Alkutilanne k-jet megaruutaksi?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Askartelija
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16

Alkutilanne k-jet megaruutaksi?

Post by Askartelija »

Moi,
on tullut nyt muutamana päivänä kelattua tutoriaalia läpi, ja pohdittua että elvyttääkkö vanha k-jet järkiinsä, vai hankkia Megasquirtti. Suuttimet ja vähän muutakin menisi k-jetistä uusiksi, joten kuluissa ei ihan hirmuista eroa tulisi lopputuloksen kannalta.

Olenko ymmärtänyt ihan oikein, että seuraavilla osilla pärjäisin, kun muutetaan k-jet megalle:
-MegaSquirt boksi
-Kaasunasentotunnistin Säätövastus k-jetin läppärunkoon
-Bensapaineensäädin esim. motonetiltä "Bosch-benspaineensäädin 160225" ?
-Lämpötila-anturi Esim. Vedenlämpöanturi VW/Audi/Volvo 37-3018
-Imuilman lämpötila-anturi Esim. Peugeot 405 1.6i-2.0i ..ilma-anturi (M12x1.5)
-Kaasuläppä Kjetin oma ajaa asiansa
-Suuttimet löytyy hyllystä 0-280-155-737
-bensapumppu K-jetronicin oma käy
-lambda Asennettu jo autoon

Missasinko jotain välttämätöntä?
Tarkoitus korvata pelkästään siis ruiskutus, ja käyttää alpha-n algoritmia. Sytytysennakkoa en halua muuttaa suuntaan tai toiseen, joten Megasquirtin ei varmaan tarvitse tietää tarkkaa vauhtipyörän asentoa, vaan rpm lukema puolalta riittää?

Onko jonnekkin koostettu erilaisia settejä asetustiedostoista, että saisi valikoitua hyvän perussetin melkein samanlaisesta koneesta itselle, jota sitten lähtee viilaamaan?
Hessu
Megasquirttaaja
Posts: 57
Joined: Sat Feb 26, 2005 7:07
Location: Häijää

Post by Hessu »

Suutinkisko ja paineensäädin pitänee ainakin askarrella samoin kuin sovitteet imusarjaan. Tämä siis jos ko. moottoriin ei ole saatavissa sähköruiskun imusarjaa.
VW T1 -68 MS1 + EDIS
Sivonen
Megasquirttaaja
Posts: 66
Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
Contact:

Post by Sivonen »

RPM-lukema puolalta riittää joo. Mutta minä sain omani vähän sekaisin sillä kytkennällä, liekö ne diodit, joista kokoamisohje sanoo "ei niitä tarvi" jotain oleellisia sillä alueella... :roll:

Kierrostiedon otin sitten virranjakajalta. Voit käyttää sitä piuhaa, mikä menee sytkäboksista bensapumpun releelle, olettaen että autossasi on kärjetön sytkä. Piuhan väliin tarvitset signaalimuuntimen, sen voi kasata parin euron osista, tai maksaa viitisenkymppiä ja ostaa GM 7-pin HEI -sytkäyksikön muuttamaan signaalin Megalle sopivaksi. (Käyköhän GM 4-pin HEI? Semmoinen käsitys minulla on että kyllä käy. Voi olla jonkun euron halvempi.)

Kaasuläpän akselille sinun pitää hitsata tappi ja patentoida läppärunkoon kiinnitys asentoanturia varten. KE-Jetronicin läppärunkoon TPS:n saa joissain tapauksissa suoraan kiinni, niissä kun on se "läppä kokonaan auki" -kytkin, joka on ulkomitoiltaan TPS:n kokoinen. Ei kaikissa kuitenkaan.

Alipaineletku pitää vetää boksille, mainitaan nyt sekin.

Ilmanputsari pitää viritellä jotenkin kiinni, kun K-Jetin ilmamäärämittari jää välistä pois.

Entä kaasuvivusto? Tarkista, tarvitseeko siihen tehdä muutoksia.

Lisäksi tietenkin releet ja sulakkeet.
En tiedä mitään mutta olen hyvä kysymään.

Image
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Onhan se k-jetin läppärunko yksiläppäinen? Jos se on kaksiläppänen (kuten mk2 golfissa) ei käsittääkseni sitä voi käyttää.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Askartelija
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16

Post by Askartelija »

Moi,
juu kaksiläppäinen on. Eli pitäisikö sitten käyttää ennemminkin vain rpm + alipaine toimintoa syötön säätöön, ja unohtaa tuo kaasuasennontunnistin?
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kyllä 2-läppäistäkin voi käyttää, kunhan siihen vaan saa potikan kiinni. Potikallahan ei ole muuta merkitystä kuin kiihdystysrikastukset läppää avattaessa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mutta jos taas esimerkkinä käyttäisi golfin läppärunkoa, jossa on pieni ja iso läppä ja ne avautuvat eri tahtiin. Pieni ensin ja sitä avataan aika pitkälle ennen kuin alkaa iso läppä avautumaan ja se iso avautuu aika nopeasti sitten joten periaatteessa läpi menevä ilmamäärä ei ole lineaarinen kun kaasu painetaan pohjaan alkutilanteesta. Eikös tuon luulisi aiheuttavan ongelmia juuri? Kun kaasupoljinta on painettu 1/3, ei läppärungon avoinna oleva pinta-ala ole 1/3 maksimista. Toivottavasti edes joku ymmärsi...
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
koskar
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 130
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:56
Location: Kurikka

Post by koskar »

Eikö tuollainen progressiivisuus ole lähinnä hyvä asia? Että saa sitä liikkeen ja TPS:n lukemaa alkupäästä tarkemmaksi suhteessa, että paljonko virtaa läpästä ohi.
wesulius
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sun Oct 01, 2006 20:58
Location: turku
Contact:

Post by wesulius »

Ja kaikissahan autoissa läppä on progressiivinen.
Yksiläppäisessä tuo on tehty vain vivustolla.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

itsellä fordissa kaksiläppäinen audin läppärunko

toimii kireellä nokalla paremmin kuin yksiläppäinen

vaatii paljon pienemmät kiihdytys rikastukset

kun pieni läppä nostaa ilman virtausnopeutta pienillä kieroksilla
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Kiihdytysrikastukset voi hoitaa mapdot:lla, eli MAP:n muutoksen mukaan. Sitten TPS:ää tarvitaan enää floodclearmoden, lambda-openloopin yms. raja-arvosta triggautuvien käyttöön.
Askartelija
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Mon Sep 18, 2006 18:16

Post by Askartelija »

Eli nyt kun ois painesäädin ja suutintukki suurinpiirtein kohillaan, niin pitää hommata enää itse boksi, ja rueta vetämään piuhoja antureilta.
Bokseja näkyy olevan nyt pääosin 2.2 versiolla, ja 2.2 versio +jotain extra edis systeemejä sytkään (ja muuhunkin?) liittyen. (siis valmis tarkoitus ostaa, en aio tinata mitään)
Mitenkäs homma menee, jos nyt ainakin vuoden ajaksi, haluan ottaa vaan kierrokset puolalta, niin tällöinkö pitää valita ilman laajennuksia oleva MS boksi? Entäs jos vuoden päästä haluan säätää sitä sytkää, menee vissiin tinailuhommiksi?

Ja jos jollain täysin toimiva valmis koteloitu boksi, niin kauppaa saa hieroa.

edit. Olimpa sokea, tuolla toisella osiollahan noita bensakarttoja on vaikka kuinka.
Post Reply