Solexin kaasari oli siinä kunnossa, että pelasi vain täyskaasulla, tyypillistä kyseiselle kaasarille, tästä tuli sitten ajatus laittaa ruiskutekniikka pellin alle ja vieläpä Megasquirt. Aluksi harkitsin Genboardiakin, mutta se saa odottaa toistaiseksi.
Megasquirtin hankin Marras-Joulukuussa 2004 ja kevään 2005 aikana hommasin työkaluja, kolvia yms. projektissa tarvittavaa materiaalia. Yleismittaria lukuunottamatta en omistanut oikeastaan mitään työkaluja. Autotekniikka sekä sähkötekniikka oli tuolloin melko vieraita asioita, kiinnostus tosin kova ja netistä opiskelin kaiken mahdollisen.
31.3.2005 alkuillasta aloitin sitten autoon sähköjen vetämisen megasquirttia varten ja samana yönä sähköt valmistuivatkin ja imusarja yms tarvittavat muutokset tuli tehtyä myös. Noin klo 3 aamuyöstä otettiin ensimmäiset savut, auto kävi kahdella pytyllä ja naapurustoa säästääkseni jätin ongelman isomman tutkimisen seuraavaan päivään.
Edellisinä pävinä olin muokannut kaasuläpän akselia ja vanhaa TPS:n kiinnitysrautaa siten, että Volvo V70:n kaasuläpänasentotunnistin kävi kiinni. Niputin myös johtosarjan ja juottelin kiinni db37-liittimeen ja teinpä vielä lämpötilakartat antureille.
Kunnollista selvyyttä ongelmaan ei löytynyt seuraavanakaan päivänä, huonoja liitoksia tuli korjattua ja mittauksia sekä testejä tehtyä. Ongelmaa myös hämmästelin täällä foorumilla, josta löytyi lopulta selityskin.
Eli kolmisen viikkoa ongelmaa selvittelin ja hankin suuttimia, bensapumpun sekä testailin eri vaihtoehtoja, yksi tulppa oli pimentynyt jossain vaiheessa ja sen vaihtamalla käynti parani, mutta lopullinen ongelma oli ruistussuuttimille menevien johtojen kytkennässä. Olin juottanut johdot db37-liittimen pinneihin 33-36, kun olisi pitänyt juottaa ne pinneihin 32-35. Virhe tuli jo suunnitteluvaiheessa, kun tein sähkökaaviota, jostain syystä oma silmä oli vaan täysin sokea kyseiselle virheelle.
21.4.2005 auto siis käy hyvin ja tasaisesti Megasquirtattuna. Säätöä pitää vielä tehdä, nyt on käytössä megatunella laskettu req.fuel ja generoitu VE-taulu, pelaa jo paremmin kuin kaasarilla koskaan, lukuunottamatta voiman puutosta kierroksilla, mutta kunhan säädetään kaikki kohdalleen, niin eiköhän tuo kulje samaan malliin kuin ennenkin.
Lähitulevaisuudessa olisi tarkoitus vielä vaihtaa tuohon Volvon K-Nokka, millä pitäisi yläpäähän tulla eloa.
Kaikenkaikkiaan opettavainen projekti, rahaa on palanut kaikki 4kk:n välttämättömistä menoista jäljelle jääneet sekä velkaakin on otettu, ehkä rahaa mennyt sellaiset 1500-2000 euroa kaikkineen, mukana on siis työkalut yms.
Vinkkinä voisi sanoa, että pikkuhilppeestä kertyy helposti 200-300euroa kustannuksia, tuohon itse en osannut varautua.
Opiskelu jatkuu
