Corsa b GSi ruiskittu

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
A1
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Sep 06, 2006 13:04
Contact:

Corsa b GSi ruiskittu

Post by A1 »

Noin 500km on nyt liikuttu Megan voimalla, että eiköhän jonkinlaisesta menestyksestä voida puhua. Corsan alkuperäisessä moottorinohjauksessa ei sinällään ole mitään vikaa, mutta sen sopeutumiskyvyt tehtyihin moottorin muutoksiin alkoivat loppua. Tärkeimpänä pointtina softan vaihdolle oli kierrosrajoittimen nostaminen, kun tällainen pikkukone on viritettynä aika kiertävää sorttia. Keittoa piti saada myös yläkierroksille lisää, ja pelkkä bensanpaineen nosto ei tuntunut tarpeeksi hyvältä vaihtoehdolta. Orggisboksin lastuttaminen ei oikein innostanut, koska muutoksia on kuitenkin tulossa vähitellen lisää, joten jonkun unichipin säätäminen useaan kertaan tulisi aika kalliiksi. Lisäksi alkuperäisellä setupilla ilmaantui nykimisvikaa, jonka aiheuttajaksi boksi tarjosi nokka-akselin anturia, mutta sen vaihto ei vaikuttanut mitenkään. Vika on siis todennäköisesti joko ecu:ssa tai DIS-paketissa. Megaan siirtyminen poisti tuon ongelman, kun tuo nokka-akselin anturi jää pois käytöstä.

Tällä hetkellä siis ajossa
- C16XE (1.6 16v vapari) Mantzelin imusarjalla, kevennetyllä vauhtipyörällä, 2" putkistolla ym. pienempiä muutoksia.
- MSNS extra v2.2 -levyllä
- LM1815
- FAE 33180, vai mikä se nyt olikaan, lisätty imuilman lämpöä mittailemaan.
- Muut anturit auton alkuperäisiä.
- Alkuperäinen 4-johtoinen tyhjäkäyntisäädin on vammautettu. Eli se on poistettu ja tilalle tungettu erkkarilla tiivistetty 13mm hylsy.:lol: Hankinnassa on sellainen 2-johtoinen lisäilmaluisti, tai sitten isompi kaasuläppäkotelo, jossa 3-johtoinen säädin. Tällä hetkellä tyhjäkäynti laitettu paikoilleen vain kaasuläppäkotelon ruuvisäädöllä.
- Tulossa nakutusanturille piiri, ja vaihtovalo.
- Mega ja alkuperäinen ecu vaihdettavissa helposti muutaman liittimen vaihdolla. Johdotukset tehty suoraan alkuperäisen boksin johtosarjaan.
- Alkuperäinen puolapaketti on valmiiksi vahvistettu, joten ei tarvita mitään komponentteja väliin, ja sitä voi ohjata suoraan 5v signaalilla led 17 ja led 19 lähdöistä. Erittäin yksinkertainen toteuttaa, että jos joku etsii hyvää waste spark puolaa, niin tämän koneen yksikkö voisi olla hyvä valinta. Taitaa tosin Motonetissäkin olla satasen paikkeilla hinta.

Trigger angle taitaa olla nyt 36 asteen paikkeilla, mikä ei anna mahdollisuutta valtaviin ennakoihin, mutta toisaalta ei niitä tunnu tarvitsevankaan. Trig A=14 ja B=44, ja pyörä on alkuperäinen 60-2. En ole kyllä varma pitäisikö noiden triggereiden olla yhtä hammasta ennemmin, mutta toimii joka tapauksessa näinkin. Spark output = inverted.

Sytkän säädöt eivät vielä ole täysin kohdillaan. Paljoa enempää ei ilman dynoa saa kyllä säädettyäkään. Aika vähän tuntuu kone kärsivän ennakkoa kuormittaessa.

Kylmäkäynnistys on tällä hetkellä sellainen 5 minuutin jännitysnäytelmä, kun tyhjäkäyntiä ei voi säätää. Noin 80% varmuudella koneen saa käyntiin monien yskimisten kautta oikealla kaasun käytöllä. Ja voi sitä riemua jos auto sattuu sammumaan kylmänä risteykseen :oops: Onneksi akku on hyvässä iskussa.

Hankaluuksia projektissa oli oikeastaan kahdessa kohtaa, ja molemmat ihan omasta huolimattomuudesta kiinni. Ensin oli stimulaattorissa pientä vikaa. Kierroslukua ei saanut näkyviin muutaman juovan katkaisun unohduttua. Toinen ongelma oli saada autossa kierrosluku näkyviin. Syynä oli lopulta vain kiireessä väärälle puolelle lm1815 -piiriä kytketty johto. Itselläni ei mitään suuria elektroniikka-alan kykyjä ole, joten siihen nähden projekti onnistui hyvin. Tätä foorumia selaamalla löytyi apu lähes kaikkeen.

Viime kesänä 1/4 mile meni 15.97, että jospa siitä saisi ensi kesänä ilmamassamittarin poistamisen ja megan säätämisen jälkeen vaikka kaksi kymmenystä pois, niin olisin tyytyväinen. Jos ei muuten niin kevennetään koppaa lisää :)
-JT
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue Mar 15, 2005 16:24
Location: Oulu

Post by -JT »

Käytitkö moottorin omaa mappia?
Paljoonko pistit rajoittimen? Toi moottorin luonne on varmaan ihan eri mitä se on noilla vakio ohjelmilla. Nehän on pyritty tekemään semmoisiksi, että vääntökäyrä on tasainen.
A1
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Sep 06, 2006 13:04
Contact:

Post by A1 »

-JT wrote:Käytitkö moottorin omaa mappia?
Paljoonko pistit rajoittimen? Toi moottorin luonne on varmaan ihan eri mitä se on noilla vakio ohjelmilla. Nehän on pyritty tekemään semmoisiksi, että vääntökäyrä on tasainen.
Rajoitin on tällä hetkellä 7000rpm paikkeilla, mutta siellä asti en ole vielä käynyt, enkä uskalla käydä ennen kuin kone on säädetty dynossa. Täytyy dynossa sitten katsoa olisko rajoitinta aihetta nostaa vielä parilla sadalla. Vakiona boksi rajoittaa 6500rpm kohdalla.

Tässä koneessa ei ole vielä map-anturia. Se on vasta seuraajassa X16XE -moottorissa. Tässä on käytössä ilmamassa-anturi. Mappia mittaa nyt se Partcon sarjassa oletuksena tuleva anturi.

Alavääntöä tuntuisi olevan ainakin hieman enemmän kuin ennen. Yläkierroksillakin tehoa tulee varmasti lisää, kun aikaisemmin kone on melko varmasti mennyt siellä laihalle, kun tuo Mantzelin imusarja hengittää ihan eri tahtiin kuin vakio 1,5 metrin putkistohässäkkä.
Post Reply