Page 1 of 1
Säädön tarkkuus
Posted: Sun Feb 27, 2005 14:10
by Regu
Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??
ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?
hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
Re: Säädön tarkkuus
Posted: Sun Feb 27, 2005 14:13
by Guest
Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1050
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-1100 ??
siis extra koodissa on 12*12 kartta, nuo kierros rajat voit itse säätää miten haluat mutta käytössä on siis 12 eri "pykälää" katso:
viewtopic.php?t=8 niin varmaan hahmotat idean.
edit: Tiedon keruu toiminto löytyy, ja esim mstweak softaan kun syötät tuon login ja ilmoitat paljonko haluat seokseksi niin ohjelma koittaa laskea mahdollisimman optimaalisen kartan.
säätö tapahtuu esim kannettavalla ajon aikana, voit reaali ajassa seurava ve-taulukkoa ja nostaa seosta rikkaammaksi haluamastasi kohdasta.
kaiken säädönhön voit siis tehdä ajon aikana, kätevinta onkin laittaa kaveri rattiin ja reaali ajassa seurata suhteita ja tarvittaessa nostaa tai laskea niitä.
Posted: Sun Feb 27, 2005 14:24
by Regu
Eli tasoittaako ohjelma näiden "pykälien" väliset bensa ja sytkä arvot?
Posted: Sun Feb 27, 2005 14:45
by Regu
Kiitos jo näistä.
Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.
tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
Posted: Sun Feb 27, 2005 14:57
by Guest
Regu wrote:Kiitos jo näistä.
Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.
tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
"paketin"(oletan että tarkoitat partcon rakennus sarjaa) mukana ei tule kuin itse ms ja map anturi (osana ms:ää)
lisäksi tarvitse ainakin:
Moottorin lämpötila anturin
Imuilman lämpöanturin
kaasuläpän asentotunnistemen (käytännössä potentiometri)
Lambda
map (tosin tämä oli siinä partcon setissä)
sitten tulee tietenki, ruiskun imusarja,bensatukkeineen, suuttimineen paineesäätimineen, kaasuläppineen.
Posted: Sun Feb 27, 2005 15:11
by Regu
jo rupee selvenemään..
Mutta...
-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?
Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Posted: Sun Feb 27, 2005 15:18
by Guest
Regu wrote:jo rupee selvenemään..
Mutta...
-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?
Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Kyseinen anturi riittää juurikin 2bar asti, jos tästä mennään paljon ylitse, joutuu jo vähän säätämään tässä juttu lontooksi:
http://www.megasquirt.info/manual/3bar.htm
Lämpöantureiksi hommaat sellaiset jotka on helpoin pultata kiinni, arvot tietyille lämpötiloille ovat opetettavissa oikeiksi.
Posted: Sun Feb 27, 2005 15:25
by Regu
Kiitos teknisesti nyt hyvin kärryllä..
Sitten vielä ohjelmoinnista
- tuleeko uusi ms ns. tyhjällä kartalla johon tarvitsee syöttää kaikki arvot itse vai onko siinä jokin "peruskartta" josta lähdetään muokkaamaan ko. autolle sopivaa?
Posted: Sun Feb 27, 2005 15:28
by matti
Regu wrote:Kiitos jo näistä.
Mut mitkä anturit on välttämättömät jos esim perus kaasari peliin asennetaan megasquirt..? esim. 1.8l ahdot 2bar.
tuleeko paktin mukana vai pitääkö tilata jostain?
Korjaisin vähän pakollisten antureiden määrää:
Map (mittaa koneen kuormituksen)
Vedenlämpötila (koneen lämmön ...)
sitten tietty jonkun tason lisäilmaventtiili tms, suuttimet, yms.
Lambda, jos haluaa seos alueen tietää.
Mutta kaasuläpän asento tunnistinta ei tarvitse pakollisesti, eikä imuilman lämpöä, tosin nuo on hyvä olla jos haluaa vähänkin enemmän ominaisuuksia ulos..
Korjatkaa..

Posted: Sun Feb 27, 2005 15:42
by Regu
Osaatkos vastata tuohon mun edelliseen?
Posted: Sun Feb 27, 2005 15:49
by ML
Eikös noissa Partcon sarjoissa ole ohjelmoituna toi peruskartta.
Posted: Sun Feb 27, 2005 16:58
by TVH
Regu wrote:jo rupee selvenemään..
Mutta...
-riittääkö kyseinen MAP anturi 2bar ahdoille..?
-ja mistä löydän kyseiset anturit joiden vastusarvot megasquirt ymmärtää..? etuvastuksia hyödyntämällä..?
Lamda, kaasunasennon tunnistin, fuel rail, painekotelo ym. rakentaminen meneekin jo rutiinilla..
Megan orkkis MAP (MPX4250) toimii lähes vakuumista aina 1.5bar ahdoille, eli siis _absoluuttista_ painetta voidaan mitata 2.5bariin asti. Eli tarvitset jonkun toisen MAP-anturin.
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:00
by TVH
Regu wrote:Kiitos teknisesti nyt hyvin kärryllä..
Sitten vielä ohjelmoinnista
- tuleeko uusi ms ns. tyhjällä kartalla johon tarvitsee syöttää kaikki arvot itse vai onko siinä jokin "peruskartta" josta lähdetään muokkaamaan ko. autolle sopivaa?
Voit käyttää Megatunen Generate Fuel Map toimintoa, joka generoi kartan koneen tilavuuden ja tehojen ja muiden tietojen mukaan. Siitä saa sellaisen lähtökohdan että saa auton käyntiin ja liikkeelle.
Re: Säädön tarkkuus
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:04
by TVH
Regu wrote:Kuinka tarkkaan arvoja voi säätää siis esim rpm 1000-1250
vai meneekö suuremmalla välillä esim. 1000-2000 ??
ja tietysti kuinka itse säätäminen tapahtuu..?
Eli jos kone käy vaikka vähän laihalla 1barin paineilla noin 3500 kierroksilla.
- onko tiedon keruu toimintoa josta asian voi todeta?
- voiko tiedonkeruu toiminnon kautta merkata säätöä tarvitsevan kohdan säätökartalle (joko sytkä tai bensa)..?
- eli miten voin säätää juuri oikeaa kohtaa rikkaammalle...?
hestecin säätö on tullut tutuksi, joten toimiiko samalla lailla..?
Datalogien läpikäymiseen on olemassa MS Log Visual Viewer, joka näyttää logatut arvot graafisesti käyrinä, niistä on suht helppo seurata lambda-arovn mukaan missä mennään laihalla ja missä rikkaalla ja niin edelleen. Lisäksi Megatunessa on reaaliaikainen Tuning-ikkuna jossa 3-ulotteisella kartalla liikkuva rasti näyttää missä kohden karttaa mennään, ja karttaa voi säätää näppäimistöllä samaan aikaan.
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:06
by TVH
Regu wrote:Eli tasoittaako ohjelma näiden "pykälien" väliset bensa ja sytkä arvot?
jep.
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:22
by Regu
Mistähän sen järeemmän mappi anturin saisi?
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:34
by Guest
Regu wrote:Mistähän sen järeemmän mappi anturin saisi?
meni itsellä noi absoluuttiset yms muut paineet sekaisin
no voit käyttää esim Trans Am turbossa (vm89) käytössä olevaa GM:n 16040749 anturia Tuon saanee ihan normaalita GM varaosa myyjältä.
Posted: Sun Feb 27, 2005 17:39
by Turtana
Megasquirt-extra koodissa on vaihtoehtoisina mappeina (021U)
GM 300 (3Bar)
MPXH6300A (3Bar)
MPXH6400A (4bar)
squirtin vakio on MXP4250AP (2.5bar)
Posted: Sun Feb 27, 2005 19:49
by Regu
MPXH6300A (3Bar)
Mistähän tuon saa vai onko tuokin jonkun auton vakio??
Ja jos hinnan osaatte vielä sanoa niin kumarran
Posted: Mon Aug 01, 2005 14:29
by Teeli
Onko jollain kokemuksia tiedonkeruusta ja miten se toimii? Toinen kysymys: en löytänyt mega tunesta tuota Generate Fuel Map toimintoa pitäisikö se olla ihan normaalissa mega tunessa?
Posted: Mon Aug 01, 2005 19:40
by teg
matti wrote:
Mutta kaasuläpän asento tunnistinta ei tarvitse pakollisesti, eikä imuilman lämpöä, tosin nuo on hyvä olla jos haluaa vähänkin enemmän ominaisuuksia ulos..
Käsittääkseni imuilman lämpöanturi pitää olla. Muuten menee seokset pepulleen eri ilman lämpötiloilla? Vai olenko väärässä?
Posted: Mon Aug 01, 2005 20:31
by MrFairlane
Entä kuinka tärkeä toi lisäilmaventtiili on?
Toi GM TBI:n nelipinninen, kun kerran on epäsopiva...
Posted: Tue Aug 02, 2005 8:15
by TVH
Imulman lämpöanturi on erittäin hyvä olla, mutta ajoin itsekin ilman sitä pari kuukautta. Ilman lisäilmaa kone ei välttämättä käy tyhjäkäyntiä kylmänä, ei ole kovin hauskaa pitää autoa kaasulla käynnissä.
Posted: Tue Aug 02, 2005 8:54
by ast
Minulla on Mitsun kaksisuuttiminen ruisku missä suuttimet ovat kaasuläpän yläpuolella ruiskurungossa. Siinä on alunperinkin jonkunlainen termostaattiohjattu tyhjäkäyntiä nostava kytkentä eikä mitään sähköisesti ohjattavaa lisäilmaventtiiliä tms. Vempele kääntää kaasuläppää hieman raolleen kylmänä ja samalla estää kaasuläpän täyden avautumisen ennen kuin jäähdytysnesteen lämpötila on noussut tarpeeksi. En tiedä ovatko tällaiset kovin yleisiä, mutta jos alunperin lisäilmaventtiiliä ei ole saattaa jotain tällaista kuitenkin olla.
Posted: Thu Aug 04, 2005 14:19
by Teeli
Taisi mennä kaikilta ohi kysymykseni... Eli oliko jollain kokemusta tiedonkeruusta ja sen toiminnasta?
Posted: Thu Aug 04, 2005 14:37
by markosa
Teeli wrote:Taisi mennä kaikilta ohi kysymykseni... Eli oliko jollain kokemusta tiedonkeruusta ja sen toiminnasta?
Tiedonkeruu päälle megatunessa.
File --> datalogging --> Record
Dataa voit tarkastella esim. MegaSquirt Log Visual Viewerillä
http://www.msefi.com/dload.php?action=c ... &cat_id=29
Posted: Tue Oct 11, 2005 14:10
by Xfire
Turtana wrote:Megasquirt-extra koodissa on vaihtoehtoisina mappeina (021U)
GM 300 (3Bar)
MPXH6300A (3Bar)
MPXH6400A (4bar)
squirtin vakio on MXP4250AP (2.5bar)
Onko noissa MXP4250AP ja MPXH6400A mapeissa mittaustarkkuudessa eroa?
Entä onko MPXH6400AC6U sama kuin MPXH6400A?
Posted: Tue Oct 11, 2005 14:39
by teg
Mittaustarkkuukksissa ei ole kai mitään eroa. Mittausvirhe muodostuu siitä, että kontrollerin AD-muunnin, johon tuo MAP-anturi on kytketty, on 8-bittinen. Kun anturin mittausalue kasvaa, kasvaa tietenkin yksi "kvantisointiaskel" (eli mittausväli, yhden bitin arvo) suuremmaksi.
Esim. 2,5 barin anturilla teoriassa voidaan mitata 2,5bar / 256 = ~0,009 barin tarkkuudella. Ja taasen 4 barin anturilla 4 bar / 256 = ~0,015 barin tarkuudella.
Onko tuolla mitään merkitustä, on sitten jo aivan toinen juttu...
Posted: Tue Oct 11, 2005 14:40
by teg
Xfire wrote:Entä onko MPXH6400AC6U sama kuin MPXH6400A?
Kannattaa katsoa freescalen sivuilta
http://www.freescale.com eroavaisuudet, niin saat ainakin 100% faktaa.
Posted: Tue Oct 11, 2005 14:50
by Xfire
Ok, tänks.