Elikkäs otsikon mukainen auto, jossa Ms 'n spark extra.
Kipinä ei riitä suurilla ahdoilla, vaan alkaa rykimään. Tulppien kärkiväli on nyt jo liian pieni (0.4mm) tasaisella ajaessa nykähtää silloin tällöin.
Uudet tulpanjohdot/tulpat/pyörijän kansi sekä pyörijä vaihdettu.
Autossa tosin on vielä entisen moottorin (vaparin) puola, joten siitä varmaan kannattaa lähteä vaihtamalla se ahdetun moottorin puolaan?
Onko edelleenkään mahdollista saada suorasytytystä 5cyl vehkeeseen, ilman MS2:sta?
On myös kokeiltu vaihtaa uusi kipinävahvisitnyksikkö (bosch 203), mutta se homma jäi kesken kun signaalia ei saatukaan enää ulos megasta.
Muita vinkkejä?
Kipinä ei riitä, mitä tehtävissä? (audi 2.2 10vt)
Moderator: Masi_K
Siis ongelma onkin siinä, toi nykyinen sytkävahvistinyksikkö joka on audin oma, sisältää jotain mullistavaa. Sen latausaikaa ei saa muutettua.
Kun vaihdettiin 203 bosch niin toki vaihdettiin myös megasta niin, että latausaikaa saa muutettua (jos tätä siis tarkoitit) Ja tarkoitus oli myös saada itse säädeltyä latausaikaa, jolla saisi hieman enemmän virtaa kulkemaan, ja paremman kipinän.
Kun vaihdettiin 203 bosch niin toki vaihdettiin myös megasta niin, että latausaikaa saa muutettua (jos tätä siis tarkoitit) Ja tarkoitus oli myös saada itse säädeltyä latausaikaa, jolla saisi hieman enemmän virtaa kulkemaan, ja paremman kipinän.
Jos jakaja on muutenkin tarkoituksena säilyttää, niin MSD, Crane, Mallory, jne. boksit antaa huomattavan rajua kipinää.
En tiedä onko tuossa Audin koneessa jotain erikoista, mutta itse olen ajanut MSD:n 6 AL:n kanssa 1,3 - 1,5 bar ahdoilla ja tavallisilla, kolmi ja nelikärkisillä tulpilla, joissa kaikissa ollut n. 1 mm:n kärkiväli. Ja aina on hyvin toiminut.
Tuosta saat vähän speksejä jos kiinnostaa:
Poksi:
http://www.msdignition.com/ignition_6_6420.htm (lue myös user instructions)
Puola:
http://www.msdignition.com/coil_blaster_3_8222.htm
Noita puolien speksejä kannattaa vertailla, sillä muistaakseni vain muutama (sikakallis super hipo) suorasytkä puola pystyi tuollaisia virta-arvoja tulpalle toimittamaan, mikä MSD:llä on "normaalia".
Boksi + puola paketteja näkee silloin tällöin käytettynä myynnissä, hinnat vaihtelee 200 - 250 e haarukassa normaalisti.
En tiedä onko tuossa Audin koneessa jotain erikoista, mutta itse olen ajanut MSD:n 6 AL:n kanssa 1,3 - 1,5 bar ahdoilla ja tavallisilla, kolmi ja nelikärkisillä tulpilla, joissa kaikissa ollut n. 1 mm:n kärkiväli. Ja aina on hyvin toiminut.
Tuosta saat vähän speksejä jos kiinnostaa:
Poksi:
http://www.msdignition.com/ignition_6_6420.htm (lue myös user instructions)
Puola:
http://www.msdignition.com/coil_blaster_3_8222.htm
Noita puolien speksejä kannattaa vertailla, sillä muistaakseni vain muutama (sikakallis super hipo) suorasytkä puola pystyi tuollaisia virta-arvoja tulpalle toimittamaan, mikä MSD:llä on "normaalia".
Boksi + puola paketteja näkee silloin tällöin käytettynä myynnissä, hinnat vaihtelee 200 - 250 e haarukassa normaalisti.
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
Mmm... Tuollaista puolaa voisi kokeilla kyllä. Toi boksi ei tue 5cyl vehkeitä? Ainakin user instructionista löysin vain 4, 6 tahi 8 sylinterisen.
Pääsen lauantaina kokeilemaan kaverin original audin puolaa, joka on ollut tarkoitettu ahdetulle moottorille, jos sillä alkaa pelaamaan niin sitten voisi päivittää vielä tommoiseen MSD puolaan.
Myykö joku noita suomessa? Vaiko suurimmaksi osaksi sitten eBay kamaa?
Pääsen lauantaina kokeilemaan kaverin original audin puolaa, joka on ollut tarkoitettu ahdetulle moottorille, jos sillä alkaa pelaamaan niin sitten voisi päivittää vielä tommoiseen MSD puolaan.
Myykö joku noita suomessa? Vaiko suurimmaksi osaksi sitten eBay kamaa?
kuplamiesten aarreaitta näyttää myyvän msd:n tuotteita
http://www.aircooled.fi/shop/index.php? ... dc3f6efcee
http://www.aircooled.fi/shop/index.php? ... dc3f6efcee
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 225
- Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
- Location: Riihimäki
Tuo ei ihan pidä paikkaansa, kuten tästä taulukosta voi todeta niistä puolista mihin löytyy noita CDI boxeilla mitattuja arvoja.iiro wrote: Noita puolien speksejä kannattaa vertailla, sillä muistaakseni vain muutama (sikakallis super hipo) suorasytkä puola pystyi tuollaisia virta-arvoja tulpalle toimittamaan, mikä MSD:llä on "normaalia".
En ole kyllä Blaster3:sta mitannut, mutta 2:sta näyttäis tulleen sama tulos suunnilleen.
Asiaan... Tosiaan, jos jakajan haluaa säilyttää, niin helpoin keino on kyllä joku noista CDI-boxeista.
Mielestäni ei tommonen MSD6A (kalliimmassa 6AL:ssä on "turha" rpm rajoitus) "tiedä" siintä mitään, moniko sylinteriseen se niitä kipinöitä tekee.
Mutta tekee niitä sitten 5-sylinteriseen noin 24000rpm:ään asti

Puolaksi mielummin joku Crane LX91/MSD Blaster HVC.
Jakajalla jollain normaalipuolalla ei voi käytännössä nostaa latausaikaa/-virtaa, koska niiden toiminta on niin hidas, että se ei ehdi purkaantua ja sen seurauksena latausvirta kasvaa kierroksilla älyttömäksi. Ja toi Blaster3 on ainakin hidas.
Lopuksi. Onko varma, että käyntivamma johtuu kipinän heikkoudesta, eikä esim. häiriöistä?
Edit. Taulukon osoite muutettu.
Last edited by harrastaja on Thu Sep 21, 2006 13:55, edited 1 time in total.
Juu, siis tarkennetaan, tuo puola ei yksinään tee onnelliseksi !!!
Jos luit (kuten kehotin) noita boksin speksejä, niissä lukee että boksi syöttää puolalle n. 500 voltin jännitettä ja puola on vain "muuntaja" eikä sen magneettikenttään ladata energiaa kuten normaali systeemeissä.
Ja edellä todettiin aivan oikein, että boksi ei välitä siitä miten monta sylinteriä moottorissa on, sylinteriluku on vain kierrosluvun rajoituksen takia. Eli periaatteessa MS:n kanssa kävisi 6A (part.no 6200) boksi jossa ei rajoittimia ole.
Tuollainen boksi ei vaadi mitään erikoista sytkävehkeiltä muuta kuin hyvät tulpanjohdot, tai näin siis ainakin omien kokemusten mukaan, muuten tulee kovasti "radiohäiriötä".
Jos luit (kuten kehotin) noita boksin speksejä, niissä lukee että boksi syöttää puolalle n. 500 voltin jännitettä ja puola on vain "muuntaja" eikä sen magneettikenttään ladata energiaa kuten normaali systeemeissä.
Ja edellä todettiin aivan oikein, että boksi ei välitä siitä miten monta sylinteriä moottorissa on, sylinteriluku on vain kierrosluvun rajoituksen takia. Eli periaatteessa MS:n kanssa kävisi 6A (part.no 6200) boksi jossa ei rajoittimia ole.
Tuollainen boksi ei vaadi mitään erikoista sytkävehkeiltä muuta kuin hyvät tulpanjohdot, tai näin siis ainakin omien kokemusten mukaan, muuten tulee kovasti "radiohäiriötä".
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
No asiasta en ihan 100% ole varma, mutta kun tulpanväliä pienensi 0.5mm 0.4mm, niin veto parani huomattavasti korkeammilla kierroksilla/paineilla.Lopuksi. Onko varma, että käyntivamma johtuu kipinän heikkoudesta, eikä esim. häiriöistä?
Ja kuten ensimmäisessä vai toisessa viestissä kirjoitin, niin sytkäboksi olisi jo vaihdettu boschin 203:seen, jos se olisi ollut niin yksinkertaista kuin luultiin. Mutta jostain syystä mega lopetti signaalin antamisen kun vaihtoi dwell settingsistä asetuksen, että voi itse määrittää latausajan puolalle.
Korjatkaa ihmeessä jos olen hukassa asian kanssa. Tahi jos joku kokenut osaaja jolla riittää aikaa/inspiraatiota pientä korvausta vastaan vilkaista tuota setuppia livenä, niin voi laittaa YV:tä. Jossain e-suomessa. (Lahti - Hki akselilla) Tämä mestari joka megaani on säätänyt, ei itse megan toiminnasta tiedä kovin paljoa, mutta osaa säätää hyvin karttoja
