foordin v6 ei käynnisty aina...

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
mafkins
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue May 23, 2006 23:50

foordin v6 ei käynnisty aina...

Post by mafkins »

Helou. Eli projektina fordin 2 litranen v6, kun laitan squirtista asetukset 6 syl. ja 6 suutinta, niin ei startatessa lähde avaamaan suuttimia, (tai harvoin kyllä saattaa toimiakkin), kun muutan asetuksen esim 3 syl. niin että kierros luku valehtelee (tupla), niin syttyy oitis, kun muutan "lennosta" 6 syl. asetukseksi, niin käy ja kukkuu...
Mistähän alkais vikaa hakeen?
niin 6syl. asetuksena startatessa kierrosluku näyttää vain noin 170-180 rpm. squirtilla, varvikellossa n. tuplat...
Syttynä fordin tfi, triggerinä jakajan vakio hall...
niin, se tunen pulssileveys mittari ei hievahdakkaan kun on 6syl. asetus ja vika päällä, jos starttausessa saa lisää kiekkoja, niin avot, heti tulille...
joo ja extrakoodina on 029XX, eli se uusin
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

vajaa 200rpm on oikea kierros nopeus startatessa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

'Oikea kierrosluku' ei sellaista varsinaisesti ole. Moottorin pyörintänopeus käynnistimellä riippuu käynnistimestä, akkujännitteestä ja toki siihen myös puristussuhde, sylinterien määrä yms. ominaisuudet vaikuttavat.

Nykyaikaisella ohjaimella varustetuissa käynnistimen pyörintänopeus voi ääri-olosuhteissa osoittautua liian matalaksi - jolloin ohjainteknisistä syistä laskuri (ajastin) saattaa ylivuotaa -> seurauksella ettei kampikulmaa/asemaa löydy -> ohjain ei aloita suihkutusta myöskään sytytys (dieseleissä suihkutuksen ajoitus) ei tahdistu.

em. joskus muutama vuosi sitten ollut syynä mm. VW konsernin dieseleiden talvikäynnistysongelmien syynä -> vaihtoivat tehokkaamman käynnistimen ja muuttivat ohjaimen pyörintänopeuden alarajaa n. 190 1/min nopeuteen.

Veikkaan kysyjällä syynä olevan jonkin ohjaimen parametrin asetusteknisen virheen.
mafkins
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue May 23, 2006 23:50

Post by mafkins »

Veikkaanpa itekki, että joku parametri on pielessä... en vaan ole toistaiseksi keksiny mikä... ei vaan viitis alkaa kovin moni mutkasiin modauksiin, ku vika on kuitenki sellanen tyypillinen "pennin"vika... mutta jos jollakulla olis antaa vinkki, niin olisin kiitollinen:)
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

itse ratkaisin todennäköisesti saman ongelman antamalla 12 V startille 24 V :P

aluksi starttas ihan hyvin mitsu L300 dieselin startilla (12 voltilla), mutta se kuitenkin levis jossain vaiheessa, saabin startilla ei siis lähde käyntiin, ellei sille anna 24 volttia.
Pasi_T
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Sun Mar 05, 2006 22:15
Location: Oulu

Post by Pasi_T »

Minulla golffissa samanlaisia ongelmia startatessa ei suuttimet aukia aina mutta kun antaa auton levähtää hetken aikaa niin lähtee yleensä käytiin. Megatunea tänään värkätessä kokeilin eri juttuja kun laitoin standard prime ajaksi 12ms niin lähtee käytiin mutta käy hetken röpöttäen kun saa liika bensaa mutta lähtee käytiin kuitenkin. Aikasemmin asiaan auttoi kun oli 2 prime pulssia niin toisella pulsilla suuttimet aukesivat ja lähti käyntiin. Koodina 029q, moottori vw:n 16v ja jakaja sytkä hallilla.
Post Reply