Toimivia ASE/warmup "karttoja"

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Toimivia ASE/warmup "karttoja"

Post by msivula »

Moi

Kaipailisin otsikossakin mainittuja toimivia "karttoja" ja muutenkin hieman jelppiä kylmäkäynnistykseen (eli koneen lämpö alle 50). Motti starttaa hyvin ja sen jälkeen jää harvoin käymään tyhjäkäyntiä. Olen koittanut säädellä vain hieman arvoja, mutta kaippa sitä on suurempia harppauksia alettava ottamaan. Vaikuttaako tuo warmupin säätö myös ASE:n aikana vai, lähteekö Warm vasta sen jälkeen päälle?

Koneessa 192cc suuttimet, req fuel: 13,9ms -2 sumua/kierros, alternating mode. VE on hieman alle 60 tyhjäkäynnillä.

Tällähetkellä ASE näyttää seuraavalta:
4C : 14%
16C : 12%
27C : 12%
38C : 7%

Warmup:
16C : 125%
27C : 113%
38C : 108%
54C : 104%

Acc wizardissa:
Cold Accel Enrichment : 4
Cold Accel Mult : 150

Laittakaa tosiaan myös omia toimivia karttoja oheistietoineen.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Toimivia ASE/warmup "karttoja"

Post by teg »

msivula wrote: Acc wizardissa:
Cold Accel Enrichment : 4
Cold Accel Mult : 150
Eikös nuo ole päällekkäisiä asetuksia? Toki niitä voi käyttää molempia, mutta toinen on prosentteina ja toinen suoraan millisekunteina.
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Warm up:issa ja asessa kyse on lisättävästä polttoainemäärästä.

Rautalanka esimerkkiä kehiin:
Moottorissa lämpimänä pw 2,0ms.
Starttaa hyvin pakkasen puolella 6ms.
Warm up on 150% -> pw 3,0ms. ((2+(2/100*50))

Asea pitää laittaa lisää niin paljon että saa tuon käynnistysvaiheen 6,0ms putoamaan tasaisesti muutaman sekunnin aikana tuohon 3,0ms. Eli käytännössä asea tarvitaan lisää 100% joka tuplaa pw:n tehden siitä tuon 6ms. (3+(3/100*ase%100))

Tätä vähennetään radikaalisti muutaman sekunnin kuluessa jonka aikana palotila ja siellä olevat kaasut lämpenevät sen verran ettei polttoainetta tarvita enää paljoa "liikaa" vaan jo suurin osa polttoaineesta höyrystyy ja se saadaan syttymään / poltettua vrt käynnistysvaiheen 6ms.

Tähän soppaan leivotaan vielä ilman tiheyden mukaan tapahtuva korjaus joka näyttelee aikas pientä osaa ja siitä ei tarvitse murehtia tekijänä käynnistysvaiheessa (muutama prosentti).

Tämä kaikki on gammae arvo jonka maksi on 255%. Tämänkin yli voidaan mennä mutta tällöin se vain pysyy aluksi 255%:ssa muutaman sekunnin kunnes ase alkaa laskea sitä tasaisesti ja lopuksi pienentää sen ajan mukaan lopuksi pelkään warm up arvoon.

Oire liian pienestä asesta voi olla se klassinen käynnisityy mutta sammuu heti tai jos ollaan jo sielläpäin käynnistymisen jälkeen käy hädin tuskin muutaman sekunnin, voi sammua sait sitten yht äkkiä kierrokset hyppäävät normaalille tasolle. Ongelma voi myöskin poistua 2. tai 3:lla käynnistyskerralla (kun palotila jos hieman lämmin).

Warm up määrän tietää oleva kohdallaan kun kuumana hyvin joutokäyntiä käyvä moottori käy hyvin joutokäyntiä myös kylmänä.
Ohjeissa ole ase ohje "käy muutaman sekunnin ja sammuu" on mielestäni merkki liian pienestä warn upista, ei asesta.

J-M
msivula
Megasquirttaaja
Posts: 84
Joined: Sun Jun 19, 2005 20:37
Location: Jyväskylä

Post by msivula »

Aa.. Now I C....

Startissahan sumutetaan joka kierroksella asetuksista huolimatta, muulloin tässä minun setupissa jokatoisella. Siispä tuonkin joutuu ottamaan huomioon ASE:n kanssa. VE-kartta on tyhjäkäynnin tuntumassa pienillä MAP-arvoilla kohtuu paksullaan, kylmällä koneella tämä aiheuttaa "tukehtumisen" merkkejä ja röpellystä(suuttimet auki melkein 25ms/sumu).

Jospa sitä viikonloppuna jaksaisi taas katsella säätöjä..
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Jatketaan tähän ketjuun. Eli itellä on ongelmana se ettei ASE tunnu toimivan ollenkaan. Laittaa määrättyyn lämpötilaan vaikka 10% tai 250% niin mitään eroa ei tunnu olevan. Konetta saa startata useemman kerran ja ehkä 4. kerralla jää käymään röpeltäen. Laajakaista näyttää tällöin 16-18afr eli laihalla mennään. Kun antaa röpöttää reilun kymmenisen sekuntia niin käynti tasaantuu ja afr nousee takas normaaliin 14 tuntumaan, eli tällöin on mennyt ASE ohi? VE-taulukko pitäis kanssa olla aika hyvin kohdallaan, ehkä aavistuksen rikkaallakin tuossa tyhjäkäynnin kohdalla. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten ton sais toimimaan? Koodina on 029q2. Kattelin tossa että joku 029t koodikin tullut, mitähän uutta tässä on?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Supa^ wrote:Jatketaan tähän ketjuun. Eli itellä on ongelmana se ettei ASE tunnu toimivan ollenkaan. Laittaa määrättyyn lämpötilaan vaikka 10% tai 250% niin mitään eroa ei tunnu olevan. Konetta saa startata useemman kerran ja ehkä 4. kerralla jää käymään röpeltäen. Laajakaista näyttää tällöin 16-18afr eli laihalla mennään. Kun antaa röpöttää reilun kymmenisen sekuntia niin käynti tasaantuu ja afr nousee takas normaaliin 14 tuntumaan, eli tällöin on mennyt ASE ohi? VE-taulukko pitäis kanssa olla aika hyvin kohdallaan, ehkä aavistuksen rikkaallakin tuossa tyhjäkäynnin kohdalla. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten ton sais toimimaan? Koodina on 029q2. Kattelin tossa että joku 029t koodikin tullut, mitähän uutta tässä on?
olisko tästä mitään apua :roll: kun nuo megasquirtin säädöt ei aina ole niin yksiselitteisiä... (selaat tuolta siihen ASE:n asetuksien kohdalle...)

kokeile ottaa käyttöön se fixed then decay asetus ja aseta perus ASE:n ajaksi joku 45-60 (sekunttia) :roll: niillä on ainakin mulla toiminut aina hyvin... (ja saat varmistettua, että koko ASE toimii sun koodissa, koska nyt sen pitäis olla kauan päällä...)

eli asetukset olis jotenkin näin:

ASE Timer: Sec
ASE TOTAL Time: 60 (sekunttia)
ASE Mode: Fixed then Decay
Fixed ASE/MAP Time Period: 20 (sekunttia)
Use Fixed ASE/MAP when coolant below: 71 (ottaa korjatun ASE:n käyttöön oikeastaan aina)
Fixde MAP value (KPa): ei tarvitse asettaa näillä asetuksilla.

sitten vain pitää enää After start enricment tableen löytää hyvät asetukset...

voi tietysti olla, että sulla on koodissa jotain häikkää tai muut asetukset jotenkin poistaa tuon ASE:n käytöstä (en tiedä onko se edes mahdollista...)

ja yksi vaihtoehto on, että sulla on niin rikkaalla tuo kone sen ASE:n (myös warm up asetukset vaikuttaa...) aikana, että meinaa tukehtua polttoaineeseen ja tuo lambdan arvokin viittais hieman siihen suuntaan :roll: (kone siis niin rikkaalla, että jää paljon jo palamatontakin seosta... ja se tietysti väärentää lambdan näyttämää arvoa)
cybo
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Sat Nov 26, 2005 14:21
Location: Littoinen

Post by cybo »

Dataloggausta kannattaa käytää, jos ei ole vielä tuttu. Voi ensin näyttäävähän serkavalta mutta kyllä se yhdessä viikonlopussa aukeaa.
Sen jälkeen onkin säätäminen jo paljon helpompaa.

J-M
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Kyllä dataloggaus on varsin tuttu ja näkee kyllä heti pulssinpituudesta että ei käy liian rikkaalla vaan liian laihalla. Normaalisti kone käy lämpimänä jossain 3.8-4ms pulssisuhteella ja nyt kun koneen käynnistää ja se jää röpeltämään "ASE-tilassa" niin pulssisuhde heittelee jossain 3-5ms välillä, eli vaikuttaisi ettei siinä olisi ollenkaan rikastuksia? Mutta luin jenkkipuolelta että 029t koodissa olisi korjattu jotain ongelmia ASE:n kanssa ja päätin päivittää koodin...sepä ei ollutkaa aivan ongelmaton ratkasu. Kirjoitin tuonne ohjelmistojen puolelle topicin asiasta. Toivottavasti sais toimimaan :?
Supa^
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Wed Jan 04, 2006 15:54
Location: Vihti, 8.1 -> ViestiR Riihimäki...

Post by Supa^ »

Heh joo, koodin päivittämisen kanssa oli typerä ongelma vaan käyttäjän aivoissa. Kyllä tuo tolla 092t koodilla ja höylän ehdottamalla fixed then decay asetuksella tuntuu vähä paremmin toimivan. Täytyy taas aamulla kokeilla eri arvoja kun lähtee töihin. Tuntuu silti vaativan suht isoja rikastusarvoja, nyt lämpimällä vesikelillä (5-7c) tuntuu vaativan ~40% rikastuksen. Warmupin korottaminenkin tuntui tuossa auttavan kanssa. Se on vähä tämmöstä sähläämistä aluks kunneks oppii asiat :oops: :lol:

Mutta jos muilla on heittää toimivia rikastuskarttoja niin olis ihan kiva katella.
Post Reply