toyotan sytkä

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

toyotan sytkä

Post by jimex »

saisko mitenkään hoidettua tota vakio sytkää tojotan 4a-fe moottorissa vai onko helpompi esim:soveltaa saabin sytkä osat?
PaPu
Megasquirttaaja
Posts: 91
Joined: Mon Jun 12, 2006 17:19
Location: mikkeli

Post by PaPu »

mitkäs sytkän osat siinä oikein on valmiina.. suorasytkä vai jakajallinen..? mikä trigger pyörä.. ja mikä anturi sitä lukee..
kun vectralla ajaa ei riemulla rajaa..
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

ihan jakasytkä taitaa olla induktiivinen josta menee tieto boxille kaikki samassa siis jakajassa kiinni.
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

eikö kukaan ole laittanut tojotan sytkää?
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

Kyselläänpä tässä kun kerran Toyotaan liittyy.. Eli olen asentamassa Toyotan 3S-GE koneeseen MS:ää ja tarkotuksena on käyttää Toyon omia sytkäosia.. Olen rakentanut signaalinmuutosta varten signaalinmuutospiirin, mutta ongelmaksi tässä vaiheessa muodostui se, että tuossa 3S-GE:n jakajassa on ainoastaan yksi 24-hampainen pyörä jolta 3 anturia haistelee koneen asentoa.. Yksi anturi antaa pulssin 24 kertaa per nokka-akselin pyörähdys, jälkimmäiset antavat vuorotellen yhden pulssin per kampiakselin pyörähdys.. Eli miten tuolta sais ulos semmosta tietoa, että sytkän ajotus onnistuu.?
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

wex wrote:Kyselläänpä tässä kun kerran Toyotaan liittyy.. Eli olen asentamassa Toyotan 3S-GE koneeseen MS:ää ja tarkotuksena on käyttää Toyon omia sytkäosia.. Olen rakentanut signaalinmuutosta varten signaalinmuutospiirin, mutta ongelmaksi tässä vaiheessa muodostui se, että tuossa 3S-GE:n jakajassa on ainoastaan yksi 24-hampainen pyörä jolta 3 anturia haistelee koneen asentoa.. Yksi anturi antaa pulssin 24 kertaa per nokka-akselin pyörähdys, jälkimmäiset antavat vuorotellen yhden pulssin per kampiakselin pyörähdys.. Eli miten tuolta sais ulos semmosta tietoa, että sytkän ajotus onnistuu.?
Olen juuri tekemässä boksia kuvailemillesi vakioantureille jotka on myös Supran koneessa. Nokka-anturit tämän mukaan:
http://www.msefi.com/files/vr-input_ne_7mgte_177.jpg
lue myös mitä "Phoenix 3D" kirjoittaa msefi foorumilla.
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

Tein tarvittavat muutokset tuolle signaalinmuunnospiirille, mutta mites sitten tuo jakajan asentaminen.? Ilmeisesti näillä ohjeilla mennään.? Mutta miten tuo kohta 5.? Mitkä pip linet tuossa pitää kohdistaa sensorille.?

Setup - VR sensor
1) Set the crank at 20BTDC
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Bolt down the distributor
5) Turn engine backwards until the pip lines up with the VR sensor
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
8) Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

Lueskelin tuossa msefiä läpi asian tiimoilta, mutta siellä tuntu olevan niin monta variaatiota tuosta, että kaipaisin nyt ihan yksinkertaisia ohjeita.. Eli minulla on samanlainen signaalinmuutospiiri kuin yllä neuvottiin.. Piuhat alkuperäisen jakajan punaiselta ja valkoselta piuhalta kuten kaaviossakin.. Sytkän signaali tulee LED17:sta ja se menee orkkis igniterille (IGt).. Vieläkö tarvin muita muutoksia johdotukseen ja millaiset asetukset täytyy laittaa MegaTuneen.? Entä jakajan asennus.?
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

Opiskelin tuossa taas lisää ja olenko oikeassa, että tarvin kaksi noita muutospiirejä vai onko tuo mahdollista hoitaa yhdellä.?

JesseT, onko sulla tarkoitus käyttää missing teeth vai 2nd trigger wheel decoderia.?
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

2nd trigger.

Ilmeisesti systeemit kuitenkin aika erilaisia, jos sulla on jakaja käytössä. En sitä huomannut tuosta ensimmäisesti viestistä. Noi Toyotan koneen koodit ei mulle sano yhtään mitään.
wex
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Tue Apr 11, 2006 11:07
Location: Kajaani

Post by wex »

JesseT wrote:Ilmeisesti systeemit kuitenkin aika erilaisia, jos sulla on jakaja käytössä.
Joo.. Kaikkia orkkis osia ois tarkotus käyttää.. Siellä jakajassahan on kuitenki tuo 24-hampainen pyörä mikä mainitaan niissä 2nd triggerin ohjeissa.. Käytätkö kuitenki iteki jakajaa tuohon asennon tunnistukseen.?

Kumpihan ois helpompi toteuttaa, 2nd trigger vai se missing teeth.? Molemmat ilmeisesti kuitenki tarvii sen kaksi signaalinmuunninta.? Mistä karvoista otan signaalit muunnospiireille.? Ne & G-.?
Toyota Carina II 2.0 "GTi" -89 3S-GE
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ei ole jakajaa joten sitä ei käytetä, kyseessä "7mgte".
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Lainasinpa vanhaa aihetta kun sivuaa hyvin sitä.

Koneena 3s-gte ja mega tarkoitus laittaa ohjaamaan bensaa ja sytkää.
Sytkä tehdään MsNs-versiona eli omalla jakajalla+hei-mokkula+oma puola/vahvistin.

Osaako joku sanoa rautalangasta väännettynä mitä osia tarviin boksiin lisää? (v.2.2)
Kytkentähän löytyy tästä jos oikein ymmärsin:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#vast
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

boxin modaus onnistui ja auto käykin jo :D

pari propleemaa ois vielä.
megatunen "kierroslukumittari" ei näytä mitään (tuning kartalla kyllä liikkuu ja näkyy kierrokset)
ja megatune herjaa aina jotain väärästä koodista kun avaa sen vaikka pitäisi olla suhtkoht uusimmat versiot (tarkistan tarkat tyypit) molemmat.

lisäks en saa esim. avattua .ini tiedostoja vaan taas herjaa että joku ei ole yhteensopiva?
muistaakseni mittareiden näyttämät arvot sai muutettua jostain sieltä järkevämmäksi (eli fahrenheitit celciuksiksi yms.)

Ideoita kellään?
Auttaiskohan koodin laitto uusiks boksiin?
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Millaset rikkeri pyörät siinä jakajassa on sulla? onko 24 hammasta ja 1 anturi sitte on 1 hammas ja 2 anturia?
Kopioi se koodin oliko se nyt ini tiedosto sinne mekatunen juureen. Ei osaa muuten käsitellä koodia oikein.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Jasen2624 wrote:Millaset rikkeri pyörät siinä jakajassa on sulla? onko 24 hammasta ja 1 anturi sitte on 1 hammas ja 2 anturia?
Kopioi se koodin oliko se nyt ini tiedosto sinne mekatunen juureen. Ei osaa muuten käsitellä koodia oikein.
juurikin noin paitsi että 24-hampainen on muokattu neli-hampaiseks.

ja se on täl hetkellä ainoa mikä on kytketty hei-mokkulalla boxin 24 nastaan.

Toi kopiointi tarvii tehdä,kiitos.
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Juu. No sillee mulla on nelikossa itellä tosin siinä on Gen1 4A-FE:n jakaja 7A-FE:ssä ja siinä on vakiona jo 4 hammasta. Meinaan ku kaverille pitäs tehä meka saintsiin ja tarttis olla vakio jakaja jota ei oo muokattu koska haluaa bolt on version. Tarvittaessa voi vaihtaa vakio lootan tilalle. Sillee itelläki oli tuossa nelikossa mutta eipä tuota vakio boxie oo tarvinnu käyttää kohta 2 vuoteen.. Tosin enää ei kyllä toimiskaa sillä ku on muuttunu vaikka mitä.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Kipinä hävis :(
Toista hei-mokkulaa ja toista puolaa koitettu (uusia),ei apua...

Ignitteriä ei ollut tähän hätään toista niin se jäi vielä arvoitukseks.
Mega kyl teki jonkinsortin sekoomisen,hävis kesken kaiken yhteys ja kun saatiin uus yhteys oli likimain kaikki syötetyt arvot heittäneet täysin häränpyllyä...
Tiiä sitten oisko sieltä siin vaihees mennyt boxilta ulos jotain semmosta mikä ois posauttanut esim. sytkävahvistimen.

Liian hyvinhän tähän mennessä on kaikki onnistunutkin :?
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Mites kun nyt on kaks noita hei mokkuloita hyllyssä niin enkös voi korvata ton toitsun oman ignitterin tolla toisella eli käyttää toista signaalinmuuntoon ennen boxia ja toista boxin ja puolan välissä vahvistimena?

Kyseessä siis nelinapaiset mokkulat...
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
kärppä
Megasquirttaaja
Posts: 44
Joined: Thu Jul 28, 2005 21:50
Location: Lahti

Post by kärppä »

Autohan pelaa vihdoin seuraavalla kokoonpanolla...

- Toyotan oma jakaja vr-anturilla
- nelinapainen hei signaalinmuuntimena
- msns modaus boxissa
- -200 loppuinen boschin mokkula sytkävahvistimena+oma puola

jäi hämärän peittoon mitä silloin tapahtui kun kipinä hävis..
samalla kertaa hajos puola,toyotan oma ignitteri ja boxillekkin tapahtui jotain koska ei anna kipinä ulostulosta mitään järkevää enään ulos :?

Vaihettiin toinen boxi jolla siis toimii,tarviis kait yrittää tutkia tuota toista josko sen sais henkiin (tarviin kuitenkin omaan autoon boxin kun oma meni nyt tähän kaverin rojektiin),ideoita mistä aloittaa?

menee päälle ja ohjaa ainakin pumppua mutta sytkäulostulo jotakuinkin pimeä/sekaisin.

Vahinkohan tapahtui auton käydessä säätöjä tehdessä,ykskaks megatunessa meni liki kaikki asetukset aivan sekaisin ja ohjelma rupesi myös jumimaan.
auton edelleen käydessä sain ohjelman auki ja rupesin korjaamaan asetuksia ja kesken kaiken poltin tietoja boxiin mutta esim. dwelli ajat unohtui sekoomisen takia "aika" rajuiks jonka takia varmaan paloi puola/yksikkö.
Kaapelinahan toimii usb-sarjaportti muunnin jonka kanssa kait ollut joillain ongelmia?

Voisko olla niin pienestä kiinni että joku niistä lisätyistä vastuksista sytkää varten olisi sykähtänyt? Koodia on kokeiltu jo ajaa uusiksi pariinkin kertaan.
Tai kuin herkästi prossu ottaa itteensä tämmöisessä tapauksessa?
Ja kyseessä siis v2.2 ja luullakseni partcon sarjasta kasattu.
Carina rza63 coupe -82 (ms1 extra v2.2) -rojekti/harrastepeli
Corolla ke26 stw -71 -käyttis/harrastepeli (rat-look.com)
Avensis azt250 stw -käyttis
Post Reply