Page 1 of 2
Esimerkki: Wheel Decoder ja hukkakipinä
Posted: Thu Jul 13, 2006 17:02
by TVH
Kiitokset Volkkarijermulle!
Posted: Thu Jul 13, 2006 23:03
by Volkkarijermu
Tarkensin hiukkasen kuvaa 14.07.2006 että varmasti kuva käsitetään oikein
Lisään vielä sen että tuo led-lähtöjen 1k-vastus voi olla liian suuri joissakin tapauksissa. Ilmeisesti 200/204-sytkien kanssa puolan virta ei kilosella ylösvetovastuksella yllä riittäviin lukemiin että puola saatais ladattua kunnolla.
Posted: Mon Oct 16, 2006 20:11
by tonnor
toimiikos tää systeemi kaks nastasella triggeröinnillä ja mitenkä asetukset muuttuu
Posted: Tue Dec 05, 2006 9:33
by AJ
Miten paljon pienemmät vastukset sinne ledeille sitte pitäis laittaa että toimis kunnolla 200-yksikön ja tuon 407-loppuisen puolan kanssa?
Posted: Sun Dec 17, 2006 20:36
by Volkkarijermu
Nimimerkki "harrastaja" päätyi mittauksissaan sellasiin tuloksiin että 100 ohmia olis hyvä ylösvetovastus.
Posted: Fri Mar 30, 2007 13:23
by HTR
Muutama kysymys tän topikin erinomaisen kuvan kytkennästä.
Mulle on tulossa tän mallin mukanen suorasytytys pienin poikkeuksin.
Mun projekti on:
-BMW E21 ja kone m20b25 (2,5l 6 syl.)
-EDIS6 puola (ei edis modulia, ei löydy suomesta ja foordilta tilaamalla sika kalliita)
-Bosch 203 loppuinen sytkä moduli (kolme puolan lähtöä ja ecun ohjaama)
-Hall anturi Honeywell 1GT101DC
-Koodi 029v
-Triggeripyörä 12-1 tai 6-1
Hall anturin kytkentä:
-kytketäänkö +12v (punainen johto) megan DB37 liittimen pinniin 24?
-kytetäänkö maa (musta johto) megan DB37 liittimen pinniin 7?
Optoerottimelle 4N25 menevät johdot:
-juotetaanko hall anturin valkoinen (keskimmäinen) johto optoerottimen jalkaan 1 (levyn alapuolelle)? Miten johto hall anturilta tuodaan megan boksiin sisälle?
-juotetaanko toi 1nf optoerottimen jalan 1 ja 2 väliin? (mikä on toi 1nf, tosin kertovat ton varmaan mulle Bebekissä kun meen sitä ostamaan)
-onko toi optoerottimen jalka 2 jo valmiiksi maassa, vai täytyykö juottaa siihen johto jonka vedän DB37 liittimen maa pinniin (7,8,9,10,11 ja 15)?
-mihin tulee tosta hall anturin valkosesta (keskimmäisestä) johdosta lähtevä 1k vastus kiinni? (mitä siis tarkoittaa toi merkintä VCC?)
Sytkän ulostulot 3 kpl (6 syliterinen kone) led17,18,19:
-tarkoittaako toi kytkentä tossa megan boksin alla, että
led17 (18,19) -jalan ja R23 (24, 27) oikean puolen väliin tulee 1k vastus?
led17 (18,19) -jalasta piuha sytkän ulostuloon (spark A,B,C)
Liitin DB15 (spark output plug):
-tarviiko toi liitin tehdä sytkän ulostuloja varten (spark A,B,C), vai voiko ulostulot toteuttaa muuten?
-jossain ohjeessa on mainittu, että spark output plug pin 9 ja 10 tarvii hyvän maa kontaktin, mutta miten/mihin maa kyketään megan boksin puolella?
Triggeripyörä:
Toimiiko tolla kykennällä 6-1 tiggeri vai tarviiko olla toi 12-1?
Tarviiko piirilevylle tehdä muita muutoksia vai pärjääkö näillä?
Tos oli paljon kysymyksiä ja osa saatto olla tyhmiäkin, mut koittakaa kestää.
Näihin kysymyksiin kun sais vastauksia, niin alkais oma projekti oleen voiton puolella.

Mua auttaa paljon jos löytyy vastauksia edes joihinkin kysymyksiin, arvailen ite sit loput.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastauksista.
Posted: Fri Mar 30, 2007 23:09
by Vauhtivaunu
Yritetään selvittää vähän, vaikka yleensä mun selvityksistä ei sikakaan ota selvää
Oletuksena et sulla on 2.2 levy?
-Hallin punanen kytketään +12v, pinni24 menee optoerottimen sisäänmenoon siinä ei oo 12v.
-musta (maa) voidaan kytkeä megaan (pinnit 1-19 kaikki maita)tai sitten samaan maattopisteeseen mihin mega, kunhan ei tule häiriöitä laturilta tai muilta laitteilta.
Opto:
-Hallin valkonen tuodaan siihen pinniin 24 (jos käytetään kuvan kytkentää ja osia). D5,R10 ja D8 paikalle juotetaan hyppylangat ja jonkun hypyn toiseen päähän juotetaan 1kohm vastus ja vastuksen toinen pää +5v (Vcc) linjaan.Mittaa vaan yleismittarilla missä on sopiva/lähin. XG1(eli opton jalka 2) ja XG2(maa) väliin juotetaan hyppy. Toi 1nf tarkottaa sitä c12 konkkaa, joka siis voi olla siinä paikallaan. Se on merkitty "102".
Ulostulot:
-toi 1k on tosiaan ylösveto, eli jostain sopivasta kohti +5v vastuksen toiselle puolelle ja toinen puoli sitten tuon ledin ja trankun väliin.
-samasta pisteestä hyppyjohto sytkäulostuloon. Ite oon käyttäny noita x11 (db37 pinni 25),x12(pinni 27),x13(pinni29) ja x14(pinni31) pisteitä.
-tuo ylimääräisen db15 liittimen käyttö liittynee tilanteeseen jossa käytetään noita vb921-sytkäkiviä, jolloin nuo x-hyppypisteistä lähtevät foliot ei kestä sitä virtaa. jos sulla on ulkoinen erillinen sytytysyksikkö, niin virtaa ei juurikaan tarvita ja nuo levyllä olevat hyppylankojen kytkentäpisteet kelpaa.
Mulla on huonoja kuvia omista virityksistä kuvablogissa omalla nimimerkillä.
Näin siis raudan osalta. Lisäksi softapuolella pitää selvittää käytettävän hammaspyörän mukaan nuo hammasasetukset megatunen wheel decoder settings-kohtaan. Joku kutoskoneen kanssa pelannut osais selvittää paremmin. mulla nyrjähtää aivot jo neloskoneen kanssa.
Posted: Tue Apr 03, 2007 15:55
by HTR
Kiitos vastauksesta, joo tosiaan toi levy on 2.2.
Näillä neuvoilla mä taidan saada ton systeemin toimiin.
Levyltä puutuu enää yks ylösveto vastus ja sit pääsen testaan et toimiiko. Taidanpa täst sit lähtee tallille.
Niin ja noist sun selityksist sai ihan hyvin selvää.

Posted: Wed Jun 13, 2007 17:07
by petski3
Mikä mahtaa olla vikana tässä tapauksessa:
Mega on kytketty yllä olevan kuvan mukaisesti ja ylösvetovastukset on vaihdettu 100ohmiseen vaan kipinää ei näy eikä kuulu. Megassa vilkkuu ledit ihan asianmukaisesti. Puolana tuommoinen 2x2 puola ja syttykivenä on bosch 200 kopio, merkiltään blueline (vpv motorracingilta tilattu)
Kokeilin laittaa puolalle suoraan virtaa myös (yleismittarin testijohdot suoraan puolaan ja hipeöimään akkua) mutta tälläkään metodilla ei kipinää tulpista saatu, mittausjohtimien päässä sensijaan kipinöintiä tapahtui joten puolan kelakaan ei varmaan rikki ole.
Kokeilin myös ottaa käyttö ooppelista puolaa lainaksi ja tällä puolalla sain kipinän tulemaan ylläolevalla johtokikalla, tosin kun kytkin tuon yksireikäisen puolan megan perään (sytytys moduulin kautta) kipinää ei siittäkään tullut.
Eniten itseä ihmetyttää miksei tuo 2x2 puola kipinöinyt kun annoin siihen suoraan virtaa ja miksei tuo ooppelin puola kipinöinyt kun laitoin sen tuon 2x2 puolan tilalle
Tuskin nyt sentään pränikkä puola ja sytkävahvistin on kummatkin rikki paketista tullessaan...
Edit:
Selvisihän sekin vika.. olin kytkenyt sytkäyksikön peilikuvana, vaihdoin piuhojen paikat ja johan alkoi säkenöimään

Posted: Thu Sep 06, 2007 22:13
by mikko80
Minkähänlaisen jäähdytyslevyn tuo sytytysmoduli tarvitsee ettei kuumia liikaa?
Miten ootte kiinnittäneet noi puolat autoo/koneeseen? Tarvii varmaan rakentaa jonkinlaiset "jalat" että saa pari puolaa asennettua fiksusti.
Posted: Thu Sep 06, 2007 22:16
by Volkkarijermu
mikko80 wrote:Minkähänlaisen jäähdytyslevyn tuo sytytysmoduli tarvitsee ettei kuumia liikaa?
Ittellä 60x80x8mm alumiinilevy eikä lämpiämisongelmaa.
Posted: Tue Nov 06, 2007 17:23
by mista
Onkos tuo 60 astetta tuossa juuri se väli, joka on puuttuvan hampaan ja ekan hampaan väli?
Eli oliskos mulla trigger angle 120, koska mulla on 6-1 pyörä eli yhden hampaan väli 60 astetta ja puuttuvan hampaan ennen ja jälkeen on 120 astetta..
Posted: Tue Nov 06, 2007 18:23
by Volkkarijermu
Päivitin hiukan kuvaa. Lisäsin toisen pyörän kanssa siihen että paremmin ymmärrettäis se koneen, pyörän ja anturin asennon suhde toisiinsa.
Posted: Wed Nov 07, 2007 18:45
by mista
eli siis vastaus on 120 astetta?
Posted: Wed Nov 07, 2007 20:01
by Volkkarijermu
Sä voit käyttää vaikka seuraavanlaista:
Tässä tapauksessa trigger angle 60-astetta 6-1 pyörällä.
Posted: Wed Nov 07, 2007 22:27
by mista
Mulla anturin on 2 hampaan kohdalla, kun mäntä on YKK:ssa. Eli ensimmäinen hammas on 60 astetta EYKK
http://s23.photobucket.com/albums/b362/ ... nitys2.jpg
Noin kun kuvassa on..
Posted: Thu Nov 08, 2007 20:53
by 4A-GTE
mikäs olis sitte toimiva asento edis4 36-1 trikkeripyörälle ja vr-anturille??
Posted: Fri Nov 09, 2007 6:39
by JaniM
Vr-anturi on 90 astetta.
Eli kone tdc kohdassa ja anturi samassa kohtaa, niin puuttuva hammas 90astetta oikealla eli ennen tdc. Kone pyörii tällöin myötäpäivään.
Pääasia että kone on tdc ja anturi sen 90 astetta jälkeen kolon.
Posted: Tue Dec 04, 2007 20:44
by Sultzi
Kyseessä on MS2 ja piirilevynä v3.57.
Koneena 4-pyttyinen, hukkakipinäpuola ja sytytysvahvistin sekä kampiakselilla esim. 36-1 pyörää haistelemassa HALL-anturi.
Megamanuaalissa kerrotaan näin
"Also, since the LED drivers are often used for alternative output
applications with the spare outputs, there is a new 1K Ohm pull-up
resistor connected to the driver transistors, and this connection is
available on the PAD1, PAD2, and PAD3 PCB terminals
(see schematic for details)."
Eli onko siis niin että levyllä on jo valmiina nuo 1k Ohm ylösvetovastukset, eli riittää kun vetää pad1 ja pad2 piuhan sopivaan
pinniin? (esim tuohon 15napaiseen liittimeen)? Jumpperit J1 ja JP1 oikealla tavalla kun kyseessä HALL anturi. Kytketäänkö hall muuten normaalisti megan pinneihin? Ja tarvitseeko hall anturille tehdä jotain muutoksia/lisäyksiä levylle tässä v3.57 (ja v3.0)?
ISO kiitos jos joku selventää asiaa.
Posted: Tue Dec 18, 2007 13:34
by Sultzi
No ilmeisesti ei kaipaa muita modeja kuin vetää led17 ja led19 miinus jaloista piuha esim. pad6 ja pad8 kohtiin (db-15 liittimen pinnit 14 ja 15). Normi v3 vaatii jotain jumppereita ym laittoa, mutta tässä 3.57 on kai korvattu nuo juotettavat jumpperit helpommilla siirettävillä jumppereilla. Jos joku vois vahvistaa tämän, ei viittis tuhotakkaan tuota levyä tai jos sytty ei toimikkaan. yms.
Posted: Sat May 31, 2008 15:01
by jakonen
edellä selostetut kytkennät on tehty. ecun ledit ei pala enää vaikka miten potikkaa ruuvais, sen sijaan stimulaattorissa palaa aivan normaalisti ja megatune näyttää kanssa ihan normaalia toimintaa. onko kaikki siis kunnossa? voinko testata tuota sytkäpuolta muuten kuin asentamalla värkin autoon ja starttailemaan?!? laitoin siitä ledin ja trankun välistä 0.22 neliöista piuhaa x11 ja x13? ja laitoin d5 1k vastuksen jp1 alimmasta nastasta, onko OK?
edit:V2.2
Posted: Wed Jun 25, 2008 21:24
by Aatu
Sultzi wrote:No ilmeisesti ei kaipaa muita modeja kuin vetää led17 ja led19 miinus jaloista piuha esim. pad6 ja pad8 kohtiin (db-15 liittimen pinnit 14 ja 15). Normi v3 vaatii jotain jumppereita ym laittoa, mutta tässä 3.57 on kai korvattu nuo juotettavat jumpperit helpommilla siirettävillä jumppereilla. Jos joku vois vahvistaa tämän, ei viittis tuhotakkaan tuota levyä tai jos sytty ei toimikkaan. yms.
The three front-panel LEDs - D14, D15, D16 - have been converted to surface mount devices. These cannot be easily viewed through the standard LED end-panel holes, but are easily visible with the case lid off. If front-panel LEDs are desired then the surface mount units should be removed and jumper wires installed in their place. Also, since the LED drivers are often used for alternative output applications with the spare outputs, there is a new 5 Volt pull-up with a 1K Ohm resistor (limits the current to ~5 milliamps) connected to each of the driver transistors. The added resistors are:
R58 for D14,
R59 for D15,
R60 for D16
and the connection to the LED driver transistor is available on:
PAD1 for D14,
PAD2 for D15, and
PAD3 for D16
The DB-15 pins are:
Pin Pad
1 Dedicated Ground (no pad)
2 Dedicated Ground (no pad)
3 Pad 15
4 Pad 13
5 Pad 11
6 Pad 9
7 Pad 7
8 VCC (no pad)
9 Pad 17
10 Pad 16
11 Pad 14
12 Pad 12
13 Pad 10
14 Pad 8
15 Pad 6
Ymmärsikös oikein vai menikö metsään
Eli nuo ledien lähdot olisi jo tuotu tuohon db-15 liittimeen valmiiksi. Eli noista saisi otettua suoraan sytkälle kaksi lähtöä 0 227 100 200 käyttöä varten.
Posted: Wed Oct 01, 2008 11:47
by paw
Tässä hukkakipinäsytkylle toinen variaatio kytkennästä, 4-8 cyl koneille. Toimii moitteettomasti myös 36-1 triggeripyörällä.
Syy ylempänä olevan kytkennän ongelmiin 36-1 pyörällä on liian suuri ylösvetovastus optoerottimelle. Tämä yhdistettynä 36-1 triggeripyörän pulssitaajuuteen aiheuttaa signaalin sekoamisen noin 2500rpm jälkeen koska opton ledvirta on kilon ylösvedolla liian pieni. Ne jotka ovat saaneet kys. kytkennän toimimaan 12-1 pyörällä ovat itseasiassa vaan harventaneet pulssitaajuutta, joka on nostanut sekoamispisteen 3x korkeammalle kierrokselle (noin 7500rpm:ään)
Allaoleva kytkentä on testattu 6cyl koneessa 36-1 triggerillä ilman ongelmia. Kytkennässä olevalla 166ohm ylösvetovastuksella saadaan 30mA virta optoerottimelle joka korjaa ongelmat ylempään kytkentään verrattuna.
Kys. 30mA optovirrassa on pelivaraa ja se ei ole liikaa Honeywellin triggerin opencollector trankkuun (jonka max speksi on 40mA)
Testauksen eri vaiheissa huomasi selkeästi, kuinka max kierrosalue 36-1 triggerillä nousi sen mukaan kun pienensi ylösvetovastusta ylempänä olevan kuvan 1kohm arvosta 500ohm arvon kautta lopulliseen 166ohmiin.

Posted: Wed Oct 01, 2008 13:14
by rally_racer
Modet siirtää jos näkevät tarpeelliseksi..
Eli siis käytössä 4 sytkälähtöä ja tarkoituksena tehä COP sytkä toyotan 4A-GE koneeseen.
Olisikos mahdollista että joku enempi asioista tietävä vääntäis "rautalangasta" mallin kuinka toteuttaa kyseinen operaatio ja vieläpä niin että se toimii?
Boxina on Spectre eMS-PRO joka siis perustuu MS1:een...
Virallisestihan kyseinen boxi ei tue COP suorasytkää vaan ainoastaan COP puolien ajoa hukkakipinätyyliin... tosin en näe mitään syytä miksi tämä ei onnistuisi.
Posted: Wed Oct 01, 2008 13:21
by Volkkarijermu
Ja riippuen vähä häiriöistä ja muista niin toi opton konkka joka on 1nF, niin sen kokoa voi tai täytyy kasvattaa. Riippuu tietenkin onko niitä häiriöitä...
Posted: Wed Oct 01, 2008 14:03
by teg
Kuvassa on myös virheellinen ylösvetovastus tuolle honeywellille. Noin suurella ei välttämättä yli 6-1 pyörät toimi. n. 200 ohmia on lähempänä oikeata.
Posted: Wed Oct 01, 2008 15:02
by Volkkarijermu
Ne komponenttien arvot juurikin riippuvat setupista. Ittellä oli MS1-aikana kilonen vastus 12-1 pyörällä. Ei ollu ongelmia. Ny MS2-levylle on tullu toinen konkka lisää ja ylösvetoa pienennetty. Eiku skooppi käteen ja tutkimaan mikä näyttää parhaimmalta.
Posted: Wed Oct 01, 2008 20:38
by teg
Ylösveto pitää olla pienempi tuolla anturilla.
Posted: Sat Oct 04, 2008 10:21
by Volkkarijermu
Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa. Esimerkiks COP-puolan ylösveto 5 volttiin on ittellä 270ohm ja se lämpenee aika hyvin. Ittellä pintaliitosvastukset, varmaan langalliset haihduttanee lämpöö paremmin ku pinta-alaa on enemmän... Nii ja toi kuva on siis esimerkki kytkennästä.
Ja se vielä että toi toisen kuvan 330ohm ylösveto noille boschin sytkäyksiköille on turhan suuri. 100 ohm on lähempänä totuutta. 330ohmilla itse sytkäyksikkö alkaa aiheuttaan häviötä. Tällaseen tulokseen päätyi harrastaja kun tutki noita boschin tekeleitä.
Posted: Wed Oct 08, 2008 11:23
by paw
Volkkarijermu wrote:Mutta turha virtojen lorottelu ei tietenkään oo hyvästä. Toi vastus kannattaa ihan setupin mukaan mitottaa. Esimerkiks COP-puolan ylösveto 5 volttiin on ittellä 270ohm ja se lämpenee aika hyvin. Ittellä pintaliitosvastukset, varmaan langalliset haihduttanee lämpöö paremmin ku pinta-alaa on enemmän... Nii ja toi kuva on siis esimerkki kytkennästä.
Ja se vielä että toi toisen kuvan 330ohm ylösveto noille boschin sytkäyksiköille on turhan suuri. 100 ohm on lähempänä totuutta. 330ohmilla itse sytkäyksikkö alkaa aiheuttaan häviötä. Tällaseen tulokseen päätyi harrastaja kun tutki noita boschin tekeleitä.
Aika erikoista että speksien noudattaminen on sun mielestä "turhaa virtojen lorottelua". Et nähtävästi ole kuullut mitä tapahtuu optoerottimille kun ne tikittävät pulssia riittävän kauan. Niiden hyötysuhde laskee joka tarkoittaa että ne vaativat enemmän led- virtaa kytkeytyäkseen. Tulee yllätyksenä niille joilla on alakanttiin led-virta ja boxi ollut pari vuotta kiinni. Tähän vielä päälle lämpötilan vaikutus.
Ja jos ei tuo sun "turhan suuri"vastus perustu mitattuun tietoon, niin ei kannata mainita.
330ohmin LED- lähtöjen ylösvetuvastuksilla saadaan 10mA kantavirta sytkämodulille. Tämä ei aiheuta Boschin speksejä suurempia häviöitä, itseasiassa häviöt ovat olemattomat.
Mutta sun mainitsemalla sytkälähdön 100ohmin ylösvetovastuksella saadaan 33mA kantavirta modulille, joka on reilusti yli Boschin speksin 22mA max kantavirta.
Tässä sulle mielenkiinnoksi 330ohm ylösvetovastuksilla eilen mitattu Boschin modulin saturaatiojännite. (Auto käynnissä, Boschin 3x2 wasted spark puola)
Boschin speksi 5A latausvirralla on alle 3V saturaatiojännite ja maksimilatausvirralla alle 9V saturaatiojännite.
Mitattu tulos on maksimissaan 2,2V saturaatiojännite 4ms dwellillä, joka vastaa n. 8A latausvirtaa.
Ja yllätysyllätys, kyseinen moduli ei edes lämmennyt.
