Page 1 of 1

Alkutilanne k-jet megaruutaksi?

Posted: Mon Sep 18, 2006 18:29
by Askartelija
Moi,
on tullut nyt muutamana päivänä kelattua tutoriaalia läpi, ja pohdittua että elvyttääkkö vanha k-jet järkiinsä, vai hankkia Megasquirtti. Suuttimet ja vähän muutakin menisi k-jetistä uusiksi, joten kuluissa ei ihan hirmuista eroa tulisi lopputuloksen kannalta.

Olenko ymmärtänyt ihan oikein, että seuraavilla osilla pärjäisin, kun muutetaan k-jet megalle:
-MegaSquirt boksi
-Kaasunasentotunnistin Säätövastus k-jetin läppärunkoon
-Bensapaineensäädin esim. motonetiltä "Bosch-benspaineensäädin 160225" ?
-Lämpötila-anturi Esim. Vedenlämpöanturi VW/Audi/Volvo 37-3018
-Imuilman lämpötila-anturi Esim. Peugeot 405 1.6i-2.0i ..ilma-anturi (M12x1.5)
-Kaasuläppä Kjetin oma ajaa asiansa
-Suuttimet löytyy hyllystä 0-280-155-737
-bensapumppu K-jetronicin oma käy
-lambda Asennettu jo autoon

Missasinko jotain välttämätöntä?
Tarkoitus korvata pelkästään siis ruiskutus, ja käyttää alpha-n algoritmia. Sytytysennakkoa en halua muuttaa suuntaan tai toiseen, joten Megasquirtin ei varmaan tarvitse tietää tarkkaa vauhtipyörän asentoa, vaan rpm lukema puolalta riittää?

Onko jonnekkin koostettu erilaisia settejä asetustiedostoista, että saisi valikoitua hyvän perussetin melkein samanlaisesta koneesta itselle, jota sitten lähtee viilaamaan?

Posted: Mon Sep 18, 2006 18:34
by Hessu
Suutinkisko ja paineensäädin pitänee ainakin askarrella samoin kuin sovitteet imusarjaan. Tämä siis jos ko. moottoriin ei ole saatavissa sähköruiskun imusarjaa.

Posted: Fri Sep 22, 2006 16:24
by Sivonen
RPM-lukema puolalta riittää joo. Mutta minä sain omani vähän sekaisin sillä kytkennällä, liekö ne diodit, joista kokoamisohje sanoo "ei niitä tarvi" jotain oleellisia sillä alueella... :roll:

Kierrostiedon otin sitten virranjakajalta. Voit käyttää sitä piuhaa, mikä menee sytkäboksista bensapumpun releelle, olettaen että autossasi on kärjetön sytkä. Piuhan väliin tarvitset signaalimuuntimen, sen voi kasata parin euron osista, tai maksaa viitisenkymppiä ja ostaa GM 7-pin HEI -sytkäyksikön muuttamaan signaalin Megalle sopivaksi. (Käyköhän GM 4-pin HEI? Semmoinen käsitys minulla on että kyllä käy. Voi olla jonkun euron halvempi.)

Kaasuläpän akselille sinun pitää hitsata tappi ja patentoida läppärunkoon kiinnitys asentoanturia varten. KE-Jetronicin läppärunkoon TPS:n saa joissain tapauksissa suoraan kiinni, niissä kun on se "läppä kokonaan auki" -kytkin, joka on ulkomitoiltaan TPS:n kokoinen. Ei kaikissa kuitenkaan.

Alipaineletku pitää vetää boksille, mainitaan nyt sekin.

Ilmanputsari pitää viritellä jotenkin kiinni, kun K-Jetin ilmamäärämittari jää välistä pois.

Entä kaasuvivusto? Tarkista, tarvitseeko siihen tehdä muutoksia.

Lisäksi tietenkin releet ja sulakkeet.

Posted: Tue Oct 03, 2006 21:13
by Volkkarijermu
Onhan se k-jetin läppärunko yksiläppäinen? Jos se on kaksiläppänen (kuten mk2 golfissa) ei käsittääkseni sitä voi käyttää.

Posted: Tue Oct 03, 2006 21:29
by Askartelija
Moi,
juu kaksiläppäinen on. Eli pitäisikö sitten käyttää ennemminkin vain rpm + alipaine toimintoa syötön säätöön, ja unohtaa tuo kaasuasennontunnistin?

Posted: Wed Oct 04, 2006 13:02
by kalsket
Kyllä 2-läppäistäkin voi käyttää, kunhan siihen vaan saa potikan kiinni. Potikallahan ei ole muuta merkitystä kuin kiihdystysrikastukset läppää avattaessa.

Posted: Wed Oct 04, 2006 14:50
by Volkkarijermu
Mutta jos taas esimerkkinä käyttäisi golfin läppärunkoa, jossa on pieni ja iso läppä ja ne avautuvat eri tahtiin. Pieni ensin ja sitä avataan aika pitkälle ennen kuin alkaa iso läppä avautumaan ja se iso avautuu aika nopeasti sitten joten periaatteessa läpi menevä ilmamäärä ei ole lineaarinen kun kaasu painetaan pohjaan alkutilanteesta. Eikös tuon luulisi aiheuttavan ongelmia juuri? Kun kaasupoljinta on painettu 1/3, ei läppärungon avoinna oleva pinta-ala ole 1/3 maksimista. Toivottavasti edes joku ymmärsi...

Posted: Wed Oct 04, 2006 14:54
by koskar
Eikö tuollainen progressiivisuus ole lähinnä hyvä asia? Että saa sitä liikkeen ja TPS:n lukemaa alkupäästä tarkemmaksi suhteessa, että paljonko virtaa läpästä ohi.

Posted: Wed Oct 04, 2006 16:31
by wesulius
Ja kaikissahan autoissa läppä on progressiivinen.
Yksiläppäisessä tuo on tehty vain vivustolla.

Posted: Wed Oct 04, 2006 16:48
by cortna
itsellä fordissa kaksiläppäinen audin läppärunko

toimii kireellä nokalla paremmin kuin yksiläppäinen

vaatii paljon pienemmät kiihdytys rikastukset

kun pieni läppä nostaa ilman virtausnopeutta pienillä kieroksilla

Posted: Wed Oct 04, 2006 17:08
by KariM
Kiihdytysrikastukset voi hoitaa mapdot:lla, eli MAP:n muutoksen mukaan. Sitten TPS:ää tarvitaan enää floodclearmoden, lambda-openloopin yms. raja-arvosta triggautuvien käyttöön.

Posted: Fri Oct 13, 2006 10:59
by Askartelija
Eli nyt kun ois painesäädin ja suutintukki suurinpiirtein kohillaan, niin pitää hommata enää itse boksi, ja rueta vetämään piuhoja antureilta.
Bokseja näkyy olevan nyt pääosin 2.2 versiolla, ja 2.2 versio +jotain extra edis systeemejä sytkään (ja muuhunkin?) liittyen. (siis valmis tarkoitus ostaa, en aio tinata mitään)
Mitenkäs homma menee, jos nyt ainakin vuoden ajaksi, haluan ottaa vaan kierrokset puolalta, niin tällöinkö pitää valita ilman laajennuksia oleva MS boksi? Entäs jos vuoden päästä haluan säätää sitä sytkää, menee vissiin tinailuhommiksi?

Ja jos jollain täysin toimiva valmis koteloitu boksi, niin kauppaa saa hieroa.

edit. Olimpa sokea, tuolla toisella osiollahan noita bensakarttoja on vaikka kuinka.