Ville wrote:Elikkäs ollaan tässä isän kanssa tutkisteltu että mitä kaikkea ton asentamiseen tarvittas. Boxinhan sai 140€? ostettua suomesta. Elikkäs megasquirttia isä olis laittamassa 1,4 litraseen turbokoneeseen. Kaikki anturit on mutta mitä muuta tarvitsee? Varmasti tältä sivustolta ettiessä löytys vastaukset mutta halusin tehdä tästä oman keskustelun kun auto mihin tota ollaan laittamassa on sen verran harvinainen suomessa. Entäs sen kytkeminen?
Partcohan sitä sarjaa suomessa myy
www.partco.fi, tuo on ns. 'piraatti' levy, mutta ei vaikuta toimintaan.
Elikkä sinulla on jo kaasuläpän asentotunnistin, potentiometrityyppinen, kytkin (niks, naks) ei käy, sitten imuilman lämpöanturi ja vedenlämpöanturi. Lambda auttaa monessa kohtaa säätämistä. Imusarjan alipaineanturi tulee tuossa partcon sarjassa mukana, se juotetaan megasquirt piirilevylle.
Tarvitset lisäksi kaapelin tietokoneen ja megasquirtin väliin, 9 karvaa kytketty nasta nastaan, eli kaapeli on mallia suora.
Johtoja tarvitsee jonkinverran.
Tämä kyseinen auto taisi olla kaasarilla varustettu?
Ruiskukonversioon tarvitset tietenkin imusarjan, suuttimet, bensapumput, metreittäin letkuja, kaasuläppäkotelon yms. sälää, riippuen paljolti auton merkistä ja mallista. Noinkohan renaultin 1,7 ruiskukoneesta kävisi osat? Tietysti jos vehjes on jo ruisku niin ei ole kovin iso revohka.
Johtoja ja liittimiä menee noin 200 euron edestä, jos kaasarista vaihtaa ruiskuksi, valmiin ruiskun kanssa päässee puolella. Kätevä pääsee halvemmalla.
Boksi kannattaa sijoittaa kabiiniin, noin 4-5cm paksu reikä pitäisi löytää konehuoneen puolelle, josta nuo johdot sitten pujottelee.
Jotkut ovat tehneet tuon 'relay boardin' se on piirikortti, johon anturit yms konehuoneen puolen hilut kytketään kiinni ja megasquirtille tulee sitten tuolta relekortilta nippujohtoja.
Itse en tehnyt tuota, mutta tein sulakkeet ja releet yhteen kokonaisuuteen, ajaa mielestäni hyvin asiansa.
Kannettava tietokone säätöä varten on ihan hyvä olla, pöytäköneellakin onnistuu, mutta ajonaikainen säätäminen rajoittunutta, kaapelien lyhyyden vuoksi
Megasquirtin kasaamiseen kannattaa hankkia juotosasema, jos ei jo ole hankittuna, muuten aika toivotonta juotella. Myös apukäsi on lähes ehdoton. Megasquirtin koteloa joutuu työstämään jonkin verran, joten dremeli tjms. on hyvä löytyä. Megasquirtin piirikortille tulee muutamia fettejä kiinni 3mm pultein, jotka ei kuulu sarjaan, samoin piitahnaa kannattaa hommata. Yksi kide pitää myös laittaa jollain vahalla kiinni, ettei valtoimenaan heilu, voi mennä rikki jos ei jotenkin ole kiinni. Itse tuuppasin sanitetti silikoonia tuohon, aika näyttää kuinka typerää oli.
Niin, sellainen juttu vielä, että kannattaa varmistua palikoiden toimivuudesta, on kettumaista etsiä vikaa miksi ei käy kunnolla, jos esim. yksi suutin on pimeä (nimim. kokemusta on.)
Jotain jäi varmaankin pois, mutta jos noista nyt jotain apua olisi. Kysellä saa jos kysymyksiä tulee.
Ensi viikonloppuna saatan saada oman kaasarista ruiskuksi muunnoksen valmiiksi, nyt odottaa tosiaan sitä yhtä suutinta.