Kierrosluku ei näy (tyhmä minä....)
Moderator: Masi_K
Kierrosluku ei näy (tyhmä minä....)
Mikä olisi voinut hajota kun kävi seuraavaa:
Eilen: Ms asennettuna autoon, kaikki vermeet kytketty ja päätinpä kokeilla tuleeko kierroslukutieto boksille...Toimiihan tuo, samalla ihmettelin miksi startti pyörittää huonosti vaikka akku oli ladattu täyteen.
Tänään: viimeistelin kytkennät ja piilotin johdot jne. Koska olin tehnyt muitakin sähkökytkentöja olin irrottanut moottorin maadoituskaapelin ja pulttasin sen takaisin koneen kylkeen sen enempää asiaa ajattelematta.
Ei muuta kuin läppäri kiinni ja autoa käynnistämään....Kone hörähti mutta ei jäänyt käymään...Jonkun aikaa tutkittuani huomasin ettei kierrosluku näy ollenkaan...
ELI ONKO NYT BOKSI KÄRÄHTÄNYT KUN ON ILMEISESTI SAANUT AIKA PALJON VIRTAA SISÄÄNSÄ KUN EI OLLUT KUNNOLLISTA MAADOITUSTA??????????
Silmämääräisesti katsottuna ei levyssä eikä komponenteissa näy mitään omituista..Levy on Jani Koskisen tekemä. Sytkänä hei jakaja 4 pinnisellä moduulilla, 4 korkeaimpedanssista suutinta.
Mitenkä tota vois ruveta testaamaan? Ongelmaa pahentaa vielä se etten ymmärrä elektroniikasta enempää kuin sika kuuraketista...
PS. sori typoista, tuli otettua pari olutta isompaan vitutukseen...
Eilen: Ms asennettuna autoon, kaikki vermeet kytketty ja päätinpä kokeilla tuleeko kierroslukutieto boksille...Toimiihan tuo, samalla ihmettelin miksi startti pyörittää huonosti vaikka akku oli ladattu täyteen.
Tänään: viimeistelin kytkennät ja piilotin johdot jne. Koska olin tehnyt muitakin sähkökytkentöja olin irrottanut moottorin maadoituskaapelin ja pulttasin sen takaisin koneen kylkeen sen enempää asiaa ajattelematta.
Ei muuta kuin läppäri kiinni ja autoa käynnistämään....Kone hörähti mutta ei jäänyt käymään...Jonkun aikaa tutkittuani huomasin ettei kierrosluku näy ollenkaan...
ELI ONKO NYT BOKSI KÄRÄHTÄNYT KUN ON ILMEISESTI SAANUT AIKA PALJON VIRTAA SISÄÄNSÄ KUN EI OLLUT KUNNOLLISTA MAADOITUSTA??????????
Silmämääräisesti katsottuna ei levyssä eikä komponenteissa näy mitään omituista..Levy on Jani Koskisen tekemä. Sytkänä hei jakaja 4 pinnisellä moduulilla, 4 korkeaimpedanssista suutinta.
Mitenkä tota vois ruveta testaamaan? Ongelmaa pahentaa vielä se etten ymmärrä elektroniikasta enempää kuin sika kuuraketista...
PS. sori typoista, tuli otettua pari olutta isompaan vitutukseen...
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Lähdet vaikka leditesterillä kokeilemaan, missä kohtaa pulssi katoaa.
Eli otat prossun irti, lyöt stimulaattorin kiinni, pistät leditesterin optoisolaattorin jalkoihin kiinni ja simuloit joillain tavalla sytytyspulssia.
Viimeistään, jos pulssi näkyy prosessorin nastoissa saakka, tiedät sen, että pulssipiiri toimii ja vika on ohjelmassa.
Siinä on jonkinlaiset ohjeet, tietämättä kysymyksenesittäjän tarkkoja taitoja asiasta.
Eli otat prossun irti, lyöt stimulaattorin kiinni, pistät leditesterin optoisolaattorin jalkoihin kiinni ja simuloit joillain tavalla sytytyspulssia.
Viimeistään, jos pulssi näkyy prosessorin nastoissa saakka, tiedät sen, että pulssipiiri toimii ja vika on ohjelmassa.
Siinä on jonkinlaiset ohjeet, tietämättä kysymyksenesittäjän tarkkoja taitoja asiasta.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Taitoni elektroniikan saralla ovat "olemattomat" mutta nythän on hyvää aikaa opetella.
Olisi vaan mukava saada toi auto käymään vielä tänä kesänä. Täytyy kohta lähteä taas jatkamaan tutkimuksia.
Tähän menessä olen tarkistanut kaikki johdotukset, poistin erillisen kierroslukumittarin ja mittasin että kierroskukutieto tulee ainakin optolle saakka. (yleismitarilla jossa on kierroslukumittaus) Voisiko tota kokeilla siten että ottaa prossun pois, kytkee levyyn virrat ja mittaa samalla lailla suoraan prossun jalasta? Vai tuleeko isompi savu??? Tai siten että mittaa suoraan levyltä prossu paikallaan?

Tähän menessä olen tarkistanut kaikki johdotukset, poistin erillisen kierroslukumittarin ja mittasin että kierroskukutieto tulee ainakin optolle saakka. (yleismitarilla jossa on kierroslukumittaus) Voisiko tota kokeilla siten että ottaa prossun pois, kytkee levyyn virrat ja mittaa samalla lailla suoraan prossun jalasta? Vai tuleeko isompi savu??? Tai siten että mittaa suoraan levyltä prossu paikallaan?
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Leditesterillä et saa mitään käryämään.
Näkyy se kyllä mittarillakin.
Ja kierrosluku näkyy prossunkannassa ilman prossua.
+ navasta 1(Vref eli +5V) ja - navasta 14(IRQ-1 eli kierrosluku), niin pitäisi ledin välkkyä, kun simuloit sytytyspulssia.
http://www.megamanual.com/index.html
sieltä,
Megasquirt Version 2.2 Board Schematics in PDF Format
Näkyy se kyllä mittarillakin.
Ja kierrosluku näkyy prossunkannassa ilman prossua.
+ navasta 1(Vref eli +5V) ja - navasta 14(IRQ-1 eli kierrosluku), niin pitäisi ledin välkkyä, kun simuloit sytytyspulssia.
http://www.megamanual.com/index.html
sieltä,
Megasquirt Version 2.2 Board Schematics in PDF Format
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kierrosluku tulee optoerottimelle asti. kun mittasin yleismittarilla startatessa opton vasemman puoleisesta keskimmäisestä jalasta (siten että lovi on ylöspäin) niin samalla alkoi kierrosluku näkymään megatunen näytöllä sa suuttimet naksumaan...
Huomasin myös että eräs komponentti kuumiaa niin että poltin sormeni. Tietäis vaan mikähän se mahtaa olla
Näyttää melkein samalta kuin suuttimien fetit...
Hommaa vaikeuttaa vielä se ettei tohon koskisen levyy läytynyt MITÄÄN kuvia joska täsmäisivät tohon mulla olevaan versioon.
Huomasin myös että eräs komponentti kuumiaa niin että poltin sormeni. Tietäis vaan mikähän se mahtaa olla

Hommaa vaikeuttaa vielä se ettei tohon koskisen levyy läytynyt MITÄÄN kuvia joska täsmäisivät tohon mulla olevaan versioon.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Opton 1 nastaan pitäisi tulla 12v jakajalta (muuttuu 5V diodien jälkeen) eli siis 5V
2 nasta (vasen keskellä) pitäisi olla maissa
4 maissa
6 jotain 0-5V
Nämä siis normaalin MS-kytkennän mukaan.
4-6 puoli on siis ilmeisesti kunnossa, jos 1-3 puolella mittarointi sai aikaan kierrosluvun toimimisen.
Vian kuvittelisin olevan, joko maadoitus vika 2 nastan jälkeen tai sitten tuo Koskisen levyllä on joku Hall-anturille tarkoitettu kytkentä, joka ei hyväksy puolan 12V sisäänsä.
Tuo voisi selittää komponenttien lämpenemisen.
2 nasta (vasen keskellä) pitäisi olla maissa
4 maissa
6 jotain 0-5V
Nämä siis normaalin MS-kytkennän mukaan.
4-6 puoli on siis ilmeisesti kunnossa, jos 1-3 puolella mittarointi sai aikaan kierrosluvun toimimisen.
Vian kuvittelisin olevan, joko maadoitus vika 2 nastan jälkeen tai sitten tuo Koskisen levyllä on joku Hall-anturille tarkoitettu kytkentä, joka ei hyväksy puolan 12V sisäänsä.
Tuo voisi selittää komponenttien lämpenemisen.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Kytkentä on ihan suoraan sama kuin orkkiksessakin.
Mutta uskoisin että tuo moottorin maadoittamattomuus on hieman tehnyt kiusaa johonkin ja sen takia pätkii.
Lämpiävä osa on se suuttimien ylijännitesuoja trankku. Sieltä lienee se 36v zeneri rikki => on mennyt muitakin.
Kerron ongelmat tännekin kun saan tuon fiksattua.
Mutta uskoisin että tuo moottorin maadoittamattomuus on hieman tehnyt kiusaa johonkin ja sen takia pätkii.
Lämpiävä osa on se suuttimien ylijännitesuoja trankku. Sieltä lienee se 36v zeneri rikki => on mennyt muitakin.
Kerron ongelmat tännekin kun saan tuon fiksattua.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Joo. Kyllä tuossa oli kasaajan moka tuo kierroslukusignaalijuttu, jumpperi puuttu kokonaan opton vierestä
Eli kierroslukusignaali ei oikeastaan ole voinut näkyä...
Mutta oli sieltä jostakin syystä mennyt se suuttimien ylijännitesuoja kytkentäkin eli TIP42 ainakin.

Eli kierroslukusignaali ei oikeastaan ole voinut näkyä...
Mutta oli sieltä jostakin syystä mennyt se suuttimien ylijännitesuoja kytkentäkin eli TIP42 ainakin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 
