4 orkkis- ja 4 lisäsuutinta, miten kytkeä?
Moderator: Masi_K
4 orkkis- ja 4 lisäsuutinta, miten kytkeä?
Eli tollanen setuppi olis kyseessä, ja kone on 4-sylinterinen jossa turboahdin asennettu alkujaan vaparikoneeseen.
Käytössä on partcon v2.2-sarja. Suuttimet on korkeaohmisia.
Vakiosuuttimet 175cc ja lisäsuuttimet 151cc. Vakiosuuttimet on luonnollisesti lähellä venttiilejä, kun taas lisäsuuttimet on imusarjan yhteisessä "kammiossa" kuitenkin suunnattuna kohti kunkin sylinterin imukanavia.
Nyt mietityttää ainakin, että onko tiedossa maksimivirtaa, jonka yksi suutinpankki kestää? Luin kyllä foorumilta, että neljä korkeaohmista voisi laittaa samaan pankkiin, mutta megamanualista en bongannut tarkempaa tietoa. Vakioista en oo vielä mitannut vastusta ja 5A sulake näyttäis olevan kuvissa, että ainakin lähelle sitä jo saatetaan mennä.
Miten suuttimet kannattaisi laittaa ruikkimaan? Neljä per pankki tulisi kai pakosti kuitenkin, mutta laittaisko kaks vakiosuutinta ja 2 lisäsuutinta samaan pankkiin eri pytyille suihkuttamaan vai miten toteuttaisi? Ajattelin nyt kysellä kun johdotuksen teko on ajankohtaista ja hakutoimintoa on jo käytetty ahkerasti.
Käytössä on partcon v2.2-sarja. Suuttimet on korkeaohmisia.
Vakiosuuttimet 175cc ja lisäsuuttimet 151cc. Vakiosuuttimet on luonnollisesti lähellä venttiilejä, kun taas lisäsuuttimet on imusarjan yhteisessä "kammiossa" kuitenkin suunnattuna kohti kunkin sylinterin imukanavia.
Nyt mietityttää ainakin, että onko tiedossa maksimivirtaa, jonka yksi suutinpankki kestää? Luin kyllä foorumilta, että neljä korkeaohmista voisi laittaa samaan pankkiin, mutta megamanualista en bongannut tarkempaa tietoa. Vakioista en oo vielä mitannut vastusta ja 5A sulake näyttäis olevan kuvissa, että ainakin lähelle sitä jo saatetaan mennä.
Miten suuttimet kannattaisi laittaa ruikkimaan? Neljä per pankki tulisi kai pakosti kuitenkin, mutta laittaisko kaks vakiosuutinta ja 2 lisäsuutinta samaan pankkiin eri pytyille suihkuttamaan vai miten toteuttaisi? Ajattelin nyt kysellä kun johdotuksen teko on ajankohtaista ja hakutoimintoa on jo käytetty ahkerasti.
Juu, tosiaan Jankos:illa hyvä pointti, jos turbokoneessa ykskin suutin lakkaa toimimasta, ni herkästi on reikä männässä. Mutta yks suutin/pytty, ni jos suutin lakkaa toimimasta, ni sit soppa loppuu kokonaan siltä pytyltä, ja se käy vaan tyhjää.
Mutta jos on pakko olla 4+4 suutinta, niin sitten sarjoittain yhteen pankkiin, eli 151ccm:ät yhteen pankkiin ja 175ccm:ät toiseen pankkiin, ja staged injection käyttöön.

Mutta jos on pakko olla 4+4 suutinta, niin sitten sarjoittain yhteen pankkiin, eli 151ccm:ät yhteen pankkiin ja 175ccm:ät toiseen pankkiin, ja staged injection käyttöön.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Jankos wrote:Minä taas en laittaisi ikinä mihinkään koneeseen kahta suutinta samaan aikaan syöttämään.
Mikäli yksikin suutin lakkaa toimimasta menee se sylinteri laihalle, eikä vain lakkaa toimimasta.
Ei nyt toi mennyt jakeluun


Ja ainahan joku suutin voi lakata toimimasta on se sitten miten tahansa kytketty.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Juu ihan oikein käsitit mutta tässä tapauksessa ollaan laittamassa kahta suutinta sylinteriä kohden.Mudracer wrote: Ei nyt toi mennyt jakeluun. Eikös 4-pyttysessä 4-pistekikkarassa laiteta yleensä molempiin bankkeihin 2 siitintä jotka ruikkii samaan aikaan?? Ja kasissa 4 per bankki?? Mitähän olen aina väärin tehnyt
??
Ja ainahan joku suutin voi lakata toimimasta on se sitten miten tahansa kytketty.
Jos mikä tahansa suutin lakkaa toimimasta niin täyskaasulla ajettaessa saa yksi sylinteri noin puolet siitä bensamäärästä mitä se tarvitsisi eli on rutkasti laihalla ja montaa sekuntia ei tuota tarvitse harrastaa kun mäntä sanoo poks. Ja tuossa on sekin vielä ettei tuota yhden suutimen hajoamista erota kovin äkkiä edes lambdalla.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Tossahan oli tarkoitus laittaa ne suuttimet siihen "blenum" osaan ja kaikki pytyt imevät siitä kaikkien lisäsuuttimien soppaa. Turbokoneissa ei välttämättä mutta vapareissa joka pytty imee väkisinkin osan naapuripyttyyn tarkoitetusta seoksesta jolloin yksi pytty käy tosi laihalla jos siitä siitin pettää mutta tossa tarkoitetussa systeemissä ei mäntä sula tai vena pala ihan niin helpolla jos kämmi käy. Väittäisin että toi on turvallisempi systeemi kuin "riittävän" isot 4-suutinta.kun taas lisäsuuttimet on imusarjan yhteisessä "kammiossa" kuitenkin suunnattuna kohti kunkin sylinterin imukanavia.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Niin paljon ei voi mennä bensaa sivuun jos suutin on suunnattu plenumissa imukanavaa kohti etteikö kierroksilla menisi 90 % bensasta siihen kanavaan mihin halutaan.
Ja voihan sieltä jokatapauksessa hajota se imusarjassa oleva suutin mikä aiheuttaa heti vakavan puutostilan vaikka plenumista tulisikin aina sopivaa seosta.
Mun mielestä taas ei yksikään suutinsysteemi missä käytetään samaan sylinteriin samanaikaisesti kahta suutinta ole turvallinen. Ennemmin kannattaa sitten laittaa pikkusuuttimet "tyhjäkäynnille" ja isot tehoilla käytettäväksi. Mutta tuossa on kuitenkin niin pienet suuttimet muutenkin että yksillä 330cc suuttimilla saa vielä tyhjäkäynninkin kuntoon.
Ja voihan sieltä jokatapauksessa hajota se imusarjassa oleva suutin mikä aiheuttaa heti vakavan puutostilan vaikka plenumista tulisikin aina sopivaa seosta.
Mun mielestä taas ei yksikään suutinsysteemi missä käytetään samaan sylinteriin samanaikaisesti kahta suutinta ole turvallinen. Ennemmin kannattaa sitten laittaa pikkusuuttimet "tyhjäkäynnille" ja isot tehoilla käytettäväksi. Mutta tuossa on kuitenkin niin pienet suuttimet muutenkin että yksillä 330cc suuttimilla saa vielä tyhjäkäynninkin kuntoon.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Hyviä pointteja,
suuttimen hajoamisskenario ei ollut ekana mielessä kun lisäsuuttimet tuli mieleen, itse asiassa Yamaha r6:n speksejä katsellessa. Tosin se ei oo ahdettu (paitsi patopaineella), mutta ei kai sekään tykkää jos käy laihalla.
Mitenkäs suutin tavallisesti hajoaa? Näkyykö se suuttimen impedanssissa (käämin kärähtäminen?)?
Jos menee tukkoon, ei sitä varmaan voi millään diagnosoida ajoissa?
Auttaisiko nakutuksen tunnistus asiaan?
Pitänee kai tässä vaiheessa vaan toivoa ettei suutin heti hajoa. Jatkossa kyllä täytyy miettiä asiaa tarkemmin.
suuttimen hajoamisskenario ei ollut ekana mielessä kun lisäsuuttimet tuli mieleen, itse asiassa Yamaha r6:n speksejä katsellessa. Tosin se ei oo ahdettu (paitsi patopaineella), mutta ei kai sekään tykkää jos käy laihalla.
Mitenkäs suutin tavallisesti hajoaa? Näkyykö se suuttimen impedanssissa (käämin kärähtäminen?)?
Jos menee tukkoon, ei sitä varmaan voi millään diagnosoida ajoissa?
Auttaisiko nakutuksen tunnistus asiaan?
Pitänee kai tässä vaiheessa vaan toivoa ettei suutin heti hajoa. Jatkossa kyllä täytyy miettiä asiaa tarkemmin.
No ei se noinkaan ole. Blenum tai miksi sitä kutsutaankin on se osa josta kaikki pytyt saavat ilmansa/seoksensa ja jos vaikka läppärungon tilalla olisi kaasari niin joka pytty käy suhkot hyvin ja saa varmasti tarpeeksi ruokaa. Jos tähän plenumiin pelkästään laittaa 1, 2, 4, tai 8 suutinta niin kaikki pytyt imevät kaikkien suuttimien antamaa soppaa vaikka suutin olisikin suunnattu jotain tiettyä sylinteriä kohti. Ajatteles vaikka V-8 konetta jossa on tunnelram imusarja ja vain yksi kaasari, jopa sellainen toimii paremmin kuin hyvin!! Sun "teorian" mukaan tollanen ei siis voi toimia??Jankos wrote:Niin paljon ei voi mennä bensaa sivuun jos suutin on suunnattu plenumissa imukanavaa kohti etteikö kierroksilla menisi 90 % bensasta siihen kanavaan mihin halutaan.
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Jos suuttimet tosiaan asennetaan niin että ne roiskii sinne plenumiin jostakin kaasuläpän läheltä niin homma toimii tosiaan ihan vastaavasti kuin jokin tbi systeemi. Tässä ketjussa ei ole ihan tarkkaan tiedossa miten ne suutimet siellä on.Mudracer wrote: No ei se noinkaan ole. Blenum tai miksi sitä kutsutaankin on se osa josta kaikki pytyt saavat ilmansa/seoksensa ja jos vaikka läppärungon tilalla olisi kaasari niin joka pytty käy suhkot hyvin ja saa varmasti tarpeeksi ruokaa. Jos tähän plenumiin pelkästään laittaa 1, 2, 4, tai 8 suutinta niin kaikki pytyt imevät kaikkien suuttimien antamaa soppaa vaikka suutin olisikin suunnattu jotain tiettyä sylinteriä kohti. Ajatteles vaikka V-8 konetta jossa on tunnelram imusarja ja vain yksi kaasari, jopa sellainen toimii paremmin kuin hyvin!! Sun "teorian" mukaan tollanen ei siis voi toimia??
Mutta jos suuttimet on asennettu kuten esim. sierra cossu rs500 koneessa että ne on imukanavan kohdalla osoittamassa suoraan imutorveen niin ei varmasti 4-sylinterin suuttimesta mene tippaakaan bensaa 1-sylinteriin, varsinkin kun ilma plenumiin tulee keskeltä.
Tuossa kuva moisesta rakenteesta: http://www.cannell.co.uk/images/Cannell ... 03%207.jpg
Ja silti se ei poista sitä tosiasiaa että imukanavassa olevan suuttimen lopetettua toiminnan, yksi sylinteri saa puolet liian vähän bensaa ja sitä ei kesta yksikään moottori eikä varsinkaan turbokone.
Mutta suuttimien hajoamiset on kyllä melko harvinaisia, useimmin näissä omissa kytkennöissä on ongelmia johdotuksissa ja nimenomaan siinä että suuttimeen menee roska jne.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 
