Page 1 of 1

Sytytyspulssitaajuuden muutos

Posted: Tue Jun 06, 2006 20:56
by kvande
Terve,

haluttaisi ottaa Audin ajotietokone käyttöön, mutta tietyt sen toiminnot vaativat kierroslukusignaalin. Valitettavasti olympiavolkkari on järjestänyt systeemin niin nerokkaasti, että vakiohall-anturilta tuleva signaali on yksi pulssi/2 kampiakselin kierrosta. Mega antaa ulos tässä tapauksessa 5 pulssia/2 kampiakselin kierrosta, eli tarvitsisin lisälaitteen joka antaa ulos joka viidennen sisääntulevan pulssin. Onko kenelläkään näppärää ideaa moisen käikäleen toteuttamiseen?

Posted: Tue Jun 06, 2006 22:27
by plagu
http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

tollasestahan sen väsää.

Posted: Tue Jun 06, 2006 23:03
by kvande
Eli jatkuva virta nastalle 16, syttysignaali nastalle 14 , napa 8 maihin (miten 13 ja 15?). Sitten nappaan esim. outputit 0 ja 5 antamaan signaalin orkkis ECU:lle?
Kun en varsinainen sähkömies ole, niin mitähän kilkkeitä tuonne tarvitsee tinailla lisäksi? - Ilmeisesti ainakin diodit 0:aan ja 5:een, vai onko tarpeen?

Posted: Thu Jun 08, 2006 15:28
by KariM
Oletko kokeillut syöttää normaalia syttysignaalia (5 pulssia / kierrosta) sille autocheck-härvelille suoraan? Se kun kuulemma on Hitachista täysin riippumaton vekotin, ottaa vain rpm-tietoa sieltä, ja voi hyvinkin olla että Hitachi generoi sitä varten tuota normaalia rpm-signaalia niiden omien kolmen nopeus/asentoanturiensa perusteella.

Posted: Thu Jun 08, 2006 15:37
by teg
Kuinkas megan tacho output? Saako sen antamaan ulos haluttua signaalia?

Posted: Thu Jun 08, 2006 16:17
by kvande
En ole syöttänyt autochekiä megan IRQ-triggeriltä. Tuo olisi niinkin vaivalloista, että joutuisin vetämään piuhan DP37:lta Hitachille... ;) (Muutenhan systeemi onkin jo valmiiksi tinattu) - Oikeasti ideani oli että kierroslukusignaalin saatuaan Hitachi antaisi ajotietokoneelle kulutustiedon, säätäisi tyhjäkäynnin ja huolehtisi ilmastoinnin kytkeytyessä tyhjäkäynnin korotuksesta.
Tiedän kyllä että megan saa hoitamaan nuo tyhjäkäynnitkin mutta tahtoo silti. :)

Tuosta Tacho outputista ja sen signaalin muokkaamisesta minulla ei ole mitään käsitystä. Onko kellään muulla tietoa mistä tuon saisi mulkattua 1/5:aan vakiosta?

Posted: Thu Jun 08, 2006 21:00
by kvande
No, ainakin kierroslukumittarin sai näyttämään järkeviä tarjoamalla IRQ-triggerin signaalin suoraan mittaristolle lähtevään piuhaan. Tyhjäkäynnin säädössä ei ollut muuta havaittavaa toimintaa, kuin että tk-moottorin piuhan irrotus laski tyhjäkäyntiä merkittävästi. Ilmastoinnin kierroskohotus ei toiminut. Samoin autocheck:n öljynpainevalo jatkoi palamistaan.
Täytyy jatkaa Audin kaavioiden lueskelua, sillä tällä haavaa vaikuttaa kuitenkin siltä että alkuperäinen ecu (MAC-12) saa sijoituspaikan jostain muualta kuin Audistani.