Page 1 of 3
Volvo 360GL 1988
Posted: Thu Apr 21, 2005 19:31
by JTbo
Moottori:B200K, 2 Litrainen Solexin kaasarilla varustettu ja vakio, vauhtipyörää on vähän kevennetty.
Solexin kaasari oli siinä kunnossa, että pelasi vain täyskaasulla, tyypillistä kyseiselle kaasarille, tästä tuli sitten ajatus laittaa ruiskutekniikka pellin alle ja vieläpä Megasquirt. Aluksi harkitsin Genboardiakin, mutta se saa odottaa toistaiseksi.
Megasquirtin hankin Marras-Joulukuussa 2004 ja kevään 2005 aikana hommasin työkaluja, kolvia yms. projektissa tarvittavaa materiaalia. Yleismittaria lukuunottamatta en omistanut oikeastaan mitään työkaluja. Autotekniikka sekä sähkötekniikka oli tuolloin melko vieraita asioita, kiinnostus tosin kova ja netistä opiskelin kaiken mahdollisen.
31.3.2005 alkuillasta aloitin sitten autoon sähköjen vetämisen megasquirttia varten ja samana yönä sähköt valmistuivatkin ja imusarja yms tarvittavat muutokset tuli tehtyä myös. Noin klo 3 aamuyöstä otettiin ensimmäiset savut, auto kävi kahdella pytyllä ja naapurustoa säästääkseni jätin ongelman isomman tutkimisen seuraavaan päivään.
Edellisinä pävinä olin muokannut kaasuläpän akselia ja vanhaa TPS:n kiinnitysrautaa siten, että Volvo V70:n kaasuläpänasentotunnistin kävi kiinni. Niputin myös johtosarjan ja juottelin kiinni db37-liittimeen ja teinpä vielä lämpötilakartat antureille.
Kunnollista selvyyttä ongelmaan ei löytynyt seuraavanakaan päivänä, huonoja liitoksia tuli korjattua ja mittauksia sekä testejä tehtyä. Ongelmaa myös hämmästelin täällä foorumilla, josta löytyi lopulta selityskin.
Eli kolmisen viikkoa ongelmaa selvittelin ja hankin suuttimia, bensapumpun sekä testailin eri vaihtoehtoja, yksi tulppa oli pimentynyt jossain vaiheessa ja sen vaihtamalla käynti parani, mutta lopullinen ongelma oli ruistussuuttimille menevien johtojen kytkennässä. Olin juottanut johdot db37-liittimen pinneihin 33-36, kun olisi pitänyt juottaa ne pinneihin 32-35. Virhe tuli jo suunnitteluvaiheessa, kun tein sähkökaaviota, jostain syystä oma silmä oli vaan täysin sokea kyseiselle virheelle.
21.4.2005 auto siis käy hyvin ja tasaisesti Megasquirtattuna. Säätöä pitää vielä tehdä, nyt on käytössä megatunella laskettu req.fuel ja generoitu VE-taulu, pelaa jo paremmin kuin kaasarilla koskaan, lukuunottamatta voiman puutosta kierroksilla, mutta kunhan säädetään kaikki kohdalleen, niin eiköhän tuo kulje samaan malliin kuin ennenkin.
Lähitulevaisuudessa olisi tarkoitus vielä vaihtaa tuohon Volvon K-Nokka, millä pitäisi yläpäähän tulla eloa.
Kaikenkaikkiaan opettavainen projekti, rahaa on palanut kaikki 4kk:n välttämättömistä menoista jäljelle jääneet sekä velkaakin on otettu, ehkä rahaa mennyt sellaiset 1500-2000 euroa kaikkineen, mukana on siis työkalut yms.
Vinkkinä voisi sanoa, että pikkuhilppeestä kertyy helposti 200-300euroa kustannuksia, tuohon itse en osannut varautua.
Opiskelu jatkuu

Posted: Tue May 03, 2005 21:59
by JTbo
Uusi nokka on paikallaan ja säädöt aluillaan, jonkinlaisen käppyrän sain jo otettua ulos.
Vakiona siis noin 100 hepoa, megalla 10 lisää ja nokalla toiset 10, ehkä enemmän kun saa säädettyä.

Posted: Tue May 03, 2005 23:34
by Masi_K
Aika hyvä käppyrä.
Posted: Wed May 04, 2005 7:16
by kalsket
Kuulostaa siltä että ko. projekti on opettanut paljon! Onnittelut perille pääsystä!
Posted: Wed May 04, 2005 17:27
by JTbo
Onhan tässä opittu yhtä sun toista, vaan aina sitä on projekti 'vaiheessa'
Tuossa käppyrässä näkyy, kuinka yläpäässä ei ollut seos enää parhaan tehon alueella, soft limiter oli 6000 kierroksessa ja kun se alkoi lisäämään soppaa, niin meno vaan yltyi. Pitää jotenkin rakentaa lisää kierroksia, jostain -85 240 Volvosta voisi haalia sytkäosat, noissa joissain oli rajoittaja pyörijässä, mutta jakajaan käy myös ilman rajoittajaa oleva pyörijä.
Tänään räjähti taas yksi ilmanputsariviritys. Kun olin ajamassa datalogia, niin kohtasin ohitettavan 'munakuljetuksen', kiihdytys rikastukset oli pois päältä ja refleksinä tuli annettua välikaasua, armoton pamaus ja putsarin raato lentää. Pitää alkaa tekemään reikää/kiinnikkeitä tuota varsinaista putsarisysteemiä varten, alkavat muuten nauramaan tuolla varaosapuljussa.
12,2l/100km eka tankillinen, pääosin kiihdyttelyä ja kaupunkipyöritystä, melkein 2l/100km jo tippunut kulutus kaasariaikaan verrattuna. Kaasarilla tosin oli reilusti maantieajoa tuohon 14l/100km lukemaan

Posted: Wed May 04, 2005 19:11
by Jubu
varmaan tyhmäkysymys, mutta millä noita tehokäppyröitä piirtelet??
Posted: Wed May 04, 2005 19:22
by JTbo
Powerdyn-niminen softa, sillä saa uskomattoman tarkkaan mitattua tehot.
Posted: Wed Jun 22, 2005 16:02
by JTbo
Hyvä ettei kärähtänyt koko laitos, kotelon sisällä kulkeva alkuperäinen muoviletku ei ilmeisesti tykännyt nykybensasta, kaasariversionahan siinä paluupuolella ei ole hirmuisia määriä gasoa mennyt, nyt ihmettelin vaan ainaista bensan katkua ja vaihdoin tankinpäästä letkua ja uusin klemmaria täyttöputkeen yms.
Yhtenä aamuna oli vaan ilmestynyt ylimääräisä laikkuja auton alle ja olipa peruutettaessa tiputtanut bensaakin kunnon noron. Nosturilla tutkiessa havaitsin kotelossa olevan bensaa ja kun ruuvarilla roppasin tuuletusreikää auki, niin kyllä sieltä pari litraa sitä tuli pois, että semmoista.
Eihän se auta kuin vetää uudet bensalinjat, pitää yksintein tehdä ne tulevaisuutta silmällä pitäen 'riittäviksi'.
Posted: Mon Jul 11, 2005 10:01
by JTbo
Nyt taas pelittää, ei vuoda enää bensaa ja uusia säätöjäkin on tullut tehtyä, enää ongelmana käynnistymisen jälkeinen tyhjjäkäynti, joutuu kaasulla avittamaan vaikka lisäilmaventtiilikin löytyy ja kaupunkiajossa kengurubensaa.
Lisäilmaventtiilille menevä putki onkin lutussa, joten ei välttämättä saa tarpeeksi happea. Tuo kengurubensa voisi johtua sytkästä, joka on ajoneuvon alkuperäinen, pitää kokeilla kuristinta tuon alipaineletkuun, jos auttaisi vähän.
Posted: Mon Jul 18, 2005 18:38
by JTbo
Vaihdoinpa sitten kaasarin takaisin.
Katsastusasemalle homma tökkäsi päästötodistuksen/katin puutteeseen, vaikka aiemmin tiedustellesani asiaa ei pitänyt tuollaisia tarvita.
Vaihdetaan joko projektinkohdetta tai sitten teen kerralla isomman muutoksen johon sitten tulee muutoskatsastus ja katti, mutta nyt on vähän mietinnässä kumminko lähtisi tekemään.
Sytkä tuossa on selvästi hajalla, ehkä puolassa vikaa, siksi on kiihdytysrikastukset olleet ongelmallisia ja samoin pienellä kaasulla toimiminen ylipäätään, sellaista pientä nykimistä, että jos jollain tulee tuommoista nykimistä pienellä kaasulla, niin kannattaa sytkää vaihtaa.
Kaasarilla tuo nykiminen nimittäin ei ole enää pientä...
Täytyypä palailla taas uusien ilkeyksien myötä, joskus myöhemmin

Posted: Mon Jul 18, 2005 19:07
by -Kalle-
Minkäslaista päästötodistusta se oikein halusi? Oikein VTT:n tekemää ajonaikaista mittaustako?
Posted: Mon Jul 18, 2005 19:39
by JTbo
-Kalle- wrote:Minkäslaista päästötodistusta se oikein halusi? Oikein VTT:n tekemää ajonaikaista mittaustako?
Joko todistus Volvolta ja selvitys, että osat on samoja kuin Volvolta saadussa paperissa olevassa lausunnossa tai sitten VTT:n tutkimus.
Lisäksi selvisi aika outo juttu, jos tuohon laittaisi nyt katin, se merkittäisiin vähäpäästöiseksi, eikä tarvitseisi lappua, mutta turbon asennus olisi käytännössä mahdotonta, mutta jos ensin laittaa turbon ja katin niin ei ongelmaa.
Eli jos haluan ilman päästötodistusta selvitä, niin laitan megaruutan ja turbon sekä katin kerralla ja onnistuu, kuulemma ilman ongelmia.
Alunperinhän tuossa ei ole kattia ja tuosta on muuten samanlainen, mutta ruiskulla ja ilman kattia oleva malli, jonka osilla tuo pitäisi tehdä, eli megaruuttaa ei ilman kattia voi laittaa.
Ei tunnu olevan paljoa mietitty taas lakeja säätäessä tai soveltaessa

Posted: Mon Jul 18, 2005 21:45
by -Kalle-
No voi keles!

Posted: Wed Jul 20, 2005 21:55
by Aleksi
Ei sulla sattuis olee kuvia projektistasi? Kiinnostaisi kun itsekin alan värkkäämään 360 vollea

Posted: Thu Jul 21, 2005 18:08
by JTbo
http://www.janiervast.com/gallery/main.php
Tuolta löytyy jotain, mutta vähän kehnosti olen noita ottanut, pahoittelut
Jotain tarinaa myös
http://www.janiervast.com/projekti
Laitoin muuten jo takaisin ruiskut, kun niskasärkyä alkoi tulemaan tuosta kaasarilla ajelusta, nyökkii/nykii niin tautisesti.
Posted: Thu Jul 21, 2005 18:44
by P_KASA
JTbo wrote:-Kalle- wrote:Minkäslaista päästötodistusta se oikein halusi? Oikein VTT:n tekemää ajonaikaista mittaustako?
Joko todistus Volvolta ja selvitys, että osat on samoja kuin Volvolta saadussa paperissa olevassa lausunnossa tai sitten VTT:n tutkimus.
Lisäksi selvisi aika outo juttu, jos tuohon laittaisi nyt katin, se merkittäisiin vähäpäästöiseksi, eikä tarvitseisi lappua, mutta turbon asennus olisi käytännössä mahdotonta, mutta jos ensin laittaa turbon ja katin niin ei ongelmaa.
Eli jos haluan ilman päästötodistusta selvitä, niin laitan megaruutan ja turbon sekä katin kerralla ja onnistuu, kuulemma ilman ongelmia.
Alunperinhän tuossa ei ole kattia ja tuosta on muuten samanlainen, mutta ruiskulla ja ilman kattia oleva malli, jonka osilla tuo pitäisi tehdä, eli megaruuttaa ei ilman kattia voi laittaa.
Ei tunnu olevan paljoa mietitty taas lakeja säätäessä tai soveltaessa

Nyt ei oo muuten inssi tienny mistään mitään !!!!
Toi sun projekti ei tartte kuin teholapun missä näkyy että tehot on noussu max 20% ! Päästöt ne mittaa itte niillä niitten omilla mittareilla eikä millään vtt:n mitskuilla !!!!
Posted: Thu Jul 21, 2005 20:13
by turbiinirieska
Nyt ei oo muuten inssi tienny mistään mitään !!!!
Toi sun projekti ei tartte kuin teholapun missä näkyy että tehot on noussu max 20% ! Päästöt ne mittaa itte niillä niitten omilla mittareilla eikä millään vtt:n mitskuilla !!!![/quote]
oon kans vähä samaa mieltä,et ei se nyt mitään kattia tarvii,vaan yllä mainittu pitäs riittää.vieppä toiseen konttoriin niin homma voi olla sillä ok

Posted: Thu Jul 21, 2005 20:45
by JTbo
Ratkaisin asian käyttämällä sitä kaasarilla leimalla ja kerralla läpi, siitä innostuneena pulttasin ruiskut takaisin.
Talvella olisi tarkoitus tehdä isompia muutoksia, jos vähinkin vaan varallisuus riittää ja paikkaa löytyy, niin kesällä pitäisi muutoskatsastus ahtimelle ja välijäähylle sekä ruiskuille olla tosiasia.
Mielestäni tuohon pitäisi riittää katin asennus ja tehomittaus, olikahan jompikumpi 136/139hv maksimit mitä saa olla.
Homma olisi tarkoitus aloittaa laittamalla sytkän ohjaus tähän nykyiseen systeemiin toimimaan ja siitä sitten edetä nakutustunnistimeen ja sitä rataa.
Varakone pitää varmaankin hommata kohta

Posted: Thu Jul 21, 2005 21:14
by P_KASA
Miks sä sitä kattia sinne oot laittamassa ku se vaan jarruttelee siellä putkessa ja painaakin enemmän kuin suoraputki !
Sitä ei tartte jos ei lue otteessa että vähäpäästöinen !
Posted: Thu Jul 21, 2005 22:34
by teg
Äh... vähäpäästöisyydellä ja katalysaattorilla ei ole mitään tekemistä keskenään:
http://www.katsastajat.com/kysymykset/? ... na=20.9.87
Posted: Fri Jul 22, 2005 0:09
by JTbo
Eikös ole trendikästä olla green
Katin kuoret/katin laittamallahan tämän ikäisessä onnistuu tuo turbotus, oikeastaan ainoa keino järkevästi.
Ja jos siellä sitten on 195 hepoa 205 sijaan. niin onko tuolla nyt mitään merkitystä, kyllä se voimasniirto hajoaa siltikin

Posted: Fri Jul 22, 2005 7:59
by SamiH
Ainakin oman katsastuksen yhteydessä vaativat myös sen että se katalysaattori toimii, ja se piti myös näyttää toteen. Seuraava katsastus vasta syksyllä, saa nähdä mitä silloin vaaditaan....
Posted: Sat Jul 23, 2005 21:22
by JTbo
Laitoin aamulla uuden 25g6 koodin boksiin, eilen asentelin imuilman lämpötila anturin, se on nyt NTC 33K vastus ja tuntuu pelaavaan ihan ok.
Anturista mitatut arvot:
http://janiervast.com/projekti/tiedosto ... lokset.txt
Uudessa 25g6 koodissa on mm kierroslukuun pohjautuva kiihdytysrikastus, joka tuntuu toimivan huomattavasti paremmin kuin vanhat systeemit.
Tuli rikottua myös maaginen 10l/100km raja, 9,57l/100km ei niin nätisti ajellen, ei ole tuo minulla ollessa ikinä noin vähällä mennyt, kaasarilla vei jopa 14l/100km matka-ajossa.
Tehoa on nyt kuitenkin se 20% enemmän, mitä tuossa vakiona ja nokka-akselikin on suhteellisen epätaloudellinen.
Posted: Wed Aug 03, 2005 22:40
by JTbo
Posted: Mon Aug 15, 2005 19:28
by Masi_K
Heimuute, F koneen tyhmäkäyntimoottori. KÄytätkö sitä vai vanhaa venttiiliä `?
Posted: Mon Aug 15, 2005 22:21
by JTbo
Taitaa olla K-Jetistä tuo venttiili.
300-sarjassahan F-moottorissa on tuo sama venttiili kuin K-Jetissä, olikohan B200F LU-Jetillä, B200e 300-sarjassa sitten vähän eri ruiskulla, sama venttiili eikä kattia, F-koneessa katti, näitä ikinä muista 100% ulkoa, eri ruisku kumminkin kuin isoissa Volvoissa.
Tyhjäkäyntimoottori voisi olla ratkaisu tulevaisuutta varten, ei oikein tuo venttiili pelaa toivotusti, tosin onpa huohotusletkutkin väärin kytketty tuohon, joten pitää kokeilla vielä vaihtaa noita, jos alkaisi paranemaan käyttäjäystävällisyys.
Posted: Tue Aug 16, 2005 15:42
by Masi_K
Eli tyhjäkäynnin säätö onnistuu kaasuläpän asennon sädöllä. Luisti vaan ohittaa läpän kylmänä ?
Posted: Tue Aug 16, 2005 17:40
by JTbo
Masi_K wrote:Eli tyhjäkäynnin säätö onnistuu kaasuläpän asennon sädöllä. Luisti vaan ohittaa läpän kylmänä ?
Kyllä, näin se pitäisi toimia, tuossa on sitten kaasuläppäkotelossa sellainen musta muovinen ruuvi, josta säädellään paljonko noita kampikammion höyryjä kulkee koneeseen, lisäilmaventtiilikin/luisti on sitten kytköksissä näihin, eli ei ota raitista ilmaa vaan kampikammion puolelta höyryjä.
Korjausoppaan mukaan kaasuläppä säädetään tietylle aukiololle ja tuolla ruuvilla passataan kierrokset sopivaksi lämpöisenä, venttiili sitten hoitaa lisäilman kylmänä ohi kaasuläpän.
Omassa on kytketty nyt ottamaan raitista ilmaa ja ei pelaa ollenkaan hyvin, ottaa kierrosta niin julmetusti

Pitää muuttaa viikonloppuna tuo paremmin, jospa saisi viimeinkin rakennettua toimimaan niin, ettei tarvitse pedaalin koskea startissa.
Posted: Tue Aug 16, 2005 20:10
by Masi_K
Outo tsydeemi, mut eiköhä selkene. PItää vaa vielä putsaa K jetin venttiili kunnolla.
Posted: Tue Aug 16, 2005 21:49
by JTbo
Masi_K wrote:Outo tsydeemi, mut eiköhä selkene. PItää vaa vielä putsaa K jetin venttiili kunnolla.
Joo, jotain viherhemmojen juttuja nuo tuollaiset, itse tuuppaisin puhdasta ilmaa koneeseen, vaan ei näköjään onnaa näillä hiluilla
