Läppärille sähköä
Moderator: Masi_K
Läppärille sähköä
Alkaa olla Volvo siinä vaiheessa että voisi tehdä pidempiä koeajolenkkejä mutta läppärin akku lopahtaa jo parin tunnin jälkeen, joten sähköä tarvitsee saada autosta.
Pahin ongelma tuossa on että C303:n sähköjärjestelmä on 24 volttinen, 12 V:lle olisi kyllä helposti saatavana "muuntimia" mutta en ole löytänyt järkevään hintaan 24 volttiseen.
Ei tunnu järkevältä pudottaa 24 -> 12 ja nostaa läppärille 18,5 volttiin, eikä myöskään 24V -> 230V -> 18,5V.
Olisiko jollain vinkkejä miten saisi näppärästi tuollaisen homman tehtyä (24V -> 18,5V)?
(Jännite tietysti vaihtelee koneen käydessä 24 - 28V)
Virtaa läppäri näyttää tarvitsevan 4,9 A ja jännite siis 18,5 volttia. (n. 3 vuotta vanha hp)
Pahin ongelma tuossa on että C303:n sähköjärjestelmä on 24 volttinen, 12 V:lle olisi kyllä helposti saatavana "muuntimia" mutta en ole löytänyt järkevään hintaan 24 volttiseen.
Ei tunnu järkevältä pudottaa 24 -> 12 ja nostaa läppärille 18,5 volttiin, eikä myöskään 24V -> 230V -> 18,5V.
Olisiko jollain vinkkejä miten saisi näppärästi tuollaisen homman tehtyä (24V -> 18,5V)?
(Jännite tietysti vaihtelee koneen käydessä 24 - 28V)
Virtaa läppäri näyttää tarvitsevan 4,9 A ja jännite siis 18,5 volttia. (n. 3 vuotta vanha hp)
T: Kooee
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Tuolta http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=99 saisi halvalla 24V invertterin mutta ainakin IBM:n verkkovirta laturi on niin nirso että ei halua toimia halpis invertterin siniaallolla 

No ei missään nimessä saa ottaa jännitettä vaan toiselta akulta. Tärvelee vaan akut.
Itellä on 600 wattinen invertteri, jolla läppäri toimii. Maksaahan semmonen monta kymppiä, mutta sitä voi sentään käyttää jonkun muunkin verkkovirtalaitteen kanssa. Keksis vaan mitä...
Niin, voihan sitä vaikka kolvata tienpäällä
Jykä.
Itellä on 600 wattinen invertteri, jolla läppäri toimii. Maksaahan semmonen monta kymppiä, mutta sitä voi sentään käyttää jonkun muunkin verkkovirtalaitteen kanssa. Keksis vaan mitä...

Niin, voihan sitä vaikka kolvata tienpäällä

Jykä.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Miksi ne akut rikki menee?jeeppi wrote:No ei missään nimessä saa ottaa jännitettä vaan toiselta akulta. Tärvelee vaan akut.
Jykä.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
koska laturi on 24volttin järjestelmiin tarkoitettu eli lataa noin 28v. Sitten jos akkujen välistä otetaan sähköä niin sen jännitelaske esim 2v, niin nyt lataus onkin toisella akulla 12v ja toisella 16v ja mitä pitempään näin jatetaan niin ero kasvaa ja toinen akku kiehuu pilalle.MrFairlane wrote:Miksi ne akut rikki menee?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Unohda invertteri ellei sille ole muuta käyttöä. Tuo pudotus 24V->18V on helppoa jopa lineaariregulla kun hukata tarvii vain 30W... Onhan noita rekkakäyttöön tarkoitettuja 24V/12V -muuntimia joissa on massiiviset jäähdytysrivat
Pistä vaikka 21V zeneri ohjaamaan keskitehoista darlington-trankkua joka taas ohjaa 2...5 rinnankytkettyä 2N3055:sta. Halpa ja hyvä..

Pistä vaikka 21V zeneri ohjaamaan keskitehoista darlington-trankkua joka taas ohjaa 2...5 rinnankytkettyä 2N3055:sta. Halpa ja hyvä..