Käy kolmella (toinen suutinpankki pimeä)

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sivonen
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
Contact:

Käy kolmella (toinen suutinpankki pimeä)

Post by Sivonen »

Ongelmia pukkaa. :(

Auto on MB 280E vm. '80. Eli 2.8-litrainen kutoskone. Asennuksia:
-Virranjakajalla jaettavaa kipinää ohjaa HEI- ja "normaali Bosch" -sytkäyksiköt, boksissa HEI7-muutokset
-K-Jetronic poistettu
-Suuttimet on vanhemmasta 280E-koneesta (D-Jet), tuotto noin 350cc/min/3.5bar, kolmen kappaleen pankeissa sarjaankytketty, 3ohm
-Kierrostieto virranjakajasta (kuusisakarainen induktioanturi, eli räpsii kolme pulssia per koneen kierros)
-K-Jetin bensapumppu
-Joku progressiivinen paineensäädin, pari kiloa painetta

Asensin ensin pelkän sytkäpuolen, bensaa jakeli alkuperäinen K-Jet. Pelasi hyvin. Eli ongelmanratkonnassa ei tarvitse puuttua kierrostietoon (näkyy oikein), eikä kipinän saantiin (toimii).

Nyt sain laitettua myös suuttimet bensalinjoineen ja sähköineen konepellin alle. Suuttimet on tässä vaiheessa sarjaankytketyt (3+3). Kun autoon vääntää virrat päälle, priming pulse kuulostaa ruikkaavan normaalisti. Mutta kun ottaa ykköspankin johdon irti (DB:ssä 32, 33), pulssia ei tule. Suuttimien nakutuksen kuulee myös startatessa, tämänkin asian vahvistin piuhoja irrottelemalla; ykköspankki on pimeä.

Testasin/tarkastin (ainakin) seuraavat asiat:
-Suuttimille tulee virtaa
-Kaikki suuttimet toimii (kokeilin vaihtaa ykköseen kakkosen johdot -> toimii)
-Molemmat piuhat boksilta suuttimille on ehjät
-Boksin liittimessä juotokset kunnossa - ja jopa oikeissa pinneissä (32+33, 34+35)
-Mittailin piirilevyllä reitin: prossu-U7-trankut-liitin, kaikki vaikutti järkevältä (mittasin U7:n ja trankut diodialueella joka suuntaan ristiin, ja arvot oli molempien pankkien osille samat)
-Kokeilin laittaa cranking rpm:ksi 100 (startti pyörittää 200rpm), ei vaikutusta
-Kytkin ykköspankkiin vain yhden suuttimen kiinni, ei aukea sitenkään

Tuneen räpelsin seuraavat arvot Constants-sivulle:
Req fuel 14 (kokeilin vähän kaikkea väliltä 5-25 :roll: )
Inj. opening time 1.1
Battery voltage correction 0.15
PWM limit 75%
PWM time threshold 2.0
Fidle ja Baro pois päältä

Control algorithm: Speed density
Injectios per cycle: 3
Inj. staging: simultaneous


Toki kävin kaikki valikot (review modella) läpi ja tarkistin että arvot näyttää järkeviltä. Samalla otin kaikki lisärikastukset pois.

Onkohan vika nyt asentajassa, tinaajassa, vaiko säätäjässä? Tai ehkä jossain komponentissa (jos, niin mitä kannattaisi kokeilla vaihtaa)?
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
passi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:12

Post by passi »

Siel oli jossain sivulla settari että "fire bank 2 during cranking". Kannattanee vilasta että on päällä. Tais olla Dual Table osiossa.

Ledi + vastus kun pistää suuttimen johtoon niin näkee mitä tapahtuu. Kun pistää vielä kaks vastakkain niin eijo välil kummin päin ovat, toinen syttyy aina.
Sivonen
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
Contact:

Post by Sivonen »

Kiitos vain. Priming pulse tuli tuolla säädöllä joka pytylle. Käyntiin auto hörähti heti. Ja sammui heti. :? Vanha tuttu kikka käyttöön, eli cranking rpm asetetaan tonniin -> lähti käymään, mutta veto loppui heti tonnin jälkeen. Laitoin PWM time thresholdia kolmeen millisekuntiin, ja johan alkoi käymään. Vielä kun muistin laittaa crankingin takaisin 400:n, niin tyhjäkäynti tasaantui paremmaksi kuin K-Jetillä koskaan. Naapuri vaan kävi valittelemassa, kun piha oli täynnä savua... Taisi vähän olla rikkaalla. :lol:
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
Antti L.
Megasquirttaaja
Posts: 39
Joined: Fri Nov 11, 2005 18:48

Post by Antti L. »

Silmiin pisti tuossa asennuksessa nuo suuttimien kytkennät. Onko sulla tosiaan laitettu kolme suutinta sarjaan per pankki? Ne pitäis olla rinnan ja jokaisen suuttimen kanssa sitten vastus sarjaan.

Mutta muuten eikun säätämistä, säätämistä... ja vielä vähän säätämistä! :)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

etuvastukset on sitten paras ostaa heti kerralla tälläiset kunnolliset...

Image
Post Reply