Alkutilanne k-jet megaruutaksi?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16
Alkutilanne k-jet megaruutaksi?
Moi,
on tullut nyt muutamana päivänä kelattua tutoriaalia läpi, ja pohdittua että elvyttääkkö vanha k-jet järkiinsä, vai hankkia Megasquirtti. Suuttimet ja vähän muutakin menisi k-jetistä uusiksi, joten kuluissa ei ihan hirmuista eroa tulisi lopputuloksen kannalta.
Olenko ymmärtänyt ihan oikein, että seuraavilla osilla pärjäisin, kun muutetaan k-jet megalle:
-MegaSquirt boksi
-Kaasunasentotunnistin Säätövastus k-jetin läppärunkoon
-Bensapaineensäädin esim. motonetiltä "Bosch-benspaineensäädin 160225" ?
-Lämpötila-anturi Esim. Vedenlämpöanturi VW/Audi/Volvo 37-3018
-Imuilman lämpötila-anturi Esim. Peugeot 405 1.6i-2.0i ..ilma-anturi (M12x1.5)
-Kaasuläppä Kjetin oma ajaa asiansa
-Suuttimet löytyy hyllystä 0-280-155-737
-bensapumppu K-jetronicin oma käy
-lambda Asennettu jo autoon
Missasinko jotain välttämätöntä?
Tarkoitus korvata pelkästään siis ruiskutus, ja käyttää alpha-n algoritmia. Sytytysennakkoa en halua muuttaa suuntaan tai toiseen, joten Megasquirtin ei varmaan tarvitse tietää tarkkaa vauhtipyörän asentoa, vaan rpm lukema puolalta riittää?
Onko jonnekkin koostettu erilaisia settejä asetustiedostoista, että saisi valikoitua hyvän perussetin melkein samanlaisesta koneesta itselle, jota sitten lähtee viilaamaan?
on tullut nyt muutamana päivänä kelattua tutoriaalia läpi, ja pohdittua että elvyttääkkö vanha k-jet järkiinsä, vai hankkia Megasquirtti. Suuttimet ja vähän muutakin menisi k-jetistä uusiksi, joten kuluissa ei ihan hirmuista eroa tulisi lopputuloksen kannalta.
Olenko ymmärtänyt ihan oikein, että seuraavilla osilla pärjäisin, kun muutetaan k-jet megalle:
-MegaSquirt boksi
-Kaasunasentotunnistin Säätövastus k-jetin läppärunkoon
-Bensapaineensäädin esim. motonetiltä "Bosch-benspaineensäädin 160225" ?
-Lämpötila-anturi Esim. Vedenlämpöanturi VW/Audi/Volvo 37-3018
-Imuilman lämpötila-anturi Esim. Peugeot 405 1.6i-2.0i ..ilma-anturi (M12x1.5)
-Kaasuläppä Kjetin oma ajaa asiansa
-Suuttimet löytyy hyllystä 0-280-155-737
-bensapumppu K-jetronicin oma käy
-lambda Asennettu jo autoon
Missasinko jotain välttämätöntä?
Tarkoitus korvata pelkästään siis ruiskutus, ja käyttää alpha-n algoritmia. Sytytysennakkoa en halua muuttaa suuntaan tai toiseen, joten Megasquirtin ei varmaan tarvitse tietää tarkkaa vauhtipyörän asentoa, vaan rpm lukema puolalta riittää?
Onko jonnekkin koostettu erilaisia settejä asetustiedostoista, että saisi valikoitua hyvän perussetin melkein samanlaisesta koneesta itselle, jota sitten lähtee viilaamaan?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
RPM-lukema puolalta riittää joo. Mutta minä sain omani vähän sekaisin sillä kytkennällä, liekö ne diodit, joista kokoamisohje sanoo "ei niitä tarvi" jotain oleellisia sillä alueella...
Kierrostiedon otin sitten virranjakajalta. Voit käyttää sitä piuhaa, mikä menee sytkäboksista bensapumpun releelle, olettaen että autossasi on kärjetön sytkä. Piuhan väliin tarvitset signaalimuuntimen, sen voi kasata parin euron osista, tai maksaa viitisenkymppiä ja ostaa GM 7-pin HEI -sytkäyksikön muuttamaan signaalin Megalle sopivaksi. (Käyköhän GM 4-pin HEI? Semmoinen käsitys minulla on että kyllä käy. Voi olla jonkun euron halvempi.)
Kaasuläpän akselille sinun pitää hitsata tappi ja patentoida läppärunkoon kiinnitys asentoanturia varten. KE-Jetronicin läppärunkoon TPS:n saa joissain tapauksissa suoraan kiinni, niissä kun on se "läppä kokonaan auki" -kytkin, joka on ulkomitoiltaan TPS:n kokoinen. Ei kaikissa kuitenkaan.
Alipaineletku pitää vetää boksille, mainitaan nyt sekin.
Ilmanputsari pitää viritellä jotenkin kiinni, kun K-Jetin ilmamäärämittari jää välistä pois.
Entä kaasuvivusto? Tarkista, tarvitseeko siihen tehdä muutoksia.
Lisäksi tietenkin releet ja sulakkeet.

Kierrostiedon otin sitten virranjakajalta. Voit käyttää sitä piuhaa, mikä menee sytkäboksista bensapumpun releelle, olettaen että autossasi on kärjetön sytkä. Piuhan väliin tarvitset signaalimuuntimen, sen voi kasata parin euron osista, tai maksaa viitisenkymppiä ja ostaa GM 7-pin HEI -sytkäyksikön muuttamaan signaalin Megalle sopivaksi. (Käyköhän GM 4-pin HEI? Semmoinen käsitys minulla on että kyllä käy. Voi olla jonkun euron halvempi.)
Kaasuläpän akselille sinun pitää hitsata tappi ja patentoida läppärunkoon kiinnitys asentoanturia varten. KE-Jetronicin läppärunkoon TPS:n saa joissain tapauksissa suoraan kiinni, niissä kun on se "läppä kokonaan auki" -kytkin, joka on ulkomitoiltaan TPS:n kokoinen. Ei kaikissa kuitenkaan.
Alipaineletku pitää vetää boksille, mainitaan nyt sekin.
Ilmanputsari pitää viritellä jotenkin kiinni, kun K-Jetin ilmamäärämittari jää välistä pois.
Entä kaasuvivusto? Tarkista, tarvitseeko siihen tehdä muutoksia.
Lisäksi tietenkin releet ja sulakkeet.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Onhan se k-jetin läppärunko yksiläppäinen? Jos se on kaksiläppänen (kuten mk2 golfissa) ei käsittääkseni sitä voi käyttää.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Mutta jos taas esimerkkinä käyttäisi golfin läppärunkoa, jossa on pieni ja iso läppä ja ne avautuvat eri tahtiin. Pieni ensin ja sitä avataan aika pitkälle ennen kuin alkaa iso läppä avautumaan ja se iso avautuu aika nopeasti sitten joten periaatteessa läpi menevä ilmamäärä ei ole lineaarinen kun kaasu painetaan pohjaan alkutilanteesta. Eikös tuon luulisi aiheuttavan ongelmia juuri? Kun kaasupoljinta on painettu 1/3, ei läppärungon avoinna oleva pinta-ala ole 1/3 maksimista. Toivottavasti edes joku ymmärsi...
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16
Eli nyt kun ois painesäädin ja suutintukki suurinpiirtein kohillaan, niin pitää hommata enää itse boksi, ja rueta vetämään piuhoja antureilta.
Bokseja näkyy olevan nyt pääosin 2.2 versiolla, ja 2.2 versio +jotain extra edis systeemejä sytkään (ja muuhunkin?) liittyen. (siis valmis tarkoitus ostaa, en aio tinata mitään)
Mitenkäs homma menee, jos nyt ainakin vuoden ajaksi, haluan ottaa vaan kierrokset puolalta, niin tällöinkö pitää valita ilman laajennuksia oleva MS boksi? Entäs jos vuoden päästä haluan säätää sitä sytkää, menee vissiin tinailuhommiksi?
Ja jos jollain täysin toimiva valmis koteloitu boksi, niin kauppaa saa hieroa.
edit. Olimpa sokea, tuolla toisella osiollahan noita bensakarttoja on vaikka kuinka.
Bokseja näkyy olevan nyt pääosin 2.2 versiolla, ja 2.2 versio +jotain extra edis systeemejä sytkään (ja muuhunkin?) liittyen. (siis valmis tarkoitus ostaa, en aio tinata mitään)
Mitenkäs homma menee, jos nyt ainakin vuoden ajaksi, haluan ottaa vaan kierrokset puolalta, niin tällöinkö pitää valita ilman laajennuksia oleva MS boksi? Entäs jos vuoden päästä haluan säätää sitä sytkää, menee vissiin tinailuhommiksi?
Ja jos jollain täysin toimiva valmis koteloitu boksi, niin kauppaa saa hieroa.
edit. Olimpa sokea, tuolla toisella osiollahan noita bensakarttoja on vaikka kuinka.