wrote:Onko sytkä megasquirtin ohjaama vai ei?
On, eli se wheel decoder 4-1 ja 2xhei 4-nap ja ford suorasytkäpuola, sytkä kyllä toimii mainiosti.

Kyllä mää tuon megamanuaalin oon tavannu, aattelin vaan tuota MSTweak ohjelmaa, että oisko siitä säädössä apua, kun en oikein hoksannut sen käyttöä.

Posted: Sat Apr 23, 2005 11:11
by JTbo
Nyt olen onnistunut tuota käyttämään, kun sain muita ongelmia pois tieltä.

Ihan pintaraapaisuna tässä mitä tein:

Megatunessa laitoin tuon lambdan asetuksissa Ego switch pointin arvoksi 0.65. Samoin MsTweakissa 0.65 sieltä asetuksista.
Lisäksi data filtering and fitting kohdasta valitsin vaihtoehdon 2 Step filtering. Ison osan säädöistä pohjasin Turbobricksin materiaaliin:
http://forums.turbobricks.com/archive/i ... 27566.html

Seuraavaksi ajelin siten, että map olisi mahdollisimman tasainen, samalla vaihteella tein kiihdytyksiä ja ajelua eri nopeuksilla, ideana on, että logiin tulisi jokainen VE taulukon ruutu mahdollisimman kattavasti. Jotain puolisen tuntia meni tuossa.

MsTweakilla avasin login (File - Open datalog) ja ohjelma löysi noita crossover pointseja, jos ei löydä niin ongelma voi olla lämpökartoissa kuten itselläni, en ollut kaikkia kolmea uudelleen tehtyä karttaa tuonne koodiin kääntänyt.
Kun ohjelma on saanut työnsä tehtyä, niin valitaan Edit valikosta Modify VE Map, jossa valitaan File Open LD Map ja valitaan megatunesta table export toiminnolla tuotettu *.vex tiedosto, toiminto löytyy File valikosta, kun on megatunen ve taulu näkyvillä megatunessa.

Seuraavaksi klikataan MsTweakissa sellaista nappia kuin Filter raw Datalog, homma voi kestää hetken, kun on valmista klikataan sellaista nappia kuin Calculate Map, nyt kestää hetken ja lopulta saat silmiesi eteen uuden ve taulun. Seuraavaksi File valikosta Save LD map niin saat tallennettua tuon ve taulun.

Nyt tuo ve taulu pitää vielä tuoda megatuneen, joka onnistuu valitsemalla Megatunen file valikosta table import. Tallenna taulu vielä megasquirtiin ja sitten kaikki ylläoleva uusiksi, mitä paremmin pystyy tuossa ajossa kaikkia kuormitustilanteita käyttämään niin periaatteessa sitä nopeammin pitäisi homman hoitua, muutamilla toistoilla pääsee kuitenkin jo suhteellisen hyvään tulokseen.

Jostain syystä tuolla 0.65 arvolla omassa tapauksessani ollaan lähellä oikeaa, jos laitan 0.5, niin ei meinaa tulla ajamisesta mitään, kun menee niin laihalle. Jostain syystä tuo lambda näyttää 0,1-0,2V liian korkeita jänniteitä itselläni tai sitten kone ei suostu käymään kuin erittäin rikkaalla.

Ohjeet voivat olla hieman sekavia, kirjoittelin sujuvasti tuonne esim. ve taulusta, se on ve table ja taitaa olla paremmin ve kartta/ polttoaine kartta suomeksi. Koittakaa kestää myös kielioppivirheet.

Kysyä saa ;)

Posted: Sun Apr 24, 2005 9:22
by JTbo
Semmoinen näkyi unohtuneen vielä tuosta, että rikastukset pitäisi ottaa pois päältä, itsekkin ajelin ensin rikastuksien kanssa ja säätö meni aina laihalle, mutta nyt pelaa oikein tuo säätö, kun ne on pois päältä.

Posted: Sun Apr 24, 2005 13:19
by kimmo-p
Kiitokset Jtbo:lle eiköhän tämä tästä.

Posted: Sun Apr 24, 2005 13:57
by JTbo
Joskus saattaa käydä muuten niin, että MsTweak ei avaa logia, avaa silloin logi Excelissä ja etsi rivi, jossa lukee MARK, poista koko rivi ja tallenna, excel kyselee jotain niin vastaat kyllä. MsTweak sekoaa jos siellä on tuollainen rivi, en tiedä olenko itse noita MARK rivejä jotenkin vaihingossa tehnyt vai tuleeko niitä itsestään, kuitenkin tuolla tavalla niistä selviää.

Hyvä jos jotain apua on :)

Posted: Sun Apr 24, 2005 14:52
by KariM
Mark-rivi tulee silloin kun boksi resetoituu (sähköt katkesi), tai manuaalisesti välilyöntiä näpäyttämällä.

Posted: Sun Apr 24, 2005 14:55
by JTbo
Ahaa, kiitokset, välilyöntiä sitä on sitten tullut paineltua silloin tällöin vahingossa :oops:

Posted: Thu May 19, 2005 21:48
by kimmo-p
Joo, nyt rupeaa säätö luonnistuun, kannattaako avata useampia logeja yhtäaikaa ja lasea niistä uusi kartta, vai ajaa 1 loki ja muuttaa karttaa ja taas uusi loki ja muuttaa karttaa jne..

Sittekun toi 14.7 rupeais oleen saavutettu kaikkialla kartassa, niin oisko esim 600rpm-2500rpm kartan lukemat sopivaa kertoa 0.9:llä ja taaseen ahtopaineella ja yli 3500rpm:n syytä kertoa 1.2 - onko kokemuksia siitä.

Posted: Thu May 19, 2005 23:03
by JTbo
Kuulemma ensin pitäisi ajella ihan reilusti vaan logeja ilman säätämistä, jonka jälkeen logit kaikki kerralla ohjelmaan.

Itse malttamattomana tuli yksi-kolme kerrallaan, mutta kyllä se säätäminen kattavammin onnistuisi kun kaikki vaan kerralla ottaisi.

Ahtopaineista ei muuta tietoa, kuin että oma hoppa tarvitsisi niitä ehdottomasti :P