Page 1 of 1
BMW 325ix tic(m20b25) käyntiin?
Posted: Mon Apr 18, 2005 22:31
by Wiceroid
Eli koitettiin päivän verran saada ruutalla käyntiin onnistumatta. Pitäs saada ainakin noi perussäädöt jos joltain löytys? Epäiltiin että ei saa bensaa ku ekalla yrityksellä hörähti (edellisestä ajosta jääneet bensat) ja sen jälkeen ei edes luvannu.
Että jos joku laittas screenshottii tms. noista perussäädöistä niin olisin hyvin kiitollinen.
Kiitos valmiiksi vastauksista.
Posted: Mon Apr 18, 2005 22:33
by Masi_K
Joku megan ohjelma osas antaa käyntiinlähtösäädöt koneen tietojen(iskutilavuus, teho ja kierros) perusteella. Se nimi lukee joissain tän foorumin topiceissa.
Löysin sen, Generate Fuel Map toiminto Megatunessa.
Posted: Mon Apr 18, 2005 22:46
by Wiceroid
Masi_K wrote:Joku megan ohjelma osas antaa käyntiinlähtösäädöt koneen tietojen(iskutilavuus, teho ja kierros) perusteella. Se nimi lukee joissain tän foorumin topiceissa.
Löysin sen, Generate Fuel Map toiminto Megatunessa.
Sanotko tarkemmin polun mistä löytyy megatunesta? Mulla versio 2.20 enkä löydä sellasta ku Generate Fuel Map.
Posted: Tue Apr 19, 2005 5:47
by JTbo
Megatunessa VE Table -> Tools -> VE -> Generate VE Table, noin karkeasti, versiosta/koodista riippuen voi vähän vaihdella sanat. mutta tuolta missä säädetään karttaa pitäisi löytyä sieltä valikoista ylhäältä tuo valinta.
Posted: Tue Apr 19, 2005 7:21
by kalsket
Suosittelen lämpimästi että siirryt jo alusta lähtien megan extra-versioon ja megatune 2.25b417 versioon.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Posted: Tue Apr 19, 2005 8:27
by Wiceroid
Juu, tolla kokeillaan seuraavaks...
Kiitos vastauksista...
Posted: Tue Apr 19, 2005 14:50
by TVH
Mä veikkaisin fyysistä vikaa jossain, itellä ei koskaan oo ollu kone täysin kuollut vaikka bensansyötön asetukset ois ollu mitä. Kyllä se aina on vähän pörähtänyt tai paukahtanut. Eli siis suuttimien johdotukset mittaamalla on hyvä alottaa.
Posted: Tue Apr 19, 2005 21:10
by Wiceroid
Tästä päivästä en tarkemmin tiedä miten on edistyny, kun kaverille tuota tehdään ja en ite ollu tänää koko päivää paikalla. Haettiin ekstra- koodi ja uus megatune, mietittiin kun herjas kaikkea. Saatiin herjat muuten pois, mut yhteensopivuudesta herjas vielä siinä vaiheessa kun sieltä lähdin.
Kirjottelen edistymisestä lisää kun taas tiedän jotain.
Posted: Wed Apr 20, 2005 5:03
by JTbo
Megatunen ini-tiedostoja joutuu vähän muokkaamaan, jotta megatune tajuaisi tuon extran oikein.
Megatunen hakemistossa car1\mtCfg\settings.ini, tuolta pitää ottaa käyttöön extra, lue ohjeet tiedostosta.
Sitten Megatunen ohjelmahakemiston alla on toinen mtCfg, jossa msns-extra.ini -tiedostossa aika ylhäällä on:
signature = "MSnS-extra format 0XXX ********
tuohon XXX paikalle, kun laittaa extra-koodin version, esim 23b, niin alkaa toimimaan megatune, eikä herjaa yhteensopivuudesta.
Tuohon extra-koodiin tulee sitävauhtia päivityksiä, ettei aina tunnu megatuneen saakka nuo päivitykset ehtivän.
Posted: Wed Apr 20, 2005 11:55
by KariM
JTbo wrote:
Sitten Megatunen ohjelmahakemiston alla on toinen mtCfg, jossa msns-extra.ini -tiedostossa aika ylhäällä on:
signature = "MSnS-extra format 0XXX ********
tuohon XXX paikalle, kun laittaa extra-koodin version, esim 23b, niin alkaa toimimaan megatune, eikä herjaa yhteensopivuudesta.
Signature-tarkastus on tuossa ini:ssä juuri sitä varten ettei kukaan käyttäisi väärää ini:ä verrattuna purkissa olevaan firmwareen. Kunkin extra-softareleasen mukana tulee kyseiselle versiolle tarkoitettu msns-extra.ini, ja on ehdottoman suositeltavaa ottaa nimenomaan se käyttöön. Tapahtuu kopioimalla tuon lainauksessa mainitun ini:n tilalle.
Posted: Wed Apr 20, 2005 13:47
by Wiceroid
tarviiko kyseisessä projektissa käyttää easytherm-ohjelmaa jotta moottori toimisi oikein?
Posted: Wed Apr 20, 2005 14:07
by Wiceroid
Joo eli mitattiin että suuttimille ei tule pulssia. Eli mistä lähetään "vikaa" etsimään??
Posted: Wed Apr 20, 2005 14:53
by TVH
Wiceroid wrote:Joo eli mitattiin että suuttimille ei tule pulssia. Eli mistä lähetään "vikaa" etsimään??
Tuleeko sinne +12V syöttöjännite? Näyttääkö Megatune noin 200rpm kun konetta starttaa?
Posted: Wed Apr 20, 2005 14:55
by TVH
KariM wrote:JTbo wrote:
Sitten Megatunen ohjelmahakemiston alla on toinen mtCfg, jossa msns-extra.ini -tiedostossa aika ylhäällä on:
signature = "MSnS-extra format 0XXX ********
tuohon XXX paikalle, kun laittaa extra-koodin version, esim 23b, niin alkaa toimimaan megatune, eikä herjaa yhteensopivuudesta.
Signature-tarkastus on tuossa ini:ssä juuri sitä varten ettei kukaan käyttäisi väärää ini:ä verrattuna purkissa olevaan firmwareen. Kunkin extra-softareleasen mukana tulee kyseiselle versiolle tarkoitettu msns-extra.ini, ja on ehdottoman suositeltavaa ottaa nimenomaan se käyttöön. Tapahtuu kopioimalla tuon lainauksessa mainitun ini:n tilalle.
Näiden ja monien muiden asioiden vuoksi jos suinkin mahdollista, kannattaa squirttaaminen alottaa ihan perus koodilla. Vähemmän päänvaivaa kun ei oo niin helkutisti uutta opeteltavaa.
Posted: Wed Apr 20, 2005 15:22
by Wiceroid
Nyt saatiin se vähän hörähtämään kun starttas ekalla kerralla, mut sen jälkeen ei sanonu mitää. Sit ku ootteli hetken ni taas vähän hörähti mut ei muuta. Huomenna saadaan kunnon läppäri käyttöön ni palaillaan taas.
Posted: Wed Apr 20, 2005 15:28
by JTbo
Ahaa, minä jo ihmettelinkin mitä kaikki höpisee extran mukana tulevasta megatunesta, kun en sellaista ole löytänyt, tyhmä minä
Lisää tyhmiä kysymyksiä, mitataanko suuttimille tuleva pulssi siitä suuttimen liittimestä 12V tasavirta-asennolla vai kuinka se pitäisi tehdä oikein?
Posted: Wed Apr 20, 2005 16:22
by Wiceroid
JTbo wrote:Ahaa, minä jo ihmettelinkin mitä kaikki höpisee extran mukana tulevasta megatunesta, kun en sellaista ole löytänyt, tyhmä minä
Lisää tyhmiä kysymyksiä, mitataanko suuttimille tuleva pulssi siitä suuttimen liittimestä 12V tasavirta-asennolla vai kuinka se pitäisi tehdä oikein?
Me ainakin mitattiin ihan suuttimen liittimestä. Meillä oli automaattinen alueen valitsin mut tasajännitteellä ja se 12 voltista seuraava ylöspäin oleva luku.
Toivottavasti tajusit...
Posted: Wed Apr 20, 2005 17:11
by KariM
Joo, tasajännitealueella. Suuttimen toiseen nastaan tulee virratpäällä jatkuva +12V ja toiseen mega antaa maata silloin kun suuttimen toivotaan aukeavan.
Posted: Wed Apr 20, 2005 17:14
by TVH
Pulssit voi mitata skoopilla, tavallinen digitaalinen mittari ei näytä mitään järkevää noin nopeissa muutoksissa.
Posted: Wed May 04, 2005 21:45
by Wiceroid
Eli autohan on saatu käyntiin ja dynotettukin jo... Vikoja: todella paljon liian rikkaalla, muistaakseni yksi piuha väärin. Lisään jos muistan vielä jotain.
Ainiin, dynotulos 181,5kW 0,6 barin ahdoilla.
Posted: Tue May 10, 2005 8:50
by Bimmer_man
Nyt pitäisi saada vielä tuo sytytys tuohon megaruuttaan niin pääsisi säätämään senkin täysin kohdalleen.