MSTweak3000:lla säätö

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

MSTweak3000:lla säätö

Post by kimmo-p »

Nyt kun sitten suorasytkä pelaa ja autokin käyä megasquirtin voimin, pitäs lähtä säätään tuota ve taulukkoa.

Käytössä on extra koodi ja megatune 225b390-021, ve-taulu on laskettu siellä megasquirtin sivulla olevalla ohjelmalla suuntaa antavaksi.

Auto käy jotensakin tyhjäkäyntiä, mutta esim tasakaasuajo on hirveää nykimistä ei oikein tiiä säätäskö rikkaalle vai laihalle, kun seoksetkin vaihtelee kummallisesti.

Kannattasko nyt sitte yrittää säätää tuolla MSTweak3000 ohjelmalla, jos tuo on hyvä siihen, niin mitenhän sitä oikein käytetään, luin sen mukana olleen pdf tiedoston, mutta en oikein käsittänyt.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Eikös megamanuaalissa lue säähtöohjeet vaparille että turbolle.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Re: MSTweak3000:lla säätö

Post by TVH »

kimmo-p wrote:Nyt kun sitten suorasytkä pelaa ja autokin käyä megasquirtin voimin, pitäs lähtä säätään tuota ve taulukkoa.

Käytössä on extra koodi ja megatune 225b390-021, ve-taulu on laskettu siellä megasquirtin sivulla olevalla ohjelmalla suuntaa antavaksi.

Auto käy jotensakin tyhjäkäyntiä, mutta esim tasakaasuajo on hirveää nykimistä ei oikein tiiä säätäskö rikkaalle vai laihalle, kun seoksetkin vaihtelee kummallisesti.

Kannattasko nyt sitte yrittää säätää tuolla MSTweak3000 ohjelmalla, jos tuo on hyvä siihen, niin mitenhän sitä oikein käytetään, luin sen mukana olleen pdf tiedoston, mutta en oikein käsittänyt.
Onko sytkä megasquirtin ohjaama vai ei?
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ei tuo minulla löydä noita crossover pointseja lainkaan, vaikka logissa selvästi näkyy jännite muuttuvan tuon crossover pisteen yli.

Megatunessa ja Ms-Tweakissa on samat asetukset tuolle crossover pointille ja muutenkin olen ohjeiden mukaan pyrkinyt tekemään.
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Jahas, koska Megasquirt on warmup tilassa, niin siksi ei noita cross over pointseja löydy. Editoimalla excelillä sain tuossa MsTweakissa aukeamaan, mutta eipä siitä paljoa iloa ole toistaiseksi. Pitää selvitellä nuo muut ongelmat ensin.
Volvo 360GL -88
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Re: MSTweak3000:lla säätö

Post by kimmo-p »

TVH wrote:Onko sytkä megasquirtin ohjaama vai ei?
On, eli se wheel decoder 4-1 ja 2xhei 4-nap ja ford suorasytkäpuola, sytkä kyllä toimii mainiosti.

Kyllä mää tuon megamanuaalin oon tavannu, aattelin vaan tuota MSTweak ohjelmaa, että oisko siitä säädössä apua, kun en oikein hoksannut sen käyttöä.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Nyt olen onnistunut tuota käyttämään, kun sain muita ongelmia pois tieltä.

Ihan pintaraapaisuna tässä mitä tein:

Megatunessa laitoin tuon lambdan asetuksissa Ego switch pointin arvoksi 0.65. Samoin MsTweakissa 0.65 sieltä asetuksista.
Lisäksi data filtering and fitting kohdasta valitsin vaihtoehdon 2 Step filtering. Ison osan säädöistä pohjasin Turbobricksin materiaaliin:
http://forums.turbobricks.com/archive/i ... 27566.html

Seuraavaksi ajelin siten, että map olisi mahdollisimman tasainen, samalla vaihteella tein kiihdytyksiä ja ajelua eri nopeuksilla, ideana on, että logiin tulisi jokainen VE taulukon ruutu mahdollisimman kattavasti. Jotain puolisen tuntia meni tuossa.

MsTweakilla avasin login (File - Open datalog) ja ohjelma löysi noita crossover pointseja, jos ei löydä niin ongelma voi olla lämpökartoissa kuten itselläni, en ollut kaikkia kolmea uudelleen tehtyä karttaa tuonne koodiin kääntänyt.
Kun ohjelma on saanut työnsä tehtyä, niin valitaan Edit valikosta Modify VE Map, jossa valitaan File Open LD Map ja valitaan megatunesta table export toiminnolla tuotettu *.vex tiedosto, toiminto löytyy File valikosta, kun on megatunen ve taulu näkyvillä megatunessa.

Seuraavaksi klikataan MsTweakissa sellaista nappia kuin Filter raw Datalog, homma voi kestää hetken, kun on valmista klikataan sellaista nappia kuin Calculate Map, nyt kestää hetken ja lopulta saat silmiesi eteen uuden ve taulun. Seuraavaksi File valikosta Save LD map niin saat tallennettua tuon ve taulun.

Nyt tuo ve taulu pitää vielä tuoda megatuneen, joka onnistuu valitsemalla Megatunen file valikosta table import. Tallenna taulu vielä megasquirtiin ja sitten kaikki ylläoleva uusiksi, mitä paremmin pystyy tuossa ajossa kaikkia kuormitustilanteita käyttämään niin periaatteessa sitä nopeammin pitäisi homman hoitua, muutamilla toistoilla pääsee kuitenkin jo suhteellisen hyvään tulokseen.

Jostain syystä tuolla 0.65 arvolla omassa tapauksessani ollaan lähellä oikeaa, jos laitan 0.5, niin ei meinaa tulla ajamisesta mitään, kun menee niin laihalle. Jostain syystä tuo lambda näyttää 0,1-0,2V liian korkeita jänniteitä itselläni tai sitten kone ei suostu käymään kuin erittäin rikkaalla.

Ohjeet voivat olla hieman sekavia, kirjoittelin sujuvasti tuonne esim. ve taulusta, se on ve table ja taitaa olla paremmin ve kartta/ polttoaine kartta suomeksi. Koittakaa kestää myös kielioppivirheet.

Kysyä saa ;)
Volvo 360GL -88
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Semmoinen näkyi unohtuneen vielä tuosta, että rikastukset pitäisi ottaa pois päältä, itsekkin ajelin ensin rikastuksien kanssa ja säätö meni aina laihalle, mutta nyt pelaa oikein tuo säätö, kun ne on pois päältä.
Volvo 360GL -88
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Kiitokset Jtbo:lle eiköhän tämä tästä.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Joskus saattaa käydä muuten niin, että MsTweak ei avaa logia, avaa silloin logi Excelissä ja etsi rivi, jossa lukee MARK, poista koko rivi ja tallenna, excel kyselee jotain niin vastaat kyllä. MsTweak sekoaa jos siellä on tuollainen rivi, en tiedä olenko itse noita MARK rivejä jotenkin vaihingossa tehnyt vai tuleeko niitä itsestään, kuitenkin tuolla tavalla niistä selviää.

Hyvä jos jotain apua on :)
Volvo 360GL -88
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Mark-rivi tulee silloin kun boksi resetoituu (sähköt katkesi), tai manuaalisesti välilyöntiä näpäyttämällä.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ahaa, kiitokset, välilyöntiä sitä on sitten tullut paineltua silloin tällöin vahingossa :oops:
Volvo 360GL -88
kimmo-p
Megasquirttaaja
Posts: 49
Joined: Fri Mar 04, 2005 18:31
Location: Kalajoki

Post by kimmo-p »

Joo, nyt rupeaa säätö luonnistuun, kannattaako avata useampia logeja yhtäaikaa ja lasea niistä uusi kartta, vai ajaa 1 loki ja muuttaa karttaa ja taas uusi loki ja muuttaa karttaa jne..

Sittekun toi 14.7 rupeais oleen saavutettu kaikkialla kartassa, niin oisko esim 600rpm-2500rpm kartan lukemat sopivaa kertoa 0.9:llä ja taaseen ahtopaineella ja yli 3500rpm:n syytä kertoa 1.2 - onko kokemuksia siitä.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Kuulemma ensin pitäisi ajella ihan reilusti vaan logeja ilman säätämistä, jonka jälkeen logit kaikki kerralla ohjelmaan.

Itse malttamattomana tuli yksi-kolme kerrallaan, mutta kyllä se säätäminen kattavammin onnistuisi kun kaikki vaan kerralla ottaisi.

Ahtopaineista ei muuta tietoa, kuin että oma hoppa tarvitsisi niitä ehdottomasti :P
Volvo 360GL -88
Post Reply