Megasquirt 1,4L turboon?
Moderator: Masi_K
Megasquirt 1,4L turboon?
Elikkäs ollaan tässä isän kanssa tutkisteltu että mitä kaikkea ton asentamiseen tarvittas. Boxinhan sai 140€? ostettua suomesta. Elikkäs megasquirttia isä olis laittamassa 1,4 litraseen turbokoneeseen. Kaikki anturit on mutta mitä muuta tarvitsee? Varmasti tältä sivustolta ettiessä löytys vastaukset mutta halusin tehdä tästä oman keskustelun kun auto mihin tota ollaan laittamassa on sen verran harvinainen suomessa. Entäs sen kytkeminen?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Re: Megasquirt 1,4L turboon?
Partcohan sitä sarjaa suomessa myy www.partco.fi, tuo on ns. 'piraatti' levy, mutta ei vaikuta toimintaan.Ville wrote:Elikkäs ollaan tässä isän kanssa tutkisteltu että mitä kaikkea ton asentamiseen tarvittas. Boxinhan sai 140€? ostettua suomesta. Elikkäs megasquirttia isä olis laittamassa 1,4 litraseen turbokoneeseen. Kaikki anturit on mutta mitä muuta tarvitsee? Varmasti tältä sivustolta ettiessä löytys vastaukset mutta halusin tehdä tästä oman keskustelun kun auto mihin tota ollaan laittamassa on sen verran harvinainen suomessa. Entäs sen kytkeminen?
Elikkä sinulla on jo kaasuläpän asentotunnistin, potentiometrityyppinen, kytkin (niks, naks) ei käy, sitten imuilman lämpöanturi ja vedenlämpöanturi. Lambda auttaa monessa kohtaa säätämistä. Imusarjan alipaineanturi tulee tuossa partcon sarjassa mukana, se juotetaan megasquirt piirilevylle.
Tarvitset lisäksi kaapelin tietokoneen ja megasquirtin väliin, 9 karvaa kytketty nasta nastaan, eli kaapeli on mallia suora.
Johtoja tarvitsee jonkinverran.
Tämä kyseinen auto taisi olla kaasarilla varustettu?
Ruiskukonversioon tarvitset tietenkin imusarjan, suuttimet, bensapumput, metreittäin letkuja, kaasuläppäkotelon yms. sälää, riippuen paljolti auton merkistä ja mallista. Noinkohan renaultin 1,7 ruiskukoneesta kävisi osat? Tietysti jos vehjes on jo ruisku niin ei ole kovin iso revohka.
Johtoja ja liittimiä menee noin 200 euron edestä, jos kaasarista vaihtaa ruiskuksi, valmiin ruiskun kanssa päässee puolella. Kätevä pääsee halvemmalla.
Boksi kannattaa sijoittaa kabiiniin, noin 4-5cm paksu reikä pitäisi löytää konehuoneen puolelle, josta nuo johdot sitten pujottelee.
Jotkut ovat tehneet tuon 'relay boardin' se on piirikortti, johon anturit yms konehuoneen puolen hilut kytketään kiinni ja megasquirtille tulee sitten tuolta relekortilta nippujohtoja.
Itse en tehnyt tuota, mutta tein sulakkeet ja releet yhteen kokonaisuuteen, ajaa mielestäni hyvin asiansa.
Kannettava tietokone säätöä varten on ihan hyvä olla, pöytäköneellakin onnistuu, mutta ajonaikainen säätäminen rajoittunutta, kaapelien lyhyyden vuoksi

Megasquirtin kasaamiseen kannattaa hankkia juotosasema, jos ei jo ole hankittuna, muuten aika toivotonta juotella. Myös apukäsi on lähes ehdoton. Megasquirtin koteloa joutuu työstämään jonkin verran, joten dremeli tjms. on hyvä löytyä. Megasquirtin piirikortille tulee muutamia fettejä kiinni 3mm pultein, jotka ei kuulu sarjaan, samoin piitahnaa kannattaa hommata. Yksi kide pitää myös laittaa jollain vahalla kiinni, ettei valtoimenaan heilu, voi mennä rikki jos ei jotenkin ole kiinni. Itse tuuppasin sanitetti silikoonia tuohon, aika näyttää kuinka typerää oli.
Niin, sellainen juttu vielä, että kannattaa varmistua palikoiden toimivuudesta, on kettumaista etsiä vikaa miksi ei käy kunnolla, jos esim. yksi suutin on pimeä (nimim. kokemusta on.)
Jotain jäi varmaankin pois, mutta jos noista nyt jotain apua olisi. Kysellä saa jos kysymyksiä tulee.
Ensi viikonloppuna saatan saada oman kaasarista ruiskuksi muunnoksen valmiiksi, nyt odottaa tosiaan sitä yhtä suutinta.
Volvo 360GL -88
Onkos tuossa sytytyksen säätö vai tarviiko siihen jotain muuta millä sen saa säädettäväksi?
Autossa on alunperin kaasutinkone ja tarkotus olisi tehdä imusarja ruiskulle, välijäähdytin (jota ei vakiona ole) ja nostaa ahtopaineet 0,5 bar -> 0,8 bar.
Lähinnä tarkoitus olisi tehdä autosta toimiva, mitä se nyt ei todellakaan ole. Ruiskun osina olisi Volvo 480ES mutta kun ei ole tietoa suuttimien koosta. Olisiko siihen joku laskukaava?
Kysellään sitten lisää kun tulee tarvetta
Autossa on alunperin kaasutinkone ja tarkotus olisi tehdä imusarja ruiskulle, välijäähdytin (jota ei vakiona ole) ja nostaa ahtopaineet 0,5 bar -> 0,8 bar.
Lähinnä tarkoitus olisi tehdä autosta toimiva, mitä se nyt ei todellakaan ole. Ruiskun osina olisi Volvo 480ES mutta kun ei ole tietoa suuttimien koosta. Olisiko siihen joku laskukaava?
Kysellään sitten lisää kun tulee tarvetta

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 42
- Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
- Location: Helsinki
Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu 
http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu
En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.

http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu
En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.
Nyt ei puhuta 5GT Turbon koneesta vaan vanhakoppaisen 5 Alpine Turbon koneesta jossa on läpihengittävä kansi.KariM wrote:Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu
http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu
En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 36
- Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47
Läpihengittävä???Ville wrote:Nyt ei puhuta 5GT Turbon koneesta vaan vanhakoppaisen 5 Alpine Turbon koneesta jossa on läpihengittävä kansi.KariM wrote:Kenties autona onkin harvinen, mutta tuollainenkin kone on jo Suomessa squirtattu
http://jaka.kotipolttoinen.com/gallery/ ... wdir=rellu
En tiedä tuosta sen kummemmin, kunhan vaan joskus surffatessa löyty.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 42
- Joined: Tue Mar 01, 2005 21:54
- Location: Helsinki
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 36
- Joined: Sat Feb 26, 2005 17:47
Tämä projekti on kohta lähössä käyntiin ja heitänkin heti tähän muutaman kysymyksen vielä.
Mistä näitä sytytysyksiköitä saisi tilattua? Tarkoitan GM 4-pin HEI modulia ja Bosch 0 227 100 137. Kumpiko näistä on parempi ja mitä nuo maksavat?
Sitten kysymys numero kaksi. Toimiikohan tämä: http://www.sci.fi/~hestec2/muut/seosmittari.htm hyvin megasquirtin kanssa? Ja lämmitettävä lambda on sama asia kuin laajakaista?
EDIT:
Tuli pistettyä vähän tyhmä kysymys. Kyllähän se toimii.
Sitten vielä että, tuosta sytytysyksikön kytkemisestä tarvitsisi vähän tarkempia ohjeita. Täältä löytyy kyllä ohjeet siihen ja kytkentäkaaviokin mutta olisi kiva nähdä oikea kuva siitä miten se on liitetty.
Mistä näitä sytytysyksiköitä saisi tilattua? Tarkoitan GM 4-pin HEI modulia ja Bosch 0 227 100 137. Kumpiko näistä on parempi ja mitä nuo maksavat?
Sitten kysymys numero kaksi. Toimiikohan tämä: http://www.sci.fi/~hestec2/muut/seosmittari.htm hyvin megasquirtin kanssa? Ja lämmitettävä lambda on sama asia kuin laajakaista?
EDIT:
Tuli pistettyä vähän tyhmä kysymys. Kyllähän se toimii.
Sitten vielä että, tuosta sytytysyksikön kytkemisestä tarvitsisi vähän tarkempia ohjeita. Täältä löytyy kyllä ohjeet siihen ja kytkentäkaaviokin mutta olisi kiva nähdä oikea kuva siitä miten se on liitetty.
Nyt on sinulla mennyt mallit sekaisin. Tämä (ei minun autoni) on vm. 84 5 alpine turbo ja tuo sinun kuolaamasi on uuden korimallin 5 gt turbo.205 wrote:NYT PITÄÄ KUMARTAA SYVÄÄN JA PITKÄÄN![]()
![]()
![]()
MISTÄ OOT LÖYTÄNY APINA RELLUN,
ITTE OON KUOLANNU LAPPEENRANNAN AUTOKILLALLA
ALPINE GT TURBOA hyvä että ne ei oo joutunu kantaa
minua pihalle sieltä
parcolta saa myös ohjain kaapelin ja simulaattorin rakennussarjan
http://www.partco.fi/msqrtv22.html
http://www.partco.fi/msqrtv22.html
Sitten Asiaan
Omassa Pösössäni on kummatkin ruisku & sytkä ohjattu MS:llä
Sytkää hoitaa UNIPOINTIN HEI-8 palikka mistä myös saadaan
MS:lle triggaus jakaja on alkuperänen BOSCH mikä on hitsattu
"jäykäksi" jakaja ennakot 0 astetta perusennakko 10 astetta ja
loput hoitaa MS.
Kytkis löytyy kotisivuiltani.
Kumpi jakaja sulla siinä on induktiivinen vai hal
Omassa Pösössäni on kummatkin ruisku & sytkä ohjattu MS:llä
Sytkää hoitaa UNIPOINTIN HEI-8 palikka mistä myös saadaan
MS:lle triggaus jakaja on alkuperänen BOSCH mikä on hitsattu
"jäykäksi" jakaja ennakot 0 astetta perusennakko 10 astetta ja
loput hoitaa MS.
Kytkis löytyy kotisivuiltani.
Kumpi jakaja sulla siinä on induktiivinen vai hal
Induktiivinen, renaultin oma renix sytkänohjaus.205 wrote:Sitten Asiaan
Omassa Pösössäni on kummatkin ruisku & sytkä ohjattu MS:llä
Sytkää hoitaa UNIPOINTIN HEI-8 palikka mistä myös saadaan
MS:lle triggaus jakaja on alkuperänen BOSCH mikä on hitsattu
"jäykäksi" jakaja ennakot 0 astetta perusennakko 10 astetta ja
loput hoitaa MS.
Kytkis löytyy kotisivuiltani.
Kumpi jakaja sulla siinä on induktiivinen vai hal
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Hei-8, näitä kai saa motonetistä jollain nimikkeellä, onko jotain automallia jonka alta noita voi sitten yrittää bongailla? Tuolta kun en suoraan mitään hei-moduulia ole löytänyt ja on vähän pitkästi matkaa käydä penkomassa paikan päällä 
Ja ymmärsinkö nyt oikein, että tämä hei-8 osaa muuntaa tuon anturin sini-aallon tapaisen singaalin kanttiaalloksi?
Tässä renix vauhtipyörässä mikä itselläni on, on 2kpl noita tasaisia kohtia reikien seassa, vastakkaisilla pyörillä vauhtipyörää, mikäli oikein ymmärrän, niin tuota voisi silloin käyttää varsin hyvin megan kanssa?
Hitto kun tämä sytkäpuoli ei meinaa aueta mitenkään, kai sitä vaan on vähän tyhmä

Ja ymmärsinkö nyt oikein, että tämä hei-8 osaa muuntaa tuon anturin sini-aallon tapaisen singaalin kanttiaalloksi?
Tässä renix vauhtipyörässä mikä itselläni on, on 2kpl noita tasaisia kohtia reikien seassa, vastakkaisilla pyörillä vauhtipyörää, mikäli oikein ymmärrän, niin tuota voisi silloin käyttää varsin hyvin megan kanssa?
Hitto kun tämä sytkäpuoli ei meinaa aueta mitenkään, kai sitä vaan on vähän tyhmä

Volvo 360GL -88
Ainakin normaali jakajan kanssa pelaa, en oo joutunut
perehtymään tohon renix:in järjestelmään.
Induktiiviseen jakaja anturiin tuo palikka käy ja muodostaa
tosta pulssin se että kerkeekö tuo palikka muodostaa "oikeeta"
tietoa esim. 60-2 kehältä niin tohon en osaa sanoa.
Jos käytät tätä palikkaa muun kun normaali jakajan kanssa niin
tuo "by-pass" nasta pitää olla kokoajan 5 V:ssa, muuten tuo palikka käy
liipomaan joka pulssista kipinää.
Tota HEI 8:ia saa USA auto varaosaliikkeistä ja saattaa löytyä motonetistäkin
UNIPOINT 7006-9030 STMLX340
perehtymään tohon renix:in järjestelmään.
Induktiiviseen jakaja anturiin tuo palikka käy ja muodostaa
tosta pulssin se että kerkeekö tuo palikka muodostaa "oikeeta"
tietoa esim. 60-2 kehältä niin tohon en osaa sanoa.
Jos käytät tätä palikkaa muun kun normaali jakajan kanssa niin
tuo "by-pass" nasta pitää olla kokoajan 5 V:ssa, muuten tuo palikka käy
liipomaan joka pulssista kipinää.
Tota HEI 8:ia saa USA auto varaosaliikkeistä ja saattaa löytyä motonetistäkin
UNIPOINT 7006-9030 STMLX340
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Jep, no tässä systeemissä jakaja on täysin kiinteä, siinä on vain pyörijä, ei mitään antureita eikä säätöjä. Vauhtipyörältä tuleva singaali pitäisi saada muutettua jotenkin kanttiaalloksi ja tässä kohtaa tulee aina tökki, kun en oikein tiedä millä tuon saisi tehtyä, 44 reikää + 2 tyhjää 2:n reiän kohtaa, onkos se silloin 44-2 pyörä?205 wrote:Ainakin normaali jakajan kanssa pelaa, en oo joutunut
perehtymään tohon renix:in järjestelmään.
Induktiiviseen jakaja anturiin tuo palikka käy ja muodostaa
tosta pulssin se että kerkeekö tuo palikka muodostaa "oikeeta"
tietoa esim. 60-2 kehältä niin tohon en osaa sanoa.
Jos käytät tätä palikkaa muun kun normaali jakajan kanssa niin
tuo "by-pass" nasta pitää olla kokoajan 5 V:ssa, muuten tuo palikka käy
liipomaan joka pulssista kipinää.
Tota HEI 8:ia saa USA auto varaosaliikkeistä ja saattaa löytyä motonetistäkin
UNIPOINT 7006-9030 STMLX340
Ilmeisesti Renaultissa samanlainen? Ainakin renix boxi on hyvin samanlainen, eri ohjelma ehkä sisällä.
Volvo 360GL -88
Tossa versio 3.0:n piirikaaviossa olisi valmiina tuo induktiivisen
anturin sovite kytkentä, mut pitää vaan rakennella se eri levylle
niin sillä se onnistuisi.
Saattaisi toimia tuolla HEi:lläkin, mutta en mee laittamaan päätäni pantiksi
Kysyhän Turtanalta oisko sillä valmiita piirilevyjä tolle sovittimelle
anturin sovite kytkentä, mut pitää vaan rakennella se eri levylle
niin sillä se onnistuisi.
Saattaisi toimia tuolla HEi:lläkin, mutta en mee laittamaan päätäni pantiksi
Kysyhän Turtanalta oisko sillä valmiita piirilevyjä tolle sovittimelle

lm 1815 piirillä helppo kytkentä
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg
piirin saa partcosta
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... -input.jpg
piirin saa partcosta
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Täällä vähän jatkoa tarinoihin, ehkä myös hyödyllistä?Ville wrote:Tännehän on tullut paljon hyödyllistä tietoa nyt. Kiitos siitä!
viewtopic.php?t=1224
Volvo 360GL -88