Page 1 of 1
Suutin ennen vai jälkeen läpän?
Posted: Wed May 17, 2006 10:25
by Ridge
Nyt ois takoitus korvata kaasutin kahdella suuttimella.
Kannattaisiko minun laittaa suuttimet ennen läppää vai läpän jälkeen?
Kone on 1.6l noin 75hp vapari vanhus jossa on ollut kaksikurkkuinen kaasari.
Sit viel toinen kysymys: onko minun järkeä edes suunnitella megasquirttia kärkien kanssa eli onko joku saanut pelaamaan kärkien kanssa luotettavasti?
Posted: Wed May 17, 2006 11:02
by koskar
Jälkeen.

Posted: Wed May 17, 2006 11:20
by Ridge
koskar wrote:Jälkeen.

Niin mietin vaan kun noissa alkuperäisissä ykspisteruiskuissa ja f1 moottoreissa on läpän yläpuolella suutin ni et kai sillä joku hyöty saavutetaan.
Täytyy alkaa rakentamaan kaasuttimen korvaavaa läpiskää kun ei viittis vanhuksen alkuperäistä imusarjaa tuhota sillä ne ei kasva joka oksalla.
Suuttimiksi ajattelin kahta 385cc/min suutinta sillä yksi ei taida ihan riittää.
Läpiksi olen ajatellu yhtä tupla kaasaria.
Onko kukaan rakentanut vanhaan tuplakaasariin kaasuläpänasento tunnistinta? Olisi kiva jos olisi kuvia?
Posted: Wed May 17, 2006 11:41
by koskar
Ridge wrote:Onko kukaan rakentanut vanhaan tuplakaasariin kaasuläpänasento tunnistinta? Olisi kiva jos olisi kuvia?
Tuo voisi minuakin kiinnostaa ihan mielenkiinnosta, jos vaikka samalaisen tekisi omaan viritykseen.
Kyllä sillä ennen läppiä olevalla suuttimella etujakin (bensan parempi sekoittuminen ilmaan jne?) on, mutta luulisi, että jotain haittojakin on esim. tyhjäkäynnillä. Jossain Formuloissa tyhjäkäynti ei varmaan ole aivan ensimäinen suunnitteluperuste

.
Posted: Wed May 17, 2006 11:52
by JaniM
Mut niinhän noi yks piste ruiskutkin toimii, ennen läppää suutin.
Posted: Wed May 17, 2006 13:51
by Ridge
Niin pelittää joo ykspisteruiskut. niissä on suutin tosi lähellä läppää ja tyhjäkäynnillä läppä on rakosellaan, bensiini suihkutetaan läppään ja bensa valuu läpän välistä ja sekoittuu imu ilmaan.
Jos suutin tulee ennen läppää ni ei tarviis ees bensan paineen säätyä imuilman alipaineen mukaan.
Tietty jos löytäis jostain chevyn tbi rungon halvalla ni ois varmaan simppeli laite kaasarin korvaukseen.
Posted: Wed May 17, 2006 14:56
by MrFairlane
Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Posted: Wed May 17, 2006 15:25
by Ridge
MrFairlane wrote:Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Eli sulla on sytkä ihan itsenäisenä kärillä ja halli haistelee kampiakselinasentoa megalle joka hoitaa pelkkää polttoaine puolta?
Oliko pahoja häiriöitä?
Mulla on tosin pelkkä nelos moottori että ei periaatteessa ihan yhtä häiriö altis. no täytyy kokeilla ja jos ei pellaa ni alkas hitsaileen tappeja hihnapyörään.
Aikasempi moottori oli samantyylisellä jakajalla kun mitsu colt joten sovelsin semmosen kärettömät hilut tähän jakajaan mutta se jakaja ei uuteen moottoriini käy.
Posted: Wed May 17, 2006 16:46
by MrFairlane
Ridge wrote:MrFairlane wrote:Mulla meni kärkien kanssa tapellessa hermot, joten tällä hetkellä on kierroslukutieto kampiakselilta ja kärkijakajalla sytkä.
Eli sulla on sytkä ihan itsenäisenä kärillä ja halli haistelee kampiakselinasentoa megalle joka hoitaa pelkkää polttoaine puolta?
Oliko pahoja häiriöitä?
Mulla on tosin pelkkä nelos moottori että ei periaatteessa ihan yhtä häiriö altis. no täytyy kokeilla ja jos ei pellaa ni alkas hitsaileen tappeja hihnapyörään.
Aikasempi moottori oli samantyylisellä jakajalla kun mitsu colt joten sovelsin semmosen kärettömät hilut tähän jakajaan mutta se jakaja ei uuteen moottoriini käy.
Suurin syypää oli minulla Copper Core tulpanjohdot, en tiedä miten hyvin olisi pelannut uusilla tulpanjohdoilla ja kärkitriggauksen kanssa.
Ei toiminut ollenkaan.
Sytkäkartat on ja pultit on 60 astetta ennen YKK:ta , eli sytkäpuoli on nyt täydellisenä.
Megan sytkä oli jopa toiminnassakin muutaman päivän, mutta sitten pimeni jokin.
Sitten otin ainoastaan sytytysmoduulilta tulevan johdon irti ja kytkin kärkien piuhan tilalle.
Hyvin toimii(kun en paremmasta tiedä).
Pitänee laittaa sytkä kuntoon, kunhan on ensiksi taivasteltu tarpeeksi tätä benziinipuolta.
Sitäpaitsi ilman kokemusta oli h*lvetin vaikeaa yrittää säätää kahta karttaa samanaikaisesti, kun sytkän ennakon säätöarvot on noin vuodelta 57.
Offtopikkina
Jos joku haluaa raapia päätään, niin voisi kääntää tämän Megan ymmärtämälle kartalle.
Initial 6-8
Dist.RPM.......................InchesOfMercury..................AdvanceDegree
250..............................0.........................................0-½
400..............................0.........................................2 3/4-3 3/4
550..............................0.........................................7-8
725..............................0.........................................9½-10½
2000............................0.........................................13½-15
1000............................5.........................................0-1
1000............................10.......................................5 1/4-7 1/4
1000............................15.......................................7-9
1000............................20.......................................7-9
(Huom. nykybensa kestää ilmeisesti hieman enemmän ennakkoa)
Posted: Thu May 18, 2006 6:01
by JaniM
No mikä on lähellä läppää? Fiestassa tuntuis olevan rakoa olevan viitisen senttiä. Tollanen runko imarilla löytyy ylimääräisenä, jos jollain tarvetta.
Suutinkin on paikoillaan siinä keskellä.
Posted: Thu May 18, 2006 15:19
by Ridge
onkohan läpän halkaisia miten iso tossa? Ja riittäsköhän suuttimen koko 1.6 moottorille?
Mitäs pyydät tosta?
Posted: Fri May 19, 2006 5:29
by JaniM
Se oli muistaakseni 1.4 Fiestasta ja läppä ei järin suuri ollut, mutta pikku koneessahan sen ei tartte ollakkaan, villi veikkaus 32 mm.
Mut se "imu"aukko missä suutinkin on varmaan lähemmäs 100 mm, josta se muuttuu suppilomaisesti.
Hintaa oisko 30 e. Viikonloppuna voin kaivaa, jos alkaa enemmänkin kiinnostaa.