Page 1 of 2

Megasquirt 1,4L turboon?

Posted: Mon Apr 11, 2005 14:59
by Ville
Elikkäs ollaan tässä isän kanssa tutkisteltu että mitä kaikkea ton asentamiseen tarvittas. Boxinhan sai 140€? ostettua suomesta. Elikkäs megasquirttia isä olis laittamassa 1,4 litraseen turbokoneeseen. Kaikki anturit on mutta mitä muuta tarvitsee? Varmasti tältä sivustolta ettiessä löytys vastaukset mutta halusin tehdä tästä oman keskustelun kun auto mihin tota ollaan laittamassa on sen verran harvinainen suomessa. Entäs sen kytkeminen?

Posted: Mon Apr 11, 2005 15:58
by Ridge
Mikähän auto mahtaa olla kyseessä ja onko se vakiona turbo?

Posted: Mon Apr 11, 2005 16:28
by Ville
Renault 5 Alpine Turbo ja on vakiona turbo.

Posted: Mon Apr 11, 2005 16:46
by Ridge
ok. Rupesin vaan ynnäämään harvinaisia autoja joissa on 1.4l turbo kone.

Re: Megasquirt 1,4L turboon?

Posted: Mon Apr 11, 2005 17:25
by JTbo
Ville wrote:Elikkäs ollaan tässä isän kanssa tutkisteltu että mitä kaikkea ton asentamiseen tarvittas. Boxinhan sai 140€? ostettua suomesta. Elikkäs megasquirttia isä olis laittamassa 1,4 litraseen turbokoneeseen. Kaikki anturit on mutta mitä muuta tarvitsee? Varmasti tältä sivustolta ettiessä löytys vastaukset mutta halusin tehdä tästä oman keskustelun kun auto mihin tota ollaan laittamassa on sen verran harvinainen suomessa. Entäs sen kytkeminen?
Partcohan sitä sarjaa suomessa myy www.partco.fi, tuo on ns. 'piraatti' levy, mutta ei vaikuta toimintaan.

Elikkä sinulla on jo kaasuläpän asentotunnistin, potentiometrityyppinen, kytkin (niks, naks) ei käy, sitten imuilman lämpöanturi ja vedenlämpöanturi. Lambda auttaa monessa kohtaa säätämistä. Imusarjan alipaineanturi tulee tuossa partcon sarjassa mukana, se juotetaan megasquirt piirilevylle.

Tarvitset lisäksi kaapelin tietokoneen ja megasquirtin väliin, 9 karvaa kytketty nasta nastaan, eli kaapeli on mallia suora.

Johtoja tarvitsee jonkinverran.

Tämä kyseinen auto taisi olla kaasarilla varustettu?
Ruiskukonversioon tarvitset tietenkin imusarjan, suuttimet, bensapumput, metreittäin letkuja, kaasuläppäkotelon yms. sälää, riippuen paljolti auton merkistä ja mallista. Noinkohan renaultin 1,7 ruiskukoneesta kävisi osat? Tietysti jos vehjes on jo ruisku niin ei ole kovin iso revohka.

Johtoja ja liittimiä menee noin 200 euron edestä, jos kaasarista vaihtaa ruiskuksi, valmiin ruiskun kanssa päässee puolella. Kätevä pääsee halvemmalla.

Boksi kannattaa sijoittaa kabiiniin, noin 4-5cm paksu reikä pitäisi löytää konehuoneen puolelle, josta nuo johdot sitten pujottelee.

Jotkut ovat tehneet tuon 'relay boardin' se on piirikortti, johon anturit yms konehuoneen puolen hilut kytketään kiinni ja megasquirtille tulee sitten tuolta relekortilta nippujohtoja.
Itse en tehnyt tuota, mutta tein sulakkeet ja releet yhteen kokonaisuuteen, ajaa mielestäni hyvin asiansa.

Kannettava tietokone säätöä varten on ihan hyvä olla, pöytäköneellakin onnistuu, mutta ajonaikainen säätäminen rajoittunutta, kaapelien lyhyyden vuoksi ;)

Megasquirtin kasaamiseen kannattaa hankkia juotosasema, jos ei jo ole hankittuna, muuten aika toivotonta juotella. Myös apukäsi on lähes ehdoton. Megasquirtin koteloa joutuu työstämään jonkin verran, joten dremeli tjms. on hyvä löytyä. Megasquirtin piirikortille tulee muutamia fettejä kiinni 3mm pultein, jotka ei kuulu sarjaan, samoin piitahnaa kannattaa hommata. Yksi kide pitää myös laittaa jollain vahalla kiinni, ettei valtoimenaan heilu, voi mennä rikki jos ei jotenkin ole kiinni. Itse tuuppasin sanitetti silikoonia tuohon, aika näyttää kuinka typerää oli.

Niin, sellainen juttu vielä, että kannattaa varmistua palikoiden toimivuudesta, on kettumaista etsiä vikaa miksi ei käy kunnolla, jos esim. yksi suutin on pimeä (nimim. kokemusta on.)

Jotain jäi varmaankin pois, mutta jos noista nyt jotain apua olisi. Kysellä saa jos kysymyksiä tulee.
Ensi viikonloppuna saatan saada oman kaasarista ruiskuksi muunnoksen valmiiksi, nyt odottaa tosiaan sitä yhtä suutinta.

Posted: Mon Apr 11, 2005 19:12
by Ville
Onkos tuossa sytytyksen säätö vai tarviiko siihen jotain muuta millä sen saa säädettäväksi?

Autossa on alunperin kaasutinkone ja tarkotus olisi tehdä imusarja ruiskulle, välijäähdytin (jota ei vakiona ole) ja nostaa ahtopaineet 0,5 bar -> 0,8 bar.

Lähinnä tarkoitus olisi tehdä autosta toimiva, mitä se nyt ei todellakaan ole. Ruiskun osina olisi Volvo 480ES mutta kun ei ole tietoa suuttimien koosta. Olisiko siihen joku laskukaava?

Kysellään sitten lisää kun tulee tarvetta :D

Posted: Mon Apr 11, 2005 22:28
by flektivitonen
ainakin suuttimina voisin suositella VAG 1.8 turbossa (20v 4-syl.) olevia vakiosuuttimia
näitä on käytettynä saatavilla kohtuuedullisesti ja riittää ainakin varmasti sen 150hv, jonka 1.8T vakiona tuottaa.

Posted: Mon Apr 11, 2005 23:53
by Turtana
itsellä citroen ax 14TRS turbotettuna 400cc/bar suuttimet ja toimii ihan ok. niillkin vaikka isohkot ovat.

Posted: Tue Apr 12, 2005 8:19
by KariM
Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu ;)

http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu

En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.

Posted: Tue Apr 12, 2005 15:38
by Ville
KariM wrote:Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu ;)

http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu

En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.
Nyt ei puhuta 5GT Turbon koneesta vaan vanhakoppaisen 5 Alpine Turbon koneesta jossa on läpihengittävä kansi.

Posted: Sat Apr 16, 2005 12:33
by TuningUkkeli
Ville wrote:
KariM wrote:Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu ;)

http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu

En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.
Nyt ei puhuta 5GT Turbon koneesta vaan vanhakoppaisen 5 Alpine Turbon koneesta jossa on läpihengittävä kansi.
Läpihengittävä???

Posted: Sat Apr 16, 2005 20:10
by flektivitonen
tarkoittaa varmaankin sellaista sylinterinkantta, jossa imusarja ja pakosarja on eri puolilla kantta.

mulla Audissa on ei-läpihengittävä kansi, imusarja ja pakosarja samalla puolella kantta

Posted: Sat Apr 16, 2005 22:25
by TuningUkkeli
Nii joo.. Opinpas jotain uutta tällekin päivälle...

Posted: Tue Dec 13, 2005 16:29
by Ville
Tämä projekti on kohta lähössä käyntiin ja heitänkin heti tähän muutaman kysymyksen vielä.

Mistä näitä sytytysyksiköitä saisi tilattua? Tarkoitan GM 4-pin HEI modulia ja Bosch 0 227 100 137. Kumpiko näistä on parempi ja mitä nuo maksavat?

Sitten kysymys numero kaksi. Toimiikohan tämä: http://www.sci.fi/~hestec2/muut/seosmittari.htm hyvin megasquirtin kanssa? Ja lämmitettävä lambda on sama asia kuin laajakaista?

EDIT:
Tuli pistettyä vähän tyhmä kysymys. Kyllähän se toimii.

Sitten vielä että, tuosta sytytysyksikön kytkemisestä tarvitsisi vähän tarkempia ohjeita. Täältä löytyy kyllä ohjeet siihen ja kytkentäkaaviokin mutta olisi kiva nähdä oikea kuva siitä miten se on liitetty.

Posted: Tue Dec 13, 2005 17:02
by 205
NYT PITÄÄ KUMARTAA SYVÄÄN JA PITKÄÄN :!: :!: :!:
MISTÄ OOT LÖYTÄNY APINA RELLUN,
ITTE OON KUOLANNU LAPPEENRANNAN AUTOKILLALLA
ALPINE GT TURBOA hyvä että ne ei oo joutunu kantaa
minua pihalle sieltä :lol:

Posted: Tue Dec 13, 2005 17:41
by Ville
205 wrote:NYT PITÄÄ KUMARTAA SYVÄÄN JA PITKÄÄN :!: :!: :!:
MISTÄ OOT LÖYTÄNY APINA RELLUN,
ITTE OON KUOLANNU LAPPEENRANNAN AUTOKILLALLA
ALPINE GT TURBOA hyvä että ne ei oo joutunu kantaa
minua pihalle sieltä :lol:
Nyt on sinulla mennyt mallit sekaisin. Tämä (ei minun autoni) on vm. 84 5 alpine turbo ja tuo sinun kuolaamasi on uuden korimallin 5 gt turbo.

Posted: Tue Dec 13, 2005 17:55
by villek
Ville wrote:Ja lämmitettävä lambda on sama asia kuin laajakaista?
Kyllä lämmitettäviä antureita löytyy kapeakaistanakin, eli ei ihan samaa meinaa.. Laajakaista vaatii erillisen ohjainyksikön.

Posted: Tue Dec 13, 2005 18:00
by 205
On mallit on kyllä selvillä, sulla on ilmeisesti samaa mallisarjaa kun
oli "Erittäin Salaisessa" :D
Näin yhden tuolla Santorinilla ja te mieli tuoda suomeen mut mites tuot :lol:

Ja tää geetee on 80 luvun lasikuitu korinen putkirunkoinen takatuuppari
V6 padalla.

Posted: Tue Dec 13, 2005 18:19
by cortna
parcolta saa myös ohjain kaapelin ja simulaattorin rakennussarjan
http://www.partco.fi/msqrtv22.html

Posted: Tue Dec 13, 2005 19:06
by Ville
205 wrote:On mallit on kyllä selvillä, sulla on ilmeisesti samaa mallisarjaa kun
oli "Erittäin Salaisessa" :D
Näin yhden tuolla Santorinilla ja te mieli tuoda suomeen mut mites tuot :lol:

Ja tää geetee on 80 luvun lasikuitu korinen putkirunkoinen takatuuppari
V6 padalla.
Olisit heti sanonu että V6 GT.

Posted: Tue Dec 13, 2005 19:19
by 205
Sitten Asiaan

Omassa Pösössäni on kummatkin ruisku & sytkä ohjattu MS:llä
Sytkää hoitaa UNIPOINTIN HEI-8 palikka mistä myös saadaan
MS:lle triggaus jakaja on alkuperänen BOSCH mikä on hitsattu
"jäykäksi" jakaja ennakot 0 astetta perusennakko 10 astetta ja
loput hoitaa MS.

Kytkis löytyy kotisivuiltani.

Kumpi jakaja sulla siinä on induktiivinen vai hal

Posted: Tue Dec 13, 2005 19:52
by Ville
205 wrote:Sitten Asiaan

Omassa Pösössäni on kummatkin ruisku & sytkä ohjattu MS:llä
Sytkää hoitaa UNIPOINTIN HEI-8 palikka mistä myös saadaan
MS:lle triggaus jakaja on alkuperänen BOSCH mikä on hitsattu
"jäykäksi" jakaja ennakot 0 astetta perusennakko 10 astetta ja
loput hoitaa MS.

Kytkis löytyy kotisivuiltani.

Kumpi jakaja sulla siinä on induktiivinen vai hal
Induktiivinen, renaultin oma renix sytkänohjaus.

Posted: Tue Dec 13, 2005 19:54
by 205
Joo sit käy tuo HEI palikka "HEIttämällä"

Posted: Tue Dec 13, 2005 21:17
by JTbo
Hei-8, näitä kai saa motonetistä jollain nimikkeellä, onko jotain automallia jonka alta noita voi sitten yrittää bongailla? Tuolta kun en suoraan mitään hei-moduulia ole löytänyt ja on vähän pitkästi matkaa käydä penkomassa paikan päällä :P

Ja ymmärsinkö nyt oikein, että tämä hei-8 osaa muuntaa tuon anturin sini-aallon tapaisen singaalin kanttiaalloksi?

Tässä renix vauhtipyörässä mikä itselläni on, on 2kpl noita tasaisia kohtia reikien seassa, vastakkaisilla pyörillä vauhtipyörää, mikäli oikein ymmärrän, niin tuota voisi silloin käyttää varsin hyvin megan kanssa?

Hitto kun tämä sytkäpuoli ei meinaa aueta mitenkään, kai sitä vaan on vähän tyhmä :(

Posted: Tue Dec 13, 2005 21:35
by 205
Ainakin normaali jakajan kanssa pelaa, en oo joutunut
perehtymään tohon renix:in järjestelmään.
Induktiiviseen jakaja anturiin tuo palikka käy ja muodostaa
tosta pulssin se että kerkeekö tuo palikka muodostaa "oikeeta"
tietoa esim. 60-2 kehältä niin tohon en osaa sanoa.
Jos käytät tätä palikkaa muun kun normaali jakajan kanssa niin
tuo "by-pass" nasta pitää olla kokoajan 5 V:ssa, muuten tuo palikka käy
liipomaan joka pulssista kipinää.

Tota HEI 8:ia saa USA auto varaosaliikkeistä ja saattaa löytyä motonetistäkin
UNIPOINT 7006-9030 STMLX340

Posted: Tue Dec 13, 2005 21:43
by JTbo
205 wrote:Ainakin normaali jakajan kanssa pelaa, en oo joutunut
perehtymään tohon renix:in järjestelmään.
Induktiiviseen jakaja anturiin tuo palikka käy ja muodostaa
tosta pulssin se että kerkeekö tuo palikka muodostaa "oikeeta"
tietoa esim. 60-2 kehältä niin tohon en osaa sanoa.
Jos käytät tätä palikkaa muun kun normaali jakajan kanssa niin
tuo "by-pass" nasta pitää olla kokoajan 5 V:ssa, muuten tuo palikka käy
liipomaan joka pulssista kipinää.

Tota HEI 8:ia saa USA auto varaosaliikkeistä ja saattaa löytyä motonetistäkin
UNIPOINT 7006-9030 STMLX340
Jep, no tässä systeemissä jakaja on täysin kiinteä, siinä on vain pyörijä, ei mitään antureita eikä säätöjä. Vauhtipyörältä tuleva singaali pitäisi saada muutettua jotenkin kanttiaalloksi ja tässä kohtaa tulee aina tökki, kun en oikein tiedä millä tuon saisi tehtyä, 44 reikää + 2 tyhjää 2:n reiän kohtaa, onkos se silloin 44-2 pyörä?

Ilmeisesti Renaultissa samanlainen? Ainakin renix boxi on hyvin samanlainen, eri ohjelma ehkä sisällä.

Posted: Tue Dec 13, 2005 21:55
by 205
Tossa versio 3.0:n piirikaaviossa olisi valmiina tuo induktiivisen
anturin sovite kytkentä, mut pitää vaan rakennella se eri levylle
niin sillä se onnistuisi.

Saattaisi toimia tuolla HEi:lläkin, mutta en mee laittamaan päätäni pantiksi

Kysyhän Turtanalta oisko sillä valmiita piirilevyjä tolle sovittimelle :idea:

Posted: Tue Dec 13, 2005 22:10
by cortna
lm 1815 piirillä helppo kytkentä

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg

piirin saa partcosta

Posted: Wed Dec 14, 2005 15:03
by Ville
Tännehän on tullut paljon hyödyllistä tietoa nyt. Kiitos siitä!

Posted: Wed Dec 14, 2005 15:33
by JTbo
Ville wrote:Tännehän on tullut paljon hyödyllistä tietoa nyt. Kiitos siitä!
Täällä vähän jatkoa tarinoihin, ehkä myös hyödyllistä?
viewtopic.php?t=1224