Page 1 of 1

kaasuläpänasento tunnistimesta

Posted: Wed Apr 06, 2005 18:01
by seidltuning
saako ms:lla kalibroitua kaasun asentoa??
eli ongelma on ,että kun kaasuläppä on täysin auki niin tunnistin on n.80% :roll:

Re: kaasuläpänasento tunnistimesta

Posted: Wed Apr 06, 2005 18:03
by JTbo
seidltuning wrote:saako ms:lla kalibroitua kaasun asentoa??
eli ongelma on ,että kun kaasuläppä on täysin auki niin tunnistin on n.80% :roll:
Megatunesta voi kalibroida. Tools -> Calibrate TPS... ylemmän laatikon viereistä nappia 'Get current' klikkaat, kun et koske kaasuun ja alempaa nappia, kun kaasu pohjassa, moottorin ei tarvitse olla käynnissä ;)

Posted: Wed Jun 22, 2005 23:02
by slappala
msefillä oli juuri juttua tuosta ja tunessa oli ongelma tuon kohdalla..se aina muuttaa arvoja et joka kerta kun kalibroit niin ei nollaakkaan niitä vaan rupeaa heittämään. kuten itelläkin kävi. se korjaantuu kun laittaa arvoiksi mnuaalisesti ensin 0 alempaan ja sitten 255 ylempään ja sitten vasta kalibroi..sama toiminta joka kerta...

Posted: Wed Jun 22, 2005 23:06
by Guest
se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
jossain on jotain häikkää, kyllä jos näyttää ainoastaan 80%, oisko potikka kaput?

Posted: Thu Jun 23, 2005 7:57
by Anssi
plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.

Posted: Thu Jun 23, 2005 10:20
by Jankos
Ja sen kalibroinnin jälkeen pitää muistaa lähettää datat eculle. Muuten se ei mene talteen ja pysyy pielessä jatkuvasti...

Posted: Thu Jun 23, 2005 10:57
by Guest
Anssi wrote:
plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.
no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja. eri asia sitten jos anturi olisi kytketty esim 2:lla karvalla. Mutta näin ei ole ms:n kytkentä tavassa.

Posted: Thu Jun 23, 2005 11:23
by teg
plagu wrote: no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja.
Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Kaasuläpän akseli ei välttämättä pyöri yhtä paljon kuin anturin (potentiometri) maksimi liikerata olisi.

Posted: Thu Jun 23, 2005 11:31
by Anssi
plagu wrote:
Anssi wrote:
plagu wrote:se kalibrointi on ainoastaan sitä megatunen omaa näyttöä varten.
Jooei. Kyllä se kalibrointi menee ihan MegaSquirttiin saakka. Eihän se muuten toimisi ollenkaan erilaisilla antureilla.
no jos anturi on kytketty oikein ja on lineaarinen, niin toimii kaikki anturi tyypit ilman mitään kalibrointeja. eri asia sitten jos anturi olisi kytketty esim 2:lla karvalla. Mutta näin ei ole ms:n kytkentä tavassa.
Taitaa olla aikamoinen arvaaja tuo MS siinä tapauksessa.. Mistäs se sitten tietää ne vastusarvot, jos ei niitä sille kerrota? Kaikissa antureissa ne eivät ole samat. Ja vaikka olisikin, niin kaikissa tapauksissa sitä kaasuläppää ei avata/suljeta yhtä paljon. Esim flood clear -toiminnossa katsotaan läpän prosentuaalinen aukeaminen, eikä MS voi sitä tietää ilman kalibrointia. No, tietysti säkällä voi sattua kohdalleen. :roll:

Se kalibrointitieto menee MS:ään.

Posted: Thu Jun 23, 2005 11:44
by Guest
ms ei välitä ns potikan resistanssista vaan vertaa tuota tps signaalia 5v ja maan väliltä. Tuolloin vastuksen resistanssitieto on epäolennainen asia.

esim alkuperäisessä configuraatorissa ei ole tuota kalibrointia lainkaan.

Posted: Thu Jun 23, 2005 14:25
by TVH
Näin se menee, potikaksi pitää siis valita lineaarinen ja sellainen joka pyörii lähes täyden liikealueen kaasuläpän mukana. Muunlaisia siinä ei saa toimimaan niinkuin pitää, sillä jos täyden kaasun ja kaasu ylhäällä asentojne väliin jää vain pieni jännite-ero, kiihdytyspumppu-toiminto kärsii koska resoluutio on huono.

Ainahan voi käyttää MAPdot kiihdytyspumppua, joka ainakin omassani toimii hieman paremmin kuin TPSdot.

Flood cleariin käytetään megan orkkiskoodissa raw-arvoa 100. Extra-koodissa rajan voi asettaa itse.

Posted: Thu Jun 23, 2005 18:16
by KariM
MegaTunen helpistä:
Calibration of the throttle position in MegaTune is actually only an aesthetic adjustment; it has no affect on the operation of your MegaSquirt. The calibration merely generates a file that MegaTune will use to display values from 0 to 100%, but since MegaSquirt uses its raw TPS ADC values internally, this really does nothing for you.

Flood cleariin käytetään megan orkkiskoodissa raw-arvoa 100.
Nykyisessä B&G:n softassa (V3.000) arvo on 155 (=3.0V)

Code: Select all

lda     #155T   ; 3 Volts comparison value for TPS - flood clear trigger