
bensapumppu?
Moderator: Masi_K
bensapumppu?
täytyykö olla sähköinen vai kelpaako mekaaninen?? 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Ilmeisesti ei mekaaninen kelpaa edes siirtämään tankista ruiskupumpulle tavaraa, huomenna jos vaan on keliä selviää onko todella noin.
Ruiskun pumppuhan tekee painetta jotain 3-5bar väliltä, joka paineensäätimellä säädetään noin 2,5-3bar:iin riippuen sovelluksesta, eli tuo paineen säädin laskee 'ylijäämän' takaisin tankkiin.
Omassa autossa ruiskupumppu tuottaa 120l/h ja vähintään tuon verran pitää siis soppaa pumpulle tulla, joko pumpun itse imemänä tai sitten toisella pumpulla pumpattuna.
Pelkällä ruiskupumpulla voi selvitä, jos laittaa pumpun lähelle tankkia, tankin alareunan tasolle/alapuolelle. Jos ruiskupumpun laittaa konehuoneeseen on paljon mahdollista, ettei se jaksa tankista imeä tavaraa, vaan tarvitsee siirtopumpun.
Kun itselläni ei ole mitään käsitystä mekaanisen pumpun tuotosta, vain paineesta, niin lykkäsin tuon ruiskupumpun mekaanisen pumpun perään, välissä iso filtteri. Ongelmia on ja mahdollisesti tuosta johtuen, kone käy melkoisen avuttomasti, vajaalla, vajaasti kaikilla, jne.
Eli jos haluaa välttää epävarmuustekijöitä, niin sähköinen ruiskun pumppu ja sähköinen siirtopumppu olisi hyvä pari. Näin ainakin noviisille tulee mieleen.
Ruiskun pumppuhan tekee painetta jotain 3-5bar väliltä, joka paineensäätimellä säädetään noin 2,5-3bar:iin riippuen sovelluksesta, eli tuo paineen säädin laskee 'ylijäämän' takaisin tankkiin.
Omassa autossa ruiskupumppu tuottaa 120l/h ja vähintään tuon verran pitää siis soppaa pumpulle tulla, joko pumpun itse imemänä tai sitten toisella pumpulla pumpattuna.
Pelkällä ruiskupumpulla voi selvitä, jos laittaa pumpun lähelle tankkia, tankin alareunan tasolle/alapuolelle. Jos ruiskupumpun laittaa konehuoneeseen on paljon mahdollista, ettei se jaksa tankista imeä tavaraa, vaan tarvitsee siirtopumpun.
Kun itselläni ei ole mitään käsitystä mekaanisen pumpun tuotosta, vain paineesta, niin lykkäsin tuon ruiskupumpun mekaanisen pumpun perään, välissä iso filtteri. Ongelmia on ja mahdollisesti tuosta johtuen, kone käy melkoisen avuttomasti, vajaalla, vajaasti kaikilla, jne.
Eli jos haluaa välttää epävarmuustekijöitä, niin sähköinen ruiskun pumppu ja sähköinen siirtopumppu olisi hyvä pari. Näin ainakin noviisille tulee mieleen.
Volvo 360GL -88
Kun ei tiedä tuota teriksen sovellusta, niin tarkennetaan hiukan näitä.
Riippuen ruiskutyypistä, paine on usein välillä 1-5 bar. Esim GM:n TBI:ssä paine on barin luokkaa. Kuiva-imusarjaisissa monipisteruiskuissa paine on tyypillisesti suurempi.
Tuottotarve taas riippuu ihan täysin siitä, kuinka paljon tehoa siitä koneesta pitäisi saada. Eli täysin konekohtaista. Tähän on laskurit.
JTbo wrote:Ruiskun pumppuhan tekee painetta jotain 3-5bar väliltä, joka paineensäätimellä säädetään noin 2,5-3bar:iin riippuen sovelluksesta, eli tuo paineen säädin laskee 'ylijäämän' takaisin tankkiin.
Omassa autossa ruiskupumppu tuottaa 120l/h ja vähintään tuon verran pitää siis soppaa pumpulle tulla, joko pumpun itse imemänä tai sitten toisella pumpulla pumpattuna.
Riippuen ruiskutyypistä, paine on usein välillä 1-5 bar. Esim GM:n TBI:ssä paine on barin luokkaa. Kuiva-imusarjaisissa monipisteruiskuissa paine on tyypillisesti suurempi.
Tuottotarve taas riippuu ihan täysin siitä, kuinka paljon tehoa siitä koneesta pitäisi saada. Eli täysin konekohtaista. Tähän on laskurit.
On pumppuja, joita tarvitaan vain yksi. Usein se on tankissa. Useasti se on polttoainelinjassa. Toiset pumput toimivat paremmin imevinä ja toiset sitten työntävinä. "Työntävät" sijoitetaan sinne mahdollisimman lähelle tankkia.JTbo wrote:Pelkällä ruiskupumpulla voi selvitä, jos laittaa pumpun lähelle tankkia, tankin alareunan tasolle/alapuolelle. Jos ruiskupumpun laittaa konehuoneeseen on paljon mahdollista, ettei se jaksa tankista imeä tavaraa, vaan tarvitsee siirtopumpun.
Mun mielestä ehdottomasti paras tapa välttää noita epävarmuuksia on laittaa yksi kunnollinen pumppu. Kaksi pumppua -> enemmän mahdollisia rikkoutuvia osia. Laske tuotto- ja painetarve ja valitse pumppu sitten sen mukaisesti.JTbo wrote:Eli jos haluaa välttää epävarmuustekijöitä, niin sähköinen ruiskun pumppu ja sähköinen siirtopumppu olisi hyvä pari. Näin ainakin noviisille tulee mieleen.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Omassa systeemissäni on autoon kuuluva vakiopumppu, tosin sijoitettuna konehuoneeseen, koska parkkipaikalla ei oikein noita bensalinjoja voi vetää. Ehkäpä joskus saa tuostakin tehtyä vähän paremman version.
Nyt pitäisi ainakin polttoainpuolen tuoton riittää, kun yksi pumppu imee tankilta ja puskee tuolle painepumpulle, molempien pumppujen tuotto on sama ja ainakin tuon painepumpun mekkala tyhjäkäynnillä laski aavistuksen.
Nyt pitäisi ainakin polttoainpuolen tuoton riittää, kun yksi pumppu imee tankilta ja puskee tuolle painepumpulle, molempien pumppujen tuotto on sama ja ainakin tuon painepumpun mekkala tyhjäkäynnillä laski aavistuksen.
Volvo 360GL -88