Sytytyspulssitaajuuden muutos

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Sytytyspulssitaajuuden muutos

Post by kvande »

Terve,

haluttaisi ottaa Audin ajotietokone käyttöön, mutta tietyt sen toiminnot vaativat kierroslukusignaalin. Valitettavasti olympiavolkkari on järjestänyt systeemin niin nerokkaasti, että vakiohall-anturilta tuleva signaali on yksi pulssi/2 kampiakselin kierrosta. Mega antaa ulos tässä tapauksessa 5 pulssia/2 kampiakselin kierrosta, eli tarvitsisin lisälaitteen joka antaa ulos joka viidennen sisääntulevan pulssin. Onko kenelläkään näppärää ideaa moisen käikäleen toteuttamiseen?
Terveisin, Kari Vänttinen
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

http://www.doctronics.co.uk/4017.htm

tollasestahan sen väsää.
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

Eli jatkuva virta nastalle 16, syttysignaali nastalle 14 , napa 8 maihin (miten 13 ja 15?). Sitten nappaan esim. outputit 0 ja 5 antamaan signaalin orkkis ECU:lle?
Kun en varsinainen sähkömies ole, niin mitähän kilkkeitä tuonne tarvitsee tinailla lisäksi? - Ilmeisesti ainakin diodit 0:aan ja 5:een, vai onko tarpeen?
Terveisin, Kari Vänttinen
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Oletko kokeillut syöttää normaalia syttysignaalia (5 pulssia / kierrosta) sille autocheck-härvelille suoraan? Se kun kuulemma on Hitachista täysin riippumaton vekotin, ottaa vain rpm-tietoa sieltä, ja voi hyvinkin olla että Hitachi generoi sitä varten tuota normaalia rpm-signaalia niiden omien kolmen nopeus/asentoanturiensa perusteella.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kuinkas megan tacho output? Saako sen antamaan ulos haluttua signaalia?
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

En ole syöttänyt autochekiä megan IRQ-triggeriltä. Tuo olisi niinkin vaivalloista, että joutuisin vetämään piuhan DP37:lta Hitachille... ;) (Muutenhan systeemi onkin jo valmiiksi tinattu) - Oikeasti ideani oli että kierroslukusignaalin saatuaan Hitachi antaisi ajotietokoneelle kulutustiedon, säätäisi tyhjäkäynnin ja huolehtisi ilmastoinnin kytkeytyessä tyhjäkäynnin korotuksesta.
Tiedän kyllä että megan saa hoitamaan nuo tyhjäkäynnitkin mutta tahtoo silti. :)

Tuosta Tacho outputista ja sen signaalin muokkaamisesta minulla ei ole mitään käsitystä. Onko kellään muulla tietoa mistä tuon saisi mulkattua 1/5:aan vakiosta?
Terveisin, Kari Vänttinen
kvande
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Feb 14, 2006 12:21
Location: Tampere

Post by kvande »

No, ainakin kierroslukumittarin sai näyttämään järkeviä tarjoamalla IRQ-triggerin signaalin suoraan mittaristolle lähtevään piuhaan. Tyhjäkäynnin säädössä ei ollut muuta havaittavaa toimintaa, kuin että tk-moottorin piuhan irrotus laski tyhjäkäyntiä merkittävästi. Ilmastoinnin kierroskohotus ei toiminut. Samoin autocheck:n öljynpainevalo jatkoi palamistaan.
Täytyy jatkaa Audin kaavioiden lueskelua, sillä tällä haavaa vaikuttaa kuitenkin siltä että alkuperäinen ecu (MAC-12) saa sijoituspaikan jostain muualta kuin Audistani.
Terveisin, Kari Vänttinen
Post Reply