bensapumppu?

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

Post Reply
teräsmies
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Apr 17, 2005 11:33

bensapumppu?

Post by teräsmies »

täytyykö olla sähköinen vai kelpaako mekaaninen?? :oops:
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Sähköinen ruiskuun tarkoitettu b-pumppu.
teräsmies
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Apr 17, 2005 11:33

Post by teräsmies »

jaa...
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Ilmeisesti ei mekaaninen kelpaa edes siirtämään tankista ruiskupumpulle tavaraa, huomenna jos vaan on keliä selviää onko todella noin.

Ruiskun pumppuhan tekee painetta jotain 3-5bar väliltä, joka paineensäätimellä säädetään noin 2,5-3bar:iin riippuen sovelluksesta, eli tuo paineen säädin laskee 'ylijäämän' takaisin tankkiin.

Omassa autossa ruiskupumppu tuottaa 120l/h ja vähintään tuon verran pitää siis soppaa pumpulle tulla, joko pumpun itse imemänä tai sitten toisella pumpulla pumpattuna.

Pelkällä ruiskupumpulla voi selvitä, jos laittaa pumpun lähelle tankkia, tankin alareunan tasolle/alapuolelle. Jos ruiskupumpun laittaa konehuoneeseen on paljon mahdollista, ettei se jaksa tankista imeä tavaraa, vaan tarvitsee siirtopumpun.

Kun itselläni ei ole mitään käsitystä mekaanisen pumpun tuotosta, vain paineesta, niin lykkäsin tuon ruiskupumpun mekaanisen pumpun perään, välissä iso filtteri. Ongelmia on ja mahdollisesti tuosta johtuen, kone käy melkoisen avuttomasti, vajaalla, vajaasti kaikilla, jne.

Eli jos haluaa välttää epävarmuustekijöitä, niin sähköinen ruiskun pumppu ja sähköinen siirtopumppu olisi hyvä pari. Näin ainakin noviisille tulee mieleen.
Volvo 360GL -88
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mekaanisen pumpun tuotto muuttuu kierrosten mukaan. Näin ei saa olla. Siksi sähköiset.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Kun ei tiedä tuota teriksen sovellusta, niin tarkennetaan hiukan näitä.
JTbo wrote:Ruiskun pumppuhan tekee painetta jotain 3-5bar väliltä, joka paineensäätimellä säädetään noin 2,5-3bar:iin riippuen sovelluksesta, eli tuo paineen säädin laskee 'ylijäämän' takaisin tankkiin.

Omassa autossa ruiskupumppu tuottaa 120l/h ja vähintään tuon verran pitää siis soppaa pumpulle tulla, joko pumpun itse imemänä tai sitten toisella pumpulla pumpattuna.

Riippuen ruiskutyypistä, paine on usein välillä 1-5 bar. Esim GM:n TBI:ssä paine on barin luokkaa. Kuiva-imusarjaisissa monipisteruiskuissa paine on tyypillisesti suurempi.

Tuottotarve taas riippuu ihan täysin siitä, kuinka paljon tehoa siitä koneesta pitäisi saada. Eli täysin konekohtaista. Tähän on laskurit.
JTbo wrote:Pelkällä ruiskupumpulla voi selvitä, jos laittaa pumpun lähelle tankkia, tankin alareunan tasolle/alapuolelle. Jos ruiskupumpun laittaa konehuoneeseen on paljon mahdollista, ettei se jaksa tankista imeä tavaraa, vaan tarvitsee siirtopumpun.
On pumppuja, joita tarvitaan vain yksi. Usein se on tankissa. Useasti se on polttoainelinjassa. Toiset pumput toimivat paremmin imevinä ja toiset sitten työntävinä. "Työntävät" sijoitetaan sinne mahdollisimman lähelle tankkia.
JTbo wrote:Eli jos haluaa välttää epävarmuustekijöitä, niin sähköinen ruiskun pumppu ja sähköinen siirtopumppu olisi hyvä pari. Näin ainakin noviisille tulee mieleen.
Mun mielestä ehdottomasti paras tapa välttää noita epävarmuuksia on laittaa yksi kunnollinen pumppu. Kaksi pumppua -> enemmän mahdollisia rikkoutuvia osia. Laske tuotto- ja painetarve ja valitse pumppu sitten sen mukaisesti.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Omassa systeemissäni on autoon kuuluva vakiopumppu, tosin sijoitettuna konehuoneeseen, koska parkkipaikalla ei oikein noita bensalinjoja voi vetää. Ehkäpä joskus saa tuostakin tehtyä vähän paremman version.

Nyt pitäisi ainakin polttoainpuolen tuoton riittää, kun yksi pumppu imee tankilta ja puskee tuolle painepumpulle, molempien pumppujen tuotto on sama ja ainakin tuon painepumpun mekkala tyhjäkäynnillä laski aavistuksen.
Volvo 360GL -88
Post Reply